Gå til innhold

Dilemma i forhold til jobb

Anbefalte innlegg

Har termin i begynnelsen av juni, og er under utdanning til å bli faglærer. Får sannsynligvis tilbud om et vikariat i mitt fag fra november, men vil jo gå ut i permisjon før skoleåret er over. Og det er avgangsfag for elevene. Er så usikker på om jeg burde si fra om at jeg er gravid? Jobber allerede på denne skolen, men vil få betraktelig bedre lønn, og altså bedre grunnlag for foreldrepenger, i tillegg til erfaring i yrket... Kjipt om jeg ikke får jobben pga at jeg er gravid, men samtidig burde jeg kanskje være ærlig? Synspunkter?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144087629-dilemma-i-forhold-til-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal vente med å fortelle det til arbeidsgiver. Det er dessverre veldig lett å bli diskriminert / forskjellsbehandlet som gravid, og det er det overhodet ingen grunn til. Du går jo heller ikke ut i permisjon før i midten av mai, så du vil jo få med deg det aller meste av skoleåret.

Lykke til! :)

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

De har ikke lov til å la være å ansette deg fordi du er gravid. Du er ikke pliktig til å si noe heller, og dessuten er du så kort på vei at det er feil å forvente av deg at du skulle opplyst om det uansett. Om du ikke hadde vært gravid, så kunne du jo uansett blitt sykemeldt eller lignende før skoleåret er over. Syns ikke du skal føle deg presset til å si noe iallefall! 

Takk for svar. Vet de ikke har lov til å diskriminere, men det er ikke sånn at jeg formelt har krav på stillingen. De er greie folk der da, så tror ikke de vil la være å gi meg vikariatet pga av det. Men kanskje jeg bare skal vente til jeg er 12 uker på vei...

Er i litt lignende dilemma, vikariater jeg har nå går ut i desember - januar, og jeg ha søkt en fast stilling på samme plassen som startet 1. Desember, søknadsfristen går ut 1. November. Sjefen har sagt jeg bør søke og at jeg stiller veldig godt for jeg er den av vikarene som har lengst ansiennitet.

Har ikke sagt jeg er gravid, men jeg føler kanskje jeg bør så det ikke blir ubehagelig om jeg får jobben og sier det når jeg starter. Men jeg er jo ikke mer enn 6+4, og ting kan fortsatt gå galt.... Dilemma!

Annonse

At jeg bør si det nå mener du?

Det som gjør meg er usikker er om jeg ikke får jobben, også mister jeg... Så står jeg uten baby og jobb.

Har jobbet der i litt over 1 år, er svangerskapsvikariat jeg har nå

Endret av *julie 2010 og prikk 2014*

Ville også ventet med å si det. Er samme problemstilling... Du må tenkte på deg selv først. Personlig synes jeg det er vanskelig å ikke si noe, men tror faktisk det er det beste denne gangen (muligens jeg sier noe i uke 12, men da er også jobbsituasjonen mer avklart...)

Anonymous poster hash: 6fe35...b7e

Husk også at de fleste uansett venter med å fortelle arbeidsgiver at de er gravide til etter 12. uke, så det er jo ikke slik at dere går rundt og skjuler en enorm mage langt ut i svangerskapet akkurat. Jeg synes helt klart at dere har den fulle og hele rett til å fortelle det når dere er klare for det, for som du påpeker *julie 2010 og prikk 2014* vet man jo aldri helt hvordan det vil gå så tidlig i svangerskapet.

Har selvfølgelig forståelse for at det er en litt ubehagelig situasjon når det gjelder et vikariat for noen andre som er i svangerskapspermisjon osv., men synes virkelig dere må tenke på dere selv i denne situasjonen. Det er ikke meningen at vi som kvinner skal la karrieremuligheter passere på grunn av svangerskap - i alle fall ikke med mindre det innebærer noen vesentlige, negative konsekvenser for andre mennesker.

Mitt tips er å avvente med å fortelle på jobben. Det er dessverre alt for mange arbeidsgivere som diskriminerer tross lovgivning rundt dette. Dersom du må ha tilrettelegging på jobben kan det være lurt å fortelle tidlig, men ellers ville jeg bare holdt det for meg selv så lenge jeg kan. 

Anonymous poster hash: 0f75b...4e8

Annonse

Ville ikke fortalt noe, de har ikke lov til å ansette noen andre fordi du er gravid, men hadde ikke tatt sjansen på at de fulgte opp dette. Er jo en del mer jobb med gravide arbeidstakere, så vil tro mange sjefer prøver å unngå det selvom det ikke er lov. 

Anonymous poster hash: 9dab4...e57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...