Gå til innhold

Er det greit å gi barna sine en "ørefik" eller en "smekk"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett det i butikker o.l, besteforeldre eller foreldre som har gjort det eller truet med en liten ørefik eller smekk... Er det ikke slike ting som ble gjort i "gamledager"?

Anonymous poster hash: e793b...b95
Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, det er ikke greit. Det er faktisk forbudt etter norsk lov så vidt jeg vet.

Skrevet

Absolutt ikke ok!

Anonymous poster hash: 2fd38...b0b
Skrevet

Åhh, det har jeg faktisk sett og hørt, spesielt i butikker, der den ene eller den andre slår seg vrang... 

Anonymous poster hash: 08f60...cfa
Skrevet

mange som tyr til det, men det er i følge norsk lov ikke lov med fysisk avstraffelse av barn. Vi voksne hadde vel ikke synes det var ok med en smekk eller ørefik vi heller når vi gjør noe andre mener vi ikke skal...

Anonymous poster hash: af1e0...16a
Skrevet

Nei, aldri ok!

Anonymous poster hash: adc4a...049

Skrevet

Nei!

Anonymous poster hash: 3edfa...b95

Skrevet

Ulovlig faktisk! Med rett!

Skrevet

Nei, det er ikke ok!

Skrevet

Nei, dette er ikke greit! Absolutt ikke!

Skrevet

Nei. Har heldigvis aldri sett det heller. Skulle nok greid å lage kraftig leven hvis jeg hadde observert noe slik.

Skrevet

Nei, det er ikke greit. Det er ikke lov heller.

Skrevet

Ikke ok!! Er det noe å lure på? Man er en idiot om man tyr til fysisk avstraffelse. Bare stygt å gjøre!!

Anonymous poster hash: 6eae8...9de

Skrevet

Jeg vet om et tilfelle hvor en far ble dømt for å ha slått sønnen sin. Dette skjedde på et offentlig kontor, hvor de ansatte meldte fra. Mannen ble dømt ja, men han ble samtidig dømt for flere andre overtredelser som ble avdekket underveis i etterforskningen. I sakspapirene fremkom det at normalt sett ville ikke et enkelttilfelle av slik vold utløse store ressurser og dømsfellelse, men at det sett sammen med de andre sakene var nok til å gå til sak. 

Og det var også intensjonen bak lovendingen hvor det ble fastslått at det er straffbart å slå sitt eget barn: hensikten var å ta de grove overgriperene som gjør dette på daglig basis. Ikke "oss" vanlige foreldre som det av og til koker over for. Men hvem som er hva vet man sjelden når det skjer på butikken da, så jeg er tilbøyelig til å melde fra når jeg ser slikt ute i det offentlige rom. 

Anonymous poster hash: 0370d...442
Skrevet

Vel, hvis du synes det er greit at en mann på 190+ gir dama si (la oss si deg for eksempelets skyld) en fik eller en smekk innimellom når han mener hun ikke lytter/gjør som han ber henne/er respektløs mot han/... så for all del. Hvis du synes det virker truende og skremmende å oppleve så hvordan tror du da det er for en liten sjel å oppleve noen som virkelig troner høyt over vedkommende, kommer trampende bort med et surt blikk og slår? Om en fik eller en smekk, det er samme sak. Det er like truende.

Barn skal føle seg trygge på sine foreldre. De skal ikke trenge å frykte, være redde. Klarer man ikke å sette respekt på annen måte så trenger man kurs eller hjelp. For det er ikke respekt, det er frykt og barnet lærer seg ikke å respektere men å bli underkuet. I verste fall lærer barnet også at å slå andre, det er helt ok. Eller også lærer barnet at "jeg fortjener å bli slått for jeg er et dårlig og usselt menneske".

Prøv å sette deg inn i barnets situasjon. Prøv å forstå hvordan det er å være liten og maktesløs og være livredd for å bli bemøtt med vold fra de mennesker barnet skal føle seg trygg på.

Anonymous poster hash: 62c41...c18
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Burde være et selvfølge at det ikke er ok, det er jo en lov som sier det er ulovlig!

Skrevet

Nei. Det er ikke greit - hverken i et moralsk eller et juridisk perspektiv.

Skrevet

Jeg vet om et tilfelle hvor en far ble dømt for å ha slått sønnen sin. Dette skjedde på et offentlig kontor, hvor de ansatte meldte fra. Mannen ble dømt ja, men han ble samtidig dømt for flere andre overtredelser som ble avdekket underveis i etterforskningen. I sakspapirene fremkom det at normalt sett ville ikke et enkelttilfelle av slik vold utløse store ressurser og dømsfellelse, men at det sett sammen med de andre sakene var nok til å gå til sak. 

Og det var også intensjonen bak lovendingen hvor det ble fastslått at det er straffbart å slå sitt eget barn: hensikten var å ta de grove overgriperene som gjør dette på daglig basis. Ikke "oss" vanlige foreldre som det av og til koker over for. Men hvem som er hva vet man sjelden når det skjer på butikken da, så jeg er tilbøyelig til å melde fra når jeg ser slikt ute i det offentlige rom. 

Mener du at det noen ganger koker over for deg? Eller at det er greit sånn innimellom?..

For jeg mener at det ikke er greit med en eneste gang.

Anonymous poster hash: e9b2a...73f

Skrevet

Er det greit om mannen fiker til kona i en krangel?

Ville du gitt en venninne du er sur på en ørefik?

Hadde det vært greit å smekke til en kollega/arbeidstaker som ikke gjør som en sier?

De fleste vil svare nei på dette. Hvorfor? Jo, fordi vi mener det er galt og respektløst. Og barn bør virkelig ha rett på å bli behandlet med minst like stor respekt som voksne. Spesielt når det gjelder vold- de er svakere enn oss, avhengige av oss og er totalt prisgitt foreldre og andre voksne. De fortjener å bli beskyttet mot slikt i en enda større grad enn voksne!

En annen ting- man prøver jo som regel å lære ungene sine at de ikke skal slå andre, at det er galt å klype, lugge osv. Hvilke signaler sender man til dem om man gjør noe helt annet selv?

Dette koker ned til mitt svar: NEI, det er IKKE greit. På noe plan. Noen gang.

Skrevet

Det er selvsagt ikke greit om det koker over hverken en eller flere ganger. Jeg henviste til intensjonen bak lovendringen. Om en utslitt alenemor gir en fik til en storfrekk 12åring en enesta gang skal hun ikke gå rundt å være redd for å miste omsorgen. Men når det blir en gjentagende affære hvor barnet stadig utsettes for vold kan det å gi en smekk eller fik i det offentlige rom være en utløsende faktor for å straffeforfølge overgriperen. 

Det sagt; jeg er helt overbevist om at det er mange foreldre som det av og til koker over for, uten at jeg kan stille meg til doms over deres evne til å ivareta sine barns behov, basert på den ene hendelsen. 

Skrevet

Nei, det er ikke greit.

Det er foruroligende  dersom vi diskuterer om dette er greit. 

Skrevet

Det sagt; jeg er helt overbevist om at det er mange foreldre som det av og til koker over for

Da går man vekk/ut av situasjonen og roer seg. Man lar aldri frustrasjonen få gå så langt at man tyr til vold. Frustrasjonen kjenner man godt på før det går så langt at man mister selvbeherskelsen.

(Men enig med deg, du skrev ikke noe jeg var uenig med deg i, jeg ville bare legge til det til det du skrev. ;) )

Anonymous poster hash: 62c41...c18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...