Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #1 Skrevet 7. oktober 2013 Var hos Helsestasjon før ferien, hun fortalte meg at barnet skulle drikke kun 3.dl melk om dagen... Stemmer dette?? Hva om barnet spør etter melk, må jeg da si nei? Hvis barnet allerede har drukket 3.dl melk tidligere på dagen? De får vann og melk i barnehagen, og barnet vil gjerne ha melk ved frokost her hjemme også, å av og til ved kveldsmat, men dette er ikke alltid... Drikker skummet melk! Hva gjør dere? Anonymous poster hash: bfa3c...d44
Appelsinpiken Skrevet 7. oktober 2013 #2 Skrevet 7. oktober 2013 Her har vi en regel om at man får drikke så mye melk man vil ved måltid, men er man tørst ellers drikker man vann. Er delte meninger blant fagfolk om hvor mye melk barn skal ha og hvor sunt det er..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #3 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg har aldri hørt noen grense om 3dl melk hver dag. Mine får frokostblanding med melk oppi + melk å drikke til frokost, melk til lunsj i barnehagen og melk til kveldsmaten igjen. Anonymous poster hash: 43191...2cb
me_87 Skrevet 7. oktober 2013 #4 Skrevet 7. oktober 2013 Her har gutten min fått melk til alle måltid så det må jo bli mer enn 3 dl. Får han ikke melk så er det så vidt han drikker noe å merker det veldig på bleiene at de er mye mer tørre enn når han får melk til alle måltid Hvorfor er det skadelig med for mye melk?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #5 Skrevet 7. oktober 2013 http://www.melk.no/melk-hele-livet/barn-1-9-ar/ Anonymous poster hash: df7ae...ccf
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 Åhh, tusen takk for fine svar! Begynte å lure litt da jeg var der, men turte ikke nevne noe om det... Takk! Anonymous poster hash: bfa3c...d44
me_87 Skrevet 7. oktober 2013 #7 Skrevet 7. oktober 2013 Men på den linken står det bare hvor mye ett barn trenger,ikke at barnet ikke bør drikke mer enn det.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #8 Skrevet 7. oktober 2013 http://www.melk.no/melk-hele-livet/barn-1-9-ar/ Anonymous poster hash: df7ae...ccf Ja, men de dør vel ikke av et glass for mye av melk? Jeg har ikke peiling på hvor mye melk barnet får i barnehagen? Og hvor mye jeg da må gi når jeg kommer hjem...? Anonymous poster hash: bfa3c...d44
Honningmelon Skrevet 7. oktober 2013 #9 Skrevet 7. oktober 2013 Slapp av, det er absolutt ingen krise om barnet drikker 3 eller 5 dl melk om dagen. Det går helt fint.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #10 Skrevet 7. oktober 2013 Slapp av, det er absolutt ingen krise om barnet drikker 3 eller 5 dl melk om dagen. Det går helt fint. Hehe, ja, var det jeg tenkte meg! Anonymous poster hash: bfa3c...d44
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #11 Skrevet 7. oktober 2013 Kanskje de kan få litt magetrøbbel dersom de går over 1 liter, merker det på magen selv dersom jeg drikker en liter med melk. Men da tenker jeg på en gang og ikke i løpet av en dag Anonymous poster hash: 39c62...ee8
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #12 Skrevet 7. oktober 2013 Er barnet ditt overvektig? I såfall kan kanskje det være grunnen til at hs vil begrense melk? Anonymous poster hash: 2fbae...33c
☆☆☆ Skrevet 7. oktober 2013 #13 Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Melk inneheld mange nyttige næringsstoff, men er fattig på andre, t.d. jern. Om ein drikk mykje melk vil det gå ut over matinntaket då melk er mettande. Dermed risikerar ein jernmangel over tid (såkalla melkeanemi). I tillegg til faren for å byte ut jernrike matvarer med melk har kalsiumet i melka den egenskapen at det binder opp ein del av jernet i matvarene ein et i same måltidet. Denne effekten kan forsterke problemet. Men eg trur neppe du ser effekten allereie ved å overskride 3 dl. Eg meinar å ha hørt at anbefalinga ligg på 5 dl inkludert andre meieriprodukt. Faregrensa ligg nok over anbefalinga. Endret 7. oktober 2013 av ★
me_87 Skrevet 7. oktober 2013 #14 Skrevet 7. oktober 2013 Her er det absolutt ingen fare for at melken blir for mettende hvertfall,sønnen min spiser gjerne 3 skiver selv om han drikker melk til måltidet.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #15 Skrevet 7. oktober 2013 Er barnet ditt overvektig? I såfall kan kanskje det være grunnen til at hs vil begrense melk? Anonymous poster hash: 2fbae...33c Nei, barnet er ikke overvektig i det hele tatt, hun bare nevnte det mot slutten av timen. At barn ikke skal ha mer en 3 dl melk om dagen... Så spurte hun meg hvor mye jeg ga barnet melk, og da fortalte jeg at vi hadde et normalt forhold til drikking av melk, men bruker vann som tørstedrikke... Osv! Men jeg viste ikke selv at barn ikke skulle ha mer en 3.dl melk om dagen, så da turte ikke jeg spørre noe mer om det... Så var bare det! Anonymous poster hash: bfa3c...d44
☆☆☆ Skrevet 7. oktober 2013 #16 Skrevet 7. oktober 2013 Her er det absolutt ingen fare for at melken blir for mettende hvertfall,sønnen min spiser gjerne 3 skiver selv om han drikker melk til måltidet.Det er nok helst småspiste barn som står i fare for anemi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå