Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #1 Skrevet 7. oktober 2013 Har et barn på 3,5 år som bhg mener er for seint ute språklig. Barnet snakker i fulle setninger og er fullt forståelig for alle, men bytterom to lyder. Barnelegen og helsestasjon mener det er helt vanlig og vil rette seg selv mens bhg har hengt seg helt opp i dette og jeg føler det er et mas om at vi må øve hjemme. Det har vi gjort en stund uten å presse barnet. Vi leser mye, og har ordleker foran speil o.l. Er det virkelig så unormalt at unger på 3,5 år ikke snakker helt rent? Burde vi gjøre mer? Anonymous poster hash: 724d7...c85
Appelsinpiken Skrevet 7. oktober 2013 #2 Skrevet 7. oktober 2013 Dersom barnehagen maser mer ville jeg bare henvist til det helsestasjonen og legen sier. Er helt normalt at et barn på 3,5 ikke snakker helt rent.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #3 Skrevet 7. oktober 2013 Hør på barnelegen. Erfaringsmessig så lager barnehagen litt mye styr rundt dette med språkutvikling og hva som er normalt. Normalområdet er langt større en hva mange tror. En 3.5 åring som snakker helt greit i fulle setninger, men som bare bytter om to lyder er ikke noe å bekymre seg for, i hvert fall ikke hvis barnet er normalt utviklet på alle andre områder og hørsel er OK. Hadde ikke styret med trening osv, men latt det gå seg til. Jeg er rimelig sikker på at dette ordner seg selv ila noen måneder. Dersom problemet fremdeles er der om 1/2 år, ville jeg tatt det opp med helsestasjonen da (altså på 4 års kontrollen). Anonymous poster hash: acff5...807
skjotta Skrevet 7. oktober 2013 #4 Skrevet 7. oktober 2013 barnehagen lager mye styr fordi at HVIS barnet ikke snakker rent når det begynner på skolen er alltid spørsmålet fra både skole og foreldre: "hvorfor ble ikke dette oppdaget og tatt tak i for lenge siden?" barnehagen dekker sine baser fordi vi opplever dette gang på gang. både skole og foreldre ringer fortvilet i september/oktober og formelig skjeller oss ut fordi at vi ikke har gjort jobben vår. vi får også mye press fra PPT om at "vent og se" mentaliteten må ut fordi jo tidligere det gripes tak i, jo kortere trenger tiltakene være. dette er ting legen ikke trenger å ta hensyn til. hvilke lyder er det som byttes? noen er mer "normale" enn andre...
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #5 Skrevet 7. oktober 2013 Si til bhgen at dersom de mener barnet er sent ute kan de henvise til ppt. Det skader ikke å gjøre det. Så slipper du å føle presset. Anonymous poster hash: 7c243...92c
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 Man skal ikke "øve"/ terpe på talefeil hos barn, bare konsekvent si det rette ordet/setningen i svaret tilbake. "Skal jeg i bagehagen i dag"? "Ja, elskling i dag skal du i BARNEHAGEN." Jeg har en gutt med hørselshrmming og vi jobber tett med spesialpedagoger. Jeg ville ikke vært bekymret for talefeil så tidlig, kanskje hvis barnet fortsatt slet med det samme i 5 årsalderen og opp mot skolestart...
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #7 Skrevet 7. oktober 2013 Min 3 åring var tidlig ute med å snakke, men har fortsatt noen ord som uttales feil. Feks. "frosdag" er frokost. Har aldri hørt noe fra barnehagen om det og de fleste barn jeg kjenner har noen småfeil i uttale eller bytter om på bokstaver. Anonymous poster hash: ae3bc...7b1
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #8 Skrevet 7. oktober 2013 Hjelpes! Har de bare barn som er tidlig ute med språket der? Her er barnet snart 3,5 og henger bak de andre, men han utvikler seg i eget tempo. Har PPT inne i bildet, de er ikke bekymret siden han blir bedre og bedre. Han er tospråklig da, men han er jo langt i fra så flink som ditt barn høres det ut. Anonymous poster hash: 125d7...b97
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #9 Skrevet 7. oktober 2013 Barnet bruker l i stedet for n i mange sammenhenger. Har blitt bedre, men tydeligvis går det for sakte. Barnet er normalt på alle andre områder, var ekstremt tidlig ute grovmotorisk og har veldig god kroppskontroll. Finmotorikken er gjennomsnittlig tror jeg. Hørsel og syn er ok, det har jeg sjekket. Om det blir mer får jeg be om at de får utredning fra ppt/ logoped men helt ærlig mener jeg det er bortkastet ressursbruk, sikkert mange som har et større behov og jeg vet køen er lang. Hi Anonymous poster hash: 724d7...c85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå