Gå til innhold

Leggetips - 2/3 mnd

Høna08

Anbefalte innlegg

Gutten vår på to mnd har lagt seg ca halv ni -ni de sisten ukene. Sitter og dytter smokken litt, men han har ligget rolig i sengen og det har gått veldig fint.

Men den siste uken har det blitt mye tull, han er veldig urolig når vi legger han ned og det blir en del styr før han finner roen.

Tror i bommer litt på både mat og våketid før han legges.

Så hvor lenge er deres babyer oppe fra siste dupp til leggetid og når får de mat. Som regel er han jo sulten med en gang han våkner fra siste lur, men vil jo gjerne gi han mat på rommet også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minstemann her er 3,5 mnd, og han sover frem til kl 18 på siste sovestund. Skulle gjerne snudd det litt, men det er helt håpløst å holde han våken :P  Da er det kveldsmat i 19.30 tiden, og innen 20.15 sover han etter at alle rutiner er gjort :) Så ca 2-2,5 time er han våken før han legges for natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 mnd. Legger seg ca 20.00. Han sover som regel siste lur fra 17 til 17.30 eller 18. Da får han mat når han våkner fra den luren. Han blir ganske fort trøtt igjen. Han får da en flaske (evt ammes litt først) klokken 19.30. Den får han i sofaen. I motsetning til deg så ønsker jeg ikke gi mat på soverommet.Han roer seg fint ned i stua. 

Han sovner nå på få minutter. Mindre og mindre smokking og mindre og mindre protester. Selv om han arldri har grått, så er det litt knirking og rare lyder. 

Men vi legger han i vognbagen. Før i stua, nå på gangen. Bare fordi jeg ikke gidder løpe opp om det skulle være noe:) Og så skal vi være borte hele neste uke, og jeg tenkte det var teit å venne ham til kurv/seng, når han likevel må sove i vogna en uke. Men når vi kommer hjem er planen å legge ham på rommet og i kurven, som han foreløpig ikke har sovet i. Blir spennende. Da starter vi også med pysj, noe jeg ikke har giddet til nå, da det har vært bleieskift på natten. Men nå er det ikke bæsjing mer og selv om bleia er veeeeldig tung på morgenen er det jo ikke noe poeng i å venne han til å skifte bleie, når det ikke er lekkasje. 

Det jeg imidlertid har merket de siste dagene, er at han er mer og mer urolig på natten. Dvs, han våkner en del. Får smokk og har som regel ikke spist noe før fem på morgenen, men jeg føler han våkner ofte. Jeg lurer på om det kan være et slags utviklingssprang rundt to måneders alder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. I går så våknet han fra siste luren kvart på seks. Da ammet jeg fra begge sider, og han virket svært så fornøyd. Han fikk flaske halv åtte, og drakk først nan laget av 180 ml og så måtte jeg lage mer på 60 ml vann. Det er jo en del.... Så mye mat på to timer ja.... Men han tanker vel opp for natta, siden det går ni timer til neste måltid. Og da jeg prøvde å gi pupp i morges klokka halv åtte, så var han lite interessert. Tar det i skippertak den karen.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Tror kanskje han er både for trøtt når vi har prøvd å legge han. Skal justere oss litt inn nå og se om det hjelper.

Heldigvis ikke noe gråting her heller bare vi er raske nok til å putte inn smokken igjen. Tror jeg dyttet den inn 40 ganger før han endelig bikket igår kveld. Sikkert ikke dumt å venne de til å få siste måltid i stuen og ikke på soverommet... Nesten som han kaver seg litt opp på flasken noen ganger før vi legger han. Vi får prøve oss litt frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Tror kanskje han er både for trøtt når vi har prøvd å legge han. Skal justere oss litt inn nå og se om det hjelper.

Heldigvis ikke noe gråting her heller bare vi er raske nok til å putte inn smokken igjen. Tror jeg dyttet den inn 40 ganger før han endelig bikket igår kveld. Sikkert ikke dumt å venne de til å få siste måltid i stuen og ikke på soverommet... Nesten som han kaver seg litt opp på flasken noen ganger før vi legger han. Vi får prøve oss litt frem :)

Vi hadde også en million turer inn med smokken for noen uker siden. I går tror jeg jeg ga den to ganger. Og klart, hvis jeg drøyer det så blir det nok grining;)

Her kaves det også litt på flasken, og puppen også for den saks skyld, på kvelden. Men det er som regel raping på gang da, så tar vi litt pause. Så roer han seg som regel til slutt.

Det er noe med å finne den magiske grensen på trøtt og for trøtt. Her er det lett å se, han er blid som en sol ellers og blir megasur når han er trøtt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, prøver å ta rapepauser her og, men da er det en som blir rasende gitt. Ikke lett å få ut en rap av en illsint liten krabat.

Problemet om kvelden er at jeg synes han er konstant trøtt fra siste lur til leggetid. På dagtid er det mye tydeligere når han blir trøtt. 

Om noen uker er sikkert alt på stell og glemt, og noen nye problemstillinger dukket opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, prøver å ta rapepauser her og, men da er det en som blir rasende gitt. Ikke lett å få ut en rap av en illsint liten krabat.

Problemet om kvelden er at jeg synes han er konstant trøtt fra siste lur til leggetid. På dagtid er det mye tydeligere når han blir trøtt. 

Om noen uker er sikkert alt på stell og glemt, og noen nye problemstillinger dukket opp ;)

Psst. Lite tips. 

I går kavet lillemann veldig da han skulle ha flaske før legging. Endte med at jeg satt han i vippestolen (babybjørn) og da satt han heeeelt rolig og suttet i vei. 

Jeg er egentlig litt imot sånn fjernmating. Det er jo viktig med kroppskontakt, også når man gir flaske. Men siden det er ett av mange måltider, så tenker jeg at det må være greit. Kanskje han ikke ligger noe godt i fanget mitt, eller at vinkelen på flaske ikke er bra. Ikke vet jeg. 

Men kanskje verdt et forsøk dersom det vedvarer hos dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3mnd men fra starten tatt kveld kl 20 ca seinest 21. Vi har fått gode rutiner nå! siste dupp fra 17 til 17.30/18 kommer Ann på:) pupp. Bad kl 19 da begynner han bli trøtt igjen . Pupp litt før 20 så rett i seng. Våkner et par gang for nattmat ca 01 og 04 ;) håper det fortsetter slik :D!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) 

Rart det der med fjernmating, ett par ganger har han fått flaske i baby setet fra stokke når vi andre spiser middag og da sitter han som du sier helt musestille. Vanligvis er det okking og styring.... 

Men nå har han uansett blitt forkjølet. Smittet av storesøster. Så bare å få lagt han på dagtid har vært et styr idag så har ingen særlige forhåpninger til kveldsleggingen de neste dagene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Legger alle baby på soverommet? Jeg lar baby to mnd sove i stuen frem til vi legger oss....

Anonymous poster hash: a3fdc...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger alle baby på soverommet? Jeg lar baby to mnd sove i stuen frem til vi legger oss....Anonymous poster hash: a3fdc...ed6

Her legger vi på gangen. Bærer bagen opp når jeg legger. Begynner nok å legge på rommet snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...