Gå til innhold

Har jeg ansvar for dette lånet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har lånt penger av sin bror. Jeg tror ikke der foeeligger noe skriftlig avtale mellom dem, jeg har iallefall ikke signert noe. Nå skal vi skilles og gjeld skal fordeles. Han mener at jeg må være med å betale broren tilbake. Jeg mener at jeg ikke må det. Hvem har rett?

Anonymous poster hash: 69bcf...936

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har vært med på å bruke pengene så bør du også være med på å betale dem tilbake.

Om mannen har tatt opp lånet til eget forbruk så er det hans ansvar alene å betale pengene tilbake.

Anonymous poster hash: c245b...4ef
Skrevet

Så lenge gjelden ikke står skrevet i ditt navn og mannen din har tatt dette lånet uten ditt samtykke så kan jeg ikke skjønne at du står ansvarlig for det lånet. Hvis dere skal skilles og boet skal gjøres opp så anbefaler jeg deg å ta kontakt med en advokat som er spesialst på dette området. 

Anonymous poster hash: 1be1e...cf3
Skrevet

Jeg vet ikke hva de gikk til. Mannen er elendig med penger og jeg har vært blind. Men juridisk, har jeg ansvar for det?

Hi

Skrevet

Jeg vet ikke hva de gikk til. Mannen er elendig med penger og jeg har vært blind. Men juridisk, har jeg ansvar for det?

Hi

Ekteskapsloven sier dette om gjeld:

§ 58. Likedeling og gjeldsfradrag.

Ektefellenes samlede formuer skal som utgangspunkt deles likt etter at det er gjort fradrag for gjeld etter andre og tredje ledd (felleseie). Er ektefellene sammen ansvarlig for gjeld, kan hver gjøre fradrag for den delen som faller på ham eller henne etter forholdet mellom ektefellene.

En ektefelle som bare har formue som er felleseie, og som ikke holder midler utenfor delingen etter § 59, kan i sin del fullt ut gjøre fradrag for den gjelden han eller hun har.

En ektefelle som har særeie, eller som holder midler utenfor delingen etter § 59, kan gjøre følgende fradrag for gjeld i formue som er felleseie:

a. Gjeld som ektefellen har pådratt seg ved erverv eller påkostninger av eiendeler som er felleseie, kan det kreves fullt fradrag for hvis ikke noe annet følger av bokstav b. b. Gjeld som ektefellen har pådratt seg ved erverv eller påkostninger av eiendeler som er særeie eller verdier som holdes utenfor delingen etter § 59, kan det bare kreves fradrag for når den totale verdien av særeie og skjevdelingsmidlene ikke er stor nok til å dekke gjelden. Tilsvarende gjelder gjeld som ektefellen har pådratt seg ved erverv eller påkostninger av eiendeler som er unntatt fra deling etter § 61 bokstav b eller c, eller ved utilbørlig atferd i forhold til den andre ektefellen. c. For annen gjeld kan det kreves fradrag for en forholdsmessig del.

Anonymous poster hash: c245b...4ef

Skrevet

Som utgangspunkt er du ansvarlig, men det kan tenkes du slipper. Snakk med advokat! Skriv ikke under på noen ting i alle fall..

Anonymous poster hash: 672e9...d3c

Skrevet

Så lenge han ikke kan bevise at pengene er brukt til felles gode skal ikke du betale noe på det.

Lurt med advokat om han blir vanskelig.

Anonymous poster hash: 4392f...c48
Skrevet

Du nekter selvsagt for dette så lenge du ikke har signert noe, samtykket til noe eller bidratt til å bruke disse pengene. Ikke la deg skremme og nekt vilt, så går det nok helt fint. Han har ingen sak.

Anonymous poster hash: df5cf...0fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...