Gå til innhold

Tette melkeganger/brystbetennesle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Desperat nå, hva bør jeg gjøre. Har ammet masse, pumpet meg, varme omslag, lett massasje når melken kommer, varm dusj- puppen er nesten potte tett. Den blir større og vondere for hver time. Hva kan en lege eventuelt gjøre i morgen? Jeg har ikke fått feber enda, tror jeg da. Føler svetten renner kraftig innimellom, har ikke tatt tempen. Dette er andre dagen, det er ikke blitt noe bedre, kun verre :angry:  :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en tur til legen, da får du penicilin.

Anonymous poster hash: bb5ca...776
Skrevet

Kommer melken da? Hvor fort virker den?

Skrevet

Kjøp lecitin på helsekostbutikken.

Skrevet

Lecitin, i dobbel eller tredobbel dose av det som er anbefalt.

Få resept på syntocinon-nesespray av legen så du får fart på utdrivingen.

Og pumpe/amme/massere som om det gjaldt livet.

Hvis det går over i infeksjon, be om antibiotika.

Skrevet

Hva er det og hva gjør Lecitin?

Skrevet

Fosfolipider til hjernen, som gjør at melken ikke tetter igjen melkegangene.

Skrevet

http://ammehjelpen.no/artikkel/103/tette-melkeganger-forebygging

Tette melkeganger kan hos noen forebygges med å ta et kosttilskudd som heter Lecitin. Lecitin er en fettforbindelse som fungerer som emulgator, det vil si den får fett og vann til å binde seg til hver andre. Teorien er da at lecitinet har den effekten at den emulgerer melken, det vil si hindre den i å skille seg og da dannes ikke disse fettslintrene i melken.

Enkelte kvinner kan ha en fettansamling i melken som gjør at de får lettere tilstoppinger enn andre, på tross av hyppig tømming og at barnet dier effektivt. For disse kvinnene kan det være verdt å prøve et kosttilskudd som heter Lecitin. Lecitin er en fettforbindelse som fungerer som emulgator, det vil si at den får fett og vann til å binde seg til hverandre. Teorien er da at lecitinet har den effekten at den emulgerer melken, det vil si hindrer den i å skille seg, og da dannes ikke disse fettslintrene i melken som fører til tilstopping. Lecitin er en forebyggende behandling, og hjelper IKKE når tilstoppingen har oppstått. Det hjelper heller ikke hos kvinner som får tilstoppinger på grunn av mye melk eller at barnet tømmer brystet dårlig.

Lecitin finnes i mye av den maten vi spiser, både naturlig forekommende og tilsatt for å emulgere for eksempel salatdressinger. Lecitin kan kjøpes på helsekostbutikker og er helt ufarlig å bruke under amming

Skrevet

Jeg hadde det sånt og det som hjalp var nesespray som heter syntocinon. Du må få det på resept. Ble frisk etter 1 dag.

Skrevet

Akkurat det de skriver om at det ikke hjelper om det allerede har oppstått tilstopping vet jeg dog ikke om jeg tror på, for det har hjulpet meg veldig. Det og syntocinon sammen med pumping (mens man masserer brystet samtidig for å få tømt det), er det som har hjulpet meg aller mest- og jeg har hatt dette _ofte_!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...