Gå til innhold

Noen her som kan en del om slag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på jobb, og spurte en slagrammet om den ville ha hjertebrettet litt opp når den skulle sove for at den ikke skulle ligge helt strak. Da sa kontaktsykepleieren min at dem alltid skal sove helt flatt, og at slagrammede ikke kan ligge med hjertebrettet litt opp.

Klarer ikke å finne noe i pensum om dette og ingenting på nett. 
Er det noen som har hørt noe om dette, og stemmer det isåfall? Min mor som jobber på sykehus har aldri hørt dette, og sier at de hele tiden legger pasienter slik dem selv ønsker å sove.

Anonymous poster hash: cd112...ab8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ihvertfall positivt at du ser på pasienten som "den" :)

Skrevet

Var på jobb, og spurte en slagrammet om den ville ha hjertebrettet litt opp når den skulle sove for at den ikke skulle ligge helt strak. Da sa kontaktsykepleieren min at dem alltid skal sove helt flatt, og at slagrammede ikke kan ligge med hjertebrettet litt opp.

Er det noen som har hørt noe om dette, og stemmer det isåfall? Min mor som jobber på sykehus har aldri hørt dette, og sier at de hele tiden legger pasienter slik dem selv ønsker å sove.

Har ikke jeg vært borti. Hilsen sykepleier.

Anonymous poster hash: 7bd99...e85

Skrevet

Hun sa jeg kunne lese det i pensum men har lest i bøker og googlet, men finner det ingen steder...

Hi

Skrevet

Har ikke jeg vært borti. Hilsen sykepleier.

Jeg ville spurt kontaktsykepleieren om dette. Si på en høflig intressert måte at du ikke kan finne noe i pensum om dette og spør hvordan hun begrunner det.

Skrevet

Skal gjøre det i morgen, for ingen av de jeg har spurt har hørt noe om dette.
Takk for svar :)

Skrevet

Jeg har heller ikke fått med meg dette.

Skrevet

Skjønner ikke hvor hun har det i fra. Mente at dem fikk mye bedre hvile av å ligge flatt, og at hele kroppen kunne slappe bedre av.

Skrevet

Skjønner ikke hvor hun har det i fra. Mente at dem fikk mye bedre hvile av å ligge flatt, og at hele kroppen kunne slappe bedre av.

Det er nok ikke den siste sykepleieren med egne ideer du kommer til å møte på, desverre. Nå er ikke alle egne ideer bare tull, mye kunnskap kommer fra praksis, men husk at sykepleien skal være evidensbasert. Du gjør rett i både nå som student og når du er ferdig utdannet og stille spørsmål og søke bevis for praksisen. Lykke til med studiet :)

Skrevet

Det er jo rett det at man slapper mer av i kroppen om man ligger flatt i forhold til å sitte/ligge i f.eks 80 graders vinkel. Men har ikke hørt at dette er noe man skal ta spesielt hensyn til når det gjelder slagpasienter.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Dette var også nytt for meg, det eneste jeg kan tenke meg er hvis pasienten har en ensidig lammelse, og dermed risiko for å sige ned/over til den rammede siden hvis de ligger for høyt. Men dette skal jo uansett forebygges med enkle grep og stadig tilsyn, så jeg vet faktisk ikke...

Men vil veldig gjerne at du oppdaterer i morgen, så kanskje vi alle kan lære noe nytt! :)

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva hjertebrett er, men jeg har vært lagt inn til overvåkning og da måtte jeg ligge helt flatt til de fant ut om det var kritisk eller. Fikk ikke røre på en arm en gang. Dette for å bruke minst mulig energi.

Anonymous poster hash: 5c9fd...092

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva hjertebrett er, men jeg har vært lagt inn til overvåkning og da måtte jeg ligge helt flatt til de fant ut om det var kritisk eller. Fikk ikke røre på en arm en gang. Dette for å bruke minst mulig energi.

Anonymous poster hash: 5c9fd...092

Hjertebrett er den øverste delen av senga som man kan regulere i ligge/sittestilling :)

Skrevet

De skal ligge mest mulig flatt for å forebygge kontrakturer.

Sykepleier

Anonymous poster hash: b6cf8...aad

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

De skal ligge mest mulig flatt for å forebygge kontrakturer.

Sykepleier

Anonymous poster hash: b6cf8...aad

Nå er det en stund siden for meg, men kontrakturer forebygges jo med god leiring og bytte av stilling? Oppstår ikke kontrakturer hovedsaklig på grunn av inaktive ledd? De kan jo bli like stive i rett stilling?

Skrevet

Dersom en pasient alltid blir liggende litt opp vil en raskt kunne få en forkorting av musklene, at de stivner i en forkortet stilling og blir vanskelig å strekke ut igjen. Kontrakturer er mer permanente og tar lenger tid å utvikle, men er også en fare. Det viktigste er selvfølgelig variasjon og bytte av stilling, men en slagpasient med spastisk muskulatur er ekstra utsatt for kontrakturer. Om natten blir det ofte lenge i samme stilling, og da er det en fordel å ligge flatt.

Anonymous poster hash: 423a9...9ce

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Dersom en pasient alltid blir liggende litt opp vil en raskt kunne få en forkorting av musklene, at de stivner i en forkortet stilling og blir vanskelig å strekke ut igjen. Kontrakturer er mer permanente og tar lenger tid å utvikle, men er også en fare. Det viktigste er selvfølgelig variasjon og bytte av stilling, men en slagpasient med spastisk muskulatur er ekstra utsatt for kontrakturer. Om natten blir det ofte lenge i samme stilling, og da er det en fordel å ligge flatt.

Anonymous poster hash: 423a9...9ce

Ja, jo, jeg er med på den... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...