2005&2010 Skrevet 9. oktober 2013 #76 Skrevet 9. oktober 2013 Her sier de han/hun, eller navnet dems. 3 åringen har heller spurt hvorfor to i barnehagen hennes er brune, samme som hvorfor noen er tjukke og noen er tynne. Gleder meg til den dagen *hvorfor* ikke dagens ord ;-)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #77 Skrevet 9. oktober 2013 Datteren min var 5 år og gikk i bhg med en jente fra afrika. Og en dag skulle hun og jeg plukke opp en i min klasse som også er fra afrika. Jeg var litt teit og var redd hun skulle reagere på det og prøvde derfor å forklare henne på forhånd at det kom en som var mørk, datteren forsto ikke hva jeg mente og jeg prøvde å forklare at damen kommer fra afrika. Men hun skjønte fremdeles ikke og jeg så hun begynte virkelig å lure på hva jeg ville frem til. Tilslutt sa jeg at hun ligner litt på hun jenten i bhg og da sier datteren: Jammen hun er jo bare brun.. Poenget mitt er at jentungen overhodet ikke reflekterer over fargen på mennesker, alt er liksom helt naturlig for henne Jeg følte meg litt dum, men egentlig har jeg bare latt henne få lære at verden er et mangfold der vi er mange forskjellige og alt er like normalt Anonymous poster hash: 3ed51...131
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #78 Skrevet 9. oktober 2013 Utlendinger er fryktelig rasistiske ! Her om dagen på tur med mine barn og barnet i magen var det en burka kledd dame med ungene sine som messet til Allah når de gikk forbi oss at vi skulle dø og barnet i magen min håpte hun skulle dø fordi hvite er djevler. Dette sa hun høyt rett til barna sine når de gikk forbi oss. Jeg forstår denne messingen fordi jeg levde flere år med en araber. Koselig syntes du ? Anonymous poster hash: 2013a...868 Trollinga di er for drøy til at jeg greier å ta det seriøst. Nice try, though. Skriv gjerne inn hva de messet, forøvrig. Tro hva du vil ! Du er utlending regner jeg med høres slik ut . Du vil ikke tro at de fleste av dere er slik ! Men det skjedde og slik er utlendinger , de verste rasistene ! Anonymous poster hash: 2013a...868
Jallow B Skrevet 9. oktober 2013 #79 Skrevet 9. oktober 2013 Her vi bor er det gudskjelov ingen utlendinger. Gutten går på en liten skole med kun 50 elever og ingen utlendinger. Glad jeg slipper at de skal omgås utlendinger. Hvorfor det? Utlendinger er fryktelig rasistiske ! Her om dagen på tur med mine barn og barnet i magen var det en burka kledd dame med ungene sine som messet til Allah når de gikk forbi oss at vi skulle dø og barnet i magen min håpte hun skulle dø fordi hvite er djevler. Dette sa hun høyt rett til barna sine når de gikk forbi oss. Jeg forstår denne messingen fordi jeg levde flere år med en araber. Koselig syntes du ? Anonymous poster hash: 2013a...868 Trollinga di er for drøy til at jeg greier å ta det seriøst. Nice try, though. Skriv gjerne inn hva de messet, forøvrig. Tro hva du vil ! Du er utlending regner jeg med høres slik ut . Du vil ikke tro at de fleste av dere er slik ! Men det skjedde og slik er utlendinger , de verste rasistene ! Anonymous poster hash: 2013a...868 Nei du, jeg er norsk. Men du vil ikke skrive ord for ord hva de messet? Regner med du kan det, siden du sier du forsto det.
Biola Linnea Skrevet 9. oktober 2013 #80 Skrevet 9. oktober 2013 MIn datter er tre år. Vi omtaler mennesker fra andre land som "mennesker fra andre land" hvis vi skal generalisere.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #81 Skrevet 9. oktober 2013 Foruten de som faktisk har kallenavn så bruker de de egentlige navnene deres. Og han de kaller pepperkakemannen er norsk men er så glad i pepperkaker at han fikk kallenavnet når han var en drittunge Anonymous poster hash: 683ea...7a8
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #82 Skrevet 9. oktober 2013 Pål, per, kari, mari eller hva enn den personen heter... Han skiller ikke på hudfarge og jeg tror ikke han skjenker det en tanke at de er fra ett annet land, i hans øyne er de som han og dermed norsk Anonymous poster hash: 7fd29...cf3
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #83 Skrevet 9. oktober 2013 Afrikanere kaller hun apekatter. Vet ikke hvorfor, og det er flaut! Andre kaller hun ved navn. Anonymous poster hash: 2c68a...6f7
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #84 Skrevet 9. oktober 2013 Jo, tilogmed på Norske skoler er det GREIT at de Norske blir kalt hva som helst av utlendinger ! Men hvis de Norske hvite sier noe lignende så blir det konsekvenser. DET er ikke ok spør du meg ! Historie ja , vel disse barna er jo født i Norge så på tide å gi seg med det nå ! Nei, det er ikke greit. Hvor har du dette fra? Og nei, ikke alle er født i Norge. Historien pågår ennå, og mørke diskrimineres den dag i dag kun basert på hudfargen i alle aspekter av livet. Det gjør faktisk ikke hvite i Norge. Det min sønn lurer veldig på er hvorfor utlendinger har lov til å kalle oss hvite for hvitinger å poteter å alt de vil egentlig. Men vi , vi kan ikke si utlending engang ( som de jo virkelig er ) ikke brun kan vi si, ikke pakistaner. Hva skal vi kalle dem da ????? Mannen min fikk tilogmed tilsnakk av en på jobben fordi han kalte dem våre nye nordmenn !!!!!! Og da syntes jeg han var Veldig snill i språket. "De" har ikke lov å kalle oss alt de vil. Å si at noen er mørkhudet eller brun er det neppe noen som reagerer på, men om sammenligningen går mot f.eks apekatter, som en skrev, blir det noe helt annet. Grunnen til at det er mer reaksjoner den ene veien enn den andre er kort og greit historie. Mørke blir ennå diskriminert pga hudfargen i Norge. Må si at slik det er her på skolen hvertfall så er det de brune som regjerer og bestemmer . Så denne såkalte rasismen går virkelig begge veier ja ! Blitt verre å være hvit nå enn brun. Anonymous poster hash: 2013a...868 Nei, rasismen som gjennomsyrer samfunnet går ikke begge veier her i landet. Smårasisme fra enkelte individer derimot, ja. Stor forskjell. TULL! Nå må du gi deg! Kjenner FLERE nordmenn som har måtte ta barna ut av skolen, pga mobbing fra utlendinger, spesielt muslimer. Der ble barna mobbet om alt fra å spise svin, ikke være oppkuttet nedentil, være blonde, hvite, etc. SYSTEMATISK MOBBING fra STORE GRUPPER! Anonymous poster hash: 2c68a...6f7
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #85 Skrevet 9. oktober 2013 Slettet grunnet upassende karakteristikk av meddebattant. Kira, brukermoderator
Miamimom Skrevet 9. oktober 2013 #86 Skrevet 9. oktober 2013 Mine barn er sammen med mange nasjonaliteter på skole og i bhg, de har aldri sagt noe om utlendinger. Er vel blinde de barna mine da..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #87 Skrevet 9. oktober 2013 Slettet grunnen personangrep på meddebattant. Kira, brukermoderator
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #88 Skrevet 9. oktober 2013 Jo, tilogmed på Norske skoler er det GREIT at de Norske blir kalt hva som helst av utlendinger ! Men hvis de Norske hvite sier noe lignende så blir det konsekvenser. DET er ikke ok spør du meg ! Historie ja , vel disse barna er jo født i Norge så på tide å gi seg med det nå !Nei, det er ikke greit. Hvor har du dette fra?Og nei, ikke alle er født i Norge. Historien pågår ennå, og mørke diskrimineres den dag i dag kun basert på hudfargen i alle aspekter av livet. Det gjør faktisk ikke hvite i Norge. Det min sønn lurer veldig på er hvorfor utlendinger har lov til å kalle oss hvite for hvitinger å poteter å alt de vil egentlig. Men vi , vi kan ikke si utlending engang ( som de jo virkelig er ) ikke brun kan vi si, ikke pakistaner. Hva skal vi kalle dem da ????? Mannen min fikk tilogmed tilsnakk av en på jobben fordi han kalte dem våre nye nordmenn !!!!!! Og da syntes jeg han var Veldig snill i språket."De" har ikke lov å kalle oss alt de vil. Å si at noen er mørkhudet eller brun er det neppe noen som reagerer på, men om sammenligningen går mot f.eks apekatter, som en skrev, blir det noe helt annet.Tull . Utlendinger er fader meg de verste rasistene ! Grunnen til at det er mer reaksjoner den ene veien enn den andre er kort og greit historie. Mørke blir ennå diskriminert pga hudfargen i Norge. Må si at slik det er her på skolen hvertfall så er det de brune som regjerer og bestemmer . Så denne såkalte rasismen går virkelig begge veier ja ! Blitt verre å være hvit nå enn brun. Anonymous poster hash: 2013a...868 Nei, rasismen som gjennomsyrer samfunnet går ikke begge veier her i landet. Smårasisme fra enkelte individer derimot, ja. Stor forskjell. Anonymous poster hash: 2013a...868 Utlendinger er fryktelig rasistiske ! Her om dagen på tur med mine barn og barnet i magen var det en burka kledd dame med ungene sine som messet til Allah når de gikk forbi oss at vi skulle dø og barnet i magen min håpte hun skulle dø fordi hvite er djevler. Dette sa hun høyt rett til barna sine når de gikk forbi oss. Jeg forstår denne messingen fordi jeg levde flere år med en araber. Koselig syntes du ? Anonymous poster hash: 2013a...868 Really?? Anonymous poster hash: ac034...d80
*Teoline* Skrevet 9. oktober 2013 #89 Skrevet 9. oktober 2013 Altså, om man er mørk i huden trenger man ikke å være utlending! Det finnes barn som er andre og tredje generasjons innvandrere og altså norske av fødsel og det finnes barn som er adopterte. Bare sånn for å holde en viss edruelighet i debatten som vel har sporet av i god gammel dib-stil.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #90 Skrevet 9. oktober 2013 Her vi bor er det gudskjelov ingen utlendinger. Gutten går på en liten skole med kun 50 elever og ingen utlendinger. Glad jeg slipper at de skal omgås utlendinger. Jøss, har du tidligere erfaringer med det? Anonymous poster hash: ac034...d80
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #91 Skrevet 9. oktober 2013 Niesa mi på to kalte to mørkhudede for apekatter. De var helt sorte. Prøvde å si at de ikke var aper men hun nektet. Er ikke så mange innvandrere der de bor, ikke godt å komme til Drammen da! :-) Anonymous poster hash: 1c8c3...8ab Ja, det er jo der alle stammer fra? Er det ikke det? Anonymous poster hash: ac034...d80
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #92 Skrevet 9. oktober 2013 De bruker navn. De små kan forklare " hun/ han som er brun i fjeset, har helt svart hår" når de er eldre så kan de henvise til landet de kommer fra, eller Asia/ Afrika hvis det er ukjent. Evnt utenlandske. De har aldri brukt slike ord som HI refererer til. Heldigvis, da hadde jeg blitt sint. Anonymous poster hash: fac56...173
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #93 Skrevet 9. oktober 2013 Å referere til de barna de lekte med, men ikke kjenner som "han/ de som er brun/e" er ikke verre enn hun med det lange håret, krøllete håret, briller, sånne høreaparater på hodet eller CI fordi unger ofte spør direkte hvis de lurer. Når man skal skille ut hvem man lekte med så er det normalt å gi en karakteristikk på barnet, og hudfarge er en av dem. De kan og si "jeg lekte med Simon i dag" og når jeg spør hvem det er " jo han som er brun i huden" kan ikke se hva som er feil der. Min søster så en afrikaner i Oslo en tur for første gang og utbrøt at det var stygt med den mørke huden. Vi ble alle rimelig sjokkerte og vi sa oss alle helt uenig i hennes påstand, min mor løste det med å ta henne inn i en stor leketøysbutikk og si at hun fikk velge hvilken dukke hun ville så lenge den var brun i huden. Dette ble favorittdukken hennes, og hun sa aldri noe slikt igjen, og når det begynte en med mørk hud i barnehagen ble det ikke sagt et ord om. Dette er riktignok mange år siden og hun var to år.... Tror det har litt med hvordan man møter utsagnende til barnet også. Anonymous poster hash: fac56...173
Gjest Kira Skrevet 9. oktober 2013 #94 Skrevet 9. oktober 2013 Hei, Vil komme med en oppfordring om å unngå personangrep og vise hverandre respekt. Kira, brukermoderator
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå