Gå til innhold

Når begynte deres babyer å sove over natten?

Anbefalte innlegg

Lillegull er snart 4 mnd, og er verdens herligste baby selvfølgelig ;) Han sovner i 20 tiden, og sover da til alt fra midnatt og til kl 2 før det er mat igjen. Da har jeg litt tid for meg selv til husarbeid og div. Han er våken igjen i 4-5 tiden for mat og sover etter det til ca 8. Jeg er helt alene om ansvaret etter at pappaen bestemte seg for å forlate oss 6 sept. Han vil ikke se sønnen eller ha samvær :(

Jeg har ei datter på 7 år som også krever sitt, så jeg kjenner det hadde vært veldig godt med ei hel natt søvn snart. Han får tynn tynn velling på kvelden,(etter råd fra helsesøster. han krever mer enn melken for å bli skikkelig mett) og det er vel den som gjør at han sover såpass mange timer i strekk etter at han legger seg for natta.

Noen synes kanskje jeg er heldig som har en som sover så mye, og det vet jeg. Problemet er bare at jeg ligger lenge før jeg sovner selv. Masse tanker som spinner etter at jeg ble igjen alene. Sovetabletter hverken vil eller tør jeg å ta, for da er jeg redd jeg ikke våkner før han hyler etter mat :( Jeg er vel litt bortskjemt med søsteren som er 7 år, for hun sov over natta fra hun var 6 uker ;) Takknemlig for svar :)

Fortsetter under...

Førstemann sov gjennom fra han var 7,5-8 mnd. Da var han oppe i tre fulle måltider med fast føde på dagtid og vi avvente ham ved å gi uttynnet mme på flaske på nettene i stedet for pupp.

Andremann er 5 1/2 mnd og sover ikke natta gjennom ennå, ikke rart da han kun spiser 1/2 porsjon grøt morgen og kveld.

Syns det var veldig tidlig å forvente at babyen din på 3,5 mnd skal sove natta gjennom? Babyen din sover tross alt i 12 timer hver natt kun avbrutt av 2 amminger, det hadde vært luksus for de fleste.. Skjønner at du har det forferdelig tøft nå, men har du ingen som kan avlaste deg litt? Kanskje eldstejenta di kan få kose seg en helg hos besteforeldre eller hos tante/onkel f eks? Har du noen venninner du kan prate ut med? Usikker på om du hadde hatt det så mye bedre selv om veslemann sov natta gjennom? Se på de to nattlige ammestundene som hellige kosestunder, hør på pusten hans og nyt denne vesle gutten som syns du er verdens beste :wub:   

Sover forresten babyen din noe på dagtid mens jenta di er på skolen? Sov mens du kan, her dupper vi voksne ofte på dagtid i helgene når barna sover ;) Om hodet kverner for mye til at du får sove så er det uansett godt å legge seg på sofaen med beina høyt. Håper du får det bedre snart!

Endret av Madolyn

Fysj for en dustemann! Skjønner at forhold går skeisen, men kan på ingen måte forstå mødre eller fedre som ikke vil ha kontakt med barna sine. Ubegripelig!

Min lille på to måneder legger seg klokka åtte, og har de siste dagene spist første måltidet rundt klokka fem. Men da er jeg som regel inn med smokk maaaange ganger. Jeg er bare så trøtt at jeg orker ikke å ta ham opp før han må, og han sovner jo igjen når han får smokk.

Men jeg har stor forståelse for det med å ikke nødvendigvis få sove selv om babyen sover. Når man legger seg så vet man at det er så og så lang tid før han sannynligvis våkner og blir liggende å vente. Og babyer lager jo ofte mye lyder, som i hvert fall forstyrrer meg. I natt har jeg vært alene med minsten og mellomste på to år, og jeg har knapt fått blund på øyet. Er vanligvis faren som har ansvaret for søsknene på natten, og jeg har blitt liggende på anke og vente på at noen skulle våkne. Utrooooolig slitsomt.

Dette med når de sover gjennom varierer jo enormt. Min eldste sov faktisk ikke en hel natt uten å våkne før lillebroren ble født. Da var han to og et halvt år. Han sluttet med mat på natten før han var ett, men våknet likevel flere ganger for smokk eller vann. Mellomste sov natten gjennom fra ca en måned, men ombestemte seg da han nærmet seg fire.

Du må bare holde ut, og prøve å bearbeide følelsene på dagtid. Prøve å være ferdigtenket når du går å legger deg. Kanskje skrive dagbok, og få ut tankene på kvelden. Jeg syns alltid det er veldig greit å få ting ned på papir. Da blir alt mer klart i hodet mitt.  

Førstemann sov gjennom fra han var 7,5-8 mnd. Da var han oppe i tre fulle måltider med fast føde på dagtid og vi avvente ham ved å gi uttynnet mme på flaske på nettene i stedet for pupp.

Andremann er 5 1/2 mnd og sover ikke natta gjennom ennå, ikke rart da han kun spiser 1/2 porsjon grøt morgen og kveld.

Syns det var veldig tidlig å forvente at babyen din på 3,5 mnd skal sove natta gjennom? Babyen din sover tross alt i 12 timer hver natt kun avbrutt av 2 amminger, det hadde vært luksus for de fleste.. Skjønner at du har det forferdelig tøft nå, men har du ingen som kan avlaste deg litt? Kanskje eldstejenta di kan få kose seg en helg hos besteforeldre eller hos tante/onkel f eks? Har du noen venninner du kan prate ut med? Usikker på om du hadde hatt det så mye bedre selv om veslemann sov natta gjennom? Se på de to nattlige ammestundene som hellige kosestunder, hør på pusten hans og nyt denne vesle gutten som syns du er verdens beste :wub:   

Sover forresten babyen din noe på dagtid mens jenta di er på skolen? Sov mens du kan, her dupper vi voksne ofte på dagtid i helgene når barna sover ;) Om hodet kverner for mye til at du får sove så er det uansett godt å legge seg på sofaen med beina høyt. Håper du får det bedre snart!

Jeg forventer ikke at han skal sove gjennom natta. Men han har sovet over natta noen få ganger, og jeg hadde vel et lite håp om at han skulle gjøre det igjen ;) Jeg har gått ned 21 kg siden pappaen hans dro, og er bare en skygge av meg selv og har lite energi, så det hadde bare vært så godt å fått sovet gjennom en hel natt :) Jeg gir flaske, da jeg mistet melken, og jeg nyter hvert sekund, for jeg har verdens herligste baby :) Han sover på dagtid, men jeg studerer på høyskole og har masse å gjøre, så jeg har ikke så mye tid til å sove. Men det hender jeg slenger meg på sofaen ja, og det er deilig :)

Noen babyer kan kanskje sove bedre om natten hvis de får mer mat på dagtid. Leste et sted at de inntar næring på døgnbasis.. Så hvis de får mer mat om dagen, kan de sove mer om natten. Funker sikkert ikke for alle, men.. Vår matglade baby fikk flaske 5 ganger om dagen og sov som oftest gjennom natten fra ca. 3 mnd. Men det kan jo ha vært helt tilfeldig også.. Ønsker deg uansett lykke til, dårlig gjort av mannen å stikke av sånn altså :unsure:

Rundt 7,5 mnd som storebror natten gjennom. Da spiste han 4 gode måltider fast føde per dag og hadde gjort det en stund. Trengte ikke nattavvenne. Han hadde da spist 1 gang per natt over en periode.

Det er vel mer vanlig at de som får mme sover lengre økter på natten og natten gjennom så det er ikke sikkert du trenger å vente så lenge ;) Håper det for deg! :)

Vet alt om å ligge å ikke få sove selv når man så sårt trenger søvnen. Vanskelig å skru av bryteren! Vil anbefale deg å finne noen gode avspenningsøvelser som du kan bruke når du ligger slik. Kan være effektiv for å slutte å tenke, begynne å slappe av og dermed finne søvnen.

Lykke til!

Endret av 2010 Mammaen

Annonse

Tusen takk for svar jenter :) Jeg forventer ikke at han skal sove gjennom natten enda, men ville bare høre hva andre har erfaring med :) Jeg skal prøve avspenningsøvelser. Det har jeg ikke tenkt på selv ;) Takk for tipset :)

Jeg forventer ikke at han skal sove gjennom natta. Men han har sovet over natta noen få ganger, og jeg hadde vel et lite håp om at han skulle gjøre det igjen ;) Jeg har gått ned 21 kg siden pappaen hans dro, og er bare en skygge av meg selv og har lite energi, så det hadde bare vært så godt å fått sovet gjennom en hel natt :) Jeg gir flaske, da jeg mistet melken, og jeg nyter hvert sekund, for jeg har verdens herligste baby :) Han sover på dagtid, men jeg studerer på høyskole og har masse å gjøre, så jeg har ikke så mye tid til å sove. Men det hender jeg slenger meg på sofaen ja, og det er deilig :)

21 kg på en måned??? :o  :o  :o Det er jo over en halvkilo til dagen. Jeg tenker at her må du heller fokusere på å ta vare på deg selv! Mental helse er viktig. Prøv å komme deg mye ut på trilleturer på dagen, få dagslys og mosjon. Og spis godt. Få i deg mat med mye og god næring. Masse sunt fett fra laks, avocado, nøtter. Med mer energi i kroppen orker du også mer, og både du og datteren din fortjener at du har det bra. Lykke til!

Signerer LilleElla, det er jo et helt forferdelig stort vekttap! Pass på nå at du ikke plutselig besvimer en dag, du er jo mye hjemme alene med to små barn? :( Et så ekstremt vekttap kan jo ikke være annet enn svært helseskadelig :( Ta tak i dette for barnas skyld?

Ingen vits i å sørge over en slik "mann" som stikker av og ikke engang ønsker kontakt med egne barn! Faren til mannen min stakk av når han var baby. Men mannen min forteller at han savnet ham aldri under oppveksten fordi moren var ei grepa dame som sørget for at han kom seg både på fotballtrening og fikk gjort leksene sine. Faren hans har prøvd å kontakte ham et par ganger i løpet av de siste fire årene, men mannen min har null interesse. Han har ingen lyst til å møte den mannen og ei heller fortjener denne personen å få møte barnebarna sine. Mannen min innehar ikke hat eller sinne til denne mannen, men han har rett og slett bare null interesse for ham siden han aldri har vært tilstede. Så jeg håper eks'en din skjønner hva han risikerer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...