Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #26 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg antar de ser at de er mørkere i huden, men det gjør de ikke annerledes enn oss. De er mennesker de også.... Satt faktisk og så på barnetv med eldste da hun var 6. Og da var det snakk om barn fra andre land, med ulike hudfarger osv. Jeg spurte da om det var noen i hennes barnehage som var "annerledes" altså, med samme ordalg de brukte på programmet på TV..Og hun visste ikke av noen hun, som kom fra anne tland..Og hun hadde jo rett. Selv om det var tre barn med mørkere hudfarge, var alle født og oppvokst i Norge.. jeg spurte da dirkte etter de barna, med navn, som jeg visste hadde annen etnisitet,- og hun måtte tenke seg om. Jeg måtte bevisst vise henne på TV, ser du han gutten. Er ikke han litt lik xxx i barnehagen? Nei, det er ikke xxx i barnehagen, var det første hun sa...Men hun kom jo frem til at det er en forskjell da. Men enda, som 10åring, så er det aldri snakk om at noen barn er mørkere ellrer lysere. Og om hun blir kjent med nye barn, gjennom aktiviteter, så er det aldri nevnt noe om de er fra annet sted/har annen etnisitet...Hvordan ser hun ut da,- spør jo for kanskje og kjenne igjen vennen når jeg er og ser på treninger,- men mørkt hår og brune øyne og litt brun, trenger ikke bety at man er "utlening har jeg funnet ut..... Og asiater er jo gjerne lys i huden og kan ha grønne/lyse øyne, så også der bommet jeg.:Mørkt hår, grønne øyne, som du, mamma......Og det var ei jente fra Korea... Så for MEG er det mer unormalt at en 5åring legger merke til at barn har annen hudfarge. Fordi det er vanlig at det varierer veldig mellom oss "etnisk norske" også. Anonymous poster hash: ca85c...ce5
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #27 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg antar de ser at de er mørkere i huden, men det gjør de ikke annerledes enn oss. De er mennesker de også.... Satt faktisk og så på barnetv med eldste da hun var 6. Og da var det snakk om barn fra andre land, med ulike hudfarger osv. Jeg spurte da om det var noen i hennes barnehage som var "annerledes" altså, med samme ordalg de brukte på programmet på TV..Og hun visste ikke av noen hun, som kom fra anne tland..Og hun hadde jo rett. Selv om det var tre barn med mørkere hudfarge, var alle født og oppvokst i Norge.. jeg spurte da dirkte etter de barna, med navn, som jeg visste hadde annen etnisitet,- og hun måtte tenke seg om. Jeg måtte bevisst vise henne på TV, ser du han gutten. Er ikke han litt lik xxx i barnehagen? Nei, det er ikke xxx i barnehagen, var det første hun sa...Men hun kom jo frem til at det er en forskjell da. Men enda, som 10åring, så er det aldri snakk om at noen barn er mørkere ellrer lysere. Og om hun blir kjent med nye barn, gjennom aktiviteter, så er det aldri nevnt noe om de er fra annet sted/har annen etnisitet...Hvordan ser hun ut da,- spør jo for kanskje og kjenne igjen vennen når jeg er og ser på treninger,- men mørkt hår og brune øyne og litt brun, trenger ikke bety at man er "utlening har jeg funnet ut..... Og asiater er jo gjerne lys i huden og kan ha grønne/lyse øyne, så også der bommet jeg.:Mørkt hår, grønne øyne, som du, mamma......Og det var ei jente fra Korea... Så for MEG er det mer unormalt at en 5åring legger merke til at barn har annen hudfarge. Fordi det er vanlig at det varierer veldig mellom oss "etnisk norske" også. Anonymous poster hash: ca85c...ce5 Unormalt at en 5.åring legger merke til det?? Why? Har jo hørt det forskjellige steder mange ganger, noen av barna spør for eksempel hvorfor hans far er svart? Elller mor brun? Så jeg trodde de fleste 5.åringer så forskjell... Anonymous poster hash: ac034...d80
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 9. oktober 2013 #28 Skrevet 9. oktober 2013 "De som er brune i huden". Minste er fem. Synes det er rart når femåringer ikke har lagt merke til at vi ser forskjellige ut. Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Det synes ikke jeg, de har vokst opp med at folk er ulike men at det ikke betyr noe...Hva er rart med det? Vel, de fleste i norge vokser nå opp med utlendinger av noe slag. Det har ikke noe med saken å gjøre om det betyr noe eller ikke. Jeg synes bare det er rart at barn ikke legger merke til at vi ser forskjellige ut. På lik linje som de legger nerke til og kommenterer alt annet, helt ukritisk. Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Det er forskjell på å se forskjellene, og anerkjenne de, og det å si "han negern, han pakkisen". Stor forskjell. Min sønn er født med et syndrom som gjør at han har rare ører, bruker høreapparat som sitter utenpå hodet pga manglende øreganger. Han har også litt mindre nerver på den ene siden i ansiktet som gjør at han er litt "skjev" i smilet og ikke lukker det ene øyet helt. Det er ingen som reagerer på han noe mer en på "Hashir" som han leker mest med på avdelingen i barnehagen. Hverken vi eller barnehagen har opplevd at barn har reagert på han, ikke iforhold til spm om ørene eller høreapparatet hans en gang på 5,5 år. Jeg tror at barn driter i det rett og slett, det er vi voksne som lærer de at det er forskjell på folk ved å kommentere det. Selv er barn så "uskyldige" i tankegangen at det bryr dem ikke... Jeg vet ihvertfall at jeg er superbevisst når vi snakker om andre med mine barn for å passe på at jeg ikke sender "generaliseringer" og "fordommer" videre til dem , for det er helt unødvendig!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #29 Skrevet 9. oktober 2013 'Han er sånn brun/kommer fra et annet land' har jeg hørt. 6 åringen legger merke til at andre snakker annerledes enn henne selv, og sier da at de kommer fra et annet land uansett om de er fra Pakistan, Sverige eller er bergensere :-). Et mørkt barn på skolen kommenterte her en dag til 6 åringen min og meg at 'hun er så hvit her', og så pekte hun over hele fjeset. Riktignok har vi vært ivrige med solkremen, men jeg kjente at jeg ikke syntes det var greit at hun kommenterte hudfargen. Anonymous poster hash: 1762b...9f9
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #30 Skrevet 9. oktober 2013 Oj.....Her har de ikke vært bevisst på ulike hudfarger så tidlig. Minsten, i første, har ikke noe forhold til at et par i klassen er halvt filipinsk og en fra somalia. Min datter har også en i klassen og i barnehagen var det tre på hennes avdeling med annen hudfarge pga ennen etnisistet. Kan ikke huske det ble sagt noe om det. De kaller barna med navn, og foreldrene er mamma og pappan til...I svømmehallen vi er i, er det mange somaliere. Kvinner med heldekkende badedrakter og eldre jenter med det,- og mange barn. Synes det er kjempetrivleig. Og hverken barnet på 10 eller 6 har nevt eller spurt noe om hvorfor de går kledd sånn, eller sagt noe om hudfarge.Jeg synes det var veldig spesielt med disse badedraktene første gang jeg så de, har aldri sett det før, dog har jeg sett kvinner bade i i vanlige "islam klær",- og funnet det vledig upraktisk. MEn disse draktene likner jo på vanlige våtdrakter, bare med fine farger....... Virker som at barn ikke "ser" at andre skiller seg ut mtp hår og hudfarge eller litt gebrokkent språk. Da er det heller så de reagerer på barn som har ulike diagnoser,- da slike hvor de er multihanicappet og kanskje mangler språk helt, roper en del oppfører seg veldig utenfor malen..Også der, med bare utseendemessige handicap, så virker det som at barn ikke bryr seg. Har til og med hatt rullestolbrukere som ikke har blitt behandlet eller omtalt som noe annerledes enn ved navn.. Tror det ligger mye i miljøet rundt barn når de begynner og bruke "kallenavn" på uliek handicap og hudfarger. Vi har veldi glite innvandrere og andre etnisiteter der ejg bor, men skulle da tro barna så på det som mer uvanlig og la mer merke til de få som skilte seg ut.:Men det kan virke som at det er der det er vanlig, oppstår det større fordommer. Men det må komme fa voksenperonser i barnas SYNTES DU Det ER Trivelig med SOMALISKE burka kledde damer å barn ?????? Det var det du skrev ???? Det er da virkelig veldig idiotisk å si ! Ingen Nordmenn syntes vel det ???? Seriøst ? Anonymous poster hash: 2013a...868
Gjest Anybody Skrevet 9. oktober 2013 #31 Skrevet 9. oktober 2013 Mitt barn kaller de ved navnet sitt. Ellers om hun ikke kan navnet men skal kommentere de fine rosa skoene eller kule capsen sier hun "jenta" og "gutten" eller "damen" og "mannen"
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #32 Skrevet 9. oktober 2013 En bekjent av meg har et barn som er 5.år gammel, og han kaller andre mennesker for negere, chippere, svartinger, pakkis, krydder folk osv... Hva kaller barna deres utlendinger? Anonymous poster hash: ac034...d80 5 ÅR?! Og så stygg i språket allerede?! Anonymous poster hash: 4eca9...9c6
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 9. oktober 2013 #33 Skrevet 9. oktober 2013 SYNTES DU Det ER Trivelig med SOMALISKE burka kledde damer å barn ?????? Det var det du skrev ???? Det er da virkelig veldig idiotisk å si ! Ingen Nordmenn syntes vel det ???? Seriøst ? Anonymous poster hash: 2013a...868 Øh, hæ?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #34 Skrevet 9. oktober 2013 "De som er brune i huden". Minste er fem. Synes det er rart når femåringer ikke har lagt merke til at vi ser forskjellige ut. Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Det synes ikke jeg, de har vokst opp med at folk er ulike men at det ikke betyr noe...Hva er rart med det? Når man er 5 år gammel så burde man se forskjell på hudfarger ja ! Ikke rart å kalle noen brune eller svarte . Er jo det de er. Skal man lyve da ? Nei de er helt som oss de , ikke brune i det hele tatt ...... utlendinger er ikke Norske og ser ikke Norske ut . Anonymous poster hash: 2013a...868
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 9. oktober 2013 #35 Skrevet 9. oktober 2013 "De som er brune i huden". Minste er fem. Synes det er rart når femåringer ikke har lagt merke til at vi ser forskjellige ut. Anonymous poster hash: 7edf0...b7f Det synes ikke jeg, de har vokst opp med at folk er ulike men at det ikke betyr noe...Hva er rart med det? Når man er 5 år gammel så burde man se forskjell på hudfarger ja ! Ikke rart å kalle noen brune eller svarte . Er jo det de er. Skal man lyve da ? Nei de er helt som oss de , ikke brune i det hele tatt ...... utlendinger er ikke Norske og ser ikke Norske ut . Anonymous poster hash: 2013a...868 Å lese innlegget ditt er som å dunke hodet mot en murvegg! Slik kjenner jeg at jeg blir!
Plutselig_gravid Skrevet 9. oktober 2013 #36 Skrevet 9. oktober 2013 Eldste har aldri kommentert noens hudfarge. Ei heller om de er tynn/tykk, pu, rar, gammel, vorte på nesen, brannskadd osv. Han ser forbi alt sånn! Jenten min på 4 år derimot legger merke til alt og har øye for detaljer. Hun legger merke til alt fra en liten rynke, kvise, hudfarge, hår, klær osv. Så hun kan spørre hvorfor noen er brun, svart. Hvorfor de ikke har øyner (enkelte asiatere) osv Eller hun kan spørre en i 40 åra, med rynker, om hun snart skal dø. Har vært noen pinlige episoder Dette jobber vi med altså Hun gir veldig mange komplimenter da. Til både voksne og barn.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #37 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg synes ikke det er rart at de ikke legger spesielt merke til det når de er vokst opp med at det er helt vanlig med forskjellige hudfarger, og ikke noe noen gjør et nummer ut av på noen måte. Da jeg var 4 ropte jeg ut en gang "Se mamma, han mannen der er helt svart!", men jeg hadde aldri sett en mørkhudet før. Sånn er det jo ikke i dag. Anonymous poster hash: 7d0b5...f37
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #38 Skrevet 9. oktober 2013 utlendinger Anonymous poster hash: 65028...217
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #39 Skrevet 9. oktober 2013 SYNTES DU Det ER Trivelig med SOMALISKE burka kledde damer å barn ?????? Det var det du skrev ???? Det er da virkelig veldig idiotisk å si ! Ingen Nordmenn syntes vel det ???? Seriøst ? Anonymous poster hash: 2013a...868 Øh, hæ? Øh , hæ? HVA ?? DU MENER DET ER TRIVELIG OG RN FIN TING Å LÆRE VÅRE BARN ? AT MAN IKKE HAR LOV Å VISE FREM KROPPEN NÅR MAN ER KVINNE /JENTE ?????? Anonymous poster hash: 2013a...868
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 9. oktober 2013 #40 Skrevet 9. oktober 2013 SYNTES DU Det ER Trivelig med SOMALISKE burka kledde damer å barn ?????? Det var det du skrev ???? Det er da virkelig veldig idiotisk å si ! Ingen Nordmenn syntes vel det ???? Seriøst ?Anonymous poster hash: 2013a...868 Øh, hæ?Øh , hæ? HVA ?? DU MENER DET ER TRIVELIG OG RN FIN TING Å LÆRE VÅRE BARN ? AT MAN IKKE HAR LOV Å VISE FREM KROPPEN NÅR MAN ER KVINNE /JENTE ??????Anonymous poster hash: 2013a...868
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 9. oktober 2013 #41 Skrevet 9. oktober 2013 SYNTES DU Det ER Trivelig med SOMALISKE burka kledde damer å barn ?????? Det var det du skrev ???? Det er da virkelig veldig idiotisk å si ! Ingen Nordmenn syntes vel det ???? Seriøst ? Anonymous poster hash: 2013a...868 Øh, hæ?Øh , hæ? HVA ?? DU MENER DET ER TRIVELIG OG RN FIN TING Å LÆRE VÅRE BARN ? AT MAN IKKE HAR LOV Å VISE FREM KROPPEN NÅR MAN ER KVINNE /JENTE ?????? Anonymous poster hash: 2013a...868 Du!? Forresten, tror du har kommet borti CapsLock-knappen.... Er det en fin ting å lære bort til våre barn å være rasistisk og generaliserende ovenfor andre? La de ha på seg badeburkaen sin, så lenge det ikke går ut over deg eller de tvinger deg eller din datter til å ha det på så er det vel absolutt ikke noe problem? Eller? Hvis hun lurer så er det vel bare å si at i deres kultur hjemme så er det vanlig, lik som det er vanlig at dere får gaver på julaften i deres kultur hjemme...? (Men ja, facepalm!)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #42 Skrevet 9. oktober 2013 De kaller de etter hva de heter.. Ei jeg kjenner kalte alle for "en kasse bananer" da hun var mindre.. "kosovo-albaner" hehe Hun kom hjem fra bhg flere dager på rad og hadde kun lekt med en kasse bananer.. :-p Anonymous poster hash: e085d...1ee
Jallow B Skrevet 9. oktober 2013 #43 Skrevet 9. oktober 2013 SYNTES DU Det ER Trivelig med SOMALISKE burka kledde damer å barn ?????? Det var det du skrev ???? Det er da virkelig veldig idiotisk å si ! Ingen Nordmenn syntes vel det ???? Seriøst ? Anonymous poster hash: 2013a...868 Øh, hæ?Øh , hæ? HVA ?? DU MENER DET ER TRIVELIG OG RN FIN TING Å LÆRE VÅRE BARN ? AT MAN IKKE HAR LOV Å VISE FREM KROPPEN NÅR MAN ER KVINNE /JENTE ?????? Anonymous poster hash: 2013a...868 .....really? Jeg mener det er en trivelig og fin ting å lære barn at vi har friheten til å velge hva vi skal kle på oss, om det nå er mer eller mindre klær, være seg hijab/niqab/burka, eller bikini. ( Friheten ligger ikke i hvor mye klær du har lov å gå med. Friheten ligger ikke i hvor lite klær du har lov å gå med. Friheten ligger i valget. ) Jeg har forøvrig aldri, i Norge, sett ett eneste barn med burka.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 9. oktober 2013 #44 Skrevet 9. oktober 2013 SYNTES DU Det ER Trivelig med SOMALISKE burka kledde damer å barn ?????? Det var det du skrev ???? Det er da virkelig veldig idiotisk å si ! Ingen Nordmenn syntes vel det ???? Seriøst ? Anonymous poster hash: 2013a...868 Øh, hæ?Øh , hæ? HVA ?? DU MENER DET ER TRIVELIG OG RN FIN TING Å LÆRE VÅRE BARN ? AT MAN IKKE HAR LOV Å VISE FREM KROPPEN NÅR MAN ER KVINNE /JENTE ?????? Anonymous poster hash: 2013a...868 .....really? Jeg mener det er en trivelig og fin ting å lære barn at vi har friheten til å velge hva vi skal kle på oss, om det nå er mer eller mindre klær, være seg hijab/niqab/burka, eller bikini. ( Friheten ligger ikke i hvor mye klær du har lov å gå med. Friheten ligger ikke i hvor lite klær du har lov å gå med. Friheten ligger i valget. ) Jeg har forøvrig aldri, i Norge, sett ett eneste barn med burka. Det har jeg, og det er jeg ærlig talt litt i mot, jeg liker det ikke. Men det er mine fordommer, jeg uttaler det ikke til mine barn.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 9. oktober 2013 #45 Skrevet 9. oktober 2013 SYNTES DU Det ER Trivelig med SOMALISKE burka kledde damer å barn ?????? Det var det du skrev ???? Det er da virkelig veldig idiotisk å si ! Ingen Nordmenn syntes vel det ???? Seriøst ? Anonymous poster hash: 2013a...868 Øh, hæ?Øh , hæ? HVA ?? DU MENER DET ER TRIVELIG OG RN FIN TING Å LÆRE VÅRE BARN ? AT MAN IKKE HAR LOV Å VISE FREM KROPPEN NÅR MAN ER KVINNE /JENTE ?????? Anonymous poster hash: 2013a...868 Har du forresten hørt om ordttaket: Fordommer fordummer? Tror det hadde vært greit for deg å ta inn...
Jallow B Skrevet 9. oktober 2013 #46 Skrevet 9. oktober 2013 Myrsnipa: Altså heldekkende drakt, med bur foran øynene? Eller heldekkende drakt med åpning til øynene (niqab) ? Eller heldekkende drakt, med hele ansiktet synlig, og ikke bukser ( abaya) ? Den sistnevnte har jeg sett ned i 8-10års alderen, de to første har jeg aldri sett på unge barn.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 9. oktober 2013 #47 Skrevet 9. oktober 2013 Myrsnipa: Altså heldekkende drakt, med bur foran øynene? Eller heldekkende drakt med åpning til øynene (niqab) ? Eller heldekkende drakt, med hele ansiktet synlig, og ikke bukser ( abaya) ? Den sistnevnte har jeg sett ned i 8-10års alderen, de to første har jeg aldri sett på unge barn. Nei, ikke med bur foran øya, men åpning til øya, har riktig nok bare sett det en gang. Det er ikke så nøye, men jeg er redd det er en "seksualisering" av små barn når de går med skaut og niqab. Det samme som å kle på babyer bikinioverdel...
Jallow B Skrevet 9. oktober 2013 #48 Skrevet 9. oktober 2013 Myrsnipa: Altså heldekkende drakt, med bur foran øynene? Eller heldekkende drakt med åpning til øynene (niqab) ? Eller heldekkende drakt, med hele ansiktet synlig, og ikke bukser ( abaya) ? Den sistnevnte har jeg sett ned i 8-10års alderen, de to første har jeg aldri sett på unge barn. Nei, ikke med bur foran øya, men åpning til øya, har riktig nok bare sett det en gang. Det er ikke så nøye, men jeg er redd det er en "seksualisering" av små barn når de går med skaut og niqab. Det samme som å kle på babyer bikinioverdel... Oi, det har jeg faktisk aldri sett. Ganske merkverdig, egentlig, da det er ett såpass stort steg å ta, at jeg har inntrykk av at det må jentene eventuelt ta senere, fordi man avskjermes så veldig. Jeg har nok ett annet syn på hijab og barn, men det går på personlig erfaring med muslimer rundt meg. I mine kretser er det vanlig at barna vil se ut som mora, som da gjerne bruker hijab. Noen gjør det også for at "barna skal være vandt med det til senere", noe jeg ikke er enig i, men kan forstå. Men det blir jo en helt annen diskusjon..
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 9. oktober 2013 #49 Skrevet 9. oktober 2013 Myrsnipa: Altså heldekkende drakt, med bur foran øynene? Eller heldekkende drakt med åpning til øynene (niqab) ? Eller heldekkende drakt, med hele ansiktet synlig, og ikke bukser ( abaya) ? Den sistnevnte har jeg sett ned i 8-10års alderen, de to første har jeg aldri sett på unge barn. Nei, ikke med bur foran øya, men åpning til øya, har riktig nok bare sett det en gang. Det er ikke så nøye, men jeg er redd det er en "seksualisering" av små barn når de går med skaut og niqab. Det samme som å kle på babyer bikinioverdel... Oi, det har jeg faktisk aldri sett. Ganske merkverdig, egentlig, da det er ett såpass stort steg å ta, at jeg har inntrykk av at det må jentene eventuelt ta senere, fordi man avskjermes så veldig. Jeg har nok ett annet syn på hijab og barn, men det går på personlig erfaring med muslimer rundt meg. I mine kretser er det vanlig at barna vil se ut som mora, som da gjerne bruker hijab. Noen gjør det også for at "barna skal være vandt med det til senere", noe jeg ikke er enig i, men kan forstå. Men det blir jo en helt annen diskusjon.. Helt klart!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #50 Skrevet 9. oktober 2013 Her har jeg hørt både 6 og 9 åringen si "hun/han som bruker å sole seg mye, og er så brun", men aldri hørt noe annet i forhold til det med å kalle dem noe. Anonymous poster hash: 8d4dd...afa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå