Gå til innhold

Sykepleiere? Hvorfor får de eldre uverdig og uforsvarlig behandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunnen til det?? 

Jeg er ikke sykepleier og hadde heller ikke klart det, men det må være meget tøft... Tenkte deg da, gå hjem fra jobb og vite at den ene eller den andre ikke fikk din hjelp og nærhet... Hvem vet om det hadde vært noe sykepleier innom der i det hele tatt? 

Håper virkelig Erna & Co gjør noe med dette nå... 

Anonymous poster hash: 28239...f54
Skrevet

Kjenner du virkelig ingen som er på sykehjem, eller noen som jobber der?

Det er riktig at det er travle dager på mange sykehjem, og at mange av sykehjemmene skulle vært bedre bemannet, men de tingene du ser på nyhetene på TV er enkeltepisoder altså. De aller fleste som er på sykehjem har en helt grei hverdag der, de får både omsorg, mat, tørre bleier, hjelp til å gå på do, blir vasket og stelt.

Det er klart man ikke ønsker slike enkeltepisoder som de man har sett på TV i valgkampen, og det må de jobbe for å bli kvitt, men det er ikke annet enn enkeltepisoder.

Min mormor er på sykehjem, 95 år gammel og helt frisk i topplokket. Hun var rasende på disse reportasjene på TV, hun ble såret på vegne av de som jobber på de to sykehjemmene hun har bodd på, fantastiske pleiere med en oppriktig omsorg for de som bor der. Hun har aldri fått dårlig behandling.

Hun kom med et eksempel fra der hun bor nå, en av de eldre damene som bor der ber om hjelp til å bli fulgt på do hvert femte minutt hele dagen, ingen pause, hvert femte minutt. Hun ber om å bli hjulpet på do hvert femte minutt gjennom måltider også, om hun får til svar at hun må vente littegrann for hun har jo akkurat vært på do og de må hjelpe noen andre først så jodler hun "INGEN VIL HJELPE MEG PÅ DOOOO, JEG FÅR IKKE HJELP TIL Å GÅ PÅ DOOO!". Min bestemor er imponert over pleiernes vilje og godhet, som med et smil hjelper denne damen på do utallige ganger i timen, men likevel klager denne dagen til alle som vil høre fordi hun ikke blir hjulpet på do...

Min mamma er hjelpepleier og har hele sitt voksne liv jobbet på sykehjem, og hun sier det kan være mange ting som er vanskelig for pårørende. F.eks når pappaen deres "går i barndommen" og gjør ting de overhodet ikke kan tenke seg at pappa skal gjøre, som f.eks å bæsje i senga og kline bæsjen utover sengetøy og vegger. En mann kan ligge med bleie om natta, så ser nattevakten til han før hun går til møte med dagvakten. Etter møtet kommer dagvakten og ser til mannen og da har han bæsjet, tatt av seg bleia, smurt bæsj utover seg selv, sengetøyet og veggen. Om en pårørende ser slikt, f.eks kommer på besøk når noe sånt akkurat har skjedd er det lett å gå til media og si de fant pappa innsmurt i avføring i sin egen seng, men fakta er jo at dette gjorde mannen selv og pleierne har ikke gjort en dårlig jobb. Det er kanskje ikke så lett å innse for en pårørende?

Men når det er sagt, det finnes eldre som ikke har det godt i landet vårt, og det skal man selvfølgelig jobbe hardt for at de alle skal få. De fortjener god pleie og verdige forhold, det er vi alle enige i.

Anonymous poster hash: 10289...48c
Skrevet

Jeg jobbet på sykehjem. For å spare penger var vi 2 pleiere på 8 pasienter. På kveldsvakt hadde vi i tillegg til pasientene, medisin og kjøkken også klesvask, gulvvask, støvtørking. Da slapp sykehjemmet å leie inn vaskepersonale.

Vi løp hele tiden.

Anonymous poster hash: a8782...5fc

Skrevet

Kjenner du virkelig ingen som er på sykehjem, eller noen som jobber der?

Det er riktig at det er travle dager på mange sykehjem, og at mange av sykehjemmene skulle vært bedre bemannet, men de tingene du ser på nyhetene på TV er enkeltepisoder altså. De aller fleste som er på sykehjem har en helt grei hverdag der, de får både omsorg, mat, tørre bleier, hjelp til å gå på do, blir vasket og stelt.

Det er klart man ikke ønsker slike enkeltepisoder som de man har sett på TV i valgkampen, og det må de jobbe for å bli kvitt, men det er ikke annet enn enkeltepisoder.

Min mormor er på sykehjem, 95 år gammel og helt frisk i topplokket. Hun var rasende på disse reportasjene på TV, hun ble såret på vegne av de som jobber på de to sykehjemmene hun har bodd på, fantastiske pleiere med en oppriktig omsorg for de som bor der. Hun har aldri fått dårlig behandling.

Hun kom med et eksempel fra der hun bor nå, en av de eldre damene som bor der ber om hjelp til å bli fulgt på do hvert femte minutt hele dagen, ingen pause, hvert femte minutt. Hun ber om å bli hjulpet på do hvert femte minutt gjennom måltider også, om hun får til svar at hun må vente littegrann for hun har jo akkurat vært på do og de må hjelpe noen andre først så jodler hun "INGEN VIL HJELPE MEG PÅ DOOOO, JEG FÅR IKKE HJELP TIL Å GÅ PÅ DOOO!". Min bestemor er imponert over pleiernes vilje og godhet, som med et smil hjelper denne damen på do utallige ganger i timen, men likevel klager denne dagen til alle som vil høre fordi hun ikke blir hjulpet på do...

Min mamma er hjelpepleier og har hele sitt voksne liv jobbet på sykehjem, og hun sier det kan være mange ting som er vanskelig for pårørende. F.eks når pappaen deres "går i barndommen" og gjør ting de overhodet ikke kan tenke seg at pappa skal gjøre, som f.eks å bæsje i senga og kline bæsjen utover sengetøy og vegger. En mann kan ligge med bleie om natta, så ser nattevakten til han før hun går til møte med dagvakten. Etter møtet kommer dagvakten og ser til mannen og da har han bæsjet, tatt av seg bleia, smurt bæsj utover seg selv, sengetøyet og veggen. Om en pårørende ser slikt, f.eks kommer på besøk når noe sånt akkurat har skjedd er det lett å gå til media og si de fant pappa innsmurt i avføring i sin egen seng, men fakta er jo at dette gjorde mannen selv og pleierne har ikke gjort en dårlig jobb. Det er kanskje ikke så lett å innse for en pårørende?

Men når det er sagt, det finnes eldre som ikke har det godt i landet vårt, og det skal man selvfølgelig jobbe hardt for at de alle skal få. De fortjener god pleie og verdige forhold, det er vi alle enige i.

Anonymous poster hash: 10289...48c

Jo, jeg vet om noen som har plass på sykehjem og noen som jobber på et sykehjem... 

Skrevet

Jeg jobbet på sykehjem. For å spare penger var vi 2 pleiere på 8 pasienter. På kveldsvakt hadde vi i tillegg til pasientene, medisin og kjøkken også klesvask, gulvvask, støvtørking. Da slapp sykehjemmet å leie inn vaskepersonale.

Vi løp hele tiden.

Oj, såpass ja... Må være tøft da, følelsesmessig og fysisk.. Ikke bare, bare, og arbeide med eldre mennesker som behøver din hjelp, i tillegg til alt det andre... Og samarbeide med kollega! 

Men det er ikke slik nå mer eller? 

Skrevet

Det er helt sikkert noen som ikke har det bra på sykehjem, men det er også mange som har det veldig bra. Begge mine besteforeldre var strålende fornøyde med alt fra mat til utsikt og personalet. Den eneste jeg kjenner som har klaget var min bestefars ene bror, men han har heller aldri vært fornøyd med en ting i sitt liv. Om han hadde sluttet å klage ville vi blitt sterkt bekymret.

Anonymous poster hash: 97356...276
Skrevet

Jeg er sykepleier på sykehjem . Tror i det store og hele pasientene våre har det bra . Mye går på bekostning av for mye jobb for personalet , vi burde absolutt være fler på jobb for å unngå rovdrift på de ansatte .

Anonymous poster hash: 1332d...2ff

Skrevet

For det første har det i valgkampen vært ekstremt mye svartmaling av eldreomsorgen. Mest bra rundt omkring er min erfaring.

Måtte dra på smilebåndet av #2, slike pasienter som hun med dobesøk hvert 5. Minutt finnes det ja. Det er for det meste sykdom som gjør det, selv om slemme og egoistiske folk også blir syke hvis dere skjønner......

#3: 2 pleiere på 8 pasienter, er ikke det ganske bra og vanlig bemanning? Vi er bemannet sånn på helg og kveld og som regel klarer vi å sørge for at beboerne har det bra, selv om vi selvfølgelig ikke kan dra ut på kafé/ turer med dem. Men noe må vi vel kunne overlate til pårørende også, eller hva...?

Hilsen sykepleier som ikke stemte rødgrønt ..

Skrevet

Jeg er lege, og jeg synes det står dårlig til med eldreomsorgen. Det er jeg vitne til nærmest daglig.

Høy andel av ufaglærte er bekymringsfullt, og kombinert med lav bemanning er dette direkte farlig. Ufaglærte har ikke den teften eller det blikket som skal til for å skjønne hva som må gjøres i enkelte situasjoner. Man hadde aldri funnet seg i en slik fordeling av bemanningen på et sykehus, f.eks.

Anonymous poster hash: b2eff...620

Skrevet

Jeg er lege, og jeg synes det står dårlig til med eldreomsorgen. Det er jeg vitne til nærmest daglig.

Høy andel av ufaglærte er bekymringsfullt, og kombinert med lav bemanning er dette direkte farlig. Ufaglærte har ikke den teften eller det blikket som skal til for å skjønne hva som må gjøres i enkelte situasjoner. Man hadde aldri funnet seg i en slik fordeling av bemanningen på et sykehus, f.eks. Anonymous poster hash: b2eff...620

Hvis du er lege vet du vel forskjell på sykehjem og sykehus...?
Skrevet

For det første har det i valgkampen vært ekstremt mye svartmaling av eldreomsorgen. Mest bra rundt omkring er min erfaring.

Måtte dra på smilebåndet av #2, slike pasienter som hun med dobesøk hvert 5. Minutt finnes det ja. Det er for det meste sykdom som gjør det, selv om slemme og egoistiske folk også blir syke hvis dere skjønner......

#3: 2 pleiere på 8 pasienter, er ikke det ganske bra og vanlig bemanning? Vi er bemannet sånn på helg og kveld og som regel klarer vi å sørge for at beboerne har det bra, selv om vi selvfølgelig ikke kan dra ut på kafé/ turer med dem. Men noe må vi vel kunne overlate til pårørende også, eller hva...?

Jo det er helt grei bemanning. Men når du skal vaske og stryke og legge på plass klær for 8 pasienter, vaske stuegulv og kjøkkengulv annenhver dag, ganger, kontor og vaskerom de andre dagene, lage mat, dekke på, vaske over benker og bord, stelle alle pasientene og da har du 1 time på alle 8 ettersom de skal legges mellom 20 og 21. Alle skal ha medisin, rapporter skal skrives. Man må gjerne på en annen avdelig og gi medisin fordi de bare har assistenter, og lage klar nye dosetter. Det blir for mye.

