Gå til innhold

Noen med erfaring med brystbetennelse?

Apple80

Anbefalte innlegg

Jeg har et rødt og ømt område på den ene puppen,men er ikke dårlig ellers. Har lest at det bare er om å gjøre å amme så mye som mulig,men jeg jobber nå,så det er ikke så lett. Jeg har prøvd å pumpe men fra den vonde puppen kommer nesten ingen melk ut..

Kan det gå over av seg selv uten masse amming??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør få tømt brystet så godt som mulig.

Hvis du ikke gjør det så kan du risikere å bli veldig dårlig. 

Om du ikke bor alt for langt fra hjemmet så kan du jo benytte deg av ammefri, evt får du prøve å håndmelke, selv om babyen tømmer brystet mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et rødt og ømt område på den ene puppen,men er ikke dårlig ellers. Har lest at det bare er om å gjøre å amme så mye som mulig,men jeg jobber nå,så det er ikke så lett. Jeg har prøvd å pumpe men fra den vonde puppen kommer nesten ingen melk ut..

Kan det gå over av seg selv uten masse amming??

Det høres ut som om du har tette melkeganger som vil gå over til brystbetennelse dersom du ikke får ut melken ut av brystet. Du kan få hjelp på føden elr hos legen, få en nesespray som åpner melkeganger samt massere mens du prøver å tømme brystet.

Hilsen ei som fikk nettopp brystbetennelse og går nå på antibiotika. Ventet litt for lenge med å tømme brystet når de første klumpene kom...

Anonymous poster hash: 63904...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Amm eller pump minst hver 3. time. Få i gang utdrivinga før du pumper. Du kan gjerne ringe legen og be om resept på Syntocinon nesespray til bruk nå dersom du ikke får ut mye melk med pumpa ellers. Når utdrivinga er i gang så kan du klemme forsiktig (med flathånda) der kulen er. Håndmelking kan også hjelpe, gjerne i dusjen, da er det lettere å sette inn innsatsen der det er tilstoppet. Se også http://ammehjelpen.no/artikkel/2/Tette-melkeganger

Ta all den ammefrien du har behov for på jobb. Dersom du ikke får til å pumpe, og det ikke er sjans for å få barnet bragt til deg på jobb i dag, så vil jeg si at en egenmeldingsdag er ok, sånn at du kan amme hyppig hjemme. Det er kjempeviktig å få løst opp i tilstoppingene før de blir verre, for å unngå brystbetennelse (som vil gjøre deg virkelig syk og gi behov for flere sykedager).

For å forebygge tilstoppinger senere så pass først og fremst på å ikke bruke tøy (BHer spesielt - ikke ta frem de fine pre-graviditets-BHene dine med spiler nå....), ryggsekker osv som klemmer på melkegangene, og hold deg varm. Bruk gjerne ullinnlegg, eller et sjal/skjerf som du kan drapere over brystpartiet om det er kjølig eller du er ute. Du kan også vurdere lecitin-tilskudd, http://ammehjelpen.no/artikkel/103/Tette-melkeganger-forebygging

Dersom du nettopp har begynt å jobbe så vil jeg tro at tilstoppingene skyldes at du får tømt brystet sjeldnere enn før, prøv å få gjort det litt oftere en periode fremover. Dersom ungen nettopp har begynt å sove lengre strekk om natta så må du stå opp og pumpe litt i løpet av natta, dessverre. Du trenger ikke pumpe tomt, men lett på trykket i noen netter fremover dersom du ikke får nattammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tette melkeganger et par ganger med alle mine tre. Og det eneste som har funket er dette: Gå i dusjen, stimulere litt for å få i gang utdrivningsrefleksen, håndmelke bittelitt og så trykke hardt med flat hånd på det vonde/harde området. Da har spruten stått i mange minutter. Og kulen har løst seg opp. 

Det har ikke hjulpet å amme eller pumpe. Det har altså ikke hatt noen effekt på kulen. Jeg har da prøvd å massere først. Men å rett og slett klemme klumpen ut har hjulpet. Har måttet trykke såpass hardt at jeg etterhvert blir sliten i hånda. 

Muligens ikke et tips "etter boka", men kanskje verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fint å massere eller trykke, men trykk med håndflata, ikke med fingertuppene. Hardt trykk på ett lite punkt kan skade vevet eller man kan få ekstra vondt, når trykket fordeles på større flate så går det bedre. Trykk uansett ikke så hardt at det i seg selv blir vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt fint å massere eller trykke, men trykk med håndflata, ikke med fingertuppene. Hardt trykk på ett lite punkt kan skade vevet eller man kan få ekstra vondt, når trykket fordeles på større flate så går det bedre. Trykk uansett ikke så hardt at det i seg selv blir vondt.

Ja, håndflatene ja.

Godtvondt er vel følelsen jeg ville beskrevet: litt ømt selvfølgelig men sweet relief samtidig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt overrasket nå fordi jm på føde-gyn mottak masserte mine klumper med fingertuppene og trykte veldig hardt mens melken ble pumpet ut med elektrisk pumpe. Det var veldig vondt og brystet mitt ble mer hovent og rødt.

Hvorfor hun brukte fingertuppene i istedenfor håndflate, det vet jeg ikke, men synes det er rart siden det er kjent at man skal bruke håndflate.

Anonymous poster hash: 63904...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! En dusj med håndmelking og trykking og et par runder med amming og pumping og nå er det helt borte! Phu! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...