Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #1 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg har en gutt på 9 år som har det legen kaller infeksjonstyrt astma. Legen har anbefalt oss å vaksinere han mot influensa. Jeg føler det kanskje er unødvendig, men sammtidig er jeg redd for at noe skal skje gutten min. Han blir veldig tett ved forkjølelser/infeksjfoner osv. og da må vi bruke astmaspray. Jeg er skeptisk til vaksiner, men lurer nå på om jeg må legge fra meg prinsippene mine og bare la han få dene vaksinen. Hva ville du gjort om det var ditt barn? Anonymous poster hash: 55057...fb2
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #2 Skrevet 7. oktober 2013 JA! Anonymous poster hash: 4c886...136
☆☆☆ Skrevet 7. oktober 2013 #3 Skrevet 7. oktober 2013 Influensavaksinen ligg litt på grensa for kva som blir ansett riktig for normalbefolkinga, for grupper der ein kan forvente komplikasjonar utover det vanlige er det ikkje tvil for min del. Vaksina er gammal og velbrukt, og eg anser den som veldig trygg å ta.
Mamma_til_2 Skrevet 7. oktober 2013 #4 Skrevet 7. oktober 2013 Jenta mi har og slik astma men har ikke fått beskjed om ekstra vaksine enda vi tester ut singulair og flutide og har ventoline ved siden av, funker dette opptimalt så slipper vi noe annet. Men kommer det opp så blir det nok vaksine på henne.
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. oktober 2013 #5 Skrevet 7. oktober 2013 Nei. Men min datter får ikke astmaanfall, hun blir bare veldig forkjøla og det sitter i lenge.
*Teoline* Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg hadde absolutt fulgt legens anbefaling ja!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #7 Skrevet 7. oktober 2013 Jenta mi har og slik astma men har ikke fått beskjed om ekstra vaksine enda vi tester ut singulair og flutide og har ventoline ved siden av, funker dette opptimalt så slipper vi noe annet. Men kommer det opp så blir det nok vaksine på henne. Legen vår sa at alle som har astma skal/bør vaksineres også om det kun er snakk om lett astma. Han mente at det var spesielt viktig i vårt tilfelle der hvor astmaen er infeksjons utløst. Har du spurt legen direkte om dere bør vaksinere? Etter å ha lest om vaksinen, blir jeg mer og mer overbevist om at vaksine er det rette, men jeg sliter litt med mine indre prinsipper/magefølelsen. Uansett nå har jeg bestilt time, så får vi håpe jeg ikke kommer til å angre. Anonymous poster hash: 55057...fb2
Mamma_til_2 Skrevet 7. oktober 2013 #8 Skrevet 7. oktober 2013 Jenta mi har og slik astma men har ikke fått beskjed om ekstra vaksine enda vi tester ut singulair og flutide og har ventoline ved siden av, funker dette opptimalt så slipper vi noe annet. Men kommer det opp så blir det nok vaksine på henne. Legen vår sa at alle som har astma skal/bør vaksineres også om det kun er snakk om lett astma. Han mente at det var spesielt viktig i vårt tilfelle der hvor astmaen er infeksjons utløst. Har du spurt legen direkte om dere bør vaksinere? Etter å ha lest om vaksinen, blir jeg mer og mer overbevist om at vaksine er det rette, men jeg sliter litt med mine indre prinsipper/magefølelsen. Uansett nå har jeg bestilt time, så får vi håpe jeg ikke kommer til å angre. Anonymous poster hash: 55057...fb2 Har rett og slett ikke tenkt tanken på vaksine pga av astmaen, men virker ikke medisinen som hun får nå så må vi se det ann, er det astma-lege eller fastlege som har foreslått vaksinen?
scarecrow2011 Skrevet 7. oktober 2013 #9 Skrevet 7. oktober 2013 Hadde vaksinert. Den vanlige influensavaksinen er jo en av de mest brukte vaksinene over lang tid.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #10 Skrevet 7. oktober 2013 Jenta mi har og slik astma men har ikke fått beskjed om ekstra vaksine enda vi tester ut singulair og flutide og har ventoline ved siden av, funker dette opptimalt så slipper vi noe annet. Men kommer det opp så blir det nok vaksine på henne. Legen vår sa at alle som har astma skal/bør vaksineres også om det kun er snakk om lett astma. Han mente at det var spesielt viktig i vårt tilfelle der hvor astmaen er infeksjons utløst. Har du spurt legen direkte om dere bør vaksinere? Etter å ha lest om vaksinen, blir jeg mer og mer overbevist om at vaksine er det rette, men jeg sliter litt med mine indre prinsipper/magefølelsen. Uansett nå har jeg bestilt time, så får vi håpe jeg ikke kommer til å angre. Anonymous poster hash: 55057...fb2 Har rett og slett ikke tenkt tanken på vaksine pga av astmaen, men virker ikke medisinen som hun får nå så må vi se det ann, er det astma-lege eller fastlege som har foreslått vaksinen? Det er fastlegen, men jeg ser på folkehelseinstituttet sine nettsider(http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6499&Main_6157=6263:0:25,6566&Content_6499=6178:107510::0:6271:5:::0:0) at de anbefaler de med astma å vaksiner, så legen følger nok retningslinjene. Jeg vet om en gutt som døde i fjor av influensa og det er vell kanskje det som gjør at jeg ikke tørr å la være. Tenk om jeg hadde mistet gutten min pga. dumme prinsipper. Anonymous poster hash: 55057...fb2
Gjest ronja røverdatter Skrevet 7. oktober 2013 #11 Skrevet 7. oktober 2013 Her i huset følger vi vaksineprogrammene, mens vaksiner utenom programmet blir vurdert nøye når de dukker opp - og de fleste, inkludert influensavaksinen blir avvist. Jeg mener at friske mennesker ikke trenger influensavaksine. Men hadde et av barna mine vært i samme situasjon som ditt barn, er jeg temmelig sikker på at vi hadde gått for vaksine.
Mamma_til_2 Skrevet 7. oktober 2013 #12 Skrevet 7. oktober 2013 Jenta mi har og slik astma men har ikke fått beskjed om ekstra vaksine enda vi tester ut singulair og flutide og har ventoline ved siden av, funker dette opptimalt så slipper vi noe annet. Men kommer det opp så blir det nok vaksine på henne. Legen vår sa at alle som har astma skal/bør vaksineres også om det kun er snakk om lett astma. Han mente at det var spesielt viktig i vårt tilfelle der hvor astmaen er infeksjons utløst. Har du spurt legen direkte om dere bør vaksinere? Etter å ha lest om vaksinen, blir jeg mer og mer overbevist om at vaksine er det rette, men jeg sliter litt med mine indre prinsipper/magefølelsen. Uansett nå har jeg bestilt time, så får vi håpe jeg ikke kommer til å angre. Anonymous poster hash: 55057...fb2 Har rett og slett ikke tenkt tanken på vaksine pga av astmaen, men virker ikke medisinen som hun får nå så må vi se det ann, er det astma-lege eller fastlege som har foreslått vaksinen? Det er fastlegen, men jeg ser på folkehelseinstituttet sine nettsider(http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6499&Main_6157=6263:0:25,6566&Content_6499=6178:107510::0:6271:5:::0:0) at de anbefaler de med astma å vaksiner, så legen følger nok retningslinjene. Jeg vet om en gutt som døde i fjor av influensa og det er vell kanskje det som gjør at jeg ikke tørr å la være. Tenk om jeg hadde mistet gutten min pga. dumme prinsipper. Anonymous poster hash: 55057...fb2 ÅÅÅÅhhhh nå må jeg ringe legen og forhøre meg om vi skal vaksinere eller vente! ble helt nummen!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #13 Skrevet 7. oktober 2013 Jenta mi har og slik astma men har ikke fått beskjed om ekstra vaksine enda vi tester ut singulair og flutide og har ventoline ved siden av, funker dette opptimalt så slipper vi noe annet. Men kommer det opp så blir det nok vaksine på henne. Legen vår sa at alle som har astma skal/bør vaksineres også om det kun er snakk om lett astma. Han mente at det var spesielt viktig i vårt tilfelle der hvor astmaen er infeksjons utløst. Har du spurt legen direkte om dere bør vaksinere? Etter å ha lest om vaksinen, blir jeg mer og mer overbevist om at vaksine er det rette, men jeg sliter litt med mine indre prinsipper/magefølelsen. Uansett nå har jeg bestilt time, så får vi håpe jeg ikke kommer til å angre. Anonymous poster hash: 55057...fb2 Har rett og slett ikke tenkt tanken på vaksine pga av astmaen, men virker ikke medisinen som hun får nå så må vi se det ann, er det astma-lege eller fastlege som har foreslått vaksinen? Det er fastlegen, men jeg ser på folkehelseinstituttet sine nettsider(http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6499&Main_6157=6263:0:25,6566&Content_6499=6178:107510::0:6271:5:::0:0) at de anbefaler de med astma å vaksiner, så legen følger nok retningslinjene. Jeg vet om en gutt som døde i fjor av influensa og det er vell kanskje det som gjør at jeg ikke tørr å la være. Tenk om jeg hadde mistet gutten min pga. dumme prinsipper. Anonymous poster hash: 55057...fb2 ÅÅÅÅhhhh nå må jeg ringe legen og forhøre meg om vi skal vaksinere eller vente! ble helt nummen! Holder du meg oppdater hva legen din mener, da får jeg på en måte en "second opinion". Anonymous poster hash: 55057...fb2
Mamma_til_2 Skrevet 7. oktober 2013 #14 Skrevet 7. oktober 2013 Jenta mi har og slik astma men har ikke fått beskjed om ekstra vaksine enda vi tester ut singulair og flutide og har ventoline ved siden av, funker dette opptimalt så slipper vi noe annet. Men kommer det opp så blir det nok vaksine på henne. Legen vår sa at alle som har astma skal/bør vaksineres også om det kun er snakk om lett astma. Han mente at det var spesielt viktig i vårt tilfelle der hvor astmaen er infeksjons utløst. Har du spurt legen direkte om dere bør vaksinere? Etter å ha lest om vaksinen, blir jeg mer og mer overbevist om at vaksine er det rette, men jeg sliter litt med mine indre prinsipper/magefølelsen. Uansett nå har jeg bestilt time, så får vi håpe jeg ikke kommer til å angre. Anonymous poster hash: 55057...fb2 Har rett og slett ikke tenkt tanken på vaksine pga av astmaen, men virker ikke medisinen som hun får nå så må vi se det ann, er det astma-lege eller fastlege som har foreslått vaksinen? Det er fastlegen, men jeg ser på folkehelseinstituttet sine nettsider(http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6499&Main_6157=6263:0:25,6566&Content_6499=6178:107510::0:6271:5:::0:0) at de anbefaler de med astma å vaksiner, så legen følger nok retningslinjene. Jeg vet om en gutt som døde i fjor av influensa og det er vell kanskje det som gjør at jeg ikke tørr å la være. Tenk om jeg hadde mistet gutten min pga. dumme prinsipper. Anonymous poster hash: 55057...fb2 ÅÅÅÅhhhh nå må jeg ringe legen og forhøre meg om vi skal vaksinere eller vente! ble helt nummen! Holder du meg oppdater hva legen din mener, da får jeg på en måte en "second opinion". Anonymous poster hash: 55057...fb2 Ja det kan jeg, når "må" du helst vite det?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #15 Skrevet 7. oktober 2013 Vi har time på onsdag for vaksinering, så helst før det, hadde vært fint Anonymous poster hash: 55057...fb2
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #17 Skrevet 7. oktober 2013 Flott! Kjenner jeg er VELDIG spent på om du blir anbefalt det samme som oss. Anonymous poster hash: 55057...fb2
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #18 Skrevet 7. oktober 2013 Det er fastlegen, men jeg ser på folkehelseinstituttet sine nettsider(http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6499&Main_6157=6263:0:25,6566&Content_6499=6178:107510::0:6271:5:::0:0) at de anbefaler de med astma å vaksiner, så legen følger nok retningslinjene. Jeg vet om en gutt som døde i fjor av influensa og det er vell kanskje det som gjør at jeg ikke tørr å la være. Tenk om jeg hadde mistet gutten min pga. dumme prinsipper. Anonymous poster hash: 55057...fb2 Unnskyld meg, men hvilke prinsipper er det du snakker om? Jeg håper inderlig at du har satt deg skikkelig inn i risikoen ved å gå imot legens anbefaling og ikke baserer din sønns liv og helse pga 'magefølelsen og prinsipper'!! Jeg ser at du heldigvis heller mot å følge legens råd, men jeg håper at du ikke har for vane å holde på prinsipper du har lagd deg uten å sette deg skikkelig inn i sakene? Jeg er faktisk ganske målløs av sjokk her - og det skal jammen noe til etter en tid her inne Anonymous poster hash: 86c8e...531
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #19 Skrevet 7. oktober 2013 Det er fastlegen, men jeg ser på folkehelseinstituttet sine nettsider(http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6499&Main_6157=6263:0:25,6566&Content_6499=6178:107510::0:6271:5:::0:0) at de anbefaler de med astma å vaksiner, så legen følger nok retningslinjene. Jeg vet om en gutt som døde i fjor av influensa og det er vell kanskje det som gjør at jeg ikke tørr å la være. Tenk om jeg hadde mistet gutten min pga. dumme prinsipper. Anonymous poster hash: 55057...fb2 Unnskyld meg, men hvilke prinsipper er det du snakker om? Jeg håper inderlig at du har satt deg skikkelig inn i risikoen ved å gå imot legens anbefaling og ikke baserer din sønns liv og helse pga 'magefølelsen og prinsipper'!! Jeg ser at du heldigvis heller mot å følge legens råd, men jeg håper at du ikke har for vane å holde på prinsipper du har lagd deg uten å sette deg skikkelig inn i sakene? Jeg er faktisk ganske målløs av sjokk her - og det skal jammen noe til etter en tid her inne Anonymous poster hash: 86c8e...531 Hva skal jeg si... Du har rett? Jeg vet ikke, men jeg prøver å gjøre det beste for barna mine, til og med når det går i mot mine grunnprinsipper som alltid har vært "vi vaksinerer ikke mot influensa". Men jeg vil bare høre litt rundt meg hva andre tenker om dette. Takk for innspill, må du ha en fin dag Anonymous poster hash: 55057...fb2
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #20 Skrevet 7. oktober 2013 Ja, selvfølgelig hadde jeg det. Jeg er jo glad i gutten min, jeg vil ikke risikere at han blir alvorlig syk hvis han får influensa. Skjønner nesten ikke spørsmålet.... Anonymous poster hash: b351d...df8
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #21 Skrevet 7. oktober 2013 Hadde jeg hatt barn i risikogruppen hadde jeg definitivt tatt denne vaksinen. Det er virkelig en av de tryggeste og mest utprøvde vaksinene vi har, den tas i hele den industrielle verden, i USA tar vel omtrent absolutt alle den. Her i Norge blir den anbefalt til alle som er utsatt for smitte (helsearbeidere) og alle i risikogruppen. Jeg kan ikke se en eneste grunn til å nekte ta den når du har barn med astma. Anonymous poster hash: 26476...dba
☆☆☆ Skrevet 7. oktober 2013 #22 Skrevet 7. oktober 2013 Ja, selvfølgelig hadde jeg det. Jeg er jo glad i gutten min, jeg vil ikke risikere at han blir alvorlig syk hvis han får influensa. Skjønner nesten ikke spørsmålet.... Anonymous poster hash: b351d...df8 Altså, eg er einig i konklusjonen om vaksinering, men argumentasjonen din krev tilsvar synes eg. Det er hårreisande å implisere at dei som let vere å vaksinere ikkje bryr seg om ungane sine. Vi vil alle det beste for barna våre, uenigheten (og usikkerheten) ligg i kva det beste er. Eg trur du skal slite med å finne nokon som er sikker på at vaksine er til det beste, og som let vere å vaksinere.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #23 Skrevet 7. oktober 2013 Ja, selvfølgelig hadde jeg det. Jeg er jo glad i gutten min, jeg vil ikke risikere at han blir alvorlig syk hvis han får influensa. Skjønner nesten ikke spørsmålet.... Anonymous poster hash: b351d...df8 Altså, eg er einig i konklusjonen om vaksinering, men argumentasjonen din krev tilsvar synes eg. Det er hårreisande å implisere at dei som let vere å vaksinere ikkje bryr seg om ungane sine. Vi vil alle det beste for barna våre, uenigheten (og usikkerheten) ligg i kva det beste er. Eg trur du skal slite med å finne nokon som er sikker på at vaksine er til det beste, og som let vere å vaksinere. Mea culpa. Du har helt rett - selvsagt er HI like glad i sin gutt som jeg er i min, så det var dustete av meg å formulere meg på den måten. Jeg blir bare litt opprørt når foreldre hører på vaksinemotstandernes propaganda og lar seg skremme til ikke å følge legenes råd i sånne tilfeller som dette. Anonymous poster hash: b351d...df8
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #24 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg har en gutt på 9 år som har det legen kaller infeksjonstyrt astma. Legen har anbefalt oss å vaksinere han mot influensa. Jeg føler det kanskje er unødvendig, men sammtidig er jeg redd for at noe skal skje gutten min. Han blir veldig tett ved forkjølelser/infeksjfoner osv. og da må vi bruke astmaspray. Jeg er skeptisk til vaksiner, men lurer nå på om jeg må legge fra meg prinsippene mine og bare la han få dene vaksinen. Hva ville du gjort om det var ditt barn? Anonymous poster hash: 55057...fb2 Hver så inderlig snill og ikke vaksiner! De usynlige bivirkningene av vaksine og langtidsvirkninger er umulig å finne ut av, hva om astmaen blir verre ettersom man tuller med immunforsvaret? Før du velger å få han vaksinert råder jeg deg virkelig til å sjekke ut en gruppe på facebook med masse linker. Vaksineaksjon.no Jeg ville heller fokusert på bedre kosthold og kosttilskudd enn en vaksine. Anonymous poster hash: 73cab...6ec
Gjest vinterbrud Skrevet 7. oktober 2013 #25 Skrevet 7. oktober 2013 Ja,selvfølgelig.Her har jeg også et barn med astma,som får influensa vaksinen hvert år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå