Gå til innhold

Noen som har tatt MR her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man svar med engang om det skulle være noe? Hvordan opplevde du det? Noe man bør tenke på før en slik undersøkelse?

Anonymous poster hash: 513a6...be4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar MR en gang i året. Du bør belage deg på høy støy, og at du må slappe av å ligge helt rolig. Man skal ikke ha på sminke og smykker, så det kan være lurt å huske før du drar.

Svar får man ikke med en gang nei.

Lykke til!

Anonymous poster hash: e3396...9c9

Skrevet

Tok mr av urinveiene for noen uker siden. Fikk ikke vite resultatet mens jeg var der - bildene skal tolkes av lege først, mener jeg.

For øvrig en helt ok opplevelse. Ikke ubehagelig, men utrolig merkelig følelse når de sprøytet inn kontrastvæsken. umiddelbar varmefølelse, og det føltes virkelig ut som jeg tisset på meg.

Anonymous poster hash: 278a4...9a5

Skrevet

Takk for svar snille damer! Må si jeg gruver meg bittelitt, men jeg slipper heldigvis kontrastvesken.

Skrevet

Bare hvis det uten tvil står om akutt fare for liv, da blir man sendt direkte videre til sykehusavd. Ellers får man vite svar/funn etter ca.14 dager her ihvertfall.

Det er ikke så mye å tenke på, annet enn å følge sikkerhetsanvisningene, maskinen er en stor magnet og utgjør potensiell fare for liv dersom det befinner seg metall i rommet, disse blir som prosjektiler. Gå med klær uten metall, ta av bh i omkledningsrommet, ta ut piercinger. Skal du inn med hodet er det lurt å holde øynene lukket fra før du kjøres inn hvis du har tendenser til klaustrofobi, det er trangt der inne så jeg anbefaler å holde øyene igjen uansett. Du får en panikknapp i hånden hvis du trenger hjelp. Det høres mye verre ut enn det er, så frykt ikke :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: c5ab3...328

Skrevet

Det er virkelig ingenting å grue seg for!

Du ligger på en benk, that's it :)

Benken står i en stor hvit trommel, du må ligge stille og får øreklokker på for at ikke lyden skal være så intens.

Anonymous poster hash: ea631...88f
Skrevet

Godt at jeg skreiv et innlegg her inn, det hjalp virkelig en dame som er redd det meste som har med undersøkelser å gjøre. Tusen takk for svar!! :-)

Skrevet

Jeg har tatt MR fem ganger de siste to årene. Det går heeelt fint, ikke noe problem. Bare mye bråk. Jeg sovnet nesten av sist gang :D

Anonymous poster hash: 96d2b...d63
Skrevet

Jeg sovna jeg. det tok 15 min i trommelen jeg sov i ti av dem. hihi.. :-)

Anonymous poster hash: cfdfb...84a

Skrevet

Jøss, høres ut som om jeg kan ta det som en avslapning i en travel hverdag;-)

Skrevet

Hei. Hvis du har tendens til klaustrofobi, be dem sette opp et speil. De har et speil som kan settes opp slik at du ser ut av trommelen selv om du ligger og ser i taket. Trommelen er helt hvit på innsiden og har derfor ingen holdepunkter for hvilken retning kroppen befinner seg. Noen får en opplevelse av at de snurrer rundt eller bikker bakover, så dette speilet kan hjelpe på det.

Jeg har vært på flere MR, og det har gått helt fint. Det bråker veldig, men jeg har fått musikk på ørene så det har gått bra. Hver undersøkelse har tatt mellom 40 - 50 minutter hos meg. Kunsten er å ligge helt stille den tiden det tar. Hvis du skal ta MR av beina blir du nok kjørt inn med disse først, slik at hodet ligger på utsiden ;)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 44f45...08e
Skrevet

Gruver meg ikke etter flotte svar fra dere snille damer:-)

Skrevet

Ikke noe å grue seg til, som de andre sier.

Har hørt noen med veldig klaustrofobi som sliter, men de kan til og med få beroligende på forhånd (skal avtales på forhånd).

Jeg har tatt MR tre ganger. Synes egentlig bare det er litt spennende, jeg. Ligger og lurer på hvorfor det bråker, hva de ser osv. Jeg er veldig nysgjerrig ;)

Nå må jeg trolig ta MR igjen. Av hodet denne gangen. Gruer meg ikke til det, bare for hva resultatet evt er, for det er ikke sikkert det er så hyggelig.

Svartid er variabelt ift hvor du tar bildene. Sykehus bruker ofte to uker, men jeg mener at både de og røntgeninstituttene i utgangspunktet skal ha gitt svar til henvisende lege i løpet av en uke.

Nå har du ikke skrevet hva du skal ta bilde av, men et tips er å be om å få bildene på en disk med deg. Be om dette når du registrerer deg når du kommer. Du må betale 70-180 kr (som regel 70), men da har du bildene hvis f.eks. en terapeut vil se bildene også. Legene får bare beskrivelsen, som regel ikke bildene.

Anonymous poster hash: eac17...820
Skrevet

Takk for nok et tips:-) skal ta MR av hodet.

Skrevet

Jeg sovna jeg. det tok 15 min i trommelen jeg sov i ti av dem. hihi.. :-)

Anonymous poster hash: cfdfb...84a

Haha, jeg og!

Skrevet

Tok mr av urinveiene for noen uker siden. Fikk ikke vite resultatet mens jeg var der - bildene skal tolkes av lege først, mener jeg.

For øvrig en helt ok opplevelse. Ikke ubehagelig, men utrolig merkelig følelse når de sprøytet inn kontrastvæsken. umiddelbar varmefølelse, og det føltes virkelig ut som jeg tisset på meg.Anonymous poster hash: 278a4...9a5

Sikker på at ikke du har vært til CT?

Anonymous poster hash: 23e26...2cf

Skrevet

Jeg jobber på MR. Om du skal ta bilde av hodet, må du ligge med hodet inni en coil. Denne tar i mot alle signalene for å kunne lage bilde.

Hos oss tar vanlig hodeprotokoll/ screening 15 minutter. Og man får svar hos legen sin innen 1 uke. Alle svar/resultat skal gå gjennom henvisende lege.

Hos oss får man hørselvern med mulighet til å høre på radio/CD/ musikk fra telefon.

Vikrigste av alt er å ligge helt stille, ellers er det rimelig ufarlig.

Skrevet

Så lenge du ikke har klaustrofobi er det ingenting å grue seg for. Jeg har klaustrofobi og for meg var det helt grusomt, var ikke forberedt på at det skulle være så trangt som det var. Hvis du er helt avslappet med dette er det bare å slappe av og ta seg en blund :)

Anonymous poster hash: 9c55d...820
Skrevet

Jeg tar MR en gang i året. Du bør belage deg på høy støy, og at du må slappe av å ligge helt rolig. Man skal ikke ha på sminke og smykker, så det kan være lurt å huske før du drar.

Lykke til!Anonymous poster hash: e3396...9c9

Har tatt MR mange ganger, har aldri hørt om noe sminkeforbud?

Skrevet

Forresten, om du har et snev av klaustrofobi, så be om å få et sånt "speil" slik at du kan se ut. Det hjelper MASSE!

Skrevet

Jeg har tatt MR av hodet og det var ikke noe problem i det hele tatt, hadde ikke grudd meg om jeg skulle ta den undersøkelsen igjen.

Jeg lå med øynene igjen, for jeg ble litt svimmel av den summingen og snurringen i maskinen rundt meg, men det var ikke skummelt eller ubehagelig på noen måte.

Skrevet

Jeg har tatt MR av hodet og det var ikke noe problem i det hele tatt, hadde ikke grudd meg om jeg skulle ta den undersøkelsen igjen.

Jeg lå med øynene igjen, for jeg ble litt svimmel av den summingen og snurringen i maskinen rundt meg, men det var ikke skummelt eller ubehagelig på noen måte.

Du blir svimmel av det sterke magnetfeltet, bare litt unyttig nørde info fra en radiograf

Skrevet

Jeg tenker det er best å holde øynene lukket å ikke tenke på å bli svimmel...

Skrevet

Lykke til!Anonymous poster hash: e3396...9c9

Har tatt MR mange ganger, har aldri hørt om noe sminkeforbud?

Det er metaller i sminke. Tror det kan forvrenge bildene noe.

Anonymous poster hash: c5ab3...328

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...