BareMas Skrevet 9. oktober 2013 #1 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg skriver fortiden oppgave om sosial kapital, men hva er vel egentlig gøyere enn å sitte på dib når viktigere ting skal gjøres? Så hva er deres syn på den sosiale kapitalen i det norske samfunnet? Har den økt eller den redusert? Stikkord her er: Sosial, økonomisk, kulturell kapital Normer, nettverk, sanksjoner, tillit Kollektive egenskaper vs. Individuelle Nå håper jeg på masse interessante meninger og påstander, ingen ting er for latterlig, så glemmer vi andre ting som ulltøy, dialekter og fotballfruer et stakket øyeblikk
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #2 Skrevet 9. oktober 2013 I tråd med at den økonomiske har økt, har den sosiale dalt. Og verre vil det bli. Generasjon sosial angst er kommet for å bli. Ikke rart når såkalte "sosiale" medier tar over. Kast bort tv, smarttelefon og internett! Vi har det som individ og samfunn bedre uten. Anonymous poster hash: c6d6b...5db
PrinsesseHengepupp Skrevet 9. oktober 2013 #3 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg vil tørre å påstå at den sosiale kapitalen for enkeltmennesket er redusert, sett i forhold til for noen tiår tilbake. Samtidig virker det til å være et slags klasseskille, nei, kanskje heller en forskjell mellom enkelte mennesker (ikke klassedelt) som krever mer kapital enn andre. Altså, det er enkelte i spesielt den yngre generasjon som forventer at andre skal stille opp og bruke tid og ressurser på dem, uten å gi noe tilbake. Og det er ofte de samme som forventer høy lønn for lite jobb, som forventer å vinne budrunder og forventer veloppdragne unger uten å samhandle med dem. På 80-tallet kalte vi dem bortskjemte. Nå vet jeg ikke Kunne godt ønsket meg tilbake til den tiden hvor sosial kapital var viktigere enn økonomisk kapital.
BareMas Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 9. oktober 2013 Spennende tanker! Det har nok blitt en økende tendes i samfunnet at vi fokuserer på hva du har fremfor hvem du er, og slik jeg ser det er ikke det noen god utvikling. Hva med organisasjoner og sosiale institusjoner? Barnehage, skole, idrettslag, kommune, politi, o.l? Har vi nok tillit til disse? Viser de at de har nok sosial kapital?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #5 Skrevet 9. oktober 2013 I motsettning til de som har svart over mener jeg mange deler av den sossiale kapitalen har økt de siste 30 til 50 årene. Gjennomsnittsbefolkningen har høyer utdanning enn tidligere, vi har reist mer, flere har lest mer, vi kjenner fler mennesker smed andre typer jobber og som lever andre typer liv enn oss selv osv. Det gjør at jeg mener de gjennomsnittsbefolkningen har større mulighet til å forbedre sin sossiale kappital. På den andre siden er det i dag stort fokus på at ting skal gå fort og vi får stadig nye sanseintrykk. De fleste er nok mer utolmodige og forventer raskere svar enn tidligere. Arenaene for de lange tankerekkene har blitt færre. Det ser vi blant annet på at overskriftene har blitt større, bildene fler og teksten kortere i de fleste avisene. Mange mennesker foretrekker også lett underholdning der det ikke brukes mye tid på hvert tema. I forhold til for 50 år siden er det imidlertid fler som leser noe, fler som lærer av TV-programmer ol. Vi har mye teoretisk kunskap. Jeg tror også gjennomsnittsbefolkningen har blitt vesentig flinkere til å knytte til seg nye bekjente og til å omgås mennesker i andre livssituasjoner enn oss selv. Etter min mening var samfunnet mer "klassedelt" tidligere. Bønder hadde mest kontakt med andre bønder, Arbeidere hadde kontakt med andre arbeidere og akademikerene hadde stort sett kontakt med andre akademikkere. I dag er det vanligere å ha venner og bekjenter med ulik utdanning og livs/yrkeserfaring. På den andre siden tror jeg kansje vi har blitt mer selvsentrerte og mindre villig til å ofre noe selv for vennene våre. Det, sammen med flytting, gjør nok at mange ikke er like flinke til å ta vare på venskap som de var i tidligere tider. Der tror jeg den sossiale kompetansen i dag har sunket. Anonymous poster hash: 83c5a...bc4
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #6 Skrevet 9. oktober 2013 Sosial kapital er ressurser et individ har tlgang til gjennom sitt sosiale nettverk. Begrepet kan også brukes om verdier som springer ut av menneskers nettverk. Her kan du knytte opp negative sansjoner, feks. straff (baksnakking, ekskludering etc.), og positive sanksjoner, som feks. belønning (inkludering, gaver, omsorg etc.). Schiefloe peker på at den sosiale kapitalen har økt med sosiale medier. Flere kan delta i nettverk, man kan byttehandle (imformasjon og goder) og man kan delta på flere arena. På mesonivå har den sosiale kapitalen blitt litt redusert fordi vi ikke er så avhengig av familien lengre. Vi klarer oss selv og bygger opp nettverk og kapital på egen hånd. Anonymous poster hash: 4aead...9b6
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #7 Skrevet 9. oktober 2013 Spennende tanker! Det har nok blitt en økende tendes i samfunnet at vi fokuserer på hva du har fremfor hvem du er, og slik jeg ser det er ikke det noen god utvikling. Hva med organisasjoner og sosiale institusjoner? Barnehage, skole, idrettslag, kommune, politi, o.l? Har vi nok tillit til disse? Viser de at de har nok sosial kapital? Sosial kapital tar også for seg omsorg, både som et gode og som en positiv sanksjon. Anonymous poster hash: 4aead...9b6
BareMas Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #8 Skrevet 9. oktober 2013 Sosial kapital er ressurser et individ har tlgang til gjennom sitt sosiale nettverk. Begrepet kan også brukes om verdier som springer ut av menneskers nettverk. Her kan du knytte opp negative sansjoner, feks. straff (baksnakking, ekskludering etc.), og positive sanksjoner, som feks. belønning (inkludering, gaver, omsorg etc.). Schiefloe peker på at den sosiale kapitalen har økt med sosiale medier. Flere kan delta i nettverk, man kan byttehandle (imformasjon og goder) og man kan delta på flere arena. På mesonivå har den sosiale kapitalen blitt litt redusert fordi vi ikke er så avhengig av familien lengre. Vi klarer oss selv og bygger opp nettverk og kapital på egen hånd. Anonymous poster hash: 4aead...9b6 Men hva er det som gjør at vi ikke lenger trenger familien i like stor grad? Det vil jo si at familiens sosiale kapital har blitt markant redusert, selv om tilliten til medlemmene fremdeles er tilstede. Dette kommer så klart sv mange faktorer, men tenker at dette kan skyldes sosial mobilitet, høyere utdanning enn det våre foreldre har gir oss jo innpass i andre sosiale lag og våre interesser, holdninger og verdier skifter. Men kan det også komme av sosiale medier? Vi kobler av ved hjelp av tv og Internett istede for å pleie omgang med andre familiemedlemmer, vi er så mye tilstede på jobb og ute i det sosiale liv at vi glemmer å være tilstede hjemme. Hvor mange samles rundt middagsbordet nå til dags?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #9 Skrevet 9. oktober 2013 Generelt så har vel den sosiale kapitalen økt ettersom utdanningsnivået øker men i motsetning til tidligere, så har jeg inntrykk av at sosial kapital ikke lenger er knyttet til inntekt i like stor grad. Anonymous poster hash: 87f22...474
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #10 Skrevet 9. oktober 2013 Sosial kapital er ressurser et individ har tlgang til gjennom sitt sosiale nettverk. Begrepet kan også brukes om verdier som springer ut av menneskers nettverk. Her kan du knytte opp negative sansjoner, feks. straff (baksnakking, ekskludering etc.), og positive sanksjoner, som feks. belønning (inkludering, gaver, omsorg etc.). Schiefloe peker på at den sosiale kapitalen har økt med sosiale medier. Flere kan delta i nettverk, man kan byttehandle (imformasjon og goder) og man kan delta på flere arena. På mesonivå har den sosiale kapitalen blitt litt redusert fordi vi ikke er så avhengig av familien lengre. Vi klarer oss selv og bygger opp nettverk og kapital på egen hånd. Anonymous poster hash: 4aead...9b6 Men hva er det som gjør at vi ikke lenger trenger familien i like stor grad? Det vil jo si at familiens sosiale kapital har blitt markant redusert, selv om tilliten til medlemmene fremdeles er tilstede. Dette kommer så klart sv mange faktorer, men tenker at dette kan skyldes sosial mobilitet, høyere utdanning enn det våre foreldre har gir oss jo innpass i andre sosiale lag og våre interesser, holdninger og verdier skifter. Men kan det også komme av sosiale medier? Vi kobler av ved hjelp av tv og Internett istede for å pleie omgang med andre familiemedlemmer, vi er så mye tilstede på jobb og ute i det sosiale liv at vi glemmer å være tilstede hjemme. Hvor mange samles rundt middagsbordet nå til dags? Nå vet jeg ikke rammen av oppgaven din, men du kan si noe om dette innenfor begrepet norm. Det er 4 hovedtyper normer og innenfor en av dem, fortrinnsvis under skikk og bruk, kan du si noe om at individet står sterkere og at primærrelasjonene har blitt redusert mens sekundærrelasjonene har økt. Det forventes og er normen i dag at vi er individer som klarer oss selv og klarer vi oss ikke selv så belager vi oss på betalte ordninger (som feks. barnehage og SFO). Den sosiale kapitalen, særlig med tanke på arbeid og fritid, bygger vi opp i lokalsamfunnet, med venner og i sosiale medier. Det er som en bank. Vi setter inn innskudd og bygger kapital vi kan ta ut igjen senere, feks. i form av goder (materielle eller ikke-materielle), i form av jobbtilbud, status etc. Et godt nettverk og ordninger vi kan betale for har på mange vis erstattet familien. Anonymous poster hash: 4aead...9b6
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #11 Skrevet 9. oktober 2013 Sosial kapital er ressurser et individ har tlgang til gjennom sitt sosiale nettverk. Begrepet kan også brukes om verdier som springer ut av menneskers nettverk. Her kan du knytte opp negative sansjoner, feks. straff (baksnakking, ekskludering etc.), og positive sanksjoner, som feks. belønning (inkludering, gaver, omsorg etc.). Schiefloe peker på at den sosiale kapitalen har økt med sosiale medier. Flere kan delta i nettverk, man kan byttehandle (imformasjon og goder) og man kan delta på flere arena. På mesonivå har den sosiale kapitalen blitt litt redusert fordi vi ikke er så avhengig av familien lengre. Vi klarer oss selv og bygger opp nettverk og kapital på egen hånd. Anonymous poster hash: 4aead...9b6 Men hva er det som gjør at vi ikke lenger trenger familien i like stor grad? Det vil jo si at familiens sosiale kapital har blitt markant redusert, selv om tilliten til medlemmene fremdeles er tilstede. Dette kommer så klart sv mange faktorer, men tenker at dette kan skyldes sosial mobilitet, høyere utdanning enn det våre foreldre har gir oss jo innpass i andre sosiale lag og våre interesser, holdninger og verdier skifter. Men kan det også komme av sosiale medier? Vi kobler av ved hjelp av tv og Internett istede for å pleie omgang med andre familiemedlemmer, vi er så mye tilstede på jobb og ute i det sosiale liv at vi glemmer å være tilstede hjemme. Hvor mange samles rundt middagsbordet nå til dags? Nå vet jeg ikke rammen av oppgaven din, men du kan si noe om dette innenfor begrepet norm. Det er 4 hovedtyper normer og innenfor en av dem, fortrinnsvis under skikk og bruk, kan du si noe om at individet står sterkere og at primærrelasjonene har blitt redusert mens sekundærrelasjonene har økt. Det forventes og er normen i dag at vi er individer som klarer oss selv og klarer vi oss ikke selv så belager vi oss på betalte ordninger (som feks. barnehage og SFO). Den sosiale kapitalen, særlig med tanke på arbeid og fritid, bygger vi opp i lokalsamfunnet, med venner og i sosiale medier. Det er som en bank. Vi setter inn innskudd og bygger kapital vi kan ta ut igjen senere, feks. i form av goder (materielle eller ikke-materielle), i form av jobbtilbud, status etc. Et godt nettverk og ordninger vi kan betale for har på mange vis erstattet familien. Anonymous poster hash: 4aead...9b6 Pressisering: I begrepet "familien" legger jeg i storfamilien (foreldre, besteforeldre, tanter, onkler, oldeforeldre og søskenbarn). Begrenser ikke "familien" til kun kjernefamilien. Anonymous poster hash: 4aead...9b6
BareMas Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #12 Skrevet 9. oktober 2013 Sosial kapital er ressurser et individ har tlgang til gjennom sitt sosiale nettverk. Begrepet kan også brukes om verdier som springer ut av menneskers nettverk. Her kan du knytte opp negative sansjoner, feks. straff (baksnakking, ekskludering etc.), og positive sanksjoner, som feks. belønning (inkludering, gaver, omsorg etc.). Schiefloe peker på at den sosiale kapitalen har økt med sosiale medier. Flere kan delta i nettverk, man kan byttehandle (imformasjon og goder) og man kan delta på flere arena. På mesonivå har den sosiale kapitalen blitt litt redusert fordi vi ikke er så avhengig av familien lengre. Vi klarer oss selv og bygger opp nettverk og kapital på egen hånd. Anonymous poster hash: 4aead...9b6 Men hva er det som gjør at vi ikke lenger trenger familien i like stor grad? Det vil jo si at familiens sosiale kapital har blitt markant redusert, selv om tilliten til medlemmene fremdeles er tilstede. Dette kommer så klart sv mange faktorer, men tenker at dette kan skyldes sosial mobilitet, høyere utdanning enn det våre foreldre har gir oss jo innpass i andre sosiale lag og våre interesser, holdninger og verdier skifter. Men kan det også komme av sosiale medier? Vi kobler av ved hjelp av tv og Internett istede for å pleie omgang med andre familiemedlemmer, vi er så mye tilstede på jobb og ute i det sosiale liv at vi glemmer å være tilstede hjemme. Hvor mange samles rundt middagsbordet nå til dags? Nå vet jeg ikke rammen av oppgaven din, men du kan si noe om dette innenfor begrepet norm. Det er 4 hovedtyper normer og innenfor en av dem, fortrinnsvis under skikk og bruk, kan du si noe om at individet står sterkere og at primærrelasjonene har blitt redusert mens sekundærrelasjonene har økt. Det forventes og er normen i dag at vi er individer som klarer oss selv og klarer vi oss ikke selv så belager vi oss på betalte ordninger (som feks. barnehage og SFO). Den sosiale kapitalen, særlig med tanke på arbeid og fritid, bygger vi opp i lokalsamfunnet, med venner og i sosiale medier. Det er som en bank. Vi setter inn innskudd og bygger kapital vi kan ta ut igjen senere, feks. i form av goder (materielle eller ikke-materielle), i form av jobbtilbud, status etc. Et godt nettverk og ordninger vi kan betale for har på mange vis erstattet familien. Anonymous poster hash: 4aead...9b6 Takk for godt innspill ifh til oppgaven, men det trenger jeg ikke. Jeg er mer interessert i å skape en litt annen type diskusjon her inne enn "hvor tjukk er fotballfrue nå?" Så ble det nå en gang sosial kapital da det er dette som opptar meg nå om dagen. Det er også et tema som ikke er så belyst i sosiologien som mye annet, men det berører de fleste områder. Så er det jo alltid gøy å høre andres tanker rundt samfunnet.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #13 Skrevet 9. oktober 2013 Takk for godt innspill ifh til oppgaven, men det trenger jeg ikke. Jeg er mer interessert i å skape en litt annen type diskusjon her inne enn "hvor tjukk er fotballfrue nå?" Så ble det nå en gang sosial kapital da det er dette som opptar meg nå om dagen. Det er også et tema som ikke er så belyst i sosiologien som mye annet, men det berører de fleste områder. Så er det jo alltid gøy å høre andres tanker rundt samfunnet. Det er absolutt spennende tema og kanskje særlig fordi vi har så mange ulike oppfatninger på hva vi legger i begrepene. Jeg er også student og her for litt siden hadde vi en stor diskusjon i klassen på hva vi legger i ordet "anerkjennelse". Vi hadde en god del om sosial kapital i 1.klassen, men skulle gjerne hatt mer sosiologi og sos.ant. Takk for at du starter en tråd som denne Skal legge minstebarnet snart, men kommer tilbake iløpet av kvelden! Anonymous poster hash: 4aead...9b6
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #14 Skrevet 9. oktober 2013 Bare vær obs på at tråden strider mot forumreglene. Plutselig kan den bli borte. Lagre svarene hvis du skal bruke dem til noe. Anonymous poster hash: eb0dc...e13
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #15 Skrevet 9. oktober 2013 Bare vær obs på at tråden strider mot forumreglene. Plutselig kan den bli borte. Lagre svarene hvis du skal bruke dem til noe. Anonymous poster hash: eb0dc...e13 Sikter du til regelen om datainnsamling? HI gjør ikke det i denne tråden. Hun bruker ingen metoder og samler ikke inn data Anonymous poster hash: 4aead...9b6
BareMas Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #16 Skrevet 9. oktober 2013 Takk for godt innspill ifh til oppgaven, men det trenger jeg ikke. Jeg er mer interessert i å skape en litt annen type diskusjon her inne enn "hvor tjukk er fotballfrue nå?" Så ble det nå en gang sosial kapital da det er dette som opptar meg nå om dagen. Det er også et tema som ikke er så belyst i sosiologien som mye annet, men det berører de fleste områder. Så er det jo alltid gøy å høre andres tanker rundt samfunnet. Det er absolutt spennende tema og kanskje særlig fordi vi har så mange ulike oppfatninger på hva vi legger i begrepene. Jeg er også student og her for litt siden hadde vi en stor diskusjon i klassen på hva vi legger i ordet "anerkjennelse". Vi hadde en god del om sosial kapital i 1.klassen, men skulle gjerne hatt mer sosiologi og sos.ant. Takk for at du starter en tråd som denne Skal legge minstebarnet snart, men kommer tilbake iløpet av kvelden! Anonymous poster hash: 4aead...9b6 No problem! Kall det mitt lille bidrag til økt bevissthet rundt samfunnet vi lever i. Kan jeg spørre hva du studerer? Her er jeg inne i 3. semester sosiologi
BareMas Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #17 Skrevet 9. oktober 2013 Bare vær obs på at tråden strider mot forumreglene. Plutselig kan den bli borte. Lagre svarene hvis du skal bruke dem til noe. Anonymous poster hash: eb0dc...e13 Hvordan strider de mot reglene? Den er utelukkende ment for å diskutere noe annet enn ullundertøy. Jeg er av den tro at vi foreldre noen ganger har behov for litt voksenprat, så jeg skjønner ikke hvordan en samfunnsrelatert debatt strider mot noen verdens ting?! Om du tenker ifh til min oppgave, så 1) kommer jeg ikke til å bruke noe av det som blir diskutert her direkte i oppgaven min uansett. 2) jeg er nødt til å henvise til kilder, tror ikke et forum blir godkjent som kilde 3) om jeg skulle brukt noe som kommer frem her, så er det vel høyskolen som avgjør om det er greit eller ikke. Alle som evnt skriver her er uansett anonymisert gjennom forumet, så det ville uansett ikke gå imot noe form for personvern
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #18 Skrevet 9. oktober 2013 Nettverk. Her er den sosiale kapitalen økt via Internett m Facebook, Linked-in, blogger, ulike fora etc. Store deler av verdens befolkning er få tastetrykk unna. Det er flere fritidstilbud enn tidligere, slik at vi også der får utvidet nettverket vårt og dratt nytte av det. Bedrifter, barnehager, skoler har blitt større og vi får dermed også en større kontaktflate. Befolkningsøkning gjør også sitt til at vi får et større nettverk. Familien Noen får nok mindre ut av fam enn tidligere pga travel hverdag, mens andre har merctid til fam pga færre barn. Åpenheten gjør også at man får mer ut av fam (tenk på slt man måtte fortie tidligere). Åpenhet TV, aviser osv har bidratt til mer åpenhet i samfunnet, slik at tidligere tabu temaer, kan man nå snakke friere om. Ex uønskede graviditeter, homofili. Dette bidrar også til økt sosial kapital. I Norge er det mange som snakker med venner om tema man andre land snakker med psykologen sin om. Tidligere var samfunnet mer gjennomsiktlig og man hadde mer kontroll på menneskene. Man ble mer sosialt fordømt om man gjorde noe galt, og et ord var et ord. I dag slipper man lettere unna fordi folk ikke har kontroll på en da det er større forskjell, og et ord er ikke lengre et ord. Bedrifter og enkeltpersoner som gjør noe galt, slipper unna pga juridiske spissfindigheter selv om de er skyldig. De som gjør noe galt kan lett lure seg litt bort. Anonymous poster hash: 2d470...9ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå