magica fra tryll Skrevet 9. oktober 2013 #51 Skrevet 9. oktober 2013 De vet ikke hva utlending er. Så de kaller dem ved navn, som de gjør med alle mennesker.
Bananen Skrevet 9. oktober 2013 #52 Skrevet 9. oktober 2013 "De som er brune i huden". Minste er fem. Synes det er rart når femåringer ikke har lagt merke til at vi ser forskjellige ut. Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Det synes ikke jeg, de har vokst opp med at folk er ulike men at det ikke betyr noe...Hva er rart med det? Vel, de fleste i norge vokser nå opp med utlendinger av noe slag. Det har ikke noe med saken å gjøre om det betyr noe eller ikke. Jeg synes bare det er rart at barn ikke legger merke til at vi ser forskjellige ut. På lik linje som de legger nerke til og kommenterer alt annet, helt ukritisk. Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Det er forskjell på å se forskjellene, og anerkjenne de, og det å si "han negern, han pakkisen". Stor forskjell. Min sønn er født med et syndrom som gjør at han har rare ører, bruker høreapparat som sitter utenpå hodet pga manglende øreganger. Han har også litt mindre nerver på den ene siden i ansiktet som gjør at han er litt "skjev" i smilet og ikke lukker det ene øyet helt.Det er ingen som reagerer på han noe mer en på "Hashir" som han leker mest med på avdelingen i barnehagen. Hverken vi eller barnehagen har opplevd at barn har reagert på han, ikke iforhold til spm om ørene eller høreapparatet hans en gang på 5,5 år. Jeg tror at barn driter i det rett og slett, det er vi voksne som lærer de at det er forskjell på folk ved å kommentere det. Selv er barn så "uskyldige" i tankegangen at det bryr dem ikke... Jeg vet ihvertfall at jeg er superbevisst når vi snakker om andre med mine barn for å passe på at jeg ikke sender "generaliseringer" og "fordommer" videre til dem , for det er helt unødvendig! Det handler ikke om verken forskjeller eller fordommer. Det handler om at barna ser forskjell på farger, enten det er på papir, på veggen, på hår eller hud.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 9. oktober 2013 #53 Skrevet 9. oktober 2013 Har kaller både barn og voksne andre folk ved navn eller ved en beskrivelse, som f.eks "hun med det lyse lange håret, han med så mørk hud, hun som bruker skjerf på hodet, han med den gamle bilen, hun høye" eller hva det nå er, uavhengig av hvor de kommer i fra.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #54 Skrevet 9. oktober 2013 Eldste min var livredd alle som var mørkere i huden da han var liten. Faktisk helt opp til han var 6 - 7 år. Jeg var helt fortvilt, har jo flere venner som er brun og faktisk er gudmoren hans også brun. Var en ganske frustrerende situasjon! Jeg aner ikke hva det kom av Men kan ikke huske at han kalte dem noe spesielt. Vsr enten navnet på kjente eller mannen eller damen. Men han var veldig bevist på hudfarge!! Minste bryr seg ikke, jeg vet ikke om hun tenker over det i heletatt. Blir dom at noen har lyst hår og noen mørkt.. Når hun skal forklare at noen ikke er norsk eller at de snakker et annet språk, sier hun at de er svensk og snakker svensk. .. Og hvor hun har DET fra må fuglene vite. Hun er 4 år Anonymous poster hash: 22914...ea9
*SommerFrisk* Skrevet 9. oktober 2013 #55 Skrevet 9. oktober 2013 De bruker navnet på vedkommende, da vi ikke har det til vane å lære barn at mennesker er forskjellige basert på hudfarge og etnisitet.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #57 Skrevet 9. oktober 2013 "De som er brune i huden". Minste er fem. Synes det er rart når femåringer ikke har lagt merke til at vi ser forskjellige ut. Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Det synes ikke jeg, de har vokst opp med at folk er ulike men at det ikke betyr noe...Hva er rart med det? Vel, de fleste i norge vokser nå opp med utlendinger av noe slag. Det har ikke noe med saken å gjøre om det betyr noe eller ikke. Jeg synes bare det er rart at barn ikke legger merke til at vi ser forskjellige ut. På lik linje som de legger nerke til og kommenterer alt annet, helt ukritisk. Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Det er forskjell på å se forskjellene, og anerkjenne de, og det å si "han negern, han pakkisen". Stor forskjell. Ja såklart? Men skjønte ikke helt svaret ditt med sammenhengen i denne quoten? Ingen som nevnte noe om å ikke anerkjenne eller nevne pakkis?? Anonymous poster hash: 7edf0...b7f
PintSizedDictator Skrevet 9. oktober 2013 #58 Skrevet 9. oktober 2013 Tjah, skal de beskrive noen som er fra f.eks Afrika, så sier de "Hun fra Afrika, hun som har sorte krøller." Det hender de sier "Hun mørke" og det syns jeg er helt greit. Hun er jo mørk og vi er lys. At barn ikke ser forskjellene på hudfargen er bare bullshit. De er ikke blinde...-.- Yngste datteren min på 6 har en bestevenn fra Afrika som selv er bevisst sin egen farge. Ikke på en negativ måte, men hun sa en gang, da babyen stirret på henne, at kanskje han syns hun hadde så fin brun hud at han bare måtte se. Hehe. Jeg forstår ikke denne hysteriske frykten for å kalle en spade for en spade. En fra Somalia er sort i huden, en fra Spania er brun, Nordmenn er lyse... det er slik vi er. Det har da ikke noe med at man ikke ser mennesket bak fargen, heller at man ser -hele- mennesket. Man trenger ikke nødvendigvis å fokusere på det, men å late som ingenting er jo direkte fornærmende, som om hudfargen er en defekt man ikke prater om. Jeez.
Jallow B Skrevet 9. oktober 2013 #59 Skrevet 9. oktober 2013 "De som er brune i huden". Minste er fem. Synes det er rart når femåringer ikke har lagt merke til at vi ser forskjellige ut. Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Det synes ikke jeg, de har vokst opp med at folk er ulike men at det ikke betyr noe...Hva er rart med det? Vel, de fleste i norge vokser nå opp med utlendinger av noe slag. Det har ikke noe med saken å gjøre om det betyr noe eller ikke. Jeg synes bare det er rart at barn ikke legger merke til at vi ser forskjellige ut. På lik linje som de legger nerke til og kommenterer alt annet, helt ukritisk. Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Det er forskjell på å se forskjellene, og anerkjenne de, og det å si "han negern, han pakkisen". Stor forskjell. Ja såklart? Men skjønte ikke helt svaret ditt med sammenhengen i denne quoten? Ingen som nevnte noe om å ikke anerkjenne eller nevne pakkis?? Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Vel, de fleste i norge vokser nå opp med utlendinger av noe slag. Det har ikke noe med saken å gjøre om det betyr noe eller ikke. Jeg synes bare det er rart at barn ikke legger merke til at vi ser forskjellige ut. På lik linje som de legger nerke til og kommenterer alt annet, helt ukritisk. -- Denne sammenlignet med startinnlegget.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #60 Skrevet 9. oktober 2013 "De som er brune i huden". Minste er fem. Synes det er rart når femåringer ikke har lagt merke til at vi ser forskjellige ut. Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Det synes ikke jeg, de har vokst opp med at folk er ulike men at det ikke betyr noe...Hva er rart med det? Vel, de fleste i norge vokser nå opp med utlendinger av noe slag. Det har ikke noe med saken å gjøre om det betyr noe eller ikke. Jeg synes bare det er rart at barn ikke legger merke til at vi ser forskjellige ut. På lik linje som de legger nerke til og kommenterer alt annet, helt ukritisk. Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Det er forskjell på å se forskjellene, og anerkjenne de, og det å si "han negern, han pakkisen". Stor forskjell.Ja såklart? Men skjønte ikke helt svaret ditt med sammenhengen i denne quoten? Ingen som nevnte noe om å ikke anerkjenne eller nevne pakkis?? Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Vel, de fleste i norge vokser nå opp med utlendinger av noe slag. Det har ikke noe med saken å gjøre om det betyr noe eller ikke. Jeg synes bare det er rart at barn ikke legger merke til at vi ser forskjellige ut. På lik linje som de legger nerke til og kommenterer alt annet, helt ukritisk. -- Denne sammenlignet med startinnlegget. Dette svaret er jo til den jeg siterte, ikke direkte til hovedinnlegget. Svar på hi er jo lenger opp. Jeg svarte på at jeg synes det er rart at barn ikke legger merke til at vi er forskjellige. Anonymous poster hash: 7edf0...b7f
lillepixie Skrevet 9. oktober 2013 #61 Skrevet 9. oktober 2013 Min herlige lille gutt på fem år sier om de med annen hudfarge at de er solbrente :)Aner ikke hvor han har det fra, ingen av oss som har sagt det til han.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #62 Skrevet 9. oktober 2013 Niesa mi på to kalte to mørkhudede for apekatter. De var helt sorte. Prøvde å si at de ikke var aper men hun nektet. Er ikke så mange innvandrere der de bor, ikke godt å komme til Drammen da! :-) Anonymous poster hash: 1c8c3...8ab Oiiii sann hva kaller hun de hvite ?? Griser.. ! Anonymous poster hash: 6aeaa...6cb
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #63 Skrevet 9. oktober 2013 Wow denne Myrsnipa er jammen meg en smart dame som vet og kan alt altså ! Må være deilig å sitte på et forum å føle seg så smart og allvitende Anonymous poster hash: 2013a...868
[email protected] Skrevet 9. oktober 2013 #64 Skrevet 9. oktober 2013 Det min sønn lurer veldig på er hvorfor utlendinger har lov til å kalle oss hvite for hvitinger å poteter å alt de vil egentlig. Men vi , vi kan ikke si utlending engang ( som de jo virkelig er ) ikke brun kan vi si, ikke pakistaner. Hva skal vi kalle dem da ????? Mannen min fikk tilogmed tilsnakk av en på jobben fordi han kalte dem våre nye nordmenn !!!!!! Og da syntes jeg han var Veldig snill i språket.
Jallow B Skrevet 9. oktober 2013 #65 Skrevet 9. oktober 2013 Wow denne Myrsnipa er jammen meg en smart dame som vet og kan alt altså ! Må være deilig å sitte på et forum å føle seg så smart og allvitende Anonymous poster hash: 2013a...868 Hvorfor var dette nødvendig å ta med i diskusjonen?
Jallow B Skrevet 9. oktober 2013 #66 Skrevet 9. oktober 2013 Det min sønn lurer veldig på er hvorfor utlendinger har lov til å kalle oss hvite for hvitinger å poteter å alt de vil egentlig. Men vi , vi kan ikke si utlending engang ( som de jo virkelig er ) ikke brun kan vi si, ikke pakistaner. Hva skal vi kalle dem da ????? Mannen min fikk tilogmed tilsnakk av en på jobben fordi han kalte dem våre nye nordmenn !!!!!! Og da syntes jeg han var Veldig snill i språket. "De" har ikke lov å kalle oss alt de vil. Å si at noen er mørkhudet eller brun er det neppe noen som reagerer på, men om sammenligningen går mot f.eks apekatter, som en skrev, blir det noe helt annet. Grunnen til at det er mer reaksjoner den ene veien enn den andre er kort og greit historie. Mørke blir ennå diskriminert pga hudfargen i Norge.
[email protected] Skrevet 9. oktober 2013 #67 Skrevet 9. oktober 2013 Jo, tilogmed på Norske skoler er det GREIT at de Norske blir kalt hva som helst av utlendinger ! Men hvis de Norske hvite sier noe lignende så blir det konsekvenser. DET er ikke ok spør du meg ! Historie ja , vel disse barna er jo født i Norge så på tide å gi seg med det nå !
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #68 Skrevet 9. oktober 2013 Det min sønn lurer veldig på er hvorfor utlendinger har lov til å kalle oss hvite for hvitinger å poteter å alt de vil egentlig. Men vi , vi kan ikke si utlending engang ( som de jo virkelig er ) ikke brun kan vi si, ikke pakistaner. Hva skal vi kalle dem da ????? Mannen min fikk tilogmed tilsnakk av en på jobben fordi han kalte dem våre nye nordmenn !!!!!! Og da syntes jeg han var Veldig snill i språket. "De" har ikke lov å kalle oss alt de vil. Å si at noen er mørkhudet eller brun er det neppe noen som reagerer på, men om sammenligningen går mot f.eks apekatter, som en skrev, blir det noe helt annet. Grunnen til at det er mer reaksjoner den ene veien enn den andre er kort og greit historie. Mørke blir ennå diskriminert pga hudfargen i Norge. Må si at slik det er her på skolen hvertfall så er det de brune som regjerer og bestemmer . Så denne såkalte rasismen går virkelig begge veier ja ! Blitt verre å være hvit nå enn brun. Anonymous poster hash: 2013a...868
Jallow B Skrevet 9. oktober 2013 #69 Skrevet 9. oktober 2013 Jo, tilogmed på Norske skoler er det GREIT at de Norske blir kalt hva som helst av utlendinger ! Men hvis de Norske hvite sier noe lignende så blir det konsekvenser. DET er ikke ok spør du meg ! Historie ja , vel disse barna er jo født i Norge så på tide å gi seg med det nå ! Nei, det er ikke greit. Hvor har du dette fra? Og nei, ikke alle er født i Norge. Historien pågår ennå, og mørke diskrimineres den dag i dag kun basert på hudfargen i alle aspekter av livet. Det gjør faktisk ikke hvite i Norge. Det min sønn lurer veldig på er hvorfor utlendinger har lov til å kalle oss hvite for hvitinger å poteter å alt de vil egentlig. Men vi , vi kan ikke si utlending engang ( som de jo virkelig er ) ikke brun kan vi si, ikke pakistaner. Hva skal vi kalle dem da ????? Mannen min fikk tilogmed tilsnakk av en på jobben fordi han kalte dem våre nye nordmenn !!!!!! Og da syntes jeg han var Veldig snill i språket. "De" har ikke lov å kalle oss alt de vil. Å si at noen er mørkhudet eller brun er det neppe noen som reagerer på, men om sammenligningen går mot f.eks apekatter, som en skrev, blir det noe helt annet. Grunnen til at det er mer reaksjoner den ene veien enn den andre er kort og greit historie. Mørke blir ennå diskriminert pga hudfargen i Norge. Må si at slik det er her på skolen hvertfall så er det de brune som regjerer og bestemmer . Så denne såkalte rasismen går virkelig begge veier ja ! Blitt verre å være hvit nå enn brun. Anonymous poster hash: 2013a...868 Nei, rasismen som gjennomsyrer samfunnet går ikke begge veier her i landet. Smårasisme fra enkelte individer derimot, ja. Stor forskjell.
[email protected] Skrevet 9. oktober 2013 #70 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg har barn på skolen kjære deg , der har jeg det ifra ! Helt uenig med deg , du bor ikke i Oslo du ? Skal vi la utlendinger si og gjøre akkurat det de vil pga det er så synd på de fordi de møter rasisme daglig ?! Nei vet du hva !
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #71 Skrevet 9. oktober 2013 Jo, tilogmed på Norske skoler er det GREIT at de Norske blir kalt hva som helst av utlendinger ! Men hvis de Norske hvite sier noe lignende så blir det konsekvenser. DET er ikke ok spør du meg ! Historie ja , vel disse barna er jo født i Norge så på tide å gi seg med det nå ! Nei, det er ikke greit. Hvor har du dette fra? Og nei, ikke alle er født i Norge. Historien pågår ennå, og mørke diskrimineres den dag i dag kun basert på hudfargen i alle aspekter av livet. Det gjør faktisk ikke hvite i Norge. Det min sønn lurer veldig på er hvorfor utlendinger har lov til å kalle oss hvite for hvitinger å poteter å alt de vil egentlig. Men vi , vi kan ikke si utlending engang ( som de jo virkelig er ) ikke brun kan vi si, ikke pakistaner. Hva skal vi kalle dem da ????? Mannen min fikk tilogmed tilsnakk av en på jobben fordi han kalte dem våre nye nordmenn !!!!!! Og da syntes jeg han var Veldig snill i språket."De" har ikke lov å kalle oss alt de vil. Å si at noen er mørkhudet eller brun er det neppe noen som reagerer på, men om sammenligningen går mot f.eks apekatter, som en skrev, blir det noe helt annet.Tull . Utlendinger er fader meg de verste rasistene ! Grunnen til at det er mer reaksjoner den ene veien enn den andre er kort og greit historie. Mørke blir ennå diskriminert pga hudfargen i Norge. Må si at slik det er her på skolen hvertfall så er det de brune som regjerer og bestemmer . Så denne såkalte rasismen går virkelig begge veier ja ! Blitt verre å være hvit nå enn brun. Anonymous poster hash: 2013a...868 Nei, rasismen som gjennomsyrer samfunnet går ikke begge veier her i landet. Smårasisme fra enkelte individer derimot, ja. Stor forskjell. Anonymous poster hash: 2013a...868
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #72 Skrevet 9. oktober 2013 Jo, tilogmed på Norske skoler er det GREIT at de Norske blir kalt hva som helst av utlendinger ! Men hvis de Norske hvite sier noe lignende så blir det konsekvenser. DET er ikke ok spør du meg ! Historie ja , vel disse barna er jo født i Norge så på tide å gi seg med det nå ! Nei, det er ikke greit. Hvor har du dette fra?Og nei, ikke alle er født i Norge. Historien pågår ennå, og mørke diskrimineres den dag i dag kun basert på hudfargen i alle aspekter av livet. Det gjør faktisk ikke hvite i Norge. Det min sønn lurer veldig på er hvorfor utlendinger har lov til å kalle oss hvite for hvitinger å poteter å alt de vil egentlig. Men vi , vi kan ikke si utlending engang ( som de jo virkelig er ) ikke brun kan vi si, ikke pakistaner. Hva skal vi kalle dem da ????? Mannen min fikk tilogmed tilsnakk av en på jobben fordi han kalte dem våre nye nordmenn !!!!!! Og da syntes jeg han var Veldig snill i språket."De" har ikke lov å kalle oss alt de vil. Å si at noen er mørkhudet eller brun er det neppe noen som reagerer på, men om sammenligningen går mot f.eks apekatter, som en skrev, blir det noe helt annet.Tull . Utlendinger er fader meg de verste rasistene ! Grunnen til at det er mer reaksjoner den ene veien enn den andre er kort og greit historie. Mørke blir ennå diskriminert pga hudfargen i Norge. Må si at slik det er her på skolen hvertfall så er det de brune som regjerer og bestemmer . Så denne såkalte rasismen går virkelig begge veier ja ! Blitt verre å være hvit nå enn brun. Anonymous poster hash: 2013a...868 Nei, rasismen som gjennomsyrer samfunnet går ikke begge veier her i landet. Smårasisme fra enkelte individer derimot, ja. Stor forskjell. Anonymous poster hash: 2013a...868 Utlendinger er fryktelig rasistiske ! Her om dagen på tur med mine barn og barnet i magen var det en burka kledd dame med ungene sine som messet til Allah når de gikk forbi oss at vi skulle dø og barnet i magen min håpte hun skulle dø fordi hvite er djevler. Dette sa hun høyt rett til barna sine når de gikk forbi oss. Jeg forstår denne messingen fordi jeg levde flere år med en araber. Koselig syntes du ? Anonymous poster hash: 2013a...868
Jallow B Skrevet 9. oktober 2013 #73 Skrevet 9. oktober 2013 Utlendinger er fryktelig rasistiske ! Her om dagen på tur med mine barn og barnet i magen var det en burka kledd dame med ungene sine som messet til Allah når de gikk forbi oss at vi skulle dø og barnet i magen min håpte hun skulle dø fordi hvite er djevler. Dette sa hun høyt rett til barna sine når de gikk forbi oss. Jeg forstår denne messingen fordi jeg levde flere år med en araber. Koselig syntes du ? Anonymous poster hash: 2013a...868 Trollinga di er for drøy til at jeg greier å ta det seriøst. Nice try, though. Skriv gjerne inn hva de messet, forøvrig.
Mamma med 2 små Skrevet 9. oktober 2013 #74 Skrevet 9. oktober 2013 Her vi bor er det gudskjelov ingen utlendinger. Gutten går på en liten skole med kun 50 elever og ingen utlendinger. Glad jeg slipper at de skal omgås utlendinger.
Kathrine. Skrevet 9. oktober 2013 #75 Skrevet 9. oktober 2013 Skiller ikkje mellom utlending og ikkje. Han, ho eller ved navn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå