Fire gullunger(">) Skrevet 8. oktober 2013 #1 Del Skrevet 8. oktober 2013 Jeg våknet i morrest med en stor kul i ene puppen, er vel en tett melkegang. Noen gode råd, det er voooondt. Får henne ikke til å patte skikkelig nå, mulig hun merker det? Gode råd mottas med takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 8. oktober 2013 #2 Del Skrevet 8. oktober 2013 hvis puppen er litt sprengt pga den tette melkegangen så kan det være vanskelig for babyen å få tak, da. Kanskje det er problemet? Da kan det muligens hjelpe å håndmelke litt først... Ellers har jeg hørt at å amme hyppig + tømme brystet er det som skal hjelpe på tette melkeganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fire gullunger(">) Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 8. oktober 2013 Ja, jeg har prøvd å få tømt, men det går ikke. Ammer og ammer, men hun bare "smatte", patter ikke bra. Mulig det er fordi den er sprengt. Håndmelke får jeg ikke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #4 Del Skrevet 8. oktober 2013 Masser kulen under varmt vann i dusjen Anonymous poster hash: d1e14...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 8. oktober 2013 #5 Del Skrevet 8. oktober 2013 Ja, eller med en varm klut før amming! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fire gullunger(">) Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 9. oktober 2013 Huff, det blir verre og verre. Jeg pumper, ammer og håndmelker. Har prøvd varme kluter, dusj o.l. Puppen blir større og større. Kommer ingenting ut når jeg pumper, DESPERAT! Hva kan legen gjøre hvis jeg går dit i morgen? :( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IceNose Skrevet 9. oktober 2013 #7 Del Skrevet 9. oktober 2013 Prøv og massér på kulen.Rundt og rundt på en måte.TIl slutt så skal melka komme ut.Har du ikke brystpumpe?Får du ikke til å håndmelke?Det er vondt :/ men når den løsner så er det bra igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fire gullunger(">) Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 9. oktober 2013 Har brystpumpe, men det kommer ingenting ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 9. oktober 2013 #9 Del Skrevet 9. oktober 2013 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Får du i gang utdrivingen skikkelig før du pumper eller håndmelker? Sånn at spruten står? Bruk fingrene og stimuler brystknoppen, eller legg til ungen og få henne til å starte det hele. Du vet sikkert at barnet er den mest effektive "pumpa", har du forsøkt å legge henne til i en annen stilling? Feks. tvillingstilling? For mest mulig effektiv tømming kan du prøve å legge henne så haka peker i retningen av kulen. Varme omslag, varm dusj osv kan også hjelpe, og avslappingsøvelser. Utdrivingen er mye psykisk styrt, om du er stressa og oppkava så holder du tilbake melka. Pust rooolig og tenk på fosser av melk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IceNose Skrevet 9. oktober 2013 #10 Del Skrevet 9. oktober 2013 Er det vondt i hele puppen?Er den rød?Gå til legen og hør hva du kan gjøre.Hadde gjort det ganske raskt.Om det ikke er betennelse så kan det nok fort bli det :/ Håper du blir fort bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 9. oktober 2013 #11 Del Skrevet 9. oktober 2013 Ja, om du ikkje er betre i morra så gå til lege! Du kan be om nesespray for utdrivinga (Syntocinon), og dersom du føler deg "syk" så bør du be om at det sendes inn melkeprøve, så du kan få korrekt antibiotika dersom det er bakterier i brystet. Om du i løpet av natta blir så syk at du tror du skal dø (omtrent), eller raskt (i løpet av ein time) går frå "heilt ok" til "veldig veldig syk", så ring legevakta øyeblikkelig. Da har du sannsynligvis fått brystbetennelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fire gullunger(">) Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 11. oktober 2013 Det løsnet i løpet av natten, hurra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*oktobergutt 12* Skrevet 12. oktober 2013 #13 Del Skrevet 12. oktober 2013 Ja, om du ikkje er betre i morra så gå til lege! Du kan be om nesespray for utdrivinga (Syntocinon), og dersom du føler deg "syk" så bør du be om at det sendes inn melkeprøve, så du kan få korrekt antibiotika dersom det er bakterier i brystet. Om du i løpet av natta blir så syk at du tror du skal dø (omtrent), eller raskt (i løpet av ein time) går frå "heilt ok" til "veldig veldig syk", så ring legevakta øyeblikkelig. Da har du sannsynligvis fått brystbetennelse. Hei, dette skjedde med meg i går kveld. Fikk veldig influensaliknede symptomer og feber. Våknet i dag og begge puppene var ømme og rødflammete. Vært på Volvat og tok blodprøve, og ja har fått brystbetennelse. Fått antibiotika og nesespray da jeg må tømme brystene annenhver time... Utrolig kjedelig da vi var nesten i mål med avvenningen! Så nå må jeg øke produksjonen igjen for så å tømme dem i en uke fikk jeg beskjed om.... Spm er da.... hvordan slutte amme/stoppe melka når jeg blir frisk... uten at dette skal skje igjen? Jeg har vært ofte 'plaget' med tette melkeganger pga nedtrappingen.... men det har somregel alltid løst seg bortsett fra nå. Noen gode tips? :-) Dette var helt pyton og vil unngå brystbetennelse en gang til..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 12. oktober 2013 #14 Del Skrevet 12. oktober 2013 Hei, dette skjedde med meg i går kveld. Fikk veldig influensaliknede symptomer og feber. Våknet i dag og begge puppene var ømme og rødflammete. Vært på Volvat og tok blodprøve, og ja har fått brystbetennelse. Fått antibiotika og nesespray da jeg må tømme brystene annenhver time... Utrolig kjedelig da vi var nesten i mål med avvenningen! Så nå må jeg øke produksjonen igjen for så å tømme dem i en uke fikk jeg beskjed om.... Spm er da.... hvordan slutte amme/stoppe melka når jeg blir frisk... uten at dette skal skje igjen? Jeg har vært ofte 'plaget' med tette melkeganger pga nedtrappingen.... men det har somregel alltid løst seg bortsett fra nå. Noen gode tips? :-) Dette var helt pyton og vil unngå brystbetennelse en gang til..... Ta lecitin for å unngå tette melkeganger. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/103/Tette-melkeganger-forebygging for mer info om dosering etc. Hold deg også god og varm på brystene, bruk ullinnlegg eller ullsjal, særlig når du er ute. Stram sportsBH/topp går an å prøve, men pass på at den gir et jevnt trykk mot brystene og ikke klemmer mot melkegangene. Slutt straks om du merker antydning til tilstoppinger. Det går også an å forsøke noen av urtene som er kjent fra folkemedisinen for å minske melkeproduksjonen, se avsnittet om kjerringråd i http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk (ja, misvisende navn på den :-)). Salvie er noe mange har god effekt av, finn en oppskrift på salvie-kylling til middag, ha litt under osten på skiva, brygg te av salvie osv. Og selvsagt ta nedtrappingen gradvis når det har gått en uke. Tømming hver tredje time er sannsynligvis nok, du kan iallfall prøve deg med det om et par dager. Så kan du gradvis øke intervallet mellom pumpingene og minske lengden på pumpinga etter at uka er gått. Det er viktigst å tømme godt (dvs pumpe lengst) når det er lenge siden siste tømming og når produksjonen er størst, så å beholde en lang morgenpumping en stund er nok lurt - kutt heller ned/ut litt på kvelden, ettermiddagen, natta og formiddagen (i den rekkefølgen, men slik at du fremdeles pumper 2-3 ganger om dagen. Så kan du kutte ned på tida du pumpe før du kutter ut flere pumpinger.). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*oktobergutt 12* Skrevet 14. oktober 2013 #15 Del Skrevet 14. oktober 2013 Hei, dette skjedde med meg i går kveld. Fikk veldig influensaliknede symptomer og feber. Våknet i dag og begge puppene var ømme og rødflammete. Vært på Volvat og tok blodprøve, og ja har fått brystbetennelse. Fått antibiotika og nesespray da jeg må tømme brystene annenhver time... Utrolig kjedelig da vi var nesten i mål med avvenningen! Så nå må jeg øke produksjonen igjen for så å tømme dem i en uke fikk jeg beskjed om.... Spm er da.... hvordan slutte amme/stoppe melka når jeg blir frisk... uten at dette skal skje igjen? Jeg har vært ofte 'plaget' med tette melkeganger pga nedtrappingen.... men det har somregel alltid løst seg bortsett fra nå. Noen gode tips? :-) Dette var helt pyton og vil unngå brystbetennelse en gang til..... Ta lecitin for å unngå tette melkeganger. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/103/Tette-melkeganger-forebygging for mer info om dosering etc. Hold deg også god og varm på brystene, bruk ullinnlegg eller ullsjal, særlig når du er ute. Stram sportsBH/topp går an å prøve, men pass på at den gir et jevnt trykk mot brystene og ikke klemmer mot melkegangene. Slutt straks om du merker antydning til tilstoppinger. Det går også an å forsøke noen av urtene som er kjent fra folkemedisinen for å minske melkeproduksjonen, se avsnittet om kjerringråd i http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk (ja, misvisende navn på den :-)). Salvie er noe mange har god effekt av, finn en oppskrift på salvie-kylling til middag, ha litt under osten på skiva, brygg te av salvie osv. Og selvsagt ta nedtrappingen gradvis når det har gått en uke. Tømming hver tredje time er sannsynligvis nok, du kan iallfall prøve deg med det om et par dager. Så kan du gradvis øke intervallet mellom pumpingene og minske lengden på pumpinga etter at uka er gått. Det er viktigst å tømme godt (dvs pumpe lengst) når det er lenge siden siste tømming og når produksjonen er størst, så å beholde en lang morgenpumping en stund er nok lurt - kutt heller ned/ut litt på kvelden, ettermiddagen, natta og formiddagen (i den rekkefølgen, men slik at du fremdeles pumper 2-3 ganger om dagen. Så kan du kutte ned på tida du pumpe før du kutter ut flere pumpinger.). Takk for svar! Det har blitt mye bedre nå, og jeg har nesten ikke brukt nesesprayen. I dag har jeg kun ammet morgen og kveld, samt håndpumpet litt en gang på ettermiddagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå