Gå til innhold

To søsken - dele rom? Erfaringer? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to gutter med 24 mnd mellomrom. Yngste er 5 mnd gammel. Vi leker med tanken på å la dem dele rom fra yngste sover natten gjennom, etter hvert at de skal få køyeseng. Noen med erfaringer på å la søsken dele rom? Vi har egentlig to barnerom, men kanskje det er enda mer positivt for to så tette søsken å dele? :) Takknemlig for alle innspill og svar.

Anonymous poster hash: bdffa...f6d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har to jenter som deler rom. Det har sine fordeler og bakdeler. Hadde vi hatt et valg så tror jegvi hadde delt de. Den ene har mye større svønbehov enn den andre, og det amputeres litt når de deler. 

Vi har brukt køyseng, og i en periode lå de begge i enkeltseng og kunne se hverandre. Det siste funket definitivt ikke. Så å har vi satt en hylle mellom slik at de ikke kan kommunisere så mye. 

Skrevet

Vi har en 1 åring og 3 åring på samme rom.. noen ganger må minste sove på et annet rom for de kan vekke hverandre litt.. men stort sett går det bra.. det er et stort rom, så de ligger i hver sin ende, men de kommer til å få hvert sitt rom etterhvert.

Skrevet

Foreløpig virker det som om de har noenlunde lik døgnrytme men jeg vil jo ikke at de skal forkorte hverandres søvn.. Storebror er foreløpig svært lite sjalu men kanskje han bli mer sjalu om lillebror flytter inn og han føler at han må ta mer "ansvar"? Virker på dere begge som om egne rom kanskje er tingen hele veien..

HI

Skrevet

24 mnd mellom våre to, og de har delt rom fra minstemann var ca 10 måneder - går helt strålende! Som regel sover de seg gjennom alt av støy fra den andre..

Og minstemann roer seg faktisk bedre ned ved leggetid hvis treåringen legger seg samtidig :)

Anonymous poster hash: 1a787...3ca

Skrevet

Våre deler rom. De er nå 1 og 2,5. Vi synes det går veldig fint. De har delt siden minste var 6mnd. Men vi er heldige med at eldste sover igjennom det meste, så det gjør ikke noe om minsten våkner litt innimellom. Er de overtrøtte så kan de holde hverandre våkne ei stund etter leggetid, men stort sett så sovner de på 15-20 minutter og da bare med litt koseprat dem imellom først :)

Anonymous poster hash: 933e7...2f6
Skrevet

Nr 6 igjen :) Sikkert det samme hos oss som ved nr 5. Minsten nå vil nesten ikke sove om ikke storesøster legger seg samtidig. Det virker som om de finner mye ro og trygghet i å ha hverandre.

Skrevet

De yngste jentene mine på 3 og 5 år deler rom. Både fordeler og ulemper, men de kommer nok til å dele iallfall 2 år til. 

Anonymous poster hash: 68669...c59
Skrevet

Våre deler rom. De er nå 1 og 2,5. Vi synes det går veldig fint. De har delt siden minste var 6mnd. Men vi er heldige med at eldste sover igjennom det meste, så det gjør ikke noe om minsten våkner litt innimellom. Er de overtrøtte så kan de holde hverandre våkne ei stund etter leggetid, men stort sett så sovner de på 15-20 minutter og da bare med litt koseprat dem imellom først :)

Nr 6 igjen :) Sikkert det samme hos oss som ved nr 5. Minsten nå vil nesten ikke sove om ikke storesøster legger seg samtidig. Det virker som om de finner mye ro og trygghet i å ha hverandre.

Er jo det jeg håper på også, at de skal få et godt samhold og finne trygghet i hverandre. Det rimer jo liksom ikke at mamma og pappa skal sove sammen og så skal brødrene sove alene på sine rom :P

Skrevet

Våre to er seks og fire og har alltid delt rom. Jeg forsøkte å hinte frempå at de kunne ha vert sitt nå, for vi flyttet nylig til et hus med et ekstra soverom. Hun eldste hadde veldig lyst til det. Hun ville ha noe privat, og pynte på. Men når det kom til stykket så ville hun ikke allikevel. Så de koser seg sammen og liker det. 

Har sine små samtaler og "hemmeligheter"

Skrevet

DEtte hører selvsagt til sjeldenhetene, men jeg deler nå likevel: Mine barn sov på samme rom da minsten var 1 år og største 3,5 år. Minsten våknet av og til på natten og var helt i ørska, hylte og skreik og vi fikk liksom ikke ordentlig kontakt med ham. Som regel var det pappaen som gikk inn og roet tilstandene siden han har den misunnelsesverdige egenskapen at han sovner med en gang han legger hodet på puta etterpå, mens jeg sliter veldig med nattesøvnen. Anywho: Minstemann kastet seg ofte av full kraft ned i sprinkelsenga under disse nattlige anfallene, og vi var rett og slett redd han skulle skade seg - det så veldig voldsomt ut. Størstemann misforsto disse opptrinnene fra lillebror og fortalte i bhg at "pappa kaster lillebror ned i senga om natta når han bare skriker og skriker", og vips, så var vi meldt til barnevernet. De har ikke sovet på samme rom etter dette.

Anonymous poster hash: 74cb6...e51
Skrevet

Her er det og 24mnd mellom guttene, og romdeling funker ikke i det hele tatt.. De vekker hverandre og holder det gående hele tiden. Minste er nå 1år, og vi har prøvd litt nå og da siden han var 6mnd.. Minsten elsker oppmerksomheten til storebror og driver å kaster smokker eller kosekluten på gulvet slik at storebror biter på og tar de opp igjen..

Storebror tar av og på lyset slik at lillebror våkner, synger for han, leker med han osvosv.. Hjelper ikke å legge en senere heller..

Koslig eller ei, her funker det ikke.. :P

Tror man må se an ungene om det går greit eller ei.. Kan hende at våre hadde vendt seg til det etter hvert, men den kampen gadd vi ikke når de kan ha hvert sitt rom..

Anonymous poster hash: b3770...81b
Skrevet

To år mellom mine yngste og de har delt rom fea minstemor var 10 mnd.

Stort sett har det gått bra, har vært en drøm å legge begge to.

Men innimellom har de perioder hvor de tuller på kvelden og herjer før de tar kveld.

Men vi har bare tre soverom, så per i dag må de dele uansett.

Skrevet

DEtte hører selvsagt til sjeldenhetene, men jeg deler nå likevel: Mine barn sov på samme rom da minsten var 1 år og største 3,5 år. Minsten våknet av og til på natten og var helt i ørska, hylte og skreik og vi fikk liksom ikke ordentlig kontakt med ham. Som regel var det pappaen som gikk inn og roet tilstandene siden han har den misunnelsesverdige egenskapen at han sovner med en gang han legger hodet på puta etterpå, mens jeg sliter veldig med nattesøvnen. Anywho: Minstemann kastet seg ofte av full kraft ned i sprinkelsenga under disse nattlige anfallene, og vi var rett og slett redd han skulle skade seg - det så veldig voldsomt ut. Størstemann misforsto disse opptrinnene fra lillebror og fortalte i bhg at "pappa kaster lillebror ned i senga om natta når han bare skriker og skriker", og vips, så var vi meldt til barnevernet. De har ikke sovet på samme rom etter dette.

Anonymous poster hash: 74cb6...e51

Må da ha vært natteskrekk om dere ikke fikk kontakt med ham? Har hatt noen slike runder med eldste her når han var halvannet år også, forferdelige greier :(

Skrevet

Mine gutter på 2 og 4 deler rom. De har ikke noe valg. Det går stort sett fint. De sover hele natta. Utfordringen er at minsten må sove før eldste legger seg. Eller så begynner minsten å prate med storebror. Da klager eldste på at han ikke får sove, men mest fordi han egentlig vil sovne i min seng, noe han av og til får. Så det har vært noen runder med det...

Men hvis minsten ikke våkner, så går det bra. Legger dem med 45 min mellomrom.

Skrevet

En gutt og en jente, 3 år mellom de og de stortrives sammen! Største har fått tilbud nå om eget ( men lite ) rom, men vil ikke ha det.. Anbefales

Anonymous poster hash: 59dcf...4fb

Skrevet

Våre er nå 4 og 7 og har delt rom fra minste var et drøyt år. Stort sett fungerer det veldig bra, og de synes det er trygt og godt å sove sammen. Som regel sover yngste når eldste legger seg, så kveldene går fint.

Anonymous poster hash: dfb7c...79f

Skrevet

Her er det 23 mnd mellom gutta og de deler rom. Minste flyttet inn da han var åtte maneder. Det var litt startvansker. Eldste greide ikke la yngste være i fred og det var tull og bråk langt utover kvelden. Vi har bare to soverom så vi måtte bare holde ut med uroen. Nå er yngste 14 mnd og syns det går over all forventning, så og si knirkefritt. De sover godt sammen og trives på samme rom. De er bestevenner, som eldste pleier å si ;)

Anonymous poster hash: 73c4b...7d8
Skrevet

Mine på 1 og 3 deler rom. Begynte da minste var ca 7 mnd. Mest fordi storebror var sjalu og følte seg utestengt, hvorfor skulle han ligge alene på eget rom, mens lille var på vårt rom? Det har gått fint, minste våkner fortsatt en del, men eldste sover gjennom alt av skrik og skrål! :) Det er jo bare å prøve en stund og se om det funker :)

Anonymous poster hash: 23466...797

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...