Gå til innhold

Hva kaller barna deres utlendinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent av meg har et barn som er 5.år gammel, og han kaller andre mennesker for negere, chippere, svartinger, pakkis, krydder folk osv... 

Hva kaller barna deres utlendinger? 

Anonymous poster hash: ac034...d80
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke søplebekjente, heldigvis. Det er jo bare tragisk. Mine barn kaller folk ved navn, og omtaler ikke hele grupper av folk på den måten, siden de er oppdratt med en viss horisont.

Anonymous poster hash: 0c8fd...3ec
Skrevet

De han kjenner omtaler han ved navn, de han ikke kjenner snakker han ikke om. ;) Men han blander sammen to mørkhudede i barnehagen av og til, så han kaller dem ved feil navn. Han er 2 år.

Anonymous poster hash: 7d0b5...f37
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke. Må være "de fra et annet land" hvis de skal si noe, men ikke ofte det.

Det var fryktelig stygt det din bekjentes barn sier!

Endret av Mandala
Skrevet

Jeg tror ikke han legger merke til at det er forskjellige hudfarger en gang jeg. Kaller de ved navn. Fem år.

Skrevet

Kjenner en liten gutt som sa "de som ikke er helt norske ennå." Den likte jeg. :) Håper du sier tydelig i fra til foreldrene til den ungen du snakker om, hi, for hva slags fremtid er det de ønsker for barnet sitt? Antageligvis har de allerede barnevernet på nakken hvis barnet sier dette i barnehage og skole. Og som andre sier... vil man ha sånne venner?

Skrevet

Barna mine reagerer ikke på hudfarve heldigvis, men så har de halvsøsken fra Thailand siden far nå har fått nye barn.

Anonymous poster hash: b11b1...ea5
Skrevet

Sønnen min (10 år) kan si om en person at hn er "brun", enten de er fra Asia eller Afrika. Har hørt mange andre barn bruke det samme ordet. 

Anonymous poster hash: 0a27a...f45
Skrevet

Ungene her er jo så små enda, så tror ikke de helt "forstår" dette med forskjellig hudfarge, så det går i navn eller hun/han, vi bruker som foreldre, heller aldri ord som er nedlatende ovenfor mennesker fra andre land, en del av mine nærmeste venner er fra Afrika, Tyrkia og Egypt, så ungene har vokst opp med et godt forhold til utlendinger. 

Anonymous poster hash: 0de29...69a
Skrevet

Selvom hudfarge og etnisitet ikke er noe vi bemerket hjemme, la min datter selv merke til det da hun var omtrent 2 år. Jeg må få med at vi bodde i er område med mange utlendinger mens vi selv nesten bare hadde etnisk norske venner.

I barnehagen jobbet det en somalisk dame og en koreansk mann. Min datter begynte straks og kalle alle somaliske damer hun så med hijab for den somaliske barnehage assistentens navn og alle asiatiske menn kalte hun for den koreanske assistentens navn.

Anonymous poster hash: f3550...033

Skrevet

Polakker

De fleste utlendingene vi kjenner er fra Polen. Ungene har ikke helt fått med seg at  det finnes flere utland enn det ;)

Anonymous poster hash: a6877...a05
Skrevet

Sønnen min (10 år) kan si om en person at hn er "brun", enten de er fra Asia eller Afrika. Har hørt mange andre barn bruke det samme ordet. 

Anonymous poster hash: 0a27a...f45

Mine kan også si "hun som er brun i fjeset" eller noe sånt for å forklare hvem hun mener. ,en hun forbinder ikke det med å være utlending. For henne er det akkurat som å si "hun med langt hår" eller "hun lange". 

Anonymous poster hash: a6877...a05

Skrevet

Har aldri hørt han skille på hudfarge, noen gang. Han er 5,5, omtaler alle ved navn eller ingenting.

Skrevet

Oj.....Her har de ikke vært bevisst på ulike hudfarger så tidlig. Minsten, i første, har ikke noe forhold til at et par i klassen er halvt filipinsk og en fra somalia. Min datter har også en i klassen og i barnehagen var det tre på hennes avdeling med annen hudfarge pga ennen etnisistet.

Kan ikke huske det ble sagt noe om det. De kaller barna med navn, og foreldrene er mamma og pappan til...I svømmehallen vi er i, er det mange somaliere. Kvinner med heldekkende badedrakter og eldre jenter med det,- og mange barn. Synes det er kjempetrivleig. Og hverken barnet på 10 eller 6 har nevt eller spurt noe om hvorfor de går kledd sånn, eller sagt noe om hudfarge.Jeg synes det var veldig spesielt med disse badedraktene første gang jeg så de, har aldri sett det før, dog har jeg sett kvinner bade i i vanlige "islam klær",- og funnet det vledig upraktisk. MEn disse draktene likner jo på vanlige våtdrakter, bare med fine farger.......

Virker som at barn ikke "ser" at andre skiller seg ut mtp hår og hudfarge eller litt gebrokkent språk. Da er det heller så de reagerer på barn som har ulike diagnoser,- da slike hvor de er multihanicappet og kanskje mangler språk helt, roper en del oppfører seg veldig utenfor malen..Også der, med bare utseendemessige handicap, så virker det som at barn ikke bryr seg. Har til og med hatt rullestolbrukere som ikke har blitt behandlet eller omtalt som noe annerledes enn ved navn..

Tror det ligger mye i miljøet rundt barn når de begynner og bruke "kallenavn" på uliek handicap og hudfarger. Vi har veldi glite innvandrere og andre etnisiteter der ejg bor, men skulle da tro barna så på det som mer uvanlig og la mer merke til de få som skilte seg ut.:Men det kan virke som at det er der det er vanlig, oppstår det større fordommer. Men det må komme fa voksenperonser i barnas miljæø..Trenger ikke være foreldre, men tanter, onkler, venner av forelder, på bussen, butikken osv. At de snapper opp slike uttrykk.......

Anonymous poster hash: ca85c...ce5
Skrevet

Jeg håper virkelig du sier ifra til barnet eller foreldrene. Den språkbruken der er utrolig ufin, og hadde noen omtalt mannen min som "han negern", være seg voksen eller barn, hadde jeg virkelig sagt ifra.

Datteren min kaller de for navn, men har også gitt meg en forklaring etter barnehagen for hvor de kommer fra. " hun heter **** og er fra Somalia, det er Afrika, som jeg og baba. ***** er fra Pakistan, der er ikke vi ifra. ****** er fra Illand ( irland.. )" osv. Hun går i en bhg med kun noen få helt norske barn, de fleste er av utenlandsk opprinnelse, eller halvt utenlandske, som min. ( Til og med tre av de helt blonde, som ser norske ut, er halvt irske, halvt polske, helt polsk, svensk, og er visst noen dansker også. )

Jeg liker at hun får alle de forskjellige inntrykkene det medfører, både kulturelt og religiøst.

Skrevet

Niesa mi på to kalte to mørkhudede for apekatter. De var helt sorte. Prøvde å si at de ikke var aper men hun nektet. Er ikke så mange innvandrere der de bor, ikke godt å komme til Drammen da! :-)

Anonymous poster hash: 1c8c3...8ab

Skrevet

"De som er brune i huden". Minste er fem.

Synes det er rart når femåringer ikke har lagt merke til at vi ser forskjellige ut.

Anonymous poster hash: 7edf0...b7f

Skrevet

Synes det er rart når femåringer ikke har lagt merke til at vi ser forskjellige ut.

Det synes ikke jeg, de har vokst opp med at folk er ulike men at det ikke betyr noe...

Hva er rart med det?

Skrevet

jenta mi på 6 kaller mennesker enten med navn eller når hun ikke har ett navn så sier hun , Den mannen eller damen! skiller ikke hudfarge eller noe annet, skal hun forklare hvem noen er (som ikke jeg kjenner til)  som ikke er etnisk norsk så sier hun: det er hun eller han som er fra ett annet land!

Skrevet

Min eldste hadde en merkelig formening om at mørkhudede var 'gamle' :o vi bor i en liten bygd og da han var liten var det ikke så mange fra andre land rundt oss, men han har et søskenbarn som er halvt asiat og veldig mørk, men likevel var han helt bestemt på at de mørke var gamle.

Jeg husker at vi såg på VM i friidrett og da 100 meteren gikk og vi var veldig engasjerte, utbrøt han 'se alle de gamle menneskene som kan løpe så fort!'

Jeg aner ikke hvor han fikk det fra, det var ihvertfall ikke fra far eller meg. Vi prøvde å forklare forskjell på gammel og ung og at mennesker har forskjellig hudfarge, men han var helt bestemt på dette. Han var ca 4 år.

Heldigvis gikk det over og etter det har jeg aldri hørt barna mine kalle andre for annet enn navnet og kanskje en forklaring på hvor de er fra.

Sånne uttrykk som du beskriver er helt uakseptabelt, og ikke noe en femåring kommer på av seg selv.

Skrevet

Signerer den. 4åringen kan også si at den og den er mørkere enn seg selv. Nå er vi veldig lyse da, og lite pigmenter i genene. Har bare sagt at noen blir brunere enn andre av sola.

Farger viser jo mangfoldet, og mangfoldet er jo at vi er forskjellige selv om vi bor samme sted.

Hun vet også at den og den ikke spiser gris, uten å legge noe mere i det. "Jeg kan spise sånn, men det kan ikke **". Barn ser det jo fra ett barneperspektiv, legger merke til forskjellene uten at det nødvendigvis er noe galt med det:)

Skrevet

Kjenner en liten gutt som sa "de som ikke er helt norske ennå." Den likte jeg. :) Håper du sier tydelig i fra til foreldrene til den ungen du snakker om, hi, for hva slags fremtid er det de ønsker for barnet sitt? Antageligvis har de allerede barnevernet på nakken hvis barnet sier dette i barnehage og skole. Og som andre sier... vil man ha sånne venner?

Ja, vi jobbet sammen for tre år siden, de gangene jeg treffer henne hilser jeg, så er ikke noe mer en det... Beklager hvis det kanskje var feil å skrive bekjent! 

Nevnte det for henne at det ikke var noe barn skulle si, men hus ga skylde på barnefar... Men uansett! Hva hvis de treffer på feil person?! Hvem vet... 

Anonymous poster hash: ac034...d80

Skrevet

Det synes ikke jeg, de har vokst opp med at folk er ulike men at det ikke betyr noe...

Hva er rart med det?

Vel, de fleste i norge vokser nå opp med utlendinger av noe slag. Det har ikke noe med saken å gjøre om det betyr noe eller ikke. Jeg synes bare det er rart at barn ikke legger merke til at vi ser forskjellige ut. På lik linje som de legger nerke til og kommenterer alt annet, helt ukritisk.

Skrevet

Hva er rart med det?

Vel, de fleste i norge vokser nå opp med utlendinger av noe slag. Det har ikke noe med saken å gjøre om det betyr noe eller ikke. Jeg synes bare det er rart at barn ikke legger merke til at vi ser forskjellige ut. På lik linje som de legger nerke til og kommenterer alt annet, helt ukritisk.

Det er forskjell på å se forskjellene, og anerkjenne de, og det å si "han negern, han pakkisen". Stor forskjell.

Skrevet

"Sånn mørk i huden" har hun brukt når hun skal forklare meg, men stort sett, dersom vi ikke kjenner dem og dermed vet navnet deres, så går det i "ho dama/jenta" eller "han mannen/gutten" samme hvordan de ser ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...