Gå til innhold

Fant en kul :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i dusjen nå og fant en kul øverst på venstre side av ribbeina. Den er bevegelig og ikke vond. Men, jeg ble så redd. Jeg har lenge hatt angst for å få kreft, og nå ble jeg liksom sikker med en gang. 

Hvordan kjennes en skummel kul ut, og hvordan kjennes en ufarlig kul ut?

Hilsen Redd...

Anonymous poster hash: 210f3...c3e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste kuler er godartede. Glatte, bevegelige kuler er som oftest godartede.

Men alle kuler skal undersøkes, så i morgen ringer du legen og bestiller en time.

Men ikke ta noen sorger på forskudd!

Anonymous poster hash: bb422...524
Skrevet

Ikke vær redd! Mest sannsynlig er dette helt ufarlig, men du MÅ skaffe time hos legen din snarest og få dette sjekket. Jeg fant en kul i brystet i våres og fikk helt hetta, men det viste seg å være en melkekjertel - helt ufarlig :)

Klem til deg <3

Skrevet

Ja, jeg skal ringe legen å få time så fort som mulig. Regner med det blir på onsdag da jeg ser fastlegen min er på jobb da.

Hva skjer evt videre? Blir man uansett sendt videre til utredning, eller kan legen kjenne der og da om det er farlig eller ikke?

Skrevet

Du blir sendt til mamografi og mest sannsynlig tar de en vevsprøve av kulen.

Skrevet

Jeg fant også en kul og ringte til legen dagen etter. Fikk time samme dag, legen kunne kjenne at der var mest sannsynligvis melkekjertel, jeg hadde visst flere "kuler".

Legen henviste uansett til mammografi for sikkerhetskyld. Her viste det seg at jeg har bare knudrete vev. Heldigvis.

I de fleste tilfeller er det uskyldige/godartete kuler.

Det viktigste er å få sjekket det med en gang for sikkerhetskyld. Prøv å ikke tenke så mye på det :)

Anonymous poster hash: 5191a...73b

Skrevet

Men, dette er ikke i brystet. Den sitter under brystet påribbeina. Da blir det vel evt annen type undundersøkelse? 

Skrevet

Men, dette er ikke i brystet. Den sitter under brystet påribbeina. Da blir det vel evt annen type undundersøkelse? 

Da vil jeg tro de velger ultralyd først.

Jeg var hos legen for en måned siden, nevnte også en kul jeg oppdaget ca seks uker før legetimen. Trodde først det var en kvise, så en liten hoven lymfeknute fordi jeg hanglet litt. Legen kjente på den og ville se det an fordi den virket godartet.

Men nå har den endret seg, og det er også endringer i knokkelen under kulen og jeg begynner å få press i området. Så jeg må også ringe legen i morgen...

Min kul ligger slik an at jeg vil tro at det må bli MR, for det vil være vanskelig å komme til med et ultralydapparat.

Anonymous poster hash: bb422...524

Skrevet

Takk for svar. 

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å holde humøret oppe i ventetiden, men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...