Gå til innhold

Legers taushetsplikt, en vits?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i fortrolighet fortalt fastlegen og spesialist masse privat fra ungdomstiden og voksenlivet. Denne informasjonen flyter nå fritt mellom legene og NAV. Jeg har aldri samtykke til at de skulle dele denne informasjonen. Jeg trodde de kun kom til å fortelle om min diagnose (kronisk utmattelse). Jeg føler meg lurt, og nå tør jeg ikke si mere til dem. Hvem har nå tilgang til mine mest private og intime detaljer? Kan alle i NAV i hele Norge lese det (og jeg kjenner folk der jeg overhodet ikke vil skal vite så mye om meg). Kan alle på legekontoret lese alt om meg i journalen? Jeg er så redd for at denne informasjonen skal lekke ut ytterligere til tross for taushetsplikt. Noen som har greie på hvor langt taushetsplikten strekker seg? Hva syntes dere?

Anonymous poster hash: 1f596...0ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres rart ut. Gi beskjed om at du ikke synes det er greit. Kanskje send en klage til fylkeslegen. Til og med etter fødsel måtte jeg signere på at noe av informasjonen kunne sendes til fastlege og helsestasjon. Jeg er ganske lite glad i at informasjon om meg spres uten min viten så noe slikt som du beskriver ville gjort meg ganske sint..

Anonymous poster hash: 84402...cbc

Skrevet

Min lege sender kun relevant informasjon til nav. Han skiver kun om det som har betydning å sender heller ingen notater fra annet en det som er relevant. Ta det opp med legen din.

Skrevet

Anser legen dette fortrolige innholdet som medvirkende årsak til kronisk utmattelse, og må ta det med i kommunikasjonen med NAV for å tale din sak? Hvordan vet du at NAV vet? Og nei, kun fastlegekontoret kan lese din journal, ikke andre legekontor eller sykehus. Ellers er det litt vanskelig å vite om legen har opptrådt umoralsk her uten å vite hva disse tingene dreier seg om. Om de er relevante for diagnosen så skjønner jeg at legen kan ha nevnt det til sykemeldingsapparatet, men behagelig er det jo ikke.

Anonymous poster hash: 9a1ec...34d

Skrevet

Hadde tatt dette opp med legen og spurt hvorfor han har delt denne infoen med nav, det kan jo hende han vurderer at det er relevant for saken din??

Mht hvem hos Nav som kan lese all info om deg så er det kun det kontoret som du tilhører som har tilgang til denne informasjonen(ikke alle på det kontoret en gang). Noen få på hvert nav kontor har tilgang til hele landets saker, men det er IKKE lov å slå opp en sak av ren nyskjerringet, det er kun de som har med din sak å gjøre som kan lese dette. Og legeopplysninger er gradert som sensitive og kan ikke leses av alle som jobber på ditt kontor en gang, kun av de som jobber med "sensitive" saker. Og har det kommet inn info til Nav som du mener de ikke burde hatt kan det slettes, men det er en litt omstendelig prosess.. Og alle Nav ansatte har taushetsplikt om allt de får greie på gjennom jobben, så kommer noe av dette "ut" er det noe som må meldes fra om slik at den som har brutt taushetsplikten blir stanset..

Anonymous poster hash: 052c1...7b8
Skrevet

Hvorfor skal NAV vite dette? Legen min sa NAV måtte ha sykemeldingsgrunnen kun for statistikken din del. Opplysninger utover det skal legen være sparsom med og i tillegg ha ditt samtykke.

Skrevet

Anser legen dette fortrolige innholdet som medvirkende årsak til kronisk utmattelse, og må ta det med i kommunikasjonen med NAV for å tale din sak? Hvordan vet du at NAV vet? Og nei, kun fastlegekontoret kan lese din journal, ikke andre legekontor eller sykehus. Ellers er det litt vanskelig å vite om legen har opptrådt umoralsk her uten å vite hva disse tingene dreier seg om. Om de er relevante for diagnosen så skjønner jeg at legen kan ha nevnt det til sykemeldingsapparatet, men behagelig er det jo ikke.

I og med at forskere ikke vet hva ME skyldes, kan ikke legene avvise at det ikke er noe psykisk i bildet her. Selv mener jeg at jeg aldri har hatt psykiske problemer, og at jeg har taklet det godt de gangene livet har testet meg. Legen mener nok at der relevant info, mens jeg mener at det ikke er noe tilbake i tid eller nå som plager meg. Jeg tror det er fysisk.

Jeg vet at NAV vet fordi jeg har fått kopi av det legene har sendt.

Jeg skjønner at andre legekontor og sykehus ikke kan lese det, men jeg lurer på om alle NAV kontor i Norge kan lese det. Jeg liker heller ikke det om hele legekontoret kan lese 'alt' om meg. Skjønner nå at jeg ikke kan si mere til legene. Jeg trodde virkelig jeg kun delte denne intime informasjonen med legene og ikke mange flere. Vanskelig å forklare, men jeg har følt at jeg kan si alt til legen min, og så har jeg trodd at informsjonen ble der.

Skrevet

I og med at forskere ikke vet hva ME skyldes, kan ikke legene avvise at det ikke er noe psykisk i bildet her. Selv mener jeg at jeg aldri har hatt psykiske problemer, og at jeg har taklet det godt de gangene livet har testet meg. Legen mener nok at der relevant info, mens jeg mener at det ikke er noe tilbake i tid eller nå som plager meg. Jeg tror det er fysisk.

Jeg vet at NAV vet fordi jeg har fått kopi av det legene har sendt.

Jeg skjønner at andre legekontor og sykehus ikke kan lese det, men jeg lurer på om alle NAV kontor i Norge kan lese det. Jeg liker heller ikke det om hele legekontoret kan lese 'alt' om meg. Skjønner nå at jeg ikke kan si mere til legene. Jeg trodde virkelig jeg kun delte denne intime informasjonen med legene og ikke mange flere. Vanskelig å forklare, men jeg har følt at jeg kan si alt til legen min, og så har jeg trodd at informsjonen ble der.

Skrevet

Hvorfor skal NAV vite dette? Legen min sa NAV måtte ha sykemeldingsgrunnen kun for statistikken din del. Opplysninger utover det skal legen være sparsom med og i tillegg ha ditt samtykke.

NAV skal vurdere attføring, og jeg syntes det burde holdt at de fikk vite om arbeidsevne, symptomer og diagnose. Det bør jo være legene som vurderer det i og med at de besitter medisinsk kompetanse mener jeg. Jeg er ganske fortvilet, da saksbehandler på NAV kjenner foreldrene mine bittelitt og ikke burde fått vite dette. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...