Gå til innhold

Ditt beste sparetips?:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det litt trangt nå om dagene økonomisk og blir kjempegad for gode sparetips, noen som har noen?:-)

Anonymous poster hash: 97caf...2a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handle inn en gang i uka.

Kjøp butikkens eget merke , mye penger å spare. Feks på sjampo, dusjsåpe, kjøtt, osv

Kutt ut brus og snop i ukene, kun lørdag

Ta med lunsj på skole, jobb. Unngå kantine handel.

Ikke gå på butikken når du er sulten :P

Anonymous poster hash: 78c7d...9c2

Skrevet

Selg unna ting du ikke trenger.

Anonymous poster hash: 6f272...e85

Skrevet

planlegge middagsmeny søndag, og handle for hele uka på mandag. etter jeg startet med det har hverdagen blitt mindre stressende, for jeg slipper å gå på butikken hver dag, og sparer også penger fordi jeg faktisk spiser maten jeg kjøper, og kjøper mindre jeg ikke trenger. 

greit å følge med på tilbud også. 

se på faste utgifter, abonnementer etc, om det kan kuttes noe. jeg fant gjorde det for litt siden og fant ut jeg kunne faktisk kutte med over 1000 kr i mnd uten å egentlig savne noe. 

se om det kan forhandles nye avtaler med forsikringselskaper, evt skifte selskap for å redusere utgifter. 

er du, som meg, fæl til å kjøpe kaffe "to go" mat, og vann til ungene etc når du/ dere er ute, sparer en mye på å kjøpe en termokopp og ta med hjemmefra + matpakke. 

se om du kan selge unna ting du ikke trenger på finn/ kjøp salgs grupper på fb eller lignende. 

(vet ikke om det er så gode tips, for jeg har visst vært en slask økonomisk, og kanskje du har gjort disse tingene fra før. )

:)

Skrevet

Kjøpe billig merkene i butikkene.

Handle på salg ( klær til barna, gjerne sommerklær på salg om vinteren, vinterdresser på salg på våren and so on...har spart masse penger på det oppigjennom årene jeg!)

Smøre niste

Handle stort på salg

Anonymous poster hash: 23714...f03
Skrevet

Ha minst en 'spise det vi har i kjøleskap og kjøkkenskap'-dag i uka..

Det blir mye rare middager av det etter hvert, men ganske tilfredsstillende å få tømt ting :)

Anonymous poster hash: c006f...531

Skrevet

De fleste av mine tips er litt langsiktige, men var det som fikk meg gjennom studietida uten å sulte. Du trenger dog ikke spare i evigheter for å starte.

Mitt viktigste sparetips er: ei en fryser.(Mange gir også bort frysere eller selger for en billig penge dersom du ikke har.) Les tilbudsavisene som kommer fra matbutikkene og bruk fryserkapasitet til å utnytte tilbud i ulike butikker. "Snart utgått på dato-varer" er også gode kjøp dersom du kan fryse dem direkte, spise med en gang eller fryse i porsjonspakninger. Frosne grønnsaker kan være en lifesaver på slutten av måneden.

Kjøp inn basisvarer du kan å bruke: mel,pasta,hermetikk,ris etc. Dette gjør det enklere å utnytte rester.

Lag kosematen hjemme: boller og vafler er billigere ( kanskje til og med bedre) enn smågodt. Lær deg å lag saus - selv den kjedeligste mat kan smake gourmet med en hjemmelaget saus.

Har du lagringsplass er store kvanta av poteter,gulrot,egg etc billigere enn å kjøpe litt nå og da. Klinkegg fra gårdsutsalg er f.eks kjempebillig.

Handle færrest mulig ganger i uka og ta en kritisk kikk på handelen før du betaler. "trenger jeg denne varen"? Ofte har man uten å tenke over det plukket med seg en fin pakke servietter, noen duftelys eller tre pakker kjeks.

Ikke gå inn på butikker, spesielt sko og interiør, dersom du egentlig ikke har råd til å kjøpe noe. En kommer som regel ut med noe og har rettferdiggjort det med en unnskyldning ovenfor seg selv.

Ha byttekvelder med venninner. Se verdien av arv.

Prøv å tenk økonomisk også i det sosiale. En filmkveld hjemme på rundgang i vennegjengen i stedet for kino? Fjelltur vs gocart? Brettspillkveld vs barnas lekeland?

Anonymous poster hash: 4313a...947

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...