Jobbet før på et annet sykehjem der vi var 2 på 10 pasienter. Men hadde eget vaskeri og vaskepersonale. Da hadde vi mye bedre tid til pasientene.

Skrevet

Jo det er helt grei bemanning. Men når du skal vaske og stryke og legge på plass klær for 8 pasienter, vaske stuegulv og kjøkkengulv annenhver dag, ganger, kontor og vaskerom de andre dagene, lage mat, dekke på, vaske over benker og bord, stelle alle pasientene og da har du 1 time på alle 8 ettersom de skal legges mellom 20 og 21. Alle skal ha medisin, rapporter skal skrives. Man må gjerne på en annen avdelig og gi medisin fordi de bare har assistenter, og lage klar nye dosetter. Det blir for mye.

Jobbet før på et annet sykehjem der vi var 2 på 10 pasienter. Men hadde eget vaskeri og vaskepersonale. Da hadde vi mye bedre tid til pasientene.Anonymous poster hash: a8782...5fc

Da er vi enige. Gulvvask, klær osv. i tillegg. Da er ikke bemanninga bra nei....
Skrevet (endret)

Det dei eldre får minst av etter mi erfaring er det ein slettes ikkje må vere ansatt ved instituasjonane for å gi, nemlig sosial kontakt. Greit nok med dei utan kommunikasjonsutfordringar, dei har kvarandre. Men dei som pga demens eller nedsatt funksjonsevne når det gjeld syn, hørsel og tale av andre grunnar fell utafor fellesskapet. Mange av dei har familie som besøker ofte, andre blir nesten isolerte utover kontakt med pleiepersonell (som diverre ikkje har tid til å dekke dei sosiale behova til den enkelte).

Har du ein bestefar eller ei gammal tante (eller nabo) på intuisjon; stikk innom!

Endret av ★
Skrevet

Høy andel av ufaglærte er bekymringsfullt, og kombinert med lav bemanning er dette direkte farlig. Ufaglærte har ikke den teften eller det blikket som skal til for å skjønne hva som må gjøres i enkelte situasjoner. Man hadde aldri funnet seg i en slik fordeling av bemanningen på et sykehus, f.eks. Anonymous poster hash: b2eff...620

Du har ikke mest innlegget så godt, nei.

Jeg prøver å formidle at den bemanningen som er på sykehjem/i hjemmesykepleien (ufaglærte og redusert bemanning) aldri hadde vært tillatt på et sykehus. Heller aldri på et fastlegekontor. Ja, sykehus driver med spesialisert behandling, men det er en betydelig andel kronisk, svært syke pasienter også på SYKEhjem og ved andre institusjoner enn sykehus.

Anonymous poster hash: b2eff...620

Skrevet

Jeg er sykepleier har jobbet i sykehjem, hjemmetjeneste og på sykehus. Og det er det samme som går igjen, vi er for få på jobb, ekstremt jobbpress, mange ufaglærte og de gamle/pasientene flest blir flere og mer multisyke. Mer ansvar, mer jobb, løpe fortere og fortere, og pleien blir dårligere dessverre. En gjør så godt en kan, husker ikke sist jeg satt meg ned for å spise eller gå på do på vakt. Skal det bli en løsning trenger vi mer penger, flere engasjerte pleiere på jobb. Og at vi må ha mer definerte roller de som er på jobb. Ta for eksempel en natt-jeg har 9 på rom, 5 på gangen + et halvt tun til (der det er en hjelpepleier). Så skal noen ha smertestillende, iv behandling, noen skal på toalettet og tørkes bak og en dement har falt ut av sengen. Men det ender ikke der, jeg skal dokumentere, servere mat, rydde på skyllerom osv. Stolt av yrket mitt, men valgte det definitivt med hjerte og ikke fornuft! Går ofte hjem med klump i halsen av å kun ha slukket branner, gitt medisin, men ikke noe mer, ikke den gode samtalen osv. Helsenorge per i dag er ikke et sted jeg ønsker å bli gammel og svak, ute av stand til å hjelpe meg selv!  

Men! det finnes og gode profesjonelle institusjoner, hvor omsorgen er god og menneskene der har det godt. Det er bare ikke plass til alle, og det er dessverre de som har godt nettverk og familier som star i ryggen og skriker mest som får plass på sykehjem. Ikke de som bare tar til takke.........

Huff ble en liten utblåsning dette!

Anonymous poster hash: a653d...09d
Skrevet

Jeg har vært i bransjen, sykehjem og hjemmetjenesten. Har aldri behandlet noen uverdig, tvert imot. Jeg ble utbrent, pga ressursmangel, for mange brukere på for kort tid, et evig stress, mas og stadige nedskjæringer i bemanningen fra kommunalt hold.

Kommer aldri til å begynne i helse og omsorgsbransen igjen overhode, ikke under noen omstendighet. Jeg elsket å jobbe med mennesker, hjelpe dem, gi omsorg og pleie, men da det ikke var rom for å gi den pleier jeg ønsket å gi, hadde daglig mellom 30-45 minutter ubetalt overtid da jeg alltid fullførte min runde og ga den pleien trengte, hoppet over lunsj som jeg heller ikke fikk betalt for så gikk det ikke lengre. Sluttet og fant meg et nytt liv i en helt annen bransje.

Ser det er stadig flere sykepleiere og andre omsorgsarbeidere som går ut av yrket sitt, ikke fordi de vil, men fordi det er nødt for sin egen del.

Anonymous poster hash: 5db30...8b5

Skrevet

På min arbeidsplass er det ikke uverdige forhold. Det eneste jeg har å utsette på sykehjemmet "mitt" er de forbaska dobbeltrommene. Det er noe tull!

Jeg går hjem fra jobb med god samvittighet hver dag :)

• 1 år senere...
Skrevet

Som sykepleier er du en del av et system. Dette systemet gir en del begrensninger for hva du har tid til og ikke har tid til å gjøre. Det er flere sykepleiere som blogger om dette. Jeg kan ambefale en blogg som heter uverdig eldreomsorg på blogspot. Hun forteller på en morsom og gripende måte sanne historier fra sin jobb der hun pga av systemet ikke fikk gjort noe mer.

http://uverdigeldreomsorg.blogspot.no/2015/02/en-gammel-dames-langsomme-uverdige-dd.html

Skrevet

Jeg jobbet på sykehjem i 5 år. Jeg orket ikke mer. Nr 1. Fordi jeg ofte hadde alt for mye ansvar. 25 pasienter som alene fagarbeider, ofte var de jeg jobbet med fremmedspråklige. 2. Jeg hadde alt for ofte dårlig samvittighet, følte ikke jeg fikk brukt meg selv som sykepleier på den måten jeg ville. Nr 3. Ingenting ble gjort, selv om jeg fortalte hvor uansvarlig, uetisk og uverdig det var.

Anonymous poster hash: 1a0d2...ada

Skrevet

Tråden er to år gammel!

Anonymous poster hash: 18e81...da1

Skrevet

Jeg har jobbet som sykepleier i eldreomsorgen i mange år, og utviklingen har ikke vært god. Flere og sykere pasienter på stadig færre pleiere. Og det er problematisk med mye ufaglært og fremmedspråklig personale.. Vi gjør så godt vi kan, men tida strekker uansett ikke til. Enig med de over som oppfordrer alle som har noen kjente på sykehjem, til å stikke oftere innom. En god prat, en ekstra kaffekopp, litt frukt, en tur ut.. Det betyr så mye. Og det samme gjelder gamle og skrøpelige som bor hjemme.

Anonymous poster hash: fa0f1...ae0

Skrevet (endret)

Hva så?? Ikke mye som har skjedd på 2 år mht eldreomsorg!!

Ang at tråden er 2 år gml.

Endret av Gjest
Skrevet

Jeg har jobbet på flere sykehjem å jeg har aldri opplevd at noen har blitt liggende i avføring, ikke får gått på do å skiftet bleie, blir liggende i sengen hele dagen og andre ting man stadig vekk hører om i media. Sånn som en over skrev, at en og annen kliner med avføring mellom tilsyn skjer, men da blir det skiftet og vasket med en gang det blir oppdaget. Jeg opplever at pårørende har forståelse for at sånt kan skje mellom tilsyn.

De plassene jeg har jobbet på har vært nøye med at i iallefall en person er sammen med beboerne hele tiden, mens den/de andre gjør ting som må gjøres på avdelingen.

Det kunne gjerne vært flere ansatte og flere som behersket norsk bedre. At det er for få ansatte har på de stedene jeg har jobbet ikke gått så mye ut over beboere som det går ut over de ansatte. Maten spises mens man sitter med beboere og det er ofte at maten pakkes bort fordi andre ting må gjøres. Å gå på do utsettes i det lengste.

Anonymous poster hash: 0d5ca...2c0

Skrevet

Jeg har sett den dårlige siden både som pårørende og som ansatt. Jeg har en helseutdanning, men er ikke sykepleier. Jobbet i en periode som pleieassistent på sykehjem, kommunens rehab.avd. som ble brukt som sykehjemsplasser, men ikke fikk bemanning etter hvor dårlige pasientene der faktisk var, og jeg jobbet innen kommunal psykiatri.

Det som gikk igjen i den kommunen var direkte lovbrudd, noe jeg påpekte. I psykiatrien ble jeg pålagt å stå for medisinutlevering og legge i dosetter - uten å ha medisinkurs eller utdanning som tilsier at jeg kunne gjøre det. Jeg fikk beskjed om å gjøre det, eller slutte (!). Jeg sa "greit, jeg kan gjøre det, men da vil jeg ha det skriftlig av sjefen at jeg blir pålagt det selv om jeg ikke har medisinkurs, og at det jeg i så fall gjør er lovlig".

Da slapp jeg unna å gjøre det, for lederne ville selvfølgelig ikke ta ansvar for det ulovlige selv.

Hadde jeg fått en slik skriftlig "tillatelse" så ville jeg ha gått til kommuneledelsen og media.

De lot meg tro at de skjerpet inn, de gjorde det en periode, kun godkjent personale la i dosettene og kun de med medisinkurs leverte ut. Meeen, så fikk jeg vite at det var ordnet slik at dette ikke skjedde hele tiden.

Jeg sluttet der.

På sykehjem og kommunal rehab.avd. (som ikke ble brukt som rehab.avd., men ble brukt for svært syke pasienter, som korttids sykehjemsplass og for terminale pasienter). Det var ikke lenger personale som var kvalifisert til å drive rehabilitering, det var iflg. ledere ikke nødvendig. Vi hadde pasienter som hver eneste gang de kom inn endte på sykehus med alvorlig lungebetennelse fordi de fikk dårligere behandling på den avd. enn de hadde av hjelp i hjemmet. Jeg tok opp ting, og det eneste som skjedde da var jeg fikk mindre vakter, ble skviset ut.

Da de nektet oss å tilkalle lege til terminal pasient eller sette inn ekstra ansatt som kunne sitte med personen, da sluttet jeg.

Vi var to som hadde ansvar for 10 dårlige pasienter. Ikke en gang jobbet jeg sammen med noen som hadde helseutdannelse. Det fantes én sykepleier på jobb kveld + natt.... og den sykepleieren hadde ansvar for huset jeg jobbet i med tre etasjer samt to nabobygg som var hovedsykehjemmet i kommunen.

Dette er en av Frps "flaggkommuner" som de liker å trekke frem som gode eksempler på hvor god politikken deres er, de har styrt der i maaaange år.

I min hjemkommune er det ikke mange år siden eldre på sykehjem ble lagt mellom kl 14 og 15 på dagen. De hadde ikke nok personale på kveldstid til å legge alle pasientene, så alle måtte legges før vaktskiftet på ettermiddagen. Dvs. bleier lå de med til neste morgen, noen fikk ikke stå opp før mellom kl 9-11, fordi dagvaktene ikke rakk å ta de siste opp før da. I de verste tilfellene kunne altså noen ligge det meste av døgnet i samme bleie. Det er vel ikke overraskende at andelen liggesår i kommunen lå forferdelig høyt, andelen sykehusinnleggelser pga. liggesår var himmelhøyt. Og det kunne vært unngått! Men kommunen overlot betalingen for deres eget manglende ansvarstaken til sykehusene. Reinnleggelser var også urovekkende høyt. Og kommunen fikk ofte bøter fordi sykehuset nektet å skrive ut pasienter som ikke ville få tilfredsstillende behandling i kommunen.

Samme sykehjem - de som ikke tygde raskt nok fikk kun grøt etter at de hadde lagt seg "for kvelden", dvs. både middag og kvelds og frokost neste morgen. For personalet hadde ikke tid å vente på at de tygde.

Det er blitt en del bedre i min hjemkommune siste årene, men jeg vet om andre steder i landet som har det omtrent likedan også i dag.

Fremdeles ligger denne kommunen høyt på landsoversikter over bøter fordi sykehuset nekter å skrive ut pasienter som kommunen ikke vil gi godt nok tilbud. Dvs. kommunen mener pasienter som ikke er i stand til seg selv kan skrives ut til hjemmet og få hjemmesykepleie en gang eller to om dagen, noe alle andre enn de som styrer i kommunen innser er helt uforsvarlig.

Ja, de fleste plasser fungerer det bra eller tilfredsstillende. Men man bør ikke si at slike tilfeller bare er enkelttilfeller!!!

Joda, i seg selv og for den enkelte er det enkelttilfeller. Men det er så forferdelig mange slike tilfeller, og det angår så utrolig mange eldre og pleietrengende.

Det er som regel ikke de ansatte som gjør en dårlig jobb, men det er det at rammene de tvinges å jobbe innenfor gjør at de ikke har muligheten til å gjøre en bedre jobb. De fleste som har valgt å utdanne seg til en jobb innen helsevesenet har gjort det fordi de ønsker å gjøre en positiv forskjell, de er som regel empatiske personer som bryr seg. Som en over sa, de har valgt med hjertet.

Men disse sliter seg ofte ut pga. rammene de må jobbe innen. Og det blir ikke noe bedre når mange av stillingene erstattes av ufaglærte fordi kommunene skal spare penger. Innsparingene skaper ofte større sykemeldinger, de skaper større lidelser for pasientene som gjerne oftere må på sykehus. Legebesøkene er kuttet ned til et minimum.

Det er en grunn til at de fleste pasienter ved norske sykehjem er både underernærte og feilmedisinerte.

De som holder ut i stillingene sine, de som gjør en god jobb, og de kommunene som legger opp til en verdig eldreomsorg, de skal ha honnør for det arbeidet de gjør. De er hverdagshelter hver dag de går på jobb, de gjør en forskjell.

Men totalt sett har vi fremdeles en lang vei å gå før alle får verdig tilbud i landet!

Anonymous poster hash: d3518...2ca
Skrevet

Jeg er sykepleier på sykehjem . Tror i det store og hele pasientene våre har det bra . Mye går på bekostning av for mye jobb for personalet , vi burde absolutt være fler på jobb for å unngå rovdrift på de ansatte .

Anonymous poster hash: 1332d...2ff

Ja, det er absolutt de ansatte det er mest synd på...ikke de eldre som ikke får god nok omsorg

Anonymous poster hash: 41dee...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...