Gå til innhold

er jeg en dårlige sjef?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ansatt hos meg som har fått lov å slutte før for å rekke barnehagen.

Denne ansatten har kontaktet arbeidstilsynet.

Arbeidsgiver er visst pliktig til å tilrettelegge så lenge det ikke er noen ulemper for bedriften.

Anonymous poster hash: 34f39...788

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øøøøhhh... Hvorfor kontaktet arb.taker arbeidstilsynet i denne situasjonen? H'n fikk det jo som hun ønsket??

Eller ligger det mer bak? Har det blitt stilt krav til å ta igjen denne avspaseringen som strider imot arb.miljøloven?

Anonymous poster hash: 0a189...2f4

Skrevet

dette var vedlig kortfattet skrevet. jah du er en dårlig sjef, fordi du spør om dette, fordi du ikke ser problemstillingen og klarer og møte problemstillingen slik at arbeidtilsynet er tilfredstilt, nei du er ingen dårlig sjef om du finner en løsning.

Anonymous poster hash: 0abf8...307
Skrevet

Hvorfor er arbeidstilsynet kontaktet? Tror du må utdype litt.

Anonymous poster hash: 77e35...ba3
Skrevet

Mener du at hun først fikk nei, men så ja fra deg etter å ha kontaktet arbeidstilsynet?

Det du tenker på er retten til redusert arbeidstid. Det stemmer at ansatte har krav på dette dersom de har sterke velferdsmessige grunner slik din ansatt har og det ikke er til stor ulempe for bedriften. Du betaler naturligvis ikke lønn for kvarteret hun går tidligere.

Hvis du har svart nei uten å sette deg inn i regelverket, så tenker jeg nok at du kunne ha vært en bedre og mer opplyst sjef ;). Men ikke nødvendigvis en dårlig sjef. Til det trengs langt mer.

Skrevet

Ansatte har fått lov til å slutte før tidligere. Men nå har jeg sagt at denne ansatte må gå til endt arbeidstid

Skrevet

Ansatte har fått lov til å slutte før tidligere. Men nå har jeg sagt at denne ansatte må gå til endt arbeidstid

Hvis det er mulig for bedriften å la henne slutte tidlig uten for store ulemper tror jeg faktisk hun har rett på det. Selvfølgelig skal hun trekkes i lønn for de timene hun ikke er på jobb.  

Hvor stor ulempen må være for bedriften vet jeg ikke, men hvis du er medlem i en arbeidsgiverorganisasjon kan det være lurt å ta en prat med dem. Ellers er det bare å snakke med arbeidstilsynet. De er ikke uten videre enige med arbeidstaker bestandig.

Du er ikke noen dårlig sjef selv om du ikke gir arbeidstakerene alt de ønsker seg hele tiden. Det er bra. Noen ganger er det nødvendig å stramme inn på goder, både for lønnsomhtens skyld og for å ikke få for mye murring blandt andre ansatte.

Anonymous poster hash: 4cb3e...c0d

Skrevet

Hvorfor det, om jeg tør spørre?

Du må ha sterk saklig grunn for å si nei til dette.

Skrevet

Du må nok være litt mer utdypende og konkret om du ønsker tilbakemeldinger du får noe ut av.

Jeg personlig blir veldig provosert av min egen sjef fordi hun er lite opplyst og gjerne svarer før hun har sjekket regelverket. Sier ikke at du er sånn, men jeg vil oppfordre deg til å alltid vite hva du snakker om før du svarer ansatte før du gir tilbakemelding på viktige forespørsler :)

Anonymous poster hash: 53190...212

Skrevet

Du skriver hvertfall ufattelig kort og uforståelig til å være en sjef...

Anonymous poster hash: 43477...746
Skrevet

det var helt UMULIG å forstå situasjonen ut ifra det du skrev i hovedinnlegget..

Men jeg kan ikke skjønne hvorfor du plutselig nekter han/henne å gå litt før for å rekke barnehagen?? Jeg er selv sjef, og legger til rette for småbarnsforeldrene så langt jeg overhodet kan.. i min erfaring er småbarnsforeldre en veldig god arbeidskraft: de er gode på prioritering, de er fleksible og de har ofte kjent på kroppen litt hva 'hardt arbeid' betyr..

Jeg erfarer også at hvis jeg strekker meg litt ekstra og legger til rette for at de skal kunne levere og hente barn, være hjemme med syke barn, gå på påskefrokost, juleavslutning osv, så strekker de seg ekstra og gir tilbake til meg og bedriften i form av god arbeidsinnsats osv..

Så hvorfor nekter du plutselig denne ansatte å gå litt tidligere?

Anonymous poster hash: 8a655...6c3
Skrevet

Om du ikke har satt deg inn i regelverket rundt dette og bare har slengt ut at hun ikke kan gå før lenger er du en dårlig sjef.

Om du har satt deg inn i regelverket og gitt din ansatt en skriftlig og god grunn til hvorfor det er til vesentlig ulempe for bedriften at hun går før, så det ikke lar seg gjennomføre lenger er du ingen dårlig sjef.

Du er ingen dårlig sjef selv om du av og til må ta upopulære avgjørelser, men når du må gjøre det skal det gjøres på en skikkelig måte.

Anonymous poster hash: 2fa12...269
Skrevet

En del av det å være en god sjef er å måtte ta upoppulære avgjørelser.

Skrevet

En del av det å være en god sjef er å måtte ta upoppulære avgjørelser. Anonymous poster hash: 4cb3e...c0d

Det er stor forskjell på upopulære avgjørelser og lovstridige avgjørelser

Anonymous poster hash: 53190...212

Skrevet

Hun fikk beskjed via telefon at hun måtte følge vanlig timeliste.

Grunnen er at når jeg skal på møte dagtid må jeg ordne folk for begge 2. Er ikke så ofte det er møte.

Har fått forespørsel om fra flere ansatte om de også kan slutte på denne tiden n. Snakk om en 30 min dette. Får å gjør det rettferdig så må hun følge vanlig arbeidstid.

Skrevet

det var helt UMULIG å forstå situasjonen ut ifra det du skrev i hovedinnlegget..

Men jeg kan ikke skjønne hvorfor du plutselig nekter han/henne å gå litt før for å rekke barnehagen?? Jeg er selv sjef, og legger til rette for småbarnsforeldrene så langt jeg overhodet kan.. i min erfaring er småbarnsforeldre en veldig god arbeidskraft: de er gode på prioritering, de er fleksible og de har ofte kjent på kroppen litt hva 'hardt arbeid' betyr..

Jeg erfarer også at hvis jeg strekker meg litt ekstra og legger til rette for at de skal kunne levere og hente barn, være hjemme med syke barn, gå på påskefrokost, juleavslutning osv, så strekker de seg ekstra og gir tilbake til meg og bedriften i form av god arbeidsinnsats osv..

Skulle ønske du var sjefen min, eller at sjefen min tenkte som deg!

Anonymous poster hash: b6740...7a8

Skrevet

Grunnen er at når jeg skal på møte dagtid må jeg ordne folk for begge 2. Er ikke så ofte det er møte.

Har fått forespørsel om fra flere ansatte om de også kan slutte på denne tiden n. Snakk om en 30 min dette. Får å gjør det rettferdig så må hun følge vanlig arbeidstid.

klarer du ikke å finne en løsning slik at alle som trenger det kan gå 30 minutter før?? uten betalt selvfølgelig..

Kan de komme 30 minutter før?

Kan de ansatte hjelpe hverandre slik at du har nok folk på jobb hele tiden?

Vanskelig å gi konkrete forslag til løsninger når man ikke vet hva slags arbeidsplass, oppgaver osv det er snakk om..

Skrevet

Jobber på butikk. Vanligvis når hun har gått er vi 2-3 personer. Kommer ann på dagene..

Går som regel greit. Har 2 kasser..

Hun fikk også en kveldsvakt annen hver uke. Kun jobbet dagtid. Kan hun gp videre med dette også?

Skrevet

Enig med andre her at det er utrolig vanskelig å gi gode svar på noe uten og vite mer om type bedrift, bakgrunn, muligheter for tilrettelegging og slikt.

I utgangspunktet har du plikt til å legge tilrette ihht. lovverket så lenge det lar seg gjøre og ikke er til stor ulempe for bedriften. Dvs. er dette en butikk, og den da er ubemannet/må stenge 30 min før, så er det klart at dette ikke går. Stopper produksjonen o.l. går det heller ikke. At du skal på møte av og til er nok ikke god nok grunn til å nekte den ansatte å gå litt tidlig normalt. Du kan selvfølgelig si at den ene dagen går ikke, men de andre dagene går o.l.

At de andre ansatte også ønsker å slutte tidligere da, skaper jo problemer og sedvane i bedriften da.

For å gjøre det hele rettferdig ville jeg sagt at denne som ønsker å slutte tidligere kan få gjøre det mot trekk i lønn/redusert stilling. Da blir hun ikke forskjellsbehandlet i forhold til de andre og evt. andre som ønsker kortere arbeidstid må også gå ned i redusert stilling.

Dette er forutsatt at det lar seg gjøre i din bedrift.

Som andre sier, så er du ikke dårlig sjef selv om du sier nei en gang i blant, men sørg i det minste for at du vet du har lov til å si nei. :-)

Skrevet

Skulle ønske du var sjefen min, eller at sjefen min tenkte som deg!

Anonymous poster hash: b6740...7a8

:)

takk - det er hyggelig å høre!

Jeg tror at hvis flere i lederstillinger tenkte slik så ville de ikke bare få dyktige, lojale og effektive ansatte - men de vil også klare å beholde de flinke folkene (som forsvinner til andre stillinger, eller som går ned fra heltid til deltid, fordi de ikke klarer å kombinere jobb og familieliv..)

Og som sjef er jeg jo opptatt av bedriften - det er jo jobben min! Og jeg hadde ikke gjort dette hvis ikke jeg oppriktig mente og trodde at dette tjener bedriften på!! :)

Skrevet

Jobber på butikk. Vanligvis når hun har gått er vi 2-3 personer. Kommer ann på dagene..

Hun fikk også en kveldsvakt annen hver uke. Kun jobbet dagtid. Kan hun gp videre med dette også?

men kan de som jobber kveld begynne en halvtime tidligere, slik at de som trenger det kan gå en halvtime før på ettermiddagen?

Skrevet

En del av det å være en god sjef er å måtte ta upoppulære avgjørelser.

en god sjef prøver også å finne løsninger som funker BÅDE for bedriften og de ansatte..

for uten de ansatte.. osv

:)

Skrevet

Skulle vært min sjef du :-) veldig forståelsesfull og samarbeidsvillig virker du :-)

Skrevet

Jeg jobber også i butikk, og er avhengig av å gå litt før for å rekke barnehagen. Her er det da sånn at kveldsvakta må komme litt før om jeg skal gå før, som regel er ikke dette noe problem. Men de dagene det er et problem må jeg få noen til å hente i barnehagen for meg, for jeg kan selvfølgelig ikke gå tidligere når det ikke har kommet avløser enda.

Kveldsvakter må jeg selvfølgelig også ta, når man jobber i et slikt serviceyrke må man selvfølgelig dele på de ubekvemme vaktene også. Det er ikke sånn at noen skal slippe helt unna kveld og helg mens andre må dekke opp, man deler på disse vaktene. Men om jeg ønsker fri en kveld kan jeg selvfølgelig spørre en av ekstrahjelpene/skoleelevene om de vil ta en kveldsvakt for meg, da jobber jeg kanskje en halv vakt og går hjem klokken halv fire også tar ekstrahjelpen over og jobber til stengetid.

Jeg får selvfølgelig bare betalt for de timene jeg er på jobb.

Om du har latt en av dine ansatte jobbe bare dagvakter og slutte en halvtime før kan du ikke plutselig forandre på det og regne med at det er greit. Du skulle kalt inn personen til en samtale og snakket med henne om hvordan dette skal løses, om kabalen ikke går opp pga alle som nå vil gå tidlig, ingen vil ha kveldsvakter osv vil hun jo antagelig skjønne at dere må legge kabalen på nytt, og på en rettferdig måte. Da må hun evt gå ned i stilling, men det er nå faktisk sånn at man i butikk må regne med å jobbe i hele butikkens åpningstid, dvs kveld og helg også.

For å gjøre det enkelt for deg selv kan du jo la dagvaktene slutte en halvtime før, og la kveldsvaktene begynne en halvtime før, men da må jo de ansatte være klar over at de taper en halvtimes lønn når de jobber dagen og tjener en halvtimes lønn når de jobber kvelden. Sånn har vi gjord det de fleste dagene i uken på min arbeidsplass. Men du må uansett kalle inne denne personen til en medarbeidersamtale så du er sikker på at hun også forstår din side i dette, samtidig som hun kan legge frem sin, så får du evt kalle inn hjelp fra hovedkontoret (regner med det er en kjede du jobber i), dere har vel en personalansvarlig, verneombud o.l. i kjeden.

Anonymous poster hash: 2fa12...269

Skrevet

Sikker på at du er sjef? Du høres ikke helt.....god ut....

Anonymous poster hash: 26356...3f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...