Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #26 Skrevet 8. oktober 2013 Ja, det trengs. Snakker både som mor og lærer. Det er ganske intensivt for begge parter, spes. Etter sommerferien. Men dere som klager over at dere har "bare" 5 ukers ferie. Dere kan velge det selv, da det trengs for dere-og de fleste får vel overtidsvetalt om dere jobber overtid? Eller kan velge selv da dere ønsker ånta avspaseringen?hadde vært digg hvisnjeg og kunne tatt meg en billig sydenferie. Jeg får ikke overtidsbetalt, månfølge skoleruta-og tar avspaseringen min i høst-vinter og sommerferien. Men jeg trives som få!! Lærerentil datteren vår "avspaserer stadig vekk. Nå tar hun seg for eksempel en ekstra uke i Spania i fobindelse med høstferien. Det samme gjorde hun i forbindelse med påskeferien og en annen uke i våres. Det er tydligvis ikke vansklig for lærere heller å få avspasering utenom feriene. Søsteren min som også er lærer avspaserer også stadig enkelttimer og noen dager innimellom. Anonymous poster hash: 0a24b...fcb
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #27 Skrevet 8. oktober 2013 Vel, nå kan jeg bare svare for meg selv!Etter sommerferien, i oppstarten gir jeg mye av meg selv for å få struktur og orden på klassen. Det er foreldremøter og nye foreldre å bli kjent med, i tillegg til elevene. Dette er en jobb som krever mye av en som person, noe som kanskje ikke viser så godt for andre som står utenfor(foreldre, ikke-lærere). Jeg kan garantere at det har mye å si for læringsmiljøet resten av skoleåret!Hadde det ikke vært for høstferien, hadde jeg ikke hatt energi til å gjort jobben på samme måte. Klart det er en bonus;0)! Ingen av mine 29 elever bruker ferien på å plukke poteter, men er sikker på at de gjør andre fornuftige/ ufornuftige ting;)!Jeg jobber i barnehage og har samme oppstart på året som deg. Tilvenning av mange nye barn, bli kjent med nye foreldre og har foreldremøte. Er ganske krevende å jobbe i barnehage og, men høstferie har vi ikke. Vi har åpent i høstferie, vinterferie og romjulen. Jeg skjønner at det er godt for barna med et avbrekk, men jeg forstår ikke at lærere føler de må ha ferie få uker etter oppstart Anonymous poster hash: 034a2...7aa 37,5 t, herav 4 t til planlegging er noe annet enn 43,25 timers uke.. At folk som ikke vet bedre slenger ut av seg usakligheter er en ting, men at du som er pedagog sitter og driter i eget reir stusser jeg litt over. Ved undervisning skal du styre 20+ snurrebasser i et rom samtidig, i minst 45 min i strekk. Sleng på årsplaner i alle fag, IOPer og oppfølgingsmøter med PPT/andre instanser så begynner saken å fortone seg litt anderledes. Om du er faglært kan du jo evt komme over til skolen og jobbe med de minste et år eller to, - da har du i der minste et realistisk grunnlag å uttale deg fra. Anonymous poster hash: e21b9...34e
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #28 Skrevet 8. oktober 2013 Vel, nå kan jeg bare svare for meg selv!Etter sommerferien, i oppstarten gir jeg mye av meg selv for å få struktur og orden på klassen. Det er foreldremøter og nye foreldre å bli kjent med, i tillegg til elevene. Dette er en jobb som krever mye av en som person, noe som kanskje ikke viser så godt for andre som står utenfor(foreldre, ikke-lærere). Jeg kan garantere at det har mye å si for læringsmiljøet resten av skoleåret!Hadde det ikke vært for høstferien, hadde jeg ikke hatt energi til å gjort jobben på samme måte. Klart det er en bonus;0)! Ingen av mine 29 elever bruker ferien på å plukke poteter, men er sikker på at de gjør andre fornuftige/ ufornuftige ting;)!Jeg jobber i barnehage og har samme oppstart på året som deg. Tilvenning av mange nye barn, bli kjent med nye foreldre og har foreldremøte. Er ganske krevende å jobbe i barnehage og, men høstferie har vi ikke. Vi har åpent i høstferie, vinterferie og romjulen. Jeg skjønner at det er godt for barna med et avbrekk, men jeg forstår ikke at lærere føler de må ha ferie få uker etter oppstart Anonymous poster hash: 034a2...7aa 37,5 t, herav 4 t til planlegging er noe annet enn 43,25 timers uke.. At folk som ikke vet bedre slenger ut av seg usakligheter er en ting, men at du som er pedagog sitter og driter i eget reir stusser jeg litt over. Ved undervisning skal du styre 20+ snurrebasser i et rom samtidig, i minst 45 min i strekk.Sleng på årsplaner i alle fag, IOPer og oppfølgingsmøter med PPT/andre instanser så begynner saken å fortone seg litt anderledes. Om du er faglært kan du jo evt komme over til skolen og jobbe med de minste et år eller to, - da har du i der minste et realistisk grunnlag å uttale deg fra. Anonymous poster hash: e21b9...34e Godt skrevet! Anonymous poster hash: 9d836...ce6
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #29 Skrevet 8. oktober 2013 Synes det er så morsomt at så mange lærere klager så innmari.. De lærerne jeg kjenner går hjem senest 15.30 hver dag, også må de kanskje sitte et par timer en kveld eller to. Hvordan dette blir 43 timer forstår ikke jeg.. Jeg har selv en krevende jobb uten overtidsbetalt og kun 5 uker ferie. Så hvis spørsmålet er om lærerne trenger ferie: nei Barna: ja, synes det kan være fint for dem å få et avbrekk i hverdagen:) Anonymous poster hash: 57247...e75
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #30 Skrevet 8. oktober 2013 Ja! Vi trenger høstferien! Og de som er så misunnelig på lærerne... Bli lærer selv da? Helt seriøst?! Anonymous poster hash: 7e91c...9eb
Cat_Woman Skrevet 8. oktober 2013 #31 Skrevet 8. oktober 2013 Barna har godt av høstferien tror jeg. At lærerne trenger den for at de skal orke å gjøre en god jobb mellom sommerferien og høstferien synes jeg var et latterlig argument. I de fleste yrker må man gjøre en god jobb i samme periode uten den høstferien å se fram til (eller den sommerferien til å lade opp).
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #32 Skrevet 8. oktober 2013 Enig med Tyra79! Da skoleåret startet tenkte jeg, mens jeg holdt på med planer, oi høstferie allerede uke 41. Men forrige uke kjente jeg at det skulle bli deilig med litt oppladning av egne batterier! Er mye som skjer i begynnelsen av skoleåret. Syns også det er godt å ha litt fri med ungene mine! Ja akkurat...Du er jo lærer, så klart du har fri i høstferien!!Hva med oss vanlige dødelige som kun har 5 uker ferie? Vanskelig å dele dette på 175 fridager gitt... Heldigvis for 1.klassingen min har jeg permisjon, men det er mot normalen... HI Anonymous poster hash: 53fdb...64d Så ungen din skal ikke ha ferie fordi det ikke passer for deg? Synes det er flott at det er høstferie, de er faktisk bare små barn. Anonymous poster hash: a8951...7cc
