Gå til innhold

Bilseter - er dette greit ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

i må av ulike grunner gå fra en til to biler. Nå sitter begge ungene i hver sin iso fix beltestol.

Økonimien er ikke så god, så vi trenger ikke flere utgifter enn nødvendig men vil samtidig ha det sikkert.

Eldste er 9,5 år, ca 135 cm høy og veier 28 kg.

Er han nå stor nok til å sitte uten sete, slik at minsten kan ha setet hans i den andre bilen ?

Vil ikke kjøpe to nye seter om vi kan unngå det, og eldste er vel snart for stor for sete uansett ?

Noen som kan noe om dette ?

Hva hadde dere gjort ?

Anonymous poster hash: a683b...66d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok bare kjøpt en enkel pute til eldste fremfor å kjøpe dobbelt opp med stol. Jeg er glad i trafikksikkerhet, men vår fikk slippe stol i den alderen for det ble rett og slett kleint når ingen andre 9-10åringer satt i stol. Brukte pute ett års tid lengre da, men ikke alltid det heller. 

Skrevet

jeg synes 9 åringer er store nok til å sitte uten bilstol! så jeg hadde nok latt lillebror få den!

Anonymous poster hash: 46f1d...5e6
Skrevet

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men sjekk på Trygg Trafikk sine sider, der finner du all info om vekt og lengde ifht å sikre godt nok i bil.

Skrevet

Etter kravene så er barnet høyt nok til å sitte uten. Men de skal veø veie 30 kg....

Rett og slett helt opp til dere som foreldre.

Anonymous poster hash: 9ce2a...b6e
Skrevet

Leste et sted at forskere mente at det viktigste for så store barn var å komme litt opp i høyden, og dermed holdt det bare med en enkel pute. Disse er jo også kjempepraktisk ifh til å ha flere biler. Problemet ligger visst i at det er vanskelig å få tak i slike.

Skrevet

Leste et sted at forskere mente at det viktigste for så store barn var å komme litt opp i høyden, og dermed holdt det bare med en enkel pute. Disse er jo også kjempepraktisk ifh til å ha flere biler. Problemet ligger visst i at det er vanskelig å få tak i slike.

Så fint at det er vanskelig å få tak i puter. De burde vært forbudt, for de er livsfarlige. Søk på pute og kollisjon på YouTube, så skjønner du hvorfor.
Godt mulig. Har liten erfaring med de selv, da jeg ikke har så store barn enda. Leste som sagt bare en artikkel hvor en gruppe forskere i samarbeid med en av de store bilprodusentene mente at det holdt med en enkel pute, da det var hvor høyt barnet kom opp i setet som var avgjørende i en kollisjon, ikke mengden polstring. Men nå er det jo en gang slik at den ene forskeren slår ihjel den andre med sine resultater og rapporter.
Skrevet

Han er høy nok til å sitte uten stol siden han er 135 cm.

Anonymous poster hash: e65a2...7d2
Skrevet

Kan dere ikke la han sitte uten sete i hverdagen og flytte over fra en bil til den andre når dere skal på lenge turer?

Anonymous poster hash: ab043...5ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...