Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 Som nordsjøarbeider kan man ta fedrekvoten i friperioden (når de avspaserer), jobbe sine vanlige skift i 15 dager og heve dobbel lønn i 3 mnd. Dette gjør at vi har råd til at jeg er hjemme et år ekstra og mini slipper å begynne i bhg før han er nesten 2 år. For oss passer dette perfekt da far jo er hjemme i 4 uker i strekk i friperiodene og får mye tid sammen med barna. Men jeg ser jo at det slett ikke er rettferdig mtp de som jobber vanlig og som må velge å enten ta perm eller jobbe. Hva tenker andre om dette? Anonymous poster hash: ae6ba...121
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #2 Skrevet 10. oktober 2013 At det er helt greit. Han har valgt den jobben og en annen har valgt en annen jobb. Anonymous poster hash: 5fd63...d08
Fae Skrevet 10. oktober 2013 #3 Skrevet 10. oktober 2013 Det er jo en mildt sagt gullkantet ordning. Spesielt om man sammenlikner med f.eks studentfedre med deltidsjobb for å ta et eksempel på motsatt side av skalaen. De må jo på skolen i permisjonen og ungene går i bhg. Samtidig så er de gjerne 5 dager på studier og 2 kvelder og eventuelt helg på jobb i tiden før permisjonen. Mens nordsjøpappaen har 4 uker fri på 6 uker fra barnet er nyfødt og i tillegg får disse friukene betalt på slutten i tillegg til vanlig lønn. Jeg vil si at familier som har denne ordningen er veldig heldig, spesielt babyen som får mye tid med begge foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #4 Skrevet 10. oktober 2013 En Nordsjøarbeider jobber ca like mange timer pr årsverk som en du/en fulltidsansatt. Så Nei vil ikke si at dette er urettferdig for noen, de jobber lange 12 timers nattskift + gjerne overtid også. Noen har gjerne også landjobb i sine friperioder. At de kan ta sin pappaperm i sine friuker har fordeler for lønn, men de får ikke 14 uker i strekk med barnet sitt. De får ikke muligheten til å feks ta deler av permen i utlandet som mange nå gjør. Og mammaen må ta mye av jobben selv. Anbefaler virkelig denne løsningen for de som orker og ønsker. Hilsen Nav ansatt Anonymous poster hash: ce836...082
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #5 Skrevet 10. oktober 2013 Bare obs - det er snakk om å endre på denne ordningen slik at det ikke vil være mulig å ta ut fedrekvote i avspaseringsperioden og få dobbelt betalt........ Man ser at dette er en urimelig ordning som gir allerede godt betalte nordsjøarbeidere enda høyere utbetaling enn andre lønnsmottakere... Sannsynligheten er veldig stor for at ordningen fjernes... Hilsen annen nav dame... Anonymous poster hash: 62bdd...b93
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #6 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg jobber i NAV Oslo og har ikke hørt om dette. Hvor står dette og hvem har fått gjennomslag på og endre denne ordningen for Offshore arbeidere? Skjer det så må alle forholde seg til nytt regelverk, men rart vi ikke har hørt om det til nå? Anonymous poster hash: ce836...082
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #7 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg jobber i NAV Oslo og har ikke hørt om dette. Hvor står dette og hvem har fått gjennomslag på og endre denne ordningen for Offshore arbeidere? Skjer det så må alle forholde seg til nytt regelverk, men rart vi ikke har hørt om det til nå? Anonymous poster hash: ce836...082 Det er oppe til diskusjon i direktoratet.. Kommer nok noe om det snart.. Jobber som spesialist på foreldrepenger så derfor vet jeg om det..... Anonymous poster hash: 62bdd...b93
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #8 Skrevet 10. oktober 2013 Jobber i samme sektor selv, så jeg vet med 100% sikkerhet at dette må det jobbes for å få bort, Men det vil tiden vise og det vil ta lang tid å evt få gjennom. Dette er ikke en endring som skjer over natten for og si det slik. Så tror ikke HI's mann vil rammes av det :-) Anonymous poster hash: ce836...082
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #9 Skrevet 10. oktober 2013 Syns det er helt greit! Hadde aldri taklet at mannen min var borte i 15 dager i strekk. Mange "offshore-enker" forteller om svært tøffe hverdager hvor de alene må takle alt fra dekkskifte og rens av takrenner til nattevåk og tre barn med ulike aktiviteter, alt mens de selv jobber 100 %. Og med menn som bruker ukevis på å "lande" i heimen, som oppfører seg som om de var på hotell/har ferie og som ikke klarer å sette seg inn i barnas rutiner. Deilig med en pappa som kommer hjem kl 16 hver dag og som kan ta aktiv del i barnas liv hver dag Denne "gullkantede" avtalen er de vel fortjent med i mine øyne. Anonymous poster hash: 72a40...edf
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #10 Skrevet 10. oktober 2013 Syns det er helt greit! Hadde aldri taklet at mannen min var borte i 15 dager i strekk. Mange "offshore-enker" forteller om svært tøffe hverdager hvor de alene må takle alt fra dekkskifte og rens av takrenner til nattevåk og tre barn med ulike aktiviteter, alt mens de selv jobber 100 %. Og med menn som bruker ukevis på å "lande" i heimen, som oppfører seg som om de var på hotell/har ferie og som ikke klarer å sette seg inn i barnas rutiner. Deilig med en pappa som kommer hjem kl 16 hver dag og som kan ta aktiv del i barnas liv hver dag Denne "gullkantede" avtalen er de vel fortjent med i mine øyne. Anonymous poster hash: 72a40...edf Ja stakkars damer som i 2 uker må gjøre hva alenemødre gjør 100 % av tiden og samtidig lever fett på mannens høye lønn. Anonymous poster hash: 7b4c8...300
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #11 Skrevet 10. oktober 2013 Vi gjorde ca det samme. Han jobber 14/14 og tok perm i friperiodene. Anonymous poster hash: 31ab8...9ff
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #12 Skrevet 10. oktober 2013 Syns det er helt greit! Hadde aldri taklet at mannen min var borte i 15 dager i strekk. Mange "offshore-enker" forteller om svært tøffe hverdager hvor de alene må takle alt fra dekkskifte og rens av takrenner til nattevåk og tre barn med ulike aktiviteter, alt mens de selv jobber 100 %. Og med menn som bruker ukevis på å "lande" i heimen, som oppfører seg som om de var på hotell/har ferie og som ikke klarer å sette seg inn i barnas rutiner. Deilig med en pappa som kommer hjem kl 16 hver dag og som kan ta aktiv del i barnas liv hver dag Denne "gullkantede" avtalen er de vel fortjent med i mine øyne. Anonymous poster hash: 72a40...edf Ja stakkars damer som i 2 uker må gjøre hva alenemødre gjør 100 % av tiden og samtidig lever fett på mannens høye lønn. Anonymous poster hash: 7b4c8...300 Når man må sammenligne med alenemødre for å komme godt ut så har man det vel ikke akkurat som plommen i egget... Anonymous poster hash: 72a40...edf
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #13 Skrevet 10. oktober 2013 Syns det er helt greit! Hadde aldri taklet at mannen min var borte i 15 dager i strekk. Mange "offshore-enker" forteller om svært tøffe hverdager hvor de alene må takle alt fra dekkskifte og rens av takrenner til nattevåk og tre barn med ulike aktiviteter, alt mens de selv jobber 100 %. Og med menn som bruker ukevis på å "lande" i heimen, som oppfører seg som om de var på hotell/har ferie og som ikke klarer å sette seg inn i barnas rutiner. Deilig med en pappa som kommer hjem kl 16 hver dag og som kan ta aktiv del i barnas liv hver dag Denne "gullkantede" avtalen er de vel fortjent med i mine øyne. Anonymous poster hash: 72a40...edf Ja stakkars damer som i 2 uker må gjøre hva alenemødre gjør 100 % av tiden og samtidig lever fett på mannens høye lønn. Anonymous poster hash: 7b4c8...300 Etter å ha prøvd begge deler kan jeg fortelle at det er mye lettere å akseptere alt ansvaret når du faktisk er alene enn når man egentlig skal være to, men i realiteten er alene store deler av tiden. .. Anonymous poster hash: 7fe9e...c13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå