CaptainHindsight Skrevet 8. oktober 2013 #26 Skrevet 8. oktober 2013 Tatt det to ganger. Ene gangen gikk det helt fint, jeg sovnet faktisk. Andre gangen tok de MR av hjernen, og jeg fikk kontrastvæske. Ti-femten sekunder etter den ble satt ble jeg plutselig helt iskald i hjernen, og fryktelig kvalm og svimmel. Han som satt kontrastvæsken forsto ikke hva det kunne være, og bablet om livsfarlig allergi og Gud vet ikke hva. Viste seg at slike ting KAN skje, det er ikke farlig, men man kan føle seg litt tufs etterpå. Men tydeligvis skjer det såpass sjeldent at de ikke ante hva som foregikk. Jeg hadde følt meg bedre om jeg forsto hva som skjedde, derfor skriver jeg dette nå. Altså ikke for å skremme eller noe
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #27 Skrevet 9. oktober 2013 Takk for at du gir beskjed ang kotrastvæsken, jeg har ikke hørt at jeg må ta det så håper jeg slipper. Anonymous poster hash: 513a6...be4
CaptainHindsight Skrevet 9. oktober 2013 #28 Skrevet 9. oktober 2013 Takk for at du gir beskjed ang kotrastvæsken, jeg har ikke hørt at jeg må ta det så håper jeg slipper. Anonymous poster hash: 513a6...be4 Eneste grunnen til at jeg sier det er at det er ekkelt om det skjer og man er helt uforberedt Mest sannsynlig skjer det ikke med deg, siden dette tydeligvis ikke skjer så ofte.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #29 Skrevet 9. oktober 2013 Huff, håper da man får beskjed om den væsken på forhånd... Anonymous poster hash: 513a6...be4
Øyboeren med to små <3 Skrevet 9. oktober 2013 #30 Skrevet 9. oktober 2013 Sier bare en ting; gå på toalettet først..! Sist jeg var i MR tok det en time, og på slutten var jeg så tissetrengt at det holdt på å gå aldeles galt! Her får man brev/telefon fra lege/nevrolog etter ca 2 uker.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #31 Skrevet 9. oktober 2013 Det tar lengre tid med kntrastvæske så det får du beskjed om på forhånd. De siste gangene har de ikke brydd seg om knapper på busken, ringer på fingeren ol hos meg, men alt på overkroppen/ hode må være fritt for metall om du skal ta av hodet. Har tatt masse MR, datteren min har tatt flere. Vanlige undersøkelser har tatt 15 min, kontrast har som sagt vært lengre. Speil og øreklokker med radio har jeg alltid fått, alle stedene jeg har tatt det. Har forsøkt beroligende da jeg var redd første gangen. Men det har hjulpet meg å synge en sang jeg vet tar fem min tre ganger for å vite hvor lang tid det tar. Noen av de som jobbet der er veldig flinke til å fortelle hvor lang tid det skal ta, sier tidsintervallene før hver sekvens, sier hvor mange sekvenser det gjenstår etc. Kjempebra! Det kan du også be om på forhånd. Har aldri fått beskjed om å droppe sminke, men datteren min måtte ta av en genser med glitterprint en gang. Anonymous poster hash: b8962...46d
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #32 Skrevet 9. oktober 2013 Det skal stå i infobrevet ditt om du skal ha kontrastvæske. Jeg får kontrast ved mine CT og cerebral angiografi. Hvis man har matallergi (særlig nøtter/skalldyr tror jeg) må man ta steroider i et døgn før man får kontrastvæske, ellers kan man få en skikkelig allergisk reaksjon. Jeg fikk vite dette tilfeldig etter veneflonen til kontrasten var satt første gang jeg tok CT. Var bare å avbryte hele undersøkelsen for jeg måtte hjem og spise steroider først gitt.. Det er jod i kontrastvæska som man kan reagere på. Anonymous poster hash: c5ab3...328
Øyboeren med to små <3 Skrevet 9. oktober 2013 #33 Skrevet 9. oktober 2013 Holdt forøvrig på å avbryte hele greia første gangen jeg var, i ren panikk. Har "et snev" av klaustrofobi, og var IKKE forberedt på hvor trangt det var.... klarte å samle meg til slutt, og roe meg ned ved å holde øynene lukket og se for meg at det var minst en meter klaring over meg, og konsentrerte meg om musikken. Men denne gangen var jeg forberedt, så nå gikk det mye bedre
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #34 Skrevet 9. oktober 2013 Med datteren min var det funn på MR, da fikk vi svar iløpet av ett par timer. Men det var også en akuttsituasjon. Jeg har fått beskjed selv om at alt var ok i løpet av dagen. Datteren min tok MR i forrige uke og legen ringte dagen etterpå og sa at alt var ok. Jeg tror det er forskjell på om det er sykehusleger eller fastlege som henviser. Anonymous poster hash: b8962...46d
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #35 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg ble henvist av fastlege til MR. Nevrolog ved sykehuset ringte meg opp etter 14 dager med regelrett krisebeskjed. Her tok det tid mao. Anonymous poster hash: c5ab3...328
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #36 Skrevet 9. oktober 2013 Oi, jeg har vært heldig med legene tydeligvis. Anonymous poster hash: b8962...46d
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #37 Skrevet 9. oktober 2013 Jepp. Fortsatt sjokkert over måten jeg fikk beskjed om sykdommen min på. Men sånn er det, annen diskusjon! Håper ikke HI ble skremt likevel nå da, hehe, jeg hadde maks uflaks og tilhører sjeldenhetene altså Det går bra!! Anonymous poster hash: c5ab3...328
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå