Gå til innhold

Litt juridisk hjelp :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har avsluttet mitt arbeidsforhold og ønsker i den forbindelse å få utbetalt mine feriepenger nå, noe jeg har krav på ifølge ferieloven paragraf11.

Min tidligere arbeidsgiver nekter på bakgrunn av det det vil koste ham mye i skatt og andre unevnte utgifter..

Jeg er klar over at JEG må betale skatt av feriepengene, men dette blir jo trukket av på skatteoppgjøret, så det bekymrer meg ikke. Men jeg har aldri hørt at arbeidsgiver må betale noe for å utbetale feriepengene, bortsett fra feriepengene da..

Årsaken til at jeg ønsker å få utbetalt feriepenger nå, er den samme som årsaken til at jeg sluttet i jobben, utrolig useriøse drivere, og jeg har fått en indikator på at det muligens har tenkt å slå seg konkurs over nyttår, å da tenker jeg at jeg kan se langt etter pengene mine..

Anonymous poster hash: cc476...19e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

er du organisert? Vis til lovparagrafen om ikke. Om du ikke er organisert, og de nekter selv om du har krav på må du kontakte advokat. 

Skrevet

Ferieloven §11 sier:

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned.

Du har ikke krav på å få utbetalt feriepengene dine nå ifølge loven.

Arbeidstilsynet skriver:

"Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før du slutter. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret.
Avtale /tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt"

Det kommer altså an på hvilken tariffavtale eller arbeidsavtale du har.

Anonymous poster hash: 151b8...709
Skrevet

Nei, jeg er ikke organiser, så kommer til å vise til lovdata.

Men når motsvaret er "stakkar meg, det koster så mye ekstra om jeg må betale det nå" så lurer jeg på hvilke utgifter han refererer til, han nevner skatt.. Noe jeg tror er feil, man betaler vel ikke for å betale ut feriepenger året før?

Skrevet

Nei, jeg er ikke organiser, så kommer til å vise til lovdata.

Men når motsvaret er "stakkar meg, det koster så mye ekstra om jeg må betale det nå" så lurer jeg på hvilke utgifter han refererer til, han nevner skatt.. Noe jeg tror er feil, man betaler vel ikke for å betale ut feriepenger året før?

Om de må betale mye er ikke ditt problem, for å være litt kynisk ;)

Skrevet

Takk, det er denne paragrafen jeg refererer til i hovedinnlegget, så godt å se at vi er flere som tenker likt :)

ANg evt tarikkavtale/avtale, så ville vel det kommet frem på kontrakten? Det gjør det ikke.

Skrevet

Helt enig, det er ikke mitt problem om han må betale noe ekstra :)

Men når han bruker dette som hovedargument for ikke å betale meg, skulle jeg gjerne slått ihjel dette argumentet ;)

Skrevet

Takk, det er denne paragrafen jeg refererer til i hovedinnlegget, så godt å se at vi er flere som tenker likt :)

ANg evt tarikkavtale/avtale, så ville vel det kommet frem på kontrakten? Det gjør det ikke.

Du må sjekke om dere har tariffavtale og hvilke regler/avtaler som gjelder for utbetaling av feriepenger.

Det står gjerne ikke i kontrakten, men sjefen skal vite dette og ha noe skriftlig på dette

Anonymous poster hash: 151b8...709

Skrevet

Det er ikke et krav å få utbetalt feriepengene når man slutter, men du kan jo argumentere med at dersom han skal utbetale de til neste år må han også sende inn Lønn og trekkoppgave på deg for 2014 også.

Reglen hos oss er å utbetale ved slutt da vi sparer litt kroner ved ikke å skulle sende LTO til tidligere ansatt året etter.

Men kanskje han ikke har pengene dersom du sier han kanskje slås konkurs over nyttår.

Om han ikke "gir" seg så har du dessverre ikke mye du kan gjøre for han har lov til først å utbetale de til neste år.

Anonymous poster hash: a90fe...487
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Nei, arbeidsgiver betaler ikke skatt av å utbetale deg pengene dine nå.

Men egentlig er det så enkelt som at du ber om å få en kopi av den avtalen som er gjort mellom bedrift og ansatte som viser at feriepenger ikke skal utbetales når arbeidsforholdet opphører.  Kan han ikke legge fram den avtalen, så har du krav på å få dem nå.

Skrevet

Oppdatering:

Sendte en mail der jeg refererte til ferieloven paragraf 11, og fikk beskjed om at pengene var på vei inn på konto..

Så får vi se om det stemmer eller om det bare var for å riste meg av i et par dager...

Skrevet

Det er ikke et krav å få utbetalt feriepengene når man slutter, men du kan jo argumentere med at dersom han skal utbetale de til neste år må han også sende inn Lønn og trekkoppgave på deg for 2014 også.

Reglen hos oss er å utbetale ved slutt da vi sparer litt kroner ved ikke å skulle sende LTO til tidligere ansatt året etter.

Men kanskje han ikke har pengene dersom du sier han kanskje slås konkurs over nyttår.

Om han ikke "gir" seg så har du dessverre ikke mye du kan gjøre for han har lov til først å utbetale de til neste år.

Anonymous poster hash: a90fe...487

Ift arbeidsmiljøloven har du faktisk krav på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...