Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #1 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg holder på å bli sprø snart- minstemann på et år våkner konsekvent mellom 4 og 5 hver morgen og nekter å sove igjen... Hyler som en stukken gris... Har prøvd å legge senere uten hell- gi han melk... Men ingenting ser ut til å hjelpe.. Er det noen som har hatt det på samme måten OG funnet en vei "ut"? Vil helst ikke ha svar fra " bedrevitere " som har barn som sover fra 7-7- og alltid har gjort det.. beklager men dere vet ikke hva dere snakker om;) Anonymous poster hash: 664f1...a06
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #2 Skrevet 9. oktober 2013 du må finne toldmodigheten inni deg. dette har du valgt. Anonymous poster hash: 4394b...6a0
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #3 Skrevet 9. oktober 2013 Tusen takk for et oppløftende svar!! Flere som er tidlig oppe eller? Anonymous poster hash: 664f1...a06
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #4 Skrevet 9. oktober 2013 Har hatt det på samme måte ja, men måtte ta tiden til hjelp. Ingen av tipsene fra "bedreviterne" med sovebarn hadde noen effekt her. Å bare bestemme at det ikke var morgen var umulig. Jeg var overlykkelig den dagen han ble interessert i Barne-TV så jeg kunne slumre på sofaen når vi stod opp. Nå er han 2 år og sover stort sett til rundt 6-6.30. Luksus i forhold til tidligere. Anonymous poster hash: 323b7...914
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #5 Skrevet 9. oktober 2013 Takk for svar:-) håper snart det bare "går over av seg selv" - 6- halv 7 høres luksus ut ja:-) Anonymous poster hash: 664f1...a06
Gjest cd0da Skrevet 9. oktober 2013 #6 Skrevet 9. oktober 2013 Har ikke hatt morgenfugl, men har hatt en nattevåker. Var oppe mellom 7 og 10 ganger i løpet av en natt. Nå er ungen 2 år og har gått fra å våkne så ofte til å våkne 1 gang, maks 2 ganger i løpet av natta Endra seg totalt da vi byttet ut sprinkelsenga med juniorseng
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #7 Skrevet 9. oktober 2013 Sorry, har ikke noe godt råd til deg, annet enn at vi er flere i samme båt Jentungen her i hus er 20 mnd og står opp kl 5 uansett tid på døgnet hun legges dagen før.. Nytter ikke gi melk eller mat, kan ikke ligge på madrass inne hos henne, hun kan ikke ligge i senga med meg/oss (turbo), legge senere, tidligere, trøtte henne ut, roe henne ned i god tid før kvelden, gi mer mat, gi mindre mat, hatt faste rutiner siden begynnelsen.... Tja, føler vi har prøvd alt. Hun har alltid sovnet greit, så hun er jo trøtt på kvelden.. Har hatt litt hjelp i tv'en så jeg kan slumre litt på sofaen de dagene som er verst. Har egentlig bare måttet innfinne meg med at hun er en morrafugl enn så lenge.. Du har min dypeste medfølelse.. Anonymous poster hash: 23d11...628
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 9. oktober 2013 #8 Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Tålmodighet! Vi har stått opp kl 04-05 siden forrige jul, vi har hatt en natterangler kombinert morgenfugl, nå i dag har vi hatt første hele natt uten oppvåkninger på natten eller tidlig morgen! Fader at det er onsdag og ikke helg for vi måtte vekke henne, DET har aldri skjedd før! Tenk å få sove lenge for en gangs skyld. Det er dessverre lite å gjøre annet enn å være tålmodig, vi har tatt henne inn til oss i sengen og nektet å stå opp før tidligst 05.30 og byttet på å stå opp i helgene, men vet du hva? Nyt det i stedet, kjenn på den deilige barnekroppen, snus lukta godt inn og tenk på at plutselig en dag er han ikke barn lengre og borte var disse lange, tidlige morgenene. Det går over en dag og plutselig savner du det litt igjen! God morgenklem! Endret 9. oktober 2013 av Myrsnipa1♂&snart2♀
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #9 Skrevet 9. oktober 2013 Han er kanskje litt liten enda, men hva med det "vekkeklokke-trikset"? Still inn vekkeklokka når han pleier å våkne, sånn at han lærer å forbinde det med at nå skal jeg våkne. Så utsetter du den 5 minutter, så 5 min til, så 5 minutter til, helt til morgenen har blitt strukket til litt senere ihvertfall. Vet ikke om det fungerer, men har hørt NOEN det fungerer med ihvertfall Anonymous poster hash: e4a0a...2ab
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #10 Skrevet 9. oktober 2013 Ikke noe trøst her eller. Annet enn at det går seg til. Hos os bl det sovet til 0530..Men når ungen var våken i 4 timer HVER natt i tre år, så hjalp ikke det på akkurat... Ikke bry deg om alle som mener det og det og at dere MÅ ikke skjemmebort barnet. Dere må prøve ditt og datt. Gjør som dere selv føler for. Tenk hver kveld når dere tar natta at kanskje i NATT soves det bedre..Det var vår overlevelsestaktikk..Dette barnet er nå 7 år, og jeg får fortsatt søvnproblem i flere netter om han kommer opp ei natt. Det være seg pga sykdom, mareritt eller annet. Anonymous poster hash: f7fbf...be8
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #11 Skrevet 9. oktober 2013 Det vi gjorde da min nektet å sove (han sov ekstremt dårlig første året, halvannet) var å gjøre soverommet helt trygt og kjedelig, ingen leker, ingen skap å dra ut av, ingenting spennende. Og bare la ungen turne vilt rundt som han ville da han våknet/ikke ville legge seg. Men slik at han ikke kom seg ut av soverommet (døra var lukket/blokkert). Vi sover på samme rom og samsover, så han har oss helt tilgjengelig hvis han vil. Men det fungerer jo også hvis din har en egen seng som kan klatres ut av slik at ungen kan komme til dere. Soverommet var helt mørkt og stille. Vi lot selv som om vi sov videre, og overså han stort sett, bortsett fra rolige ting som "kom og sov her, få en kos" og "mamma må sove, trøtt, kom og få klem" sånn at han visste at vi var der for han hvis han ville, men at nå skulle en sove. Rolig, harmonisk og søvndyssende, og lat som en sovner igjen. Dette ble stort sett møtt av illsint skriking og turning og springing, hopping på hodet, angrip av kroppen min især, men jeg ga ingen reaksjon bortsett fra å kose/dytte bort hvis han faktisk skadet meg/var vondt, for så å igjen være helt rolig og late som om jeg sov. Ungen min var supertrøtt, og trengte mer søvn da han våknet. Noen ganger sovnet han igjen, mens andre ganger ble det ikke mer søvn, men da fikk jeg iallfall ligge litt til i senga før jeg tilslutt ga opp hvis jeg hørte han ble helt hysterisk og ikke ville gi seg. Alle de gangen det ikke gikk, da kunne han hulke slik at hele kroppen ristet/kaldsvettet. Hvis det skjedde, så antok jeg noe var vondt/tenner/mage/det ikke kom til å gå, ga jeg opp og sto opp og så på noe hyggelig på tv i noen timer. Evt for å prøve igjen etter et par timer hvis han sto opp ekstremt tidlig. Men hvis vi sto opp så var det sjeldent min sovnet igjen noensinne. Men, her er det som var supert hos oss, var at min vokste det av seg!!! Håper din gjør det og. Nå sover min. Så våkenunger kan bli soveunger! Det er håp. Anonymous poster hash: 7eb81...673
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #12 Skrevet 9. oktober 2013 Takk for svar alle sammen:-) hjelper litt å høre at det er flere i samme båt!! I vennegjengen har så og si alle sovebarn så der er det lite forståelse å møte;) Anonymous poster hash: 664f1...a06
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #13 Skrevet 9. oktober 2013 Takk for svar alle sammen:-) hjelper litt å høre at det er flere i samme båt!! I vennegjengen har så og si alle sovebarn så der er det lite forståelse å møte;) Anonymous poster hash: 664f1...a06 Skjønner hva du mener. Når man er midt oppi det, så kan det virke som alle har sovebarn, men sånn er det ikke. Dette er langt mer normalt enn du tror. Og det er ikke du som gjør noe feil, det bare er sånn. Anonymous poster hash: 323b7...914
Kliko Skrevet 9. oktober 2013 #14 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg kan jo fortelle deg hva som fungerte her etter ett år med morgning klokka fire-fem. Vi sto opp, jeg la meg i sofaen, tven ble ikke skrudd på og INGENTING skjedde. Da kom han tilslutt å la seg ved siden av meg og vi gikk inn på soverommet og sov litt til :-) Tilslutt skjønte han at det ikke var morning før tidlig seks her :-)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #15 Skrevet 9. oktober 2013 Jupp, har det akkurat slik. Hatt det sånn siden han var 7 måneder. Holdt på i straks 5 måneder. Våkner mellom 4-5 og er lysvåken. Men han er kjempeblid. Står og hopper i senga, skravler og dunker smokken i veggen.Det går ikke å legge ham ned i senga igjen, går ikke å la ham stå og skravle. Eller det går men vi får jo ikke sove noe mer for det.Vi står opp annenhver dag med ham. Det vi har begynt å merke er at når vi legger ham tidligere så sover han lenger.. :-|Vi har pleid å legge ham 18:30-19:00 og han har sovet til 4- 4:30. Men så la vi ham 18:00. Og da sov han til 5. Og 5 er bedre enn 4:) Pluss at han får en time lenger søvn. Regner med at det går seg til når han slutter med dagsovingen. Jeg holder på å bli sprø snart- minstemann på et år våkner konsekvent mellom 4 og 5 hver morgen og nekter å sove igjen... Hyler som en stukken gris... Har prøvd å legge senere uten hell- gi han melk... Men ingenting ser ut til å hjelpe.. Er det noen som har hatt det på samme måten OG funnet en vei "ut"? Vil helst ikke ha svar fra " bedrevitere " som har barn som sover fra 7-7- og alltid har gjort det.. beklager men dere vet ikke hva dere snakker om;)Anonymous poster hash: 664f1...a06 Anonymous poster hash: eae05...34b
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #16 Skrevet 9. oktober 2013 Been there, done that. I 4-5 tiden er kroppstemperaturen på sitt laveste. Derfor våkner mange barn da. Det kan hjelpe å ha vekkerklokken på 04 og gå inn til barnet og legge på et ekstra teppe/el ta på dyna. Det funket med vårt ene barn. Anonymous poster hash: 9da74...04d
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #17 Skrevet 9. oktober 2013 Been there, done that. I 4-5 tiden er kroppstemperaturen på sitt laveste. Derfor våkner mange barn da. Det kan hjelpe å ha vekkerklokken på 04 og gå inn til barnet og legge på et ekstra teppe/el ta på dyna. Det funket med vårt ene barn. Anonymous poster hash: 9da74...04d Aha takk for tips - det skal prøves:-) Hi Anonymous poster hash: 664f1...a06
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #18 Skrevet 9. oktober 2013 Sånn har min hvert hele tiden. Han er over året. Først nå har han skjønt at han må ligge i senga til over seks på ukedager og syv i helgene, men. Det er et men Har han bestemt seg for å stå opp fire eller tidligere så er det ikke mye vi får gjort. Heldigvis skjer det et par ganger i uken og det er levelig. Vi begynte med å bruke taklyset som hans tegn på og stå opp. Når det settes på full styrke veit han at det er morgen. Vi lot han ligge litt lenger for hver morgen. Gikk fra fire på morgenen til etter seks. Tok noen uker, men noe så deilig. Som skrevet over ikke altid hans vilje er samarbeidsvillig Anonymous poster hash: 19627...04c
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #19 Skrevet 9. oktober 2013 Hadde en lang periode med "morgen" kl. 04.00-04.30 når poden var 7 mndr gammel. Jeg passet på å forbli temmelig kjedelig frem til 05.00 (det absolutt tidligste jeg kunne godta å stå opp), han fikk lov å være i sengen min, men jeg hadde ingen lys på og var ikke veldig godt selskap. Etterhvert skjønte han tegningen, og gikk over til 05.00-05.30, som jeg levde med en stund. Når han passerte 1,5 år kjøpte vi en barneklokke som jeg stilte til 05.30, han skulle bli i sengen til kaninen hadde stått opp. Jeg lot han ikke hyle, gikk på rommet, forklarte at det enda var natt, og ble gjerne liggende ved siden av sengen hans helt til kaninen hadde stått opp. Frem til han var ca. 2,5 år klarte vi å stille kaninen helt til 06.30 og der har den stått siden (han er 4,5 år)! Jeg har innsett at jeg har et a-menneske til barn, men 06.30 ser jeg på som en stor fremgang. Og ser man på det positive, foretrekker jeg å slippe å vekke han om morgenen på ukedager, selv om det betyr at vi aldri kan sove sent om helgene. I det minste er han super regelmessig, sø vi vet hva vi skal forholde oss til. Kan anbefale kaninklokken (vi har både den og reiseversjonen) og veldig gradvis forskyvning. Var tålmodig, og tenk at du får hevnen din når barnet blir tenåring og du må vekke han til skolen. Anonymous poster hash: 89708...d5f
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #20 Skrevet 9. oktober 2013 Vi har aldri hatt barn som sover 12 timer om natten. Når de i perioder har våknet veldig tidlig, så har vi gradvis justert leggetiden, og det har også ført til at de har sovet lenger. Anonymous poster hash: fd6b4...344
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #21 Skrevet 9. oktober 2013 Hos oss funket sovepose fra barnas hus. Når han ikke lenger kavet seg opp begynte han å sove bedre om natta. Prøv også å legge ungen tidligere. Det funker for noen. Kan være overtrøtt og dermed sove urolig. All sympati fra meg. Har fortsatt mareritt om de to første årene på eldste. Venter nr to nå og krysser fingrene for at vi får en sovebaby Anonymous poster hash: f5be8...f98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå