Madolyn Skrevet 12. oktober 2013 #26 Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Her er jeg forresten også veldig tilhenger av sovepose og eget rom Vi har denne soveposen og den er gull verdt, i 100 % pustende merinoull: http://www.mimmis.no/produkt/3205-bambino-merino-ullsovepose-gra.aspx Ekstra kjekk fordi den har glidelås hele veien rundt, veldig kjekt mtp bleieskift og evt lufting. Har hatt to gutter som våknet annenhver time for pupp i over 4 mnd før det begynte å gå seg til. Men vi måtte over på nattflaske i stedet for pupp med begge to før det ble en markant bedring. Grøt er mektig og kan være slitsomt for magen. Hadde ikke gitt grøt på kvelden før etter en uke eller to med tilvenning. Den var fin, men veldig dyr.. :s Hvorfor ble det bedre med flaske i stedenfor pupp? Ga dere morsmelk eller erstatning da? Ja den er kanskje dyr men holder jo i årevis og kan arves av søsken :-) Og barnet bruker den jo 10-12 t i døgnet. Og deilig at den er i 100 % merinoull, prøvde flere billige først men vi syns de ble tette og klamme :-( Her får han både mm og mme på flaske men tydelig at han syns flaske ikke er like kos som pupp så da gidder han ikke å våkne så ofte :-) Egen seng og eget rom pleier å hjelpe veldig mye for de fleste da :-) Endret 12. oktober 2013 av Madolyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MBSS Skrevet 12. oktober 2013 #27 Del Skrevet 12. oktober 2013 Blokkamming!! Høres ut som melkeproduksjonen din ikke er helt justert til babyen og at du aldri kommer til feitmelka ja... Jeg prøvde dette og fikk gode resultat: (tatt fra ammehjelpen) Ny metode: Hel tømming og intervall-amming En nederlandsk ammespesialist har utarbeidet en egen metode for å hjelpe mødre til å få ned for stor melkeproduksjon. På engelsk kaller hun det ”Full drainage and block feeding method”, FDBF, på norsk blir det omtrent : ”hel tømming og intervall-ammings-metoden”. Ved å stimulere brystene litt mindre, havner produksjonen mer i takt med barnets behov. Intervall-amming vil si å dele opp døgnet i intervaller på flere timer (3-4 timer er vanlig), hvor man bruker kun ett bryst gjennom hele denne tiden. Det ene bystet er "på vakt", dvs i bruk, det andre har "fri" Artikkelen som beskriver metoden, finner du her. 1. Man begynner med å pumpe brystene så tomme som mulig en gang. NB! Ikke en gang pr. dag! Dette kan gjøres ved håndmelking eller bruk av pumpe, bare det gjøres grundig. Pumpingen kan skje når som helst på døgnet, velg gjerne den tiden på døgnet som sprengen er verst. Det produseres melk hele tiden, så helt tomt blir det aldri. Når melkestrømmen er redusert til såvidt pipling, kan du holde opp. Den melken du pumper ut, kan du fryse med i små porsjoner til senere bruk. Du kan lese her om oppbevaring av morsmelk her. 2. Med en gang man har pumpet, legger man barnet til brystet, og lar det die fra begge brystene så lenge det vil. Mange mødre forteller om en helt ny opplevelse av ammingen. Barnet dier rolig og sovner ved brystet. 3. Fra det tidspunktet deles dagen i tidsintervaller på for eksempel 3 timer. Man ammer når barnet ønsker, man lar bare være å bytte bryst før de timene er gått. I hvert intervall er et bryst "på vakt", mens det andre har "fri". Man skal ikke pumpe brystene på forhånd da. De tre første timene ammer man bare på det ene brystet (brystet som er på "vakt") Det andre bystet har "fri" Etter 3 timer (eller mer), er det "vaktskifte"; bytt side. NB: Hvis barnet bare ber om mat en gang på de tre timene, skal man vente med å bytte side til barnet har diet minst to ganger fra samme side. Dette pleier å gå greit når man starter med to godt drenerte bryst. Brystet som har "fri" pleier ikke å begynne å bli plagsomt oppfylt så fort. Dersom ikke tre timer er lenge nok hvile for det andre brystet, kan man øke tidsintervallet med en time og se om det hjelper. I noen ekstreme tilfeller har mødre måttet amme et halvt døgn per bryst før det hjalp. Dermed blir det ene brystet skikkelig tømt, og det andre blir ikke stimulert. Kort oppsummert: Begge brystene pumpes så tomme for melk som du klarer, med den metoden som fungerer best for deg. Rett etterpå får barnet "ettertømme" på begge sider, det får die så lenge det vil. Deretter velger du hvilket bryst som skal "på vakt" de neste timene, og hvilket som skal ha "fri". De neste 3-4 timene får barnet fra brystet som har "vakt", enten det vil die to ganger eller ti ganger. De pleier ikke å ta mange ganger. Når det er gått minst tre timer eller minst to amminger, er det "vaktbytte", og brystet som hadde "fri" går på "vakt" de neste timene. Tegn på at teknikken har hatt den ønskede effekten er: Barnet dier roligere, slapper av og sovner ved brystet Barnets mage roer seg ned, det virker mer fornøyd Mor har ikke vondt i brystene av spreng Det kan være nødvendig å fortsette med intervallamming i noen dager før produksjonen synkroniserer seg helt med barnets behov. Etter hvert, når situasjonen har roet seg, kan man bare fortsette å amme som vanlig uten å tenke på hvilket bryst som står for tur. For en del mammaer er det nok å foreta "heltømming" av brystene en gang, mens andre kan ha behov for å ta hele metoden fra starten av etter et par døgn. Dette gjelder sannsynligvis for dem som har hatt problemet lenge. Vi kjenner ikke til at noen har hatt behov for å heltømme brystene en gang til det første døgnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2013 #28 Del Skrevet 12. oktober 2013 Husker at min også var sånn en periode ved 4-5 mnd. De rører seg mere når de blir så store, og det er gjerne ikke nok næring i melken lengre. Får han lov å suge lenge på hvert bryst? Slik at han får det mest næringsrike av melken før han bytter pupp? Den første melken som kommer er veldig tynn. Først når brystet er "tomt" produseres fløte, så det er lurt å la barnet suge litt lengre enn til "tomt". Ville også testet smaksprøver av ulike matvarer - frukt, grønnsaker og grøt - på dagtid fremfor på kvelden. Når barnet er under seks måneder er ikke tarmsystemet ferdigutviklet, så derfor får barna gjerne magevondt eller uro i systemet når riktig mat introduseres. Mener vi ga første smaksprøven ved 4,5 mnd, og at han var 6 mnd før vi var oppe i noe som lignet på en halv porsjon... Gi mat først og så pupp etterpå. Vi måtte gi vann til maten for å unngå hard mage, det hjalp veldig på magevondten. Samsover dere? For meg var det en stor hjelp å slippe å stå opp hver gang det var det minste galt. Liggende amming gir deg muligheten for så vidt å våkne om minien er sulten. Og nei, barnet får ikke dårlige vaner! .:-) Vet at det er frykelig slitsomt med slike netter, men i økeperioder/vekstperioder er det nok ikke så mye å få gjort med det dessverre. Gjør hellere tingene så enkelt som mulig for deg selv, for eksempel ved å samsove eller sove sammen med barnet på dagtid Anonymous poster hash: 6df69...836 Han får bare fra ett bryst om gangen, som oftest er ikke brystet tomt da.... Har gjort som rutine at jeg skifter bleie etter måltidet og så legger han til samme bryst på nytt. (ikke på natten da..) Men synes fortsatt ikke han tømmer det helt, men han vil ikke ha mer. Vi sover i samme seng, så nattemåltidene blir alltid liggende i sengen. Skal til ikea i morra og kjøpe sovepose, og så skal han over i sin egen seng. Føler litt separasjonsangst, men det er viktigere at han får sovet godt på natten, og ikke minst jeg.. Får prøve å sove på dagen når han sover, er skikkelig dårlig til å gjøre det. En du tilbyr Alltid andre brystet dtter det? Kan jo være tomt i første derfor han ikke vil ha mer. Anonymous poster hash: c7295...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 13. oktober 2013 #29 Del Skrevet 13. oktober 2013 Nå begynner dette å gå virkelig på nervene løs! Når sønnen min var 3 mnd hadde han gode natterutiner og sovnet kl 19.00 og våknet 2 ganger om natten for mat. Helt himmelsk! Men helt plutselig rundt 4 mnd begynte det. Hver 2. time for å få mat! Han er ikke stor, så det var jo nødvendig, og jeg trodde bare det var for en periode for å øke mengden. Men det ga seg aldri!!! Var på kontroll på hs og fikk beskjed om at han hadde gått opp lite i vekt, og jeg knakk jo fullstendig sammen, han har jo ikke gjort annet enn å spise!!! Også på dagtid! Puppene er fulle hele tiden, og jeg hører tydelig at han svelger, og etterpå raper han masse og noen ganger kommer det litt gulp. Så fikk jeg råd om å starte med grøt. Var litt skeptisk til å starte med, og det tok noen dager før jeg startet. Følte litt separasjonsangst til å begynne med, men så tenkte jeg at søvn var viktig, så derfor var det viktig å begynne med grøt... Nå har han fått kveldsgrøt 4 kvelder, og alle 4 nettene har han nesten IKKE sovet!!!!!! :`( Nå har han våknet oftere enn før. Tidligere var det bare 5 ganger i løpet av natten (fra 19.00-05.30) Nå er det 7-8 ganger........ Sønn er sutrete og mor er grinete... Disse forbanna h****etes nettene!!! trodde vi hadde funnet en løsning, men den gang ei.... Føler meg som en zombie om dagen.... Kan det være at melken din ikke inneholder nok næring? Vet om flere dette gjelder for. Kanskje du burde prøve mme i stede for grøt? I tillegg har jeg hørt at enkelte blir mer urolige når de starter med grøt, men at det er kun en startfase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #30 Del Skrevet 13. oktober 2013 Blokkamming!! Høres ut som melkeproduksjonen din ikke er helt justert til babyen og at du aldri kommer til feitmelka ja... Jeg prøvde dette og fikk gode resultat: (tatt fra ammehjelpen) Ny metode: Hel tømming og intervall-amming En nederlandsk ammespesialist har utarbeidet en egen metode for å hjelpe mødre til å få ned for stor melkeproduksjon. På engelsk kaller hun det ”Full drainage and block feeding method”, FDBF, på norsk blir det omtrent : ”hel tømming og intervall-ammings-metoden”. Ved å stimulere brystene litt mindre, havner produksjonen mer i takt med barnets behov. Intervall-amming vil si å dele opp døgnet i intervaller på flere timer (3-4 timer er vanlig), hvor man bruker kun ett bryst gjennom hele denne tiden. Det ene bystet er "på vakt", dvs i bruk, det andre har "fri" Artikkelen som beskriver metoden, finner du her. 1. Man begynner med å pumpe brystene så tomme som mulig en gang. NB! Ikke en gang pr. dag! Dette kan gjøres ved håndmelking eller bruk av pumpe, bare det gjøres grundig. Pumpingen kan skje når som helst på døgnet, velg gjerne den tiden på døgnet som sprengen er verst. Det produseres melk hele tiden, så helt tomt blir det aldri. Når melkestrømmen er redusert til såvidt pipling, kan du holde opp. Den melken du pumper ut, kan du fryse med i små porsjoner til senere bruk. Du kan lese her om oppbevaring av morsmelk her. 2. Med en gang man har pumpet, legger man barnet til brystet, og lar det die fra begge brystene så lenge det vil. Mange mødre forteller om en helt ny opplevelse av ammingen. Barnet dier rolig og sovner ved brystet. 3. Fra det tidspunktet deles dagen i tidsintervaller på for eksempel 3 timer. Man ammer når barnet ønsker, man lar bare være å bytte bryst før de timene er gått. I hvert intervall er et bryst "på vakt", mens det andre har "fri". Man skal ikke pumpe brystene på forhånd da. De tre første timene ammer man bare på det ene brystet (brystet som er på "vakt") Det andre bystet har "fri" Etter 3 timer (eller mer), er det "vaktskifte"; bytt side. NB: Hvis barnet bare ber om mat en gang på de tre timene, skal man vente med å bytte side til barnet har diet minst to ganger fra samme side. Dette pleier å gå greit når man starter med to godt drenerte bryst. Brystet som har "fri" pleier ikke å begynne å bli plagsomt oppfylt så fort. Dersom ikke tre timer er lenge nok hvile for det andre brystet, kan man øke tidsintervallet med en time og se om det hjelper. I noen ekstreme tilfeller har mødre måttet amme et halvt døgn per bryst før det hjalp. Dermed blir det ene brystet skikkelig tømt, og det andre blir ikke stimulert. Kort oppsummert: Begge brystene pumpes så tomme for melk som du klarer, med den metoden som fungerer best for deg. Rett etterpå får barnet "ettertømme" på begge sider, det får die så lenge det vil. Deretter velger du hvilket bryst som skal "på vakt" de neste timene, og hvilket som skal ha "fri". De neste 3-4 timene får barnet fra brystet som har "vakt", enten det vil die to ganger eller ti ganger. De pleier ikke å ta mange ganger. Når det er gått minst tre timer eller minst to amminger, er det "vaktbytte", og brystet som hadde "fri" går på "vakt" de neste timene. Tegn på at teknikken har hatt den ønskede effekten er: Barnet dier roligere, slapper av og sovner ved brystet Barnets mage roer seg ned, det virker mer fornøyd Mor har ikke vondt i brystene av spreng Det kan være nødvendig å fortsette med intervallamming i noen dager før produksjonen synkroniserer seg helt med barnets behov. Etter hvert, når situasjonen har roet seg, kan man bare fortsette å amme som vanlig uten å tenke på hvilket bryst som står for tur. For en del mammaer er det nok å foreta "heltømming" av brystene en gang, mens andre kan ha behov for å ta hele metoden fra starten av etter et par døgn. Dette gjelder sannsynligvis for dem som har hatt problemet lenge. Vi kjenner ikke til at noen har hatt behov for å heltømme brystene en gang til det første døgnet. Dette funket også for meg :-) Gikk vel stort sett slik hele ammeperioden etter hva jeg husker. Anonymous poster hash: 6df69...836 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvador Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter #31 Del Skrevet 16. oktober 2013 Var til kontroll i dag og lillegutt har gått ned i vekt..... trodde absolutt ikke han skulle gå ned i vekt etter at vi startet med grøt! Føler han ammer hele tiden, og i tillegg får han grøt på kvelden. Nettene er ikke like ille som da vi introduserte grøt, men er akkurat som før grøt. Det er nok et tydelig tegn på at det ikke er særlig næring i melken min.... Skal til hs i morgen på samtale, og forhåpentligvis komme frem til en bedre løsning. Kanskje jeg skal prøve det MBSS foreslår, skal høre med hs. Takk for masse svar Vi har forresten kjøpt sovepose, men føler egentlig den er litt for tynn for å erstatte dyne slik det står i instruksjonen, han har flere ganger våknet helt iskald! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 16. oktober 2013 #32 Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Var til kontroll i dag og lillegutt har gått ned i vekt..... trodde absolutt ikke han skulle gå ned i vekt etter at vi startet med grøt! Føler han ammer hele tiden, og i tillegg får han grøt på kvelden. Nettene er ikke like ille som da vi introduserte grøt, men er akkurat som før grøt. Det er nok et tydelig tegn på at det ikke er særlig næring i melken min.... Skal til hs i morgen på samtale, og forhåpentligvis komme frem til en bedre løsning. Kanskje jeg skal prøve det MBSS foreslår, skal høre med hs. Takk for masse svar Vi har forresten kjøpt sovepose, men føler egentlig den er litt for tynn for å erstatte dyne slik det står i instruksjonen, han har flere ganger våknet helt iskald! Vår erfaring er også at soveposer er kjøligere enn dyner. Derfor vi har både pysj og sovepose i 100 % merinoull. Hjelper jo ikke at dyna er varm når ungen sparker den av hele tida Hadde definitivt prøvd ut teknikken som MBSS beskriver. Men det er ikke sikkert at HS har særlig erfaring med dette, hadde nok heller ringt Ammehjelpen som er ekspertene: http://ammehjelpen.no/fa-ammehjelp Endret 16. oktober 2013 av Madolyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 17. oktober 2013 #33 Del Skrevet 17. oktober 2013 Her har vi det kjølig på soverommet så jeg legger enten et ullteppe over babyen eller dynen et stykke på (opp til magen f.eks.) det er passe hos oss. Man kan jo også bruke en tykk ullpysj dersom barnet tåler det Stakkars deg som fikk en sånn opplevelse på kontroll! Det må være fælt at barnet har gått ned i vekt og vite at det faktisk sulter Jeg hadde nok sporenstreks begynt med mme. Blokkamming er sikkert vel og bra, men jeg tror at dersom barnet sågar har gått ned i vekt til tross for så mye amming holder ikke den morsmelken du produserer desverre. Jeg hadde heller ikke klart å vente på resultater her. Å vite at barnet er konstant sulten ville gjort meg gal, så ville ikke eksperimentert noe mer, men gitt ungen næring. Masse lykke til og en stor klem til deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvador Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter #34 Del Skrevet 17. oktober 2013 Var til samtale i dag. Skal starte opp med et måltid til på dagtid og fikk råd om å bruke litt matolje i grøten. Ikke mye, maks en teskje. Skal også starte med det dere kaller blokkamming i morra. Så det sammen med ekstra grøtmåltid på dagen og olje, tror jeg han skal få lagt på seg litt Er optimistisk! Har lagt saueskinn i sengen hans, og han har fått på seg langermet body og en tynn bukse, og så har jeg kjøpt dyneklyper. Så krysser fingrene for at han ikke skal bli kald i natt! Nå ligger han og koser i sengen og holder på å sovne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvador Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter #35 Del Skrevet 20. oktober 2013 Nå har jeg startet med to grøtmåltider om dagen, har olje i grøten og intervallammer. Så får jeg gi det noen dager før jeg evt ser noen resultater på vekten Når det gjelder natten så har jeg satt saueskinn i sengen hans, kjøpt dyneklemmer så han ikke sparker av seg dynen, satt ullpledd mellom han og dynen, kler på han langermet body og god og myk bukse og det er 20,5grader på soverommet, men allikevel er han iskald når jeg tar han opp! Gir snart opp dette her! Han kan jo ikke ligge og fryse! Jeg begynner å tro at det er det som er årsaken til at han våkner så ofte som han gjør! I natt var det totalt 7 ganger oppvåkning mellom kl 18.30 og 05.00. Når han våkner ligger han ikke og gråter høyt, han ligger mer og ynker seg og snur hodet fra side til side og smågråter. Prøver å gi smokk i første omgang, men etter 30 min med smokk inn og ut tar jeg han opp og ammer. Han sovner under måltidet og etter rap legger jeg han ned i sengen igjen og han sover søtt. Så er det bare å prøve å sove en kort stund til før neste måltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ett til! Skrevet 20. oktober 2013 #36 Del Skrevet 20. oktober 2013 Nå har jeg startet med to grøtmåltider om dagen, har olje i grøten og intervallammer. Så får jeg gi det noen dager før jeg evt ser noen resultater på vekten Når det gjelder natten så har jeg satt saueskinn i sengen hans, kjøpt dyneklemmer så han ikke sparker av seg dynen, satt ullpledd mellom han og dynen, kler på han langermet body og god og myk bukse og det er 20,5grader på soverommet, men allikevel er han iskald når jeg tar han opp! Gir snart opp dette her! Han kan jo ikke ligge og fryse! Jeg begynner å tro at det er det som er årsaken til at han våkner så ofte som han gjør! I natt var det totalt 7 ganger oppvåkning mellom kl 18.30 og 05.00. Når han våkner ligger han ikke og gråter høyt, han ligger mer og ynker seg og snur hodet fra side til side og smågråter. Prøver å gi smokk i første omgang, men etter 30 min med smokk inn og ut tar jeg han opp og ammer. Han sovner under måltidet og etter rap legger jeg han ned i sengen igjen og han sover søtt. Så er det bare å prøve å sove en kort stund til før neste måltid. hva med ullbody og ullbukse eller ullpysj da? så rart at han er kald når du har på han såpass mye klær...og 20 grader er jo ikke kaldt! jeg kjøpte en varmeflaske til jenta mi som jeg legger helt inntil henne,sånn at det er en annen varmekilde sammen med henne. hun våkner jo mye fordi,men det er fordi hun snur døgnet sitt...spiser på natta og sover på dagen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 23. oktober 2013 #37 Del Skrevet 23. oktober 2013 Hvordan går det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå