Gå til innhold

Barn i begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oldemor til barna er død. De hadde lite kontakt og så hverandre kanskje 2 ganger i året. Far til barna vil at de skal være med i begravelsen, men jeg er usikker på om de har noe der å gjøre. Har sagt at de kan være med på minnestunden etterpå, men helst ikke i kirken. Barna har også lite kontakt med far. Han har de en helg hver 3 mnd. Barna er 3 og 5 år og 3 åringen har ADHD.. Når jeg ga de dødsbuskapet brydde de seg ikke stort, bare lurte på om det var sånn at de da aldri fikk se oldemor mer, noe jeg bekreftet. Var ikke mer spørsmål rundt det og de begge sier de ikke vil i begravelsen. Jeg er veldig dratt her. Hva synes dere?

Anonymous poster hash: 97763...06e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville absolutt tatt med barna i begravelsen. Døden er en del av livet og barna tar dette utrolig fint. At de hadde liten eller ingen kontakt med oldemor synes jeg da det er en fin mulighet til å bli kjent med hva en begravelse er. Bli med de hvis du er skeptisk. Ville nå hvertfall tatt med eldste.

Synes det er misforstått å verne barn fra begravelser!!

Anonymous poster hash: cb75e...b77

Gjest Julia1984
Skrevet

Ville absolutt tatt med barna i begravelsen. Døden er en del av livet og barna tar dette utrolig fint. At de hadde liten eller ingen kontakt med oldemor synes jeg da det er en fin mulighet til å bli kjent med hva en begravelse er. Bli med de hvis du er skeptisk. Ville nå hvertfall tatt med eldste.

Synes det er misforstått å verne barn fra begravelser!!

Anonymous poster hash: cb75e...b77

Enig!

Skrevet

Jeg hadde med min 3 åring i oldefarens begravelse, og han hadde møtt han bare noen få ganger...nå er han 4 år og husker fortsatt begravelsen til oldefar...men han husker det ikke som noe negativt! :) angrer absolutt ikke på at jeg tok han med! :)

Skrevet

Begge disse barna har vært i begravelse før, men dette er litt annerledes.. De skriker og hyler at de ikke vil og de vil heller være med på en fest i barnehagen. Jeg har sagt at de ikke bestemmer dette, og jeg er ikke velkommen dit under hele tatt, så jeg skal ikke delta.

HI

Gjest Julia1984
Skrevet

Begge disse barna har vært i begravelse før, men dette er litt annerledes.. De skriker og hyler at de ikke vil og de vil heller være med på en fest i barnehagen. Jeg har sagt at de ikke bestemmer dette, og jeg er ikke velkommen dit under hele tatt, så jeg skal ikke delta.

HIAnonymous poster hash: 97763...06e

Du blir da ikke nektet inngang i kirken, det har ikke de pårørende andledning til. Hvis du mener at barna dine kan gå, men at de trenger deg der - så går du!

Skrevet

Det er klart. Men dette er en sørgestund for familien og de har bestemt seg for at jeg er roten til alt vondt så jeg vil ikke lage oppstyr.

HI

Skrevet

Hvis barna selv absolutt ikke vil så hadde jeg nok ikke sendt de avgårde!

Skrevet

Det er dette jeg er usikker på. Egentlig så får de ikke bestemme slkt selv. Sånn er det å være barn. Foreldrene tar avgjørelsene. Far mener det er viktig at de er der, jeg mener det er viktig at de ikke skriker og hyler i kirken, men er med på minnestunden etterpå..

Gjest Julia1984
Skrevet

Det er dette jeg er usikker på. Egentlig så får de ikke bestemme slkt selv. Sånn er det å være barn. Foreldrene tar avgjørelsene. Far mener det er viktig at de er der, jeg mener det er viktig at de ikke skriker og hyler i kirken, men er med på minnestunden etterpå..

De er 3 og 5 år? De burde gå hvis faren ønsker det, dette skal ikke barna er med å synse noe om. Skriker de i kirken, ja så takler nok faren det. Ikke ditt problem. Send de avgårde, du!

Skrevet

Far har samvær en helg hver 3.mnd og vil ha ungene med i begravelse? Tror jeg hadde sagt nei til den og faktisk latt barna velge.

Når far velger mer tid med barna sine kan han få velge mer.

Anonymous poster hash: e2bc4...3e0
Skrevet

Far har samvær en helg hver 3.mnd og vil ha ungene med i begravelse? Tror jeg hadde sagt nei til den og faktisk latt barna velge.

Han har de veldig lite, men det har han valgt selv... Laaaang historie. Men jeg er ikke bitter på noen måte selv om de er det.. Men kan jo ikke stoppe de fra å gå i en begravelse som de kanskje senere hater meg for at jeg ikke sendte de i... Det er min største frykt..

Skrevet

Han har de veldig lite, men det har han valgt selv... Laaaang historie. Men jeg er ikke bitter på noen måte selv om de er det.. Men kan jo ikke stoppe de fra å gå i en begravelse som de kanskje senere hater meg for at jeg ikke sendte de i... Det er min største frykt..

Du stopper dem ikke. Du lar dem velge om de heller vil gå på festen i barnehagen.

Det jeg mener at jeg ville sagt nei til er at far skal bestemme dette. Når far velger bort barna sine store deler av tiden så kan han ikke forvente å få viljen sin.

Skrevet

Du stopper dem ikke. Du lar dem velge om de heller vil gå på festen i barnehagen.

Det jeg mener at jeg ville sagt nei til er at far skal bestemme dette. Når far velger bort barna sine store deler av tiden så kan han ikke forvente å få viljen sin.

Synes det er fryktelig vanskelig å velge "rett" her jeg.. Ja, faren har valgt de bort store deler av tiden, og barna er sinte på han, men de kan jo angre på dette senere og da blir jeg svar skyldig når de sier "hvorfor bestemte du ikke at vi skulle gå?"

Skrevet

Sitter i nesten samme situasjon nå. Oldemor til barna er død, og ettåringen skaffer jeg barnepass til såklart. 4-åringen var jeg mer usikker på. Hun har to andre oldemødre hun har mye kontakt med. Hun som døde nå husket hun ikke, vi så henne sist for over 6mnd siden. Og pga sykdom har vi knapt sett henne siste året. Ellers har hun kun vært i bursdager. Så 4-åringen husket henne ikke når jeg fortalte om det.

Men jeg har gitt henne valget. Hun forstår jo ikke hva hun velger siden hun ikke har vært med på det før, men jeg har forklart grundig hvordan en begravelse foregår. Hun sier hun vil være med, ha med blomst og tegninger. Så da tar jeg henne med.

For å svare på spm ditt; jeg hadde ikke tatt henne med om hun ikke ville.

Gutta dine vet hva det går ut på, og vil fortsatt ikke dra. Jeg syns ikke noen skal tvinges til å gå i en begravelse, uansett alder. Men jeg ville oppfordret de til å gå, og det virker det som du har gjort. Ville spurt igjen når det nærmet seg, og fortalt at dette er siste mulighet til å si hade til oldemor, men det kommer flere fester i bhg. For såklart frister det mer i den alderen. Om de fortsatt ikke vil, syns jeg det skal respekteres. Spesielt for fem-åringen som forstår mer av dette.

Er det evt noe alternativ at du følger dem i begravelsen?

Skrevet

Sitter i nesten samme situasjon nå. Oldemor til barna er død, og ettåringen skaffer jeg barnepass til såklart. 4-åringen var jeg mer usikker på. Hun har to andre oldemødre hun har mye kontakt med. Hun som døde nå husket hun ikke, vi så henne sist for over 6mnd siden. Og pga sykdom har vi knapt sett henne siste året. Ellers har hun kun vært i bursdager. Så 4-åringen husket henne ikke når jeg fortalte om det.

Men jeg har gitt henne valget. Hun forstår jo ikke hva hun velger siden hun ikke har vært med på det før, men jeg har forklart grundig hvordan en begravelse foregår. Hun sier hun vil være med, ha med blomst og tegninger. Så da tar jeg henne med.

For å svare på spm ditt; jeg hadde ikke tatt henne med om hun ikke ville.

Gutta dine vet hva det går ut på, og vil fortsatt ikke dra. Jeg syns ikke noen skal tvinges til å gå i en begravelse, uansett alder. Men jeg ville oppfordret de til å gå, og det virker det som du har gjort. Ville spurt igjen når det nærmet seg, og fortalt at dette er siste mulighet til å si hade til oldemor, men det kommer flere fester i bhg. For såklart frister det mer i den alderen. Om de fortsatt ikke vil, syns jeg det skal respekteres. Spesielt for fem-åringen som forstår mer av dette.

Er det evt noe alternativ at du følger dem i begravelsen?

Familien hans vil ikke ha meg der. Og jeg er helt ok til det. Vil ikke være der uønsket. Begravelsen er fredag og i hele dag har det vært hyl og skrik til meg og barnehagen har sagt at 5 åringen klaget fælt på at de måtte gå i begravelse i stedet for å være med på festen. 3 åringen bryr seg sjelden, men sitter jo ikke stille i 5 min og har rasrianfall og skriker dusting og dumming når sinnet tar over. Det vil ho ikke bli noe hyggelig for den dønn seriøse familien som egentlig vil ha barna til pynt..

Skrevet

Hvis du er redd de skal forstyrre begravelsen, eller synes det er vanskelig å håndtere dem samtidig med dine egne følelser rundt dødsfallet (sånn at begravelsen blir ødelagt for din del) så ville jeg latt være å ta de med.

Anonymous poster hash: 582c8...f27

Skrevet

Hvis du er redd de skal forstyrre begravelsen, eller synes det er vanskelig å håndtere dem samtidig med dine egne følelser rundt dødsfallet (sånn at begravelsen blir ødelagt for din del) så ville jeg latt være å ta de med.

Anonymous poster hash: 582c8...f27

Blir ikke ødelagt for min del. Jeg skal ikke delta. Men jeg er redd de skal ødelegge for de andre. Jeg har hatt de begge med i 2 begravelser (min familie) men da har jeg invitert bestevenninnen min slik at hun kunne ta de med ut om de ble urolige og begge gangene måtte minstemann ut pga raseriet og hyperaktiviteten. 5 åringen gikk fint (var da 2 og 3 år)

Skrevet

Hadde droppet å sendt de. Er veldig for barn i begravelse slik at det er sagt. Men, med en far som sjelden ser barna og to aktive barn, er dårlig kombinasjon i mine ører. Blir mest stress tenker jeg.

Skrevet

Har du kontakt med farmoren eller noen andre en faren i denne familien? Hva med p spørre hva de synes om saken, hvis du har ok kontakt med de?

Farfar til min sønn dødde i fjor, og vi tok 3,5-åringen med i begravelsen. Men det var på en måte "selvsagt" fordi han hadde et tett forhold farfaren sin. Når min farmor faller fra, tviler jeg på at jeg kommer til å ta han med, han ser henne maks 1-2 ganger i året og har egentlig ikke noe forhold til henne.

Slik jeg ser det, nøler du mest fordi du er redd for tråd feil ift til eksens familie, redd for at de blir sure hvis barna er der og oppfører seg dårlig og redd for at de blir sure hvis barna ikke er med. Derav mitt råd om å sjekke med noen andre enn eksen; jeg ville kanskje ikke nevnt fest i bhg, men ellers vært ganske åpen om bekymringen.

Anonymous poster hash: 99465...9dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...