Gå til innhold

Hvorfor må barn bruke Hijab på barneskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor må barn bruke bukser i skoletiden? Kan de ikke ta på seg dette på fritiden? Dekke seg til her og dekke seg til der... Er ikke farlig å vise seg i barneskole? 

Det er kulturelt betinget. For noen vil det være tabubelagt p gå med rompa bar, andre har det samme forholdet til håret.

Anonymous poster hash: e018b...bf1

Ja, men i barneskolen da? Det er vel ikke tvang for de, at de må ha det på? Og jeg vet selv, at hvis de kunne bestemme selv, hadde de lett tatt dette av seg! 

Anonymous poster hash: 13cbe...3b4

Og hvordan -vet- du dette? Barn vil se ut som kvinner de ser opp til i familie og nærmiljø. For noen er det da hijab-bærer, for noen er det skinheads og punkere, osv osv.

Tror ikke jeg kjenner et eneste menneske som lar ungene bli hverken skinheads eller punkere. Dessuten er hijab både kvinneundertrykkende, religiøst og politisk. Håper på et forbud.

Anonymous poster hash: 73305...eb7

Poenget var heller at om en jente vokser opp med en mor med knallrosa hanekam, venner med punkete stil, bikerjakker med pins og sikkerhetsnåler o.l., er sjansen stor for at hun også vil kle seg sånn, ha håret som de, og også får lov til det.

Om en kvinne selv velger å ta på seg hijab, hvorfor skal andre mennesker bestemme over henne, og si at dette får hun ikke lov til, fordi JEG synes det er undertrykkende, når det føles rett for henne..?

MIn erfaring er at fedre tvinger barna.

Anonymous poster hash: 5d776...ed4

Åh, eksempel? 

Jeg har ingen erfaring med dette, men hvorfor MÅ de ha det på seg på skolen? Kan de ikke ta det på når de kommer hjem?  :)

Er ikke lov med andre hodeplagg i timene på skolen... 

En caps er ikke religiøst.

Synes du at sikh-menn, som bruker turban fra tidlig alder, skal nektes dette?

Eller jøder, som bruker kippah?

Eller gjelder ett forbud kun hijab?

Jaja, men hvorfor skal de ha det på seg på barneskolen? Holder det ikke at de har det på seg på fritiden? 

Må de være "innpakket" hvor en de går?! Hva er forskjellen på å bruke det på skolen og fritiden? 

Skrevet

Hvorfor må barn bruke bukser i skoletiden? Kan de ikke ta på seg dette på fritiden? Dekke seg til her og dekke seg til der... Er ikke farlig å vise seg i barneskole?

Det er kulturelt betinget. For noen vil det være tabubelagt p gå med rompa bar, andre har det samme forholdet til håret.

Anonymous poster hash: e018b...bf1

Ja, men i barneskolen da? Det er vel ikke tvang for de, at de må ha det på? Og jeg vet selv, at hvis de kunne bestemme selv, hadde de lett tatt dette av seg!

Har du snakket med barneskoleelever som bruker hijab? De jeg kjenner velger i aller høyeste grad selv om de vil bruke den. I et par av tilfellene ønsker i utgangspunktet ikke foreldrene at barna skal bruke hijab, men barna ønsker det selv..!

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal mene så mye om et enkelt klesplagg. Deres religion, deres tradisjoner, deres tro. Helt i orden for meg!

Åpne opp litt, så kan man oppleve helt nye ting!

Anonymous poster hash: 726bd...ee9

Skrevet

Enten skal alle hodeplagg forbys på skolen eller så må ALLE godkjennes. Man kan ikke ha forskjellsbehandling. Men hijaben har en styggere historie, så...

Plagg bært av religiøse grunner er noe annet enn plagg bært av mote, som f.eks en lue eller en caps.

Hijaben stammer lengere tilbake enn 1970-tallet, og islamistenes politikk, selv om det var det som utgjorde den store "bølgen" innenfor islam.

Hodeplagg er hodeplagg. Man kan ikke forskjellsbehandle uansett hvor berettiget religiøse måtte føle seg. Deres tro har INGEN betydning for andre.

Det har ingenting å si om det har betydning for andre, det er en del av en persons liv og religion. Hvorfor skal man nekte folk å vise det, være seg tolvåringer eller femtiåringer?

Og, for min del kan man gjerne tillate luer/capser o.l. såfremt man ser ansiktet til elevene. 

Skrevet

Jaja, men hvorfor skal de ha det på seg på barneskolen? Holder det ikke at de har det på seg på fritiden? 

Må de være "innpakket" hvor en de går?! Hva er forskjellen på å bruke det på skolen og fritiden? 

Hvis du mener det ikke er noen forskjell, hvorfor skal de da la være på skolen?

En religiøs identitet er ikke noe du plukker frem når du føler for det.

Skrevet

Har du snakket med barneskoleelever som bruker hijab? De jeg kjenner velger i aller høyeste grad selv om de vil bruke den. I et par av tilfellene ønsker i utgangspunktet ikke foreldrene at barna skal bruke hijab, men barna ønsker det selv..!

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal mene så mye om et enkelt klesplagg. Deres religion, deres tradisjoner, deres tro. Helt i orden for meg!

Åpne opp litt, så kan man oppleve helt nye ting!

Anonymous poster hash: 726bd...ee9

Jeg kjenner faktisk flere muslimske jenter med hijab hvor foreldrene er imot det, enn muslimske jenter med hijab hvor moren også bruker det. Ironnisk nok.

Skrevet

Enten skal alle hodeplagg forbys på skolen eller så må ALLE godkjennes. Man kan ikke ha forskjellsbehandling. Men hijaben har en styggere historie, så...

Plagg bært av religiøse grunner er noe annet enn plagg bært av mote, som f.eks en lue eller en caps.

Hijaben stammer lengere tilbake enn 1970-tallet, og islamistenes politikk, selv om det var det som utgjorde den store "bølgen" innenfor islam.

Hodeplagg er hodeplagg. Man kan ikke forskjellsbehandle uansett hvor berettiget religiøse måtte føle seg. Deres tro har INGEN betydning for andre.

Det har ingenting å si om det har betydning for andre, det er en del av en persons liv og religion. Hvorfor skal man nekte folk å vise det, være seg tolvåringer eller femtiåringer?

Og, for min del kan man gjerne tillate luer/capser o.l. såfremt man ser ansiktet til elevene. 

Barn bør for det første skjermes litt fra religion. Barnemishandling å tvinge på dem en tro. Småbarn på 5-6 år som jeg har sett med hijab har ingen forutsetning for å tro, og derfor blir det bare helt feil. 

Skal man godta religiøse hodeplagg, så får man godta ikke-religiøse plagg også. Religiøse vrangforestillinger skal ikke føre til forskjellsbehandling!

Skrevet

Barn bør for det første skjermes litt fra religion. Barnemishandling å tvinge på dem en tro. Småbarn på 5-6 år som jeg har sett med hijab har ingen forutsetning for å tro, og derfor blir det bare helt feil. 

Skal man godta religiøse hodeplagg, så får man godta ikke-religiøse plagg også. Religiøse vrangforestillinger skal ikke føre til forskjellsbehandling!

Vi har religionsfrihet, heldigvis, og det innebærer også at man har lov å lære det til barna sine. Man har de ekstremt troende, og de mer liberale, og det vil det alltid være. Man kan faktisk ikke nekte folk å tro, og man skal ikke nekte mennesker å lære det videre til sine barn heller.

At du mener det er vrangforestillinger, er på din kappe.

Skrevet

Vi har religionsfrihet, heldigvis, og det innebærer også at man har lov å lære det til barna sine. Man har de ekstremt troende, og de mer liberale, og det vil det alltid være. Man kan faktisk ikke nekte folk å tro, og man skal ikke nekte mennesker å lære det videre til sine barn heller.

At du mener det er vrangforestillinger, er på din kappe.

Stakkars barn som ikke har religionsfrihet :( Trist...

Skrevet

Min erfaring er at barn som har mødre og tanter/ eldre kusiner med hijab, gjerne ønsker å bruke dette selv. Jeg bruker hijab, og min 3 åring har i mange situasjoner nesten grått seg på hjel fordi hun også vil ha på. Men, hadde vi bodd i et muslimsk land hadde hun fått liv til å eksperimentere med dette. Selv fikk jeg først lov til å begynne med hijab etter fylt 18, og har tenkt å ha samme "regel" for min datter. Men om hun som 16 åring absolutt vil, da skal hun såklart få lov.

Anonymous poster hash: 17a92...7b8

Skrevet

Stakkars barn som ikke har religionsfrihet :( Trist...

De aller fleste barn har faktisk full frihet til å velge senere i livet i Norge. Jeg ble oppdratt i ett kristent hjem, men annser meg ikke som kristen den dag i dag. Jeg lærer alikevel datteren min om kristendom, sammen med hinduisme, buddhisme og islam.

( Og jeg, som mange andre, har ikke involvert familien i det faktum at jeg ikke annser meg som kristen. Det er min sak. )

Skrevet

Min erfaring er at barn som har mødre og tanter/ eldre kusiner med hijab, gjerne ønsker å bruke dette selv. Jeg bruker hijab, og min 3 åring har i mange situasjoner nesten grått seg på hjel fordi hun også vil ha på. Men, hadde vi bodd i et muslimsk land hadde hun fått liv til å eksperimentere med dette. Selv fikk jeg først lov til å begynne med hijab etter fylt 18, og har tenkt å ha samme "regel" for min datter. Men om hun som 16 åring absolutt vil, da skal hun såklart få lov.

Jeg bruker nesten daglig en form for sjal på hodet, og datteren min ønsker å bruke det samme. Hun har også lyst på neglelakk, mascara, hæler og kjoler, fordi mamman hennes bruker alt dette.

Skrevet

For min del, er det bare tull å vandre rundt i slike plagg på barneskolen... 

Skrevet

Jeg bruker nesten daglig en form for sjal på hodet, og datteren min ønsker å bruke det samme. Hun har også lyst på neglelakk, mascara, hæler og kjoler, fordi mamman hennes bruker alt dette.

Derfor blir det dumt at foreldrene blir sett på av andre som "barnemishandlere" , som "stanser barnets frihet" når de faktisk gjør det motsatte:-) ønsker du å ha på deg rosa neglelakk eller rosa hijab, så er det helt opp til deg selv;) har jobbet som lærer, og kan pent si at den hijaben disse jentene tar av og på i løpet av dagen, er mer et plagg/sjal som de eksperimenterer med enn hijab som et symbol.

Skrevet

Håper det kommer et forbud så folk med fikse ideer ikke kan presse dette på ungene sine. Omskjæring, hijab og alt annet slikt bør bli forbudt.

Skammelig at en ikke får ha på seg lue, mens andre kan ikle seg politiske plagg!

Anonymous poster hash: 680fb...844
Skrevet

Håper det kommer et forbud så folk med fikse ideer ikke kan presse dette på ungene sine. Omskjæring, hijab og alt annet slikt bør bli forbudt.

Skammelig at en ikke får ha på seg lue, mens andre kan ikle seg politiske plagg!

Setter du omskjæring i samme bås som hijab?

For den vanlige muslimen i gata er ikke hijaben politisk. 

Skrevet

Det finnes arbeidsplasser der ikkje hijab kan brukes pga sikkerhet. Kva gjør ein med hijab da ?

Anonymous poster hash: b9e6a...c32

Skrevet

Det finnes arbeidsplasser der ikkje hijab kan brukes pga sikkerhet. Kva gjør ein med hijab da ?

Anonymous poster hash: b9e6a...c32

Hvilken sikkerhet?

De fleste med hijab er forøvrig klar over at enkelte yrker ikke vil være aktuelle, som f.eks politi.

Skrevet

Det eneste jeg stusser på ifht hijab på skolen er at det tøyet sitter jo så stramt over ørene, de må jo få nedsatt hørsel med det plagget på? (Ser mange skolebarn med hijab på på vei med banen på jobb)

Jeg vet jo selv hvor dårlig jeg hører med lue på...

Skrevet

Men lar du henne få lov til å bruke sminke og gå med høye hæler? 

Jeg er absolutt ikke mot religiøse klesplagg og syns godt at hijab kan kombineres med både uniform og andre arbeidsantrekk, men jeg reagerer når jeg ser småjenter ned i 3-4 års alderen går med hijab da jeg har forstått at det faktisk seksualiserer små barn siden man skal dekke håret for å ikke gjøre seg attraktiv for menn?

At barnet vil det selv, er et dårlig argument. Som foreldre er det vi som setter grenser og vi bør hindre at barna går som små voksne, enten det gjelder sminke eller hijab.

Skrevet (endret)

Jeg er absolutt ikke mot religiøse klesplagg og syns godt at hijab kan kombineres med både uniform og andre arbeidsantrekk, men jeg reagerer når jeg ser småjenter ned i 3-4 års alderen går med hijab da jeg har forstått at det faktisk seksualiserer små barn siden man skal dekke håret for å ikke gjøre seg attraktiv for menn?

At barnet vil det selv, er et dårlig argument. Som foreldre er det vi som setter grenser og vi bør hindre at barna går som små voksne, enten det gjelder sminke eller hijab.

Er igrunn enig der, jeg kommer jo ikke til å la mine jenter begynne med sminke før de er gamle nok bare fordi jeg gjør det, ei heller høye heler...

Ja, ja, men det er jo kulturforskjeller der også...

Endret av Myrsnipa1♂&snart2♀
Skrevet

Det eneste jeg stusser på ifht hijab på skolen er at det tøyet sitter jo så stramt over ørene, de må jo få nedsatt hørsel med det plagget på? (Ser mange skolebarn med hijab på på vei med banen på jobb)

Nei, jeg hører ikke dårligere med et tynt skjal over ørene:)

Jeg kommer til å la henne få leke seg med sminke hjemme om ikke lenge, ja. Jeg fikk selv lov til dette fra 3-4års alderen, men fikk ikke bruke sminke "offentlig" før nærmere 14år. Men dette går igjen på kulturforskjeller.

Jeg ser mange 3-6åringer med små hæler, for å si det sånn, både norske og utenlandske. Men selv vil jeg ikke kjøpe sko til hverdagslivet med det.

Noen bruker hijab for å ikke være seksuelt attraktive, noen fordi de kun vil vise den delen for sin kommende ektemann, noen fordi de mener det er rett i forhold til religionen. Det er veldig mange individuelle forskjeller.

Skrevet

Men de jeg ser har ikke tynne sjal? De har gjerne et stramt svart tøy innerst, ser ut som et ganske tjukt elastisk tøy av noe slag, så over der igjen har de sjal i tillegg, noen til og med ullskjerf, slike med rysjer...

Det må da bli dårlig lyd under der?

Er det andre hodeplagg enn sjal da?

Skrevet

Men de jeg ser har ikke tynne sjal? De har gjerne et stramt svart tøy innerst, ser ut som et ganske tjukt elastisk tøy av noe slag, så over der igjen har de sjal i tillegg, noen til og med ullskjerf, slike med rysjer...

Sjalene ser gjerne tykkere ut enn de er også, husk også på at stoffet  på sjal er vevd annerledes enn på en lue, pluss at man er vant med det, rett og slett.

Jeg bruker ofte tykke ullsjal på vinteren, men kan ikke påstå det påvirker hørselen.

Skrevet

Sjalene ser gjerne tykkere ut enn de er også, husk også på at stoffet  på sjal er vevd annerledes enn på en lue, pluss at man er vant med det, rett og slett.

Jeg bruker ofte tykke ullsjal på vinteren, men kan ikke påstå det påvirker hørselen.

Hmmm, nei bare en tanke. :)

Skrevet

Hmmm, nei bare en tanke. :)

en.

Det finnes ( nesten ) ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...