Gå til innhold

Mat 5-6mnd

rene82

Anbefalte innlegg

Her har snupp spist grøt(oppe i halv porsjon nå) siden 4mnd..prøver å gi 17.30-18 men hender det blir før. Tenkte begynne med et grøt måltid til, best til frokost da? Hun har fått litt smaksprøver på fruktbeger ved 12 tiden, jeg ammer ellers..hun vil ikke ha flaske og vi prøver hver dag.

Men videre måltider framover.. Hvordan og hva er måltidene deres? Når er det ok å prøve brød feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke min helt 5 mnd ennå men det nærmer seg :)

Min får et grøtmåltid ca 16.00 og spiser da en halv porsjon (50 ml vann og 2 ss grøtpulver).

Får frukt ca kl 09.00 og spiser da ca 50-60 ml. Drikker kokt vann på flaska da, vil ikke ha melk. (får MME ellers)

Hvor oftedrikker barnet ditt melk ila døgnet?

Min drikker ca 200 ml 05.30-06.00, ca 200 ml rundt 12.00, ca 140 ml kl 18.30 (legges etter dette) og ca 200 ml rundt 22.00-23.00.

Brød har vi ikke kommet til ennå. Husker ikke når det er vanlig å begynne. Ca 6 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi gjerne en skalk å tygge på. Fint for gummene og for å øve seg på å svelge smuler :) vi begynte med skalker ved rundt 5 mnder. Ved 6 mnder gikk det mye i frukt og grønnsaksmoser, og fikk igrunn smake på alt av rene råvarer, samt alt av hjemmelaget middag som ikke inneholdt så mye salt. ( men nå spiste ikke min grøt da :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å utnytte "smaksvinduet" de har mellom 4 og 6 mnder. Det gjorde vi, og vår unge spiser så og si ALT nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine tvillingjenter på 5 mnd drikker 200 ml MME til frokost. 150 ml MME og grøt til lunsj. 150 ml MME og gulrot- potetmos til middag, ev med litt fruktmos og grøt og så mye melk de vil til kvelds.

Anonymous poster hash: 69b8d...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille vrangpeis vil ikke ha grøt og ikke egentlig noe annet heller. Han er 6 mnd. Han får smake hver dag, men snurper igjen og klager. Skalk liker han, så det får han gnage på. Og så får han holde store grønnsaksbiter som han kan gnage på. Men han snurper egentlig igjen da også... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen ser slik ut de to siste: litt pupp i senga 05-06, grøt ca 7.30-8 med vann. Litt pupp ca 11 så flaske(tar ikke, men gjort i går og idag..ca 60ml). Fruktmos og litt pupp ca 14(hvis sovingen er under kontroll da, ikke i dag) grøt 17.30, pupp (prøver flaske først) 18.30. Kommer helt ann på sovingen i løpet av dagen, er hun stup trøtt halv seks funker ikke grøt og det blir kun pupp og i seng. Grøten er halv porsjon, hel er 1dl. Hun spiser halv av halv. Så våkner hun alt fra 22-06 og 1-5 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn jente på 5 mnd har fått  smake grøt i 2 uker ,og spiser det men er ikke så himla interessert. Har smakt litt forskjellig mat,men har ikke begynt med noe faste måltider ennå,borsett fra en liten grøtposjon før leggetid.

Hun er glad i puppen,så jeg vet ikke helt når jeg skal begynne å innføre mer mat,for hun trenger det jo ikke,er i god hold for å si det sånn ;)

Men det blir vel mere og mere jo nærmere hun kommer 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...