Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 Hei. Har nylig fått satt inn kobberspiral, da jeg ikke tåler hormonell prevensjon. Legen beroliget meg med at kobberspiralen er omtrent like sikker som p-piller, og at det var mer usikkert før fordi man da ikke hadde ul-apparat for å sjekke at spiralen lå korrekt på plass. Slo meg dermed til ro med det. Men så leser jeg ganske ofte om jenter som har blitt gravide på kobberspiral.. Er det noen av dere her? Lurer i så fall på om dere hadde fått bekreftet at spiralen lå riktig, og likevel ble gravide? Det står å lese om kobberspiralen at den hindrer sædcellenes svømme-evne, og er fysisk i veien for at et evn befruktet egg kan feste seg (hvis det finnes "eventuelle" befruktede egg kan vel tydeligvis noen sædceller svømme tross kobber?..). Kjenner jeg er litt usikker, fordi jeg vet jeg har veldig lett for å bli gravid. Noen med erfaringer?.. Anonymous poster hash: 53a5f...e49
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #2 Skrevet 10. oktober 2013 Mamma ble gravid med kobberspiral, det endte med et svangerskap utenfor livmoren så hun måtte fjerne egglederen. Anonymous poster hash: e91b3...1b3
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #3 Skrevet 10. oktober 2013 Takk for svar. Vet at spiralen ikke beskytter mot graviditet utenfor livmoren, men den øker ikke sjansen for det heller. Det kan jo skje kvinner som ikke bruker prevensjon også. MEN dersom man har spiral (som jo minsker / utelukker sjansen for graviditet i livmor), vil jo en større andel av oppståtte graviditeter sitte feil. Lurte mest på erfaringer fra dem som har blitt gravide ( i livmor) med spiral, om den satt riktig eller ikke. HI Anonymous poster hash: 53a5f...e49
erdbeer Skrevet 10. oktober 2013 #4 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg tåler som deg heller ikke hormonprevensjon, men fikk satt inn gynefix i utlandet (samme prinsipp som kobberspiral, men har ikke de hakene så den festes annerledes og gir mye mindre bivirkninger/blødninger). Det skal være så godt som umulig (0,1%) å bli gravid i fem år. Var kjempefornøyd i tre år men så ble jeg jaggu meg gravid likevel gitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå