Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #1 Skrevet 7. oktober 2013 Den gamle potetferien e rvel strengt tatt ikke nødvendig mer , er den virkelig det?Her i Trondheim er høstferien en hel uke, ikke valgfri,så jeg fatter virkelig ikke hvorfor i all verden elevene trenger ferie allerede,de startet jo skolen kun noen uker siden!! Ta bort høstferien sier jeg bare! 175 dager fri i året er alt for mye!!! Hva mener dere lærere egentlig om høstferie?Hvorfor har vi det? Anonymous poster hash: 53fdb...64d
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #2 Skrevet 7. oktober 2013 Høstferien kommer litt for kjapt etter sommeren ja, men samtidig er det lenge for ungene å gå helt til jul uten annet avbrekk enn helgene. Egentlig kunne høstferien vært en mnd senere etter min mening. På vårparten er det jo vinterferie, påske og alle fridagene i mai, så synes ikke det er urimelig med en uke på høsten. Anonymous poster hash: 104d0...217
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #3 Skrevet 7. oktober 2013 Høstferien kommer litt for kjapt etter sommeren ja, men samtidig er det lenge for ungene å gå helt til jul uten annet avbrekk enn helgene. Egentlig kunne høstferien vært en mnd senere etter min mening. På vårparten er det jo vinterferie, påske og alle fridagene i mai, så synes ikke det er urimelig med en uke på høsten. Anonymous poster hash: 104d0...217 Men de trenger jo ikke en hel uke synes jeg!og da skulle det heller ha kommet i slutten av oktober.. HI Anonymous poster hash: 53fdb...64d
Slalotte Skrevet 7. oktober 2013 #4 Skrevet 7. oktober 2013 Syns det er koselig jeg å ha gutten min hjemme.. han klager ikke han heller akkurat..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #5 Skrevet 7. oktober 2013 Husker når jeg gikk på skole i usa, at periodene mellom ferie virket laaaaaange, for der har de verken høst eller vinterferie. MEN; høstferien kommer for tidlig ja, kunne godt vært litt lenger unna sommerferien, eller vært flexi, som den er mange steder. Anonymous poster hash: 4f73f...892
Tyra79 Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 Vel, nå kan jeg bare svare for meg selv! Etter sommerferien, i oppstarten gir jeg mye av meg selv for å få struktur og orden på klassen. Det er foreldremøter og nye foreldre å bli kjent med, i tillegg til elevene. Dette er en jobb som krever mye av en som person, noe som kanskje ikke viser så godt for andre som står utenfor(foreldre, ikke-lærere). Jeg kan garantere at det har mye å si for læringsmiljøet resten av skoleåret! Hadde det ikke vært for høstferien, hadde jeg ikke hatt energi til å gjort jobben på samme måte. Klart det er en bonus;0)! Ingen av mine 29 elever bruker ferien på å plukke poteter, men er sikker på at de gjør andre fornuftige/ ufornuftige ting;)!
Jojo x3 Skrevet 7. oktober 2013 #7 Skrevet 7. oktober 2013 Enig med Tyra79! Da skoleåret startet tenkte jeg, mens jeg holdt på med planer, oi høstferie allerede uke 41. Men forrige uke kjente jeg at det skulle bli deilig med litt oppladning av egne batterier! Er mye som skjer i begynnelsen av skoleåret. Syns også det er godt å ha litt fri med ungene mine!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #8 Skrevet 7. oktober 2013 Enig med Tyra79! Da skoleåret startet tenkte jeg, mens jeg holdt på med planer, oi høstferie allerede uke 41. Men forrige uke kjente jeg at det skulle bli deilig med litt oppladning av egne batterier! Er mye som skjer i begynnelsen av skoleåret. Syns også det er godt å ha litt fri med ungene mine! Ja akkurat...Du er jo lærer, så klart du har fri i høstferien!!Hva med oss vanlige dødelige som kun har 5 uker ferie? Vanskelig å dele dette på 175 fridager gitt... Heldigvis for 1.klassingen min har jeg permisjon, men det er mot normalen... HI Anonymous poster hash: 53fdb...64d
Jojo x3 Skrevet 7. oktober 2013 #9 Skrevet 7. oktober 2013 Enig med Tyra79! Da skoleåret startet tenkte jeg, mens jeg holdt på med planer, oi høstferie allerede uke 41. Men forrige uke kjente jeg at det skulle bli deilig med litt oppladning av egne batterier! Er mye som skjer i begynnelsen av skoleåret. Syns også det er godt å ha litt fri med ungene mine!Ja akkurat...Du er jo lærer, så klart du har fri i høstferien!!Hva med oss vanlige dødelige som kun har 5 uker ferie?Vanskelig å dele dette på 175 fridager gitt... Heldigvis for 1.klassingen min har jeg permisjon, men det er mot normalen... HI Anonymous poster hash: 53fdb...64d Skjønner det, men tror ungene har godt med et avbrudd likevel, enten de er hjemme eller det er SFO. Og man trenger ikke ta hele uken fri. Min mann tar 1-2dager.
me_87 Skrevet 7. oktober 2013 #10 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg er absolutt for høstferie ja å syns den bør være en uke,skolen er slitsomt med masse press på oss å 2-3 prøver i uken. Men jeg også syns den kommer for kjapt etter sommferien.
*Yuna* Skrevet 7. oktober 2013 #11 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg kan ikke snakke for lærerne, men syns det er helt greit at barna får et avbrekk fra hverdagen.
HvittHus Skrevet 7. oktober 2013 #12 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg mener ungene trenger høstferie, men at den med fordel kan legges en måned senere enn den er nå. Jeg har to ungdommer hjemme, og de var slitne da høstferien startet forrige uke. Yngste er avgangselev og det jobbes beinhardt mot eksamen, og det er veldig mye prøver og innleveringer. Da er det greit å få en uke med litt avslappning.
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 7. oktober 2013 #13 Skrevet 7. oktober 2013 Ja, det trengs. Snakker både som mor og lærer. Det er ganske intensivt for begge parter, spes. Etter sommerferien. Men dere som klager over at dere har "bare" 5 ukers ferie. Dere kan velge det selv, da det trengs for dere-og de fleste får vel overtidsvetalt om dere jobber overtid? Eller kan velge selv da dere ønsker ånta avspaseringen?hadde vært digg hvisnjeg og kunne tatt meg en billig sydenferie. Jeg får ikke overtidsbetalt, månfølge skoleruta-og tar avspaseringen min i høst-vinter og sommerferien. Men jeg trives som få!!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #14 Skrevet 7. oktober 2013 Høstferien her er 2 dager og så er juleferien litt lengre Anonymous poster hash: eddc8...203
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #15 Skrevet 7. oktober 2013 Hehe...Lærerne trenger ferie for det er så tungt å begynne på jobb igjen etter ferien?? Dere har da virkelig mer ferie enn oss andre? For å ta meg selv så hadde jeg 3 uker ferie i juni-juli, så har det gått i ett fra da. Datteren min får ikke ferie,hun må på sfo for jeg er på jobb og skole. De resterende ukene jeg har ferie bruker jeg på skole,for jeg får ikke høstferie på høyskolen. Jeg tror forøvrig at _barna_ har godt av litt ferie før julen. Anonymous poster hash: ccd3f...9df
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 7. oktober 2013 #16 Skrevet 7. oktober 2013 klønete sagt. mentenat det var mest intenst for barna. jeg hadde vel 3 uker ferie jeg og, resten avspasering. jeg går også på skole i høstferien, studerer ved siden av 96 pr. stilling. så der er du ikke alene!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #17 Skrevet 7. oktober 2013 lærere har 41/2 uke ferie, resten er avspasering. så en halv uke mindre.. Anonymous poster hash: 92551...c03
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #18 Skrevet 7. oktober 2013 I nordnorge er stort sett høstferien to dager. Som barn syntes jeg det var lite med kun to fridager mellom sommer og jul... Anonymous poster hash: dc8a6...4fd
indianærn Skrevet 7. oktober 2013 #19 Skrevet 7. oktober 2013 jeg husker at frem til jeg gikk i rundt 4 så hadde vi ikke høstferie. det eneste de oppnådde med det var at en haug foreldre uansett bad fri barna for de skulle på ferie. de innførte da en to eller tredagers ferie, så det ble en langhelg. med dette håpet de at at foreldrene ikke bad fri barna. men dette hjalp ikke og de utvidet til en uke. hos oss hjalp det til at det ble slutt på at elevene ble bedt fri, for da hadde de en mulighet til å dra på høsten.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #20 Skrevet 7. oktober 2013 Ja, det trengs. Snakker både som mor og lærer. Det er ganske intensivt for begge parter, spes. Etter sommerferien. Men dere som klager over at dere har "bare" 5 ukers ferie. Dere kan velge det selv, da det trengs for dere-og de fleste får vel overtidsvetalt om dere jobber overtid? Eller kan velge selv da dere ønsker ånta avspaseringen?hadde vært digg hvisnjeg og kunne tatt meg en billig sydenferie. Jeg får ikke overtidsbetalt, månfølge skoleruta-og tar avspaseringen min i høst-vinter og sommerferien. Men jeg trives som få!! Man jobber ikke overtid i en barnehage og vi får ikke engang avspasering...så nei, den friheten til å ha mer enn 5 ukers ferie har jeg desverre ikke! Anonymous poster hash: 53fdb...64d
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #21 Skrevet 7. oktober 2013 er ikke rart at du ikke har avspasering om du ikke jobber overtid da. det er jo grunnen til at lærere har så mye "ferie".. Anonymous poster hash: 92551...c03
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #22 Skrevet 8. oktober 2013 Synes høstferien burde flyttes til begynnelsen av november, og vinterferien utgå. Anonymous poster hash: c6981...38d
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #23 Skrevet 8. oktober 2013 Hehe...Lærerne trenger ferie for det er så tungt å begynne på jobb igjen etter ferien?? Dere har da virkelig mer ferie enn oss andre? For å ta meg selv så hadde jeg 3 uker ferie i juni-juli, så har det gått i ett fra da. Datteren min får ikke ferie,hun må på sfo for jeg er på jobb og skole. De resterende ukene jeg har ferie bruker jeg på skole,for jeg får ikke høstferie på høyskolen. Jeg tror forøvrig at _barna_ har godt av litt ferie før julen. Anonymous poster hash: ccd3f...9df Vi har virkelig ikke mer ferie enn dere andre. Vi har avspassering fordi vi har lengre arbeidsuker enn dere andre. Fordi vi jobber ekstra lange arbeidsuker synes mange lærere det er fint med høstferie. Ikke alle som arbeider 37,5 timer i uken skjønner dette da de ikke arbeider overtid hver eneste dag i uka. Læreren Anonymous poster hash: b5822...58d
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #24 Skrevet 8. oktober 2013 Hahahaha!!!!!! Jeg er datter av et lærerektepar, og de har aldri overtid i hvert fall;) Anonymous poster hash: e504a...238
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #25 Skrevet 8. oktober 2013 Vel, nå kan jeg bare svare for meg selv! Etter sommerferien, i oppstarten gir jeg mye av meg selv for å få struktur og orden på klassen. Det er foreldremøter og nye foreldre å bli kjent med, i tillegg til elevene. Dette er en jobb som krever mye av en som person, noe som kanskje ikke viser så godt for andre som står utenfor(foreldre, ikke-lærere). Jeg kan garantere at det har mye å si for læringsmiljøet resten av skoleåret! Hadde det ikke vært for høstferien, hadde jeg ikke hatt energi til å gjort jobben på samme måte. Klart det er en bonus;0)! Ingen av mine 29 elever bruker ferien på å plukke poteter, men er sikker på at de gjør andre fornuftige/ ufornuftige ting;)! Jeg jobber i barnehage og har samme oppstart på året som deg. Tilvenning av mange nye barn, bli kjent med nye foreldre og har foreldremøte. Er ganske krevende å jobbe i barnehage og, men høstferie har vi ikke. Vi har åpent i høstferie, vinterferie og romjulen. Jeg skjønner at det er godt for barna med et avbrekk, men jeg forstår ikke at lærere føler de må ha ferie få uker etter oppstart Anonymous poster hash: 034a2...7aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå