Siljeteo Skrevet 7. oktober 2013 #1 Del Skrevet 7. oktober 2013 Hei! Sønnen min på 5 mnd vil ikke ha grøt, bare spytter ut igjen.. Men om han får frukt/middagsmat går det ned på høykant. Må jeg gi grøt, eller kan vi vente? Til han blir litt eldre og prøve igjen da? Og bare gi han middagsmat og frukt nå? Jeg ammerhan, og han får en flaske mme før sengetid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #2 Del Skrevet 7. oktober 2013 Har du prøvd å blande litt frukt inn i grøten? Anonymous poster hash: de855...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljeteo Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 7. oktober 2013 Ja, vi har prøvd å blande inn forskjellige typer frukt og rett og slett bare dyppe skjea i frukten. Men da slikker han bare av frukten og spytter ut grøten. Virker som det er smaken han ikke liker, men jeg har prøvd alle typer det finnes på butikken fra 4mnd, også laget både havre - hirse og risgrøt selv. Men han vil ikke ha.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 7. oktober 2013 #4 Del Skrevet 7. oktober 2013 Her er hun 11 mnd og spiser ikke grøt. Hun hater det. De klarer seg uten grøt hvis de får middag med mye jern i , eller brød med jernberiket pålegg. Les litt om hva som inneholder jern, så slipper du å engste deg for det;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 7. oktober 2013 #5 Del Skrevet 7. oktober 2013 Så lenge babyen får i seg nok kalsium gjennom mm/mme er det ikke nødvendig med grøt. Pass bare på at babyen får i seg nok jern etterhvert gjennom andre matvarer enn grøt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #6 Del Skrevet 7. oktober 2013 fortsett med middag og frukt.. og så lar du han smake grøt jevnlig - ofte må de smake ting mange ganger før de vil ha det Anonymous poster hash: 2297c...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zora-okt10+jun13 Skrevet 7. oktober 2013 #7 Del Skrevet 7. oktober 2013 En baby trenger ikke grøt. Gi middag med kjøtt istedet hvis det går bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljeteo Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 7. oktober 2013 Hittil har jeg bare gitt han mos av søtpotet eller gulrot/potet.. men så de hadde ferdig risgrøt fra hipp med grønnsaker, tenkte att d kanskje kunne være noe men neida.. så igår fikk han et glass med lapskaus, var ikke hjemme og de var dette de hadde på bensinstasjon.. gikk ned på høykant. Han får ofte kokt brokkoli og lignende i babyfeederen, å det liker han godt.. han er vel litt liten til å få brødskiver enda? Er førstegangs så dette rr helt nytt for meg! Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljeteo Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 7. oktober 2013 På hs hørtes det ut som d kun var grøt som var greit å gi. Derfor jeg spørte her, for hu lever i en egen verden. Har prøvd meg fram litt selv, og det virker jo som om han er fornøyd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljeteo Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 7. oktober 2013 Enda et spm, jeg vil gjerne lage mest mulig av maten selv. Selvfølgelig er vi ute på noe så hyler jeg ikke høyt om vi må kjøpe ferdig. Men nå spiser han to måltider per dag, i tillegg til amming og da blir det dyrt om vi skal kjøpe ferdig. Så om det er noen som har noen gode oppskrifter så kom med de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Appelsinpiken Skrevet 7. oktober 2013 #11 Del Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Han er ikke for liten til å få en snakk o.l å gnage på mi si spiste heller aldri grøt. Her tok jeg og kokte tilfeldige grønnsaker jeg hadde liggende (gulrot,blomkål,broccoli, poteter..) ,ihjelkokte det med smør og moste det. Forskjellige kombinasjoner, alt etter hva jeg hadde liggende Endret 7. oktober 2013 av Appelsinpiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljeteo Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 7. oktober 2013 Hvordan gjør dere det med kjøtt? Eller er han for liten til å få det enda? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 7. oktober 2013 #13 Del Skrevet 7. oktober 2013 Hei! Sønnen min på 5 mnd vil ikke ha grøt, bare spytter ut igjen.. Men om han får frukt/middagsmat går det ned på høykant. Må jeg gi grøt, eller kan vi vente? Til han blir litt eldre og prøve igjen da? Og bare gi han middagsmat og frukt nå? Jeg ammerhan, og han får en flaske mme før sengetid Selvfølgelig trenger han ikke spise grøt! Snuppa mi har fått mme fra fødselen. Da hun var 4mnd ville hun ikke ha mer melk. Jeg begynte da med grøt. Da hun var 5mnd ville hun ikke ha mer grøt heller. Da begynte jeg med brødskive. En mnd senere ville hun ha noe nytt så da ble middag poppis. Nå er hun straks 9mnd. Brødskive og middage er fremdeles helten i matveien. Mme er kun tørstedrikke og nattmat. Grøt kan hun ta en gang i blandt, men er ikke så ivrig på det. Må blandes med fruktmos for at hun skal like det ja. Gi det han det han vil ha. Plutselig er det noe nytt han vil ha eller ikke vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljeteo Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #14 Del Skrevet 7. oktober 2013 Ååååå takk for svar! Føler meg liksom som ei "dårlig" mor når han ikke vil ha grøt.. siden hs mener det er kun det og mm/mme han bør få.. :/ idag var det tærne som var mest spennende, men vi prøver litt grøt hver dag før han får midsagsmat.. (3ss pulver i bittelitt vann) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljeteo Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #15 Del Skrevet 7. oktober 2013 Bruker dere leverpostei på når de får brødskive? Tenker bare siden han er så liten om han setter det i halsen? Bløte det ut med mm ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Appelsinpiken Skrevet 7. oktober 2013 #16 Del Skrevet 7. oktober 2013 Leverpostei, sylte, smøreost.. Bløter ikke opp. I starten fikk hun en halv skive rett i hånden, så fikk hun prøve litt selv senere ble det små biter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljeteo Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #17 Del Skrevet 7. oktober 2013 Takk for svar! Vi får prøve oss litt frem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBjella Skrevet 8. oktober 2013 #18 Del Skrevet 8. oktober 2013 Det er mange foreldre som sverger til et lavkarbo/steinalder/paleo-kosthold og som ikke gir babyene sine grøt og korn i det hele tatt. Babyer kan få nødvendig jern og andre næringsstoffer fra andre kilder enn grøt. Det er heller ikke noe problem å få i dem nok karbohydrater gjennom morsmelk/mme, frukt og grønnsaker (så fremt de faktisk spiser det da). Det er vel ikke akkurat det du er ute etter, men poenget var bare å illustrere at det går helt fint uten grøt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljeteo Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter #19 Del Skrevet 8. oktober 2013 Åå, takk for svar! Hvordan er det å gi fisk? Tenker på sånn babymatglass med fiskeboller o.l .. trodde man skulle være forsiktig med å gi fisk jeg :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Appelsinpiken Skrevet 8. oktober 2013 #20 Del Skrevet 8. oktober 2013 Fisk går helt fint de nye retningslinjene sier man skal være forsiktig med de matvarene som finnes allergi for i familien, ellers kan man gi det meste. Men sjekk hva du skal holde deg unna på Internett, bare å søke på Google Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljeteo Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter #21 Del Skrevet 8. oktober 2013 Okei da får vi prøve oss litt frem å se om han liker det han får tusen hjertelig takk for svar!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tro1986 Skrevet 8. oktober 2013 #22 Del Skrevet 8. oktober 2013 Her har jeg laget større porsjoner med grønnsaker/frukt hver for seg, most d og fryst d i isbitformer, da kan du bare ta opp så mye du trenger og blande forskjellige grønnsaker:) Passer perfekt for smaksprøver:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljeteo Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter #23 Del Skrevet 8. oktober 2013 Her har jeg laget større porsjoner med grønnsaker/frukt hver for seg, most d og fryst d i isbitformer, da kan du bare ta opp så mye du trenger og blande forskjellige grønnsaker:) Passer perfekt for smaksprøver:) Ja, jeg har masse sånne babycubes som jeg tenkte jeg skulle fryse ned i de er med lokk og man kan ta de med i veska feks. Men hvordan gjør dere det med kjøtt? Koker eller steker? Kan jeg bruke kjøttdeig uten tilsatt salt og vann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filifjonka Skrevet 9. oktober 2013 #24 Del Skrevet 9. oktober 2013 I den brosjyren "Mat for spedbarn" som vi fikk på helsestasjonen, står det at det er lettere for babyer å fordøye mat som er kokt i stedet for stekt. Det er også noen oppskrifter i den, og der er kjøttdeig inkludert. Og denne brosjyren er utgitt av Helsedirektoratet, så da er vel kjøttdeig ok vil jeg tro! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 9. oktober 2013 #25 Del Skrevet 9. oktober 2013 Bruker dere leverpostei på når de får brødskive? Tenker bare siden han er så liten om han setter det i halsen? Bløte det ut med mm ? Jeg bruker det meste av "limpålegg": leverpostei, syltetøy, prim, gomme, skinkeost, makrell, greddost(den er klebrig nok), kaviar. Jeg har ikke bløtt opp det til mine noen gang. Det ordner de selv. Ikke vær redd for at de får det i halsen. Det er sjelden det går galt med en liten brødbit og til å begynne med er det jo snakk om små biter. Du ser raskt hvor store biter han takler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå