Gå til innhold

Influensavaksine

Anbefalte innlegg

Hei. Ser det er anbefalt for gravide over 12 svangerskapsuke å ta influensavaksine. 

Jeg har aldri tatt vaksine før selv om det har vært anbefalt, men har heller aldri vært gravid. 

Hva tenker dere? Skal der vaksinere dere? Jeg er 26 uker på vei, og det er jo selvsagt ingen ønskedrøm å bli slått ut med influensa.

Anonymous poster hash: 555f8...061
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144087242-influensavaksine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg ikke tenkt på før nå. Men ja, det er jo en god idé. Som gravid har man en liten, økt risiko for å få komplikasjoner av influensa, og slike komplikasjoner er farlige for barnet. Ting tyder også på at barnet også blir beskyttet mot influensa i de første månedene av livet - og influensa er ingen spøk for en liten tass. Så ja, jeg kommer nok til å vaksinere meg. Er i uke 27.

Jeg skal ikke vaksinert meg, gjorde det ikke i sist svangerskap heller. Har faktisk ikke tenkt på det i det hele tatt. Nå er jeg heller ikke i noen jobb eller situasjon der jeg er veldig tett på folk så jeg føler ikke at jeg er så veldig utsatt for virus. Har heller ikke hatt influensa siden jeg var liten så virker besten som det ikke biter på meg :-P

Problemet er ikke hovedsakelig at man kan bli slått ut av influensa, men at det i verste fall kan bli veldig farlig når man er gravid. Så jeg har landet på at jeg vil ta vaksinen. Gjorde det da jeg var gravid med storesøster også.

Anonymous poster hash: 858ed...a87

Jeg jobber på et legesenter, er gravid i uke 15 nå og forhørene meg med legene der om jeg burde ta vaksinen. Ble anbefalt å gjøre det av alle, så da var det egentlig ingen tvil for meg! Man kan oppleve å få litt lette influensa symptomer som bivirkning, men jeg har ikke kjent noe enda! Siden jeg omgås ganske tett på syke folk så syntes jeg det var greit å få tatt den :)

Annonse

Det har jeg ikke tenkt på før..

Jeg har aldri tatt den vaksinen før, aldri vært i en risikogruppe, men det er kanskje noe jeg bør vurdere nå? :huh:

Måtte sjekke hva anbefalingene var og det ser ut til at det blir anbefalt de aller fleste steder.

Gravide har økt risiko for alvorlig influensasykdom. Derfor anbefale Folkehelseinstituttet sesonginfluensavaksine til gravide i 2. og 3. trimester.

<...>

Gravide har likevel en noe økt risiko for komplikasjoner, for eksempel lungebetennelse, sammenliknet med de som ikke er gravide. Denne risikoen ser ut til å øke utover svangerskapet. Og hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en risiko for fosteret.

http://www.forskning.no/kortnytt/344910

----------------------------------------------------------------

- Influensavaksine er først og fremst anbefalt til personer som risikerer alvorlig sykdom eller død hvis de smittes av influensa. Den positive helseeffekten ved å la seg vaksinere mot influensa gjelder særlig for personer som har fylt 65 år og for gravide etter 12. svangerskapsuke

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6499&Main_6157=6263:0:25,6119&Content_6499=6178:107779::0:6271:1:::0:0

Endret av Tieran

Synes det er så vanskelig å bestemme meg etter svineinfluensavaksinen. Denne vaksinen, er det en nye en?

Sesonginfluensavaksinen har vært i bruk i mange år, siden lenge før svineinfluensaen, og det har aldri vært problemer med den. Komposisjonen er den samme hvert år, de bare bytter ut det inaktiverte viruset slik at det matcher de virusvariantene det er størst sannsynlighet for at kommer til å spre seg mest i inneværende sesong.

Jeg har ikke hørt hverken lege eller jordmor snakke om denne vaksinen, og ikke tenkt på det før denne tråden... Tror ikke jeg kommer til å ta den. Før jobbet jeg på sykehus, og hadde kanskje tatt den da, men nå er jeg ikke så tett på syke mennesker. Rart at ikke lege har nevnt det engang om det er "viktig" at gravide tar den...

Jeg har ikke hørt hverken lege eller jordmor snakke om denne vaksinen, og ikke tenkt på det før denne tråden... Tror ikke jeg kommer til å ta den. Før jobbet jeg på sykehus, og hadde kanskje tatt den da, men nå er jeg ikke så tett på syke mennesker. Rart at ikke lege har nevnt det engang om det er "viktig" at gravide tar den...

Nå er jo ikke influensasesongen i gang ennå, da. Pleier ikke det å være nærmere jul? Kan godt være derfor det ikke er blitt nevnt.

Personlig skjønner jeg ikke hva det er å lure på engang. Risikoen for å få influensa er ikke stor, men risikoen for at det får alvorlige følger hvis man får det er større enn normalt. Og kanskje vel så viktig er det at barnet får immunitet i de første månedene av livet, når de er mest sårbare og en influensainfeksjon på det verste kan være livsfarlig. Når jeg ved bare å stikke innom legekontoret og ta vaksinen (noe som koster meg så godt som ingenting, og jeg risikerer ikke noe verre enn et par dagers ubehag) kan beskytte barnet mitt mot disse farene, synes valget ganske åpenbart.

Nå er jo ikke influensasesongen i gang ennå, da. Pleier ikke det å være nærmere jul? Kan godt være derfor det ikke er blitt nevnt.

Personlig skjønner jeg ikke hva det er å lure på engang. Risikoen for å få influensa er ikke stor, men risikoen for at det får alvorlige følger hvis man får det er større enn normalt. Og kanskje vel så viktig er det at barnet får immunitet i de første månedene av livet, når de er mest sårbare og en influensainfeksjon på det verste kan være livsfarlig. Når jeg ved bare å stikke innom legekontoret og ta vaksinen (noe som koster meg så godt som ingenting, og jeg risikerer ikke noe verre enn et par dagers ubehag) kan beskytte barnet mitt mot disse farene, synes valget ganske åpenbart.

Helt enig!

Jeg tror det tar et par uker gjør vaksinen virker fullt ut, så det er lurt å ta i god tid før influensasesongen er her for fullt. Jeg skal be om å få den på neste kontroll.

Annonse

Har dere fått anbefalt dette av lege/jordmor?

Jeg bare spør, fordi med nummer 1 gikk jeg på skole meg maaange som kunne smitte meg, og når har jeg et barn i barnehage. Ingen har anbefalt meg dette, det er jo rart...:-s

Anonymous poster hash: 66f86...2f9

Jeg bare spør, fordi med nummer 1 gikk jeg på skole meg maaange som kunne smitte meg, og når har jeg et barn i barnehage. Ingen har anbefalt meg dette, det er jo rart...:-s

Da jeg var gravid sist, spurte jeg legen og hun anbefalte meg det da. Vet ikke om hun ville gjort det hvis jeg ikke hadde nevnt det. Synes ellers jeg leser om det mange steder i media og gravidinfo, så dette er en anbefaling jeg hatt vært klar over siden svineinfluensavaksinen var aktuell.

Jeg jobber på en infeksjonsavdelng så jeg skal spørre legene der. Stoler på en overlege i infeksjonsmedsin som er min kollega mere enn legen vi går til på kontroller, de er forpliktet på en måte til må anbefale det samme som norske helsemyndigheter anbefaler..

I min pensumsbok om ineksjoner og mikrobiologi står det at man generelt ikke anbefaler noen vaksiner til gravide, verken levende vaksiner eller døde vaksiner

Jeg jobber på en infeksjonsavdelng så jeg skal spørre legene der. Stoler på en overlege i infeksjonsmedsin som er min kollega mere enn legen vi går til på kontroller, de er forpliktet på en måte til må anbefale det samme som norske helsemyndigheter anbefaler..

I min pensumsbok om ineksjoner og mikrobiologi står det at man generelt ikke anbefaler noen vaksiner til gravide, verken levende vaksiner eller døde vaksiner

Jeg tenker også det at legen anbefaler dersom de får spørsmål, nettopp fordi norske helsemyndigheter anbefaler. Men at de ikke sier noe uten å få spørsmål.. Valget for meg er ikke åpenbart, da jeg er litt skeptisk i utgangspunktet og i hvertfall nå som jeg er gravid. Det å ha en god hygiene, vaske seg på hendene ofte, skylle matvarer osv kan forhindre mye. Klart jeg ønsker at barnet mitt skal være trygt, men det er ikke ensbetydende med å ta en influensavaksine.. Jeg er spent på hva legene på infeksjonsavdelingen sier. Det må vel også ha betydning for hvilken jobb en har og om en omgås virus i større grad eller ikke?!

Jeg var på vei til å ta den på fredag, men spurte legen først, og han frarådet det faktisk. (Med begrunnelsen: Hvis noe skulle skje med barnet ville du alltid anklage deg selv for det..  Litt vag argumentasjon, men meget effektfull: Lot være å ta vaktisne) Litt overrasket over det egentlig. Det er jo nemlig anbefalt. Sikkert ulikt fra lege til lege?

Da jeg var gravid sist, spurte jeg legen og hun anbefalte meg det da. Vet ikke om hun ville gjort det hvis jeg ikke hadde nevnt det. Synes ellers jeg leser om det mange steder i media og gravidinfo, så dette er en anbefaling jeg hatt vært klar over siden svineinfluensavaksinen var aktuell.

Jeg var hos legen i dag, hun spurte meg om vaksinen før jeg rakk å ta det opp. Nå er den tatt :-)

Da har jeg snakket med en av overlegene på avdelingen jeg jobber på og hun ville ikke tatt den selv dersom hun var gravid nå....hun var generelt skeptisk til vaksinering av gravide og det er jeg også så jeg kommer ikke til å ta den. Som hun sa er det da mye bedre å være påpasselig med håndhygiene og holde seg unna de som har symptomer på influensa...

Da har jeg snakket med en av overlegene på avdelingen jeg jobber på og hun ville ikke tatt den selv dersom hun var gravid nå....hun var generelt skeptisk til vaksinering av gravide og det er jeg også så jeg kommer ikke til å ta den. Som hun sa er det da mye bedre å være påpasselig med håndhygiene og holde seg unna de som har symptomer på influensa...

Tusen takk for svar på det, jeg er ganske skeptisk i utgangspunktet, og hvertfall nå som jeg er gravid. Kommer nok ikke til å ta den, men bli enda flinkere til å vaske meg på hendene og alt en skal spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...