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #33 Skrevet 8. oktober 2013 Ja, det trengs. Snakker både som mor og lærer. Det er ganske intensivt for begge parter, spes. Etter sommerferien. Men dere som klager over at dere har "bare" 5 ukers ferie. Dere kan velge det selv, da det trengs for dere-og de fleste får vel overtidsvetalt om dere jobber overtid? Eller kan velge selv da dere ønsker ånta avspaseringen?hadde vært digg hvisnjeg og kunne tatt meg en billig sydenferie. Jeg får ikke overtidsbetalt, månfølge skoleruta-og tar avspaseringen min i høst-vinter og sommerferien. Men jeg trives som få!! Lærerentil datteren vår "avspaserer stadig vekk. Nå tar hun seg for eksempel en ekstra uke i Spania i fobindelse med høstferien. Det samme gjorde hun i forbindelse med påskeferien og en annen uke i våres. Det er tydligvis ikke vansklig for lærere heller å få avspasering utenom feriene.Søsteren min som også er lærer avspaserer også stadig enkelttimer og noen dager innimellom. Anonymous poster hash: 0a24b...fcb Vel, jeg er lærer og har ikke den muligheten. Om læreren til datteren deres tar flere ekstra uker ferie i løpet av året kan jeg ikke forstå noe annet enn at det må være uten lønn. Jeg har aldri mulighet til å avspasere enkeltdager innimellom. Jeg har mulighet til å ta vikartimer og ta de ut i avspasering istedetfor betaling, kanskje det er det søsteren din gjør... Men slik er det vel i andre yrker og??? Anonymous poster hash: b10bf...12b
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #34 Skrevet 8. oktober 2013 Vel, nå kan jeg bare svare for meg selv!Etter sommerferien, i oppstarten gir jeg mye av meg selv for å få struktur og orden på klassen. Det er foreldremøter og nye foreldre å bli kjent med, i tillegg til elevene. Dette er en jobb som krever mye av en som person, noe som kanskje ikke viser så godt for andre som står utenfor(foreldre, ikke-lærere). Jeg kan garantere at det har mye å si for læringsmiljøet resten av skoleåret!Hadde det ikke vært for høstferien, hadde jeg ikke hatt energi til å gjort jobben på samme måte. Klart det er en bonus;0)! Ingen av mine 29 elever bruker ferien på å plukke poteter, men er sikker på at de gjør andre fornuftige/ ufornuftige ting;)!Jeg jobber i barnehage og har samme oppstart på året som deg. Tilvenning av mange nye barn, bli kjent med nye foreldre og har foreldremøte. Er ganske krevende å jobbe i barnehage og, men høstferie har vi ikke. Vi har åpent i høstferie, vinterferie og romjulen. Jeg skjønner at det er godt for barna med et avbrekk, men jeg forstår ikke at lærere føler de må ha ferie få uker etter oppstart Anonymous poster hash: 034a2...7aa 37,5 t, herav 4 t til planlegging er noe annet enn 43,25 timers uke.. At folk som ikke vet bedre slenger ut av seg usakligheter er en ting, men at du som er pedagog sitter og driter i eget reir stusser jeg litt over. Ved undervisning skal du styre 20+ snurrebasser i et rom samtidig, i minst 45 min i strekk. Sleng på årsplaner i alle fag, IOPer og oppfølgingsmøter med PPT/andre instanser så begynner saken å fortone seg litt anderledes. Om du er faglært kan du jo evt komme over til skolen og jobbe med de minste et år eller to, - da har du i der minste et realistisk grunnlag å uttale deg fra. Anonymous poster hash: e21b9...34e Hvor står det at jeg er pedagog? Anonymous poster hash: 034a2...7aa
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #35 Skrevet 8. oktober 2013 Ja, det trengs. Snakker både som mor og lærer. Det er ganske intensivt for begge parter, spes. Etter sommerferien. Men dere som klager over at dere har "bare" 5 ukers ferie. Dere kan velge det selv, da det trengs for dere-og de fleste får vel overtidsvetalt om dere jobber overtid? Eller kan velge selv da dere ønsker ånta avspaseringen?hadde vært digg hvisnjeg og kunne tatt meg en billig sydenferie. Jeg får ikke overtidsbetalt, månfølge skoleruta-og tar avspaseringen min i høst-vinter og sommerferien. Men jeg trives som få!! Lærerentil datteren vår "avspaserer stadig vekk. Nå tar hun seg for eksempel en ekstra uke i Spania i fobindelse med høstferien. Det samme gjorde hun i forbindelse med påskeferien og en annen uke i våres. Det er tydligvis ikke vansklig for lærere heller å få avspasering utenom feriene.Søsteren min som også er lærer avspaserer også stadig enkelttimer og noen dager innimellom. Anonymous poster hash: 0a24b...fcb Vel, jeg er lærer og har ikke den muligheten. Om læreren til datteren deres tar flere ekstra uker ferie i løpet av året kan jeg ikke forstå noe annet enn at det må være uten lønn. Jeg har aldri mulighet til å avspasere enkeltdager innimellom. Jeg har mulighet til å ta vikartimer og ta de ut i avspasering istedetfor betaling, kanskje det er det søsteren din gjør... Men slik er det vel i andre yrker og??? Anonymous poster hash: b10bf...12b Eller så er læreren eldre og tar ut "senilukene" sine. (Og så kjenner jeg til enkelte tilfeller som ikke har 100%, men som jobber 100% de fleste ukene, og har lenger friperioder innimellom.) Er selv lærer, og ser at mange elever har veldig godt av høstferieuka. De har hatt en lang sommerferie, og begynner rett på med fulle dager, nye rutiner og ofte mye nytt å forholde seg til. Det er klart de blir slitne! Personlig bruker jeg store deler av høstferien til å jobbe. Elevvurderinger, grundig gjennomgang av bøker, og mye annet smårusk som jeg ikke har rukket over de siste ukene. Anonymous poster hash: e61df...1bf
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #36 Skrevet 8. oktober 2013 Som lærer synes jeg det er helt greit med en liten pause etter hektisk start på året! Men så har vi bare to dager høstferie, da! Anonymous poster hash: 803ff...f31
magica fra tryll Skrevet 8. oktober 2013 #37 Skrevet 8. oktober 2013 Tja,-mine barn elsket ihvertfall ferien, og jeg tror virkelig de hadde godt av det:) Selv har jeg sluttet som lærer fordi jeg synes absolutt ikke feriene veier opp stresset resten av året;)
Tyra79 Skrevet 8. oktober 2013 #38 Skrevet 8. oktober 2013 (endret) Synes det er så morsomt at så mange lærere klager så innmari.. De lærerne jeg kjenner går hjem senest 15.30 hver dag, også må de kanskje sitte et par timer en kveld eller to. Hvordan dette blir 43 timer forstår ikke jeg.. Jeg har selv en krevende jobb uten overtidsbetalt og kun 5 uker ferie. Så hvis spørsmålet er om lærerne trenger ferie: nei Barna: ja, synes det kan være fint for dem å få et avbrekk i hverdagen:) Anonymous poster hash: 57247...e75 Stort sett så gidder jeg ikke å svare på "lærere har for mye fri" tråder, rett og slett fordi ikke-lærere har ikke peiling! Jeg går stort sett hjem fra jobb 15:30 jeg også, da begynner jeg på jobb klokken 7:30. Dvs at jeg noen fredager går 14:30, dersom alt er klart til mandagen. Det vil si at jeg er tilstede på skolen (5x8t-1t fredag) 39 timer i uka. Da er det "en kveld eller to" så er jeg faktisk oppe i 43t i uka! Ikke spesielt vanskelig å forstå;0)! Når det er sagt, blir det ofte en kveld, samt ettermiddag hver søndag. I tentamensperioder er det HELE helger i tillegg (To ganger i året). Under utviklingssamtaler (også to ganger i året) er det cirka 10t i tillegg+ forberedelser. I tillegg til dette kommer foreldremøter, to ganger i året. Så ja, trenger ikke være rakettforsker, hjernekirurg eller mattelærer for å se at regnestykke går opp;0)! MEN, jeg elsker jobben min!! Jeg er ikke blitt lærer hverken grunnet ferie eller fordi jeg blir økonomisk rik av det!! Endret 8. oktober 2013 av Tyra79
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #39 Skrevet 8. oktober 2013 Den gamle potetferien e rvel strengt tatt ikke nødvendig mer , er den virkelig det?Her i Trondheim er høstferien en hel uke, ikke valgfri,så jeg fatter virkelig ikke hvorfor i all verden elevene trenger ferie allerede,de startet jo skolen kun noen uker siden!! Ta bort høstferien sier jeg bare! 175 dager fri i året er alt for mye!!! Hva mener dere lærere egentlig om høstferie?Hvorfor har vi det? Anonymous poster hash: 53fdb...64d Jeg synes det er greit å fordele avspaseringen litt utover året - siden vi har en arbeidsuke på 43,5 timer trenger man en avspaseringsuke mellom sommeren og julen. I tillegg er høstferien en glimrende anledning til å få tatt igjen alt vurderingsarbeidet slik at man kan starte etter høstferien uten "rettebunker". Barna trenger nok også denne uken, i hvert fall etterhvert som de blir ungdommer og har mer lekser og prøver. Godt å få et avbrekk, det er rimelig hektisk å være skoleelev. Særlig på vgs, der de gjerne har 2-3 prøver og innleveringer hver uke i tillegg til "vanlige" lekser. Jeg tillater meg å bruke anledningen til å minne om at lærere har et like langt arbeidsår som alle andre. Vi har IKKE mer ferie enn dere, de lange friperiodene våre har vi fordi vi jobber mer enn dere til vanlig. (Og jada, det finnes andre yrker som har lange uker og noen har ubetalt overtid, men det er faktisk unntakene) Og alle dere som kjenner en lærer som jobber mye mindre enn det - ja, da har dere enten feil inntrykk eller så gjør ikke den læreren jobben sin. Og at andre lærere ikke gjør jobben sin bør faktisk ikke føre til at de av oss som gjør den skal få dårligere arbeidsvilkår. Ikke bare fordi det vil være urettferdig, men også fordi det vil føre til at vi ikke kan gjøre jobben vår like bra lenger. Døgnet har nemlig ikke flere timer! Anonymous poster hash: b4637...d0c
Namnam:D Skrevet 8. oktober 2013 #40 Skrevet 8. oktober 2013 Veldig enig med anonym 22:39 ! Tråder som omhandler læreres arbeidstidsavtale blir jo alltid slik som denne tråden... Noen klager og nærmest latterliggjør læreres avspasering (ikke ferie, som noen kaller det). Mens lærere prøver å forklare-og evnt forsvare jobben sin. Synd at læreryrket ikke innehar mer respekt enn som så. Jepp, jeg er selv lærer. Oppstarten på skoleåret har også denne gang, som før, vært et race uten like. Jeg har jobba rævva av meg i mange uker. Sittet med jobb flere timer om kvelden, flere dager i uka. Pluss i helger. Avspaseringen i høstferien har jeg jobbet inn for lenge siden. I tillegg jobber jeg nå, i den såkalte høstferien. Barna har godt av et avbrekk, selv om ferien kanskje kunne vært forskjøvet noen uker. Høstferien for min del har aldri vært synonymt med bare fri. Selvfølgelig sitter jeg ikke og jobber hele tiden, men en god del timer blir det. Har som sagt jobbet inn avspaseringen allerede. De lærerne som ikke jobber mye på kvelden, evnt helger, tør jeg påstå ikke gjør jobben sin godt nok. Det finner man også i andre yrker... Hilsen lærer, som idag har jobbet hjemme i ca 7 timer. I morra blir det noen timer til... Men jeg elsker jobben min, hvis noen tvilte på det
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #41 Skrevet 8. oktober 2013 Enig med Tyra79! Da skoleåret startet tenkte jeg, mens jeg holdt på med planer, oi høstferie allerede uke 41. Men forrige uke kjente jeg at det skulle bli deilig med litt oppladning av egne batterier! Er mye som skjer i begynnelsen av skoleåret. Syns også det er godt å ha litt fri med ungene mine! Ja akkurat...Du er jo lærer, så klart du har fri i høstferien!!Hva med oss vanlige dødelige som kun har 5 uker ferie?Vanskelig å dele dette på 175 fridager gitt... Heldigvis for 1.klassingen min har jeg permisjon, men det er mot normalen... HI Anonymous poster hash: 53fdb...64d Som lærer i videregående skole så er arbeidsuka mi på 45 timer i henhold til min arbeidstidsavtale. Hvor mange timer jobber du i uka? Anonymous poster hash: 8d571...0ac
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #42 Skrevet 8. oktober 2013 Synes det er så morsomt at så mange lærere klager så innmari.. De lærerne jeg kjenner går hjem senest 15.30 hver dag, også må de kanskje sitte et par timer en kveld eller to. Hvordan dette blir 43 timer forstår ikke jeg.. Jeg har selv en krevende jobb uten overtidsbetalt og kun 5 uker ferie. Så hvis spørsmålet er om lærerne trenger ferie: nei Barna: ja, synes det kan være fint for dem å få et avbrekk i hverdagen:) Anonymous poster hash: 57247...e75 Nå kan jeg kun svare ift videregående skole. Men, jeg har 1,5 time i uka som kontaktlærer, 20 timer undervisning, 20 timer til før og etterarbeid. I tillegg så ligger det 5 timer i uken til bundentid. Bundentiden og for og etter tiden er timer som jeg skal bruke til periodeplaner, årsplaner, produksjon av arbeidsoppgaver, prøver, karraktersetting, midveisvurderinger, utplassering, undervisningsopplegg, eksamensforberedelse, sensurering, eksamens vakt, elevsamtaler, foreldremøter, kurs, avdelingsmøter, jeg har 20 vikartimer i den potten som sjefen min bruker som han ønsker. I tillegg har jeg mine ansvarsområder som skal følges opp både ift utstyr, verktøy, materiale og all dokumentasjon og sikkert mye, mye mer som jeg ikke kommer på i farta. Også jobber jeg med unge mennesker hvor en stor del bor aleine på hybel. De har ofte ikke andre i umiddelbar nærhet når verden raser, dama har dumpa han, ser mørkt ut ift læreplass osv. At jeg går hjem fra jobb kl 1530 betyr ikke at jeg er ferdig på jobb. Da må jeg desverre forlate for å rekke barnehage og skole til barna mine. Når de er godt sovnet setter jeg meg ned og fortsetter. Jeg er akkurat ferdig med forberedelsene til i morgen. Det er grunnen til at jeg fortsatt er våken. Anonymous poster hash: 8d571...0ac
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #43 Skrevet 8. oktober 2013 Ja, det trengs. Snakker både som mor og lærer. Det er ganske intensivt for begge parter, spes. Etter sommerferien. Men dere som klager over at dere har "bare" 5 ukers ferie. Dere kan velge det selv, da det trengs for dere-og de fleste får vel overtidsvetalt om dere jobber overtid? Eller kan velge selv da dere ønsker ånta avspaseringen?hadde vært digg hvisnjeg og kunne tatt meg en billig sydenferie. Jeg får ikke overtidsbetalt, månfølge skoleruta-og tar avspaseringen min i høst-vinter og sommerferien. Men jeg trives som få!! Lærerentil datteren vår "avspaserer stadig vekk. Nå tar hun seg for eksempel en ekstra uke i Spania i fobindelse med høstferien. Det samme gjorde hun i forbindelse med påskeferien og en annen uke i våres. Det er tydligvis ikke vansklig for lærere heller å få avspasering utenom feriene.Søsteren min som også er lærer avspaserer også stadig enkelttimer og noen dager innimellom. Anonymous poster hash: 0a24b...fcb Dama på Kiwi, frisøren på senteret, de som jobber på bilverkstedet, postbudet, brannmannen, de som jobber på kontoret til samboeren min avspaserer og overtidstimene sine. Er det og ille? De fleste har vel stort sett mulighet til å avspaserer det de jobber utover sin 100% stilling. Altså overtid. Vi lærere og kan opparbeide oss overtid med feks å ta vikartimer eller ved å kjøre ekstra undervisning på kveldstid. Det samme gjelder ved kurs og reise. Hvorfor skal ikke vi få ta dette ut i avspasering i stede for i penger? Hvorfor skal det være annerledes for oss? Anonymous poster hash: 8d571...0ac
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #44 Skrevet 8. oktober 2013 Synes det er så morsomt at så mange lærere klager så innmari.. De lærerne jeg kjenner går hjem senest 15.30 hver dag, også må de kanskje sitte et par timer en kveld eller to. Hvordan dette blir 43 timer forstår ikke jeg.. Jeg har selv en krevende jobb uten overtidsbetalt og kun 5 uker ferie. Så hvis spørsmålet er om lærerne trenger ferie: nei Barna: ja, synes det kan være fint for dem å få et avbrekk i hverdagen:) Anonymous poster hash: 57247...e75 Bytt jobb hvis du er så misfornøyd med arbeidstidsavtalen din. Men, du har tross alt 5 uker ferie. Vi lærere har faktisk ikke meir en 4 uker og 1 dag med ferie. Anonymous poster hash: 8d571...0ac
Edelweis Skrevet 8. oktober 2013 #45 Skrevet 8. oktober 2013 Du er på jobb fra 08.30 til 16.30. Men ds har du vel matpause og? Jeg jobber i bhg, 8 timer med 30 min matpause om dagen. 4.5 t i uka til forberedelser av pedagogisk arbeid,foreldresamtaler, dokumentasjon, kartlegging, spesialtilpasning osv.. 2 foreldremøter på 3 timer, ikke glem forberedelser, personalmøte hver 14 dag i 2 timer som jeg får avspasering for når styrer mener det er greit. Blir noen timer på meg også i uka. Både på jobb og hjemme. Forskjellen er at du har kontrakt på at du får betalt for de ekstra timene utover 37.5 timer, mens jeg bruker fritiden. Og jeg har kun 5 uker ferie. Må jobbe høst og vinterferie, jul og påske.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #46 Skrevet 8. oktober 2013 Du er på jobb fra 08.30 til 16.30. Men ds har du vel matpause og? Jeg jobber i bhg, 8 timer med 30 min matpause om dagen. 4.5 t i uka til forberedelser av pedagogisk arbeid,foreldresamtaler, dokumentasjon, kartlegging, spesialtilpasning osv.. 2 foreldremøter på 3 timer, ikke glem forberedelser, personalmøte hver 14 dag i 2 timer som jeg får avspasering for når styrer mener det er greit. Blir noen timer på meg også i uka. Både på jobb og hjemme. Forskjellen er at du har kontrakt på at du får betalt for de ekstra timene utover 37.5 timer, mens jeg bruker fritiden. Og jeg har kun 5 uker ferie. Må jobbe høst og vinterferie, jul og påske. Bytt jobb da vel. Er vel ikke mye vits å gå rundt å være misfornøyd med egen jobb Anonymous poster hash: 8d571...0ac
Edelweis Skrevet 8. oktober 2013 #47 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg er ikke misfornøyd med jobben. Ville bare at læreren over her skulle se at hun ikke jobber stort mer enn oss andre.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #48 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg er ikke misfornøyd med jobben. Ville bare at læreren over her skulle se at hun ikke jobber stort mer enn oss andre. Hvilken lærer? Meg? Anonymous poster hash: 8d571...0ac
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #49 Skrevet 9. oktober 2013 En liten kommentar ang læreres matpause. Vi må spise i storefri. Storefri er ca 30 min. Men, da har mange av oss inspeksjon. 2ganger i uka er storefri/matpause kun 15 min. Ofte går mange minutter av storefri til samtale med elever. Vi må være tilgjengelige når vi har pause. Vi kan aldri regne med 30 min avbrutt pause. Derfor så har vi betalt spisepause, fordi vi i realiteten så og si aldri får en ordentlig spisepause. Kan ikke huske sist gang jeg satt meg ned i fred og ro og spiste i 30 min... I tillegg, de førskolelærerne jeg kjenner som jobber i barnehage, jobber ikke på laaaaangt nær så mye som en vanlig lærer. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Kjenner flere som har jobbet i barnehage, og så jobbet i skolen etterpå. En helt annen hverdag, med mye mer å gjøre... Anonymous poster hash: b0adf...02c
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2013 #50 Skrevet 9. oktober 2013 Ja, det trengs. Snakker både som mor og lærer. Det er ganske intensivt for begge parter, spes. Etter sommerferien. Men dere som klager over at dere har "bare" 5 ukers ferie. Dere kan velge det selv, da det trengs for dere-og de fleste får vel overtidsvetalt om dere jobber overtid? Eller kan velge selv da dere ønsker ånta avspaseringen?hadde vært digg hvisnjeg og kunne tatt meg en billig sydenferie. Jeg får ikke overtidsbetalt, månfølge skoleruta-og tar avspaseringen min i høst-vinter og sommerferien. Men jeg trives som få!! Lærerentil datteren vår "avspaserer stadig vekk. Nå tar hun seg for eksempel en ekstra uke i Spania i fobindelse med høstferien. Det samme gjorde hun i forbindelse med påskeferien og en annen uke i våres. Det er tydligvis ikke vansklig for lærere heller å få avspasering utenom feriene.Søsteren min som også er lærer avspaserer også stadig enkelttimer og noen dager innimellom. Anonymous poster hash: 0a24b...fcb Vel, jeg er lærer og har ikke den muligheten. Om læreren til datteren deres tar flere ekstra uker ferie i løpet av året kan jeg ikke forstå noe annet enn at det må være uten lønn. Jeg har aldri mulighet til å avspasere enkeltdager innimellom. Jeg har mulighet til å ta vikartimer og ta de ut i avspasering istedetfor betaling, kanskje det er det søsteren din gjør... Men slik er det vel i andre yrker og??? Anonymous poster hash: b10bf...12b Søsteren min er helt åpen på at hun nå ikke trenger å bruke så mye tid som beregnet på planlegging og etterarbeid og at mye kan gjøres samtidig som hun ser barneTV med ungene ol. Da hun var nyutdannet jobbet hun heller fler timer enn beregnet men kunne ikke avspasere. Der hun jobber nå er hun med på en del overnattingsturer. Det gir masse avspasering. I tillegg er de ganske ofte satt opp to personer på en klasse. Da tar ofte den ene seg fri for å ordne ting. Det er det tradisjon for å godkjenne der hun jobber. Når det gjelder min datters lærer aner jeg ikke hvorfor hun får så ofte fri eller hva hun får betalt for. Det er ikke noe jeg har noe med. Mulig hun jobber bare drøyt halv stilling eller noe sånt, men det er ganske uheldig for klassen å stadig ha nye vikarer uken etter ferier. Det jeg har noe med er at en så ustabil lærer går ut over undervisningen til ungene. De kommer jo ofte ikke skikklig i gang med undervisningen før den faste læreren er tilbake. Det er også litt rrt at skolen invilger læreren fri mange ganger i året, men ikke elevene. Merklig logikk. Kansje det er så vansklig å få tak i lærere at skolen må ta til takke med det de kan få. Anonymous poster hash: 0a24b...fcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå