Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #1 Skrevet 6. oktober 2013 Hvilken uke fødte du? Hvilken vei lå den med ryggen sin når fødselen startet? Opplevde du komplikasjoner av noe slag under fødselen? Hvor lang tid fra vannavgang/første rie til babyen var ute? De som ikke har lest seg opp på dette med fosterleie tror/skjønner/vet ikke at det er stor forskjell på når babyen skal ut, om den ligger mot høyre eller venstre. Det er ikke så enkelt som at det er "speilbilde" hverandre. Anonymous poster hash: 6d634...6fb
Camelot Skrevet 6. oktober 2013 #2 Skrevet 6. oktober 2013 Venstre som er den mest vanlige stillingen, rask og ukomplisert fødsel. Men mener du ikke om barnet ligger i occiput posterior? For det har ikke noe å si hvilken side rygge ligger til men om barnets bakhode er vendt fremover eller bakover i forhold til mor..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #3 Skrevet 6. oktober 2013 Hvilken uke fødte du? Hvilken vei lå den med ryggen sin når fødselen startet? Opplevde du komplikasjoner av noe slag under fødselen? Hvor lang tid fra vannavgang/første rie til babyen var ute? De som ikke har lest seg opp på dette med fosterleie tror/skjønner/vet ikke at det er stor forskjell på når babyen skal ut, om den ligger mot høyre eller venstre. Det er ikke så enkelt som at det er "speilbilde" hverandre. Anonymous poster hash: 6d634...6fb Begge med ryggen v side. fødte begge i slutten av uke 39 Hadde svangerskapforgiftning som bare ble verre og nr 1 måtte tas med snitt Fødte nr 2 på under 2 timer fra vannavgang, tangfødsel pga hjerterytmen til baby falt under riene Anonymous poster hash: 0f9cc...9b3
Camelot Skrevet 6. oktober 2013 #4 Skrevet 6. oktober 2013 Venstre som er den mest vanlige stillingen, rask og ukomplisert fødsel. Men mener du ikke om barnet ligger i occiput posterior? For det har ikke noe å si hvilken side rygge ligger til men om barnets bakhode er vendt fremover eller bakover i forhold til mor.. For å rette på meg selv litt så vil de fleste foster med rygg på venstre side(anterior) gjøre en lang rotasjon og komme ut i første stilling. Dermed kan fødselen bli noe lengre enn om barnet lå i førstestilling fra starten av. Hvis barnet ikke rotere vil det trenge noe større plass på tur nedover i bekkenet men regnes likevel som en mye gunstigere stilling enn occiput posterior..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #5 Skrevet 6. oktober 2013 Venstre som er den mest vanlige stillingen, rask og ukomplisert fødsel. Men mener du ikke om barnet ligger i occiput posterior? For det har ikke noe å si hvilken side rygge ligger til men om barnets bakhode er vendt fremover eller bakover i forhold til mor.. For å rette på meg selv litt så vil de fleste foster med rygg på venstre side(anterior) gjøre en lang rotasjon og komme ut i første stilling. Dermed kan fødselen bli noe lengre enn om barnet lå i førstestilling fra starten av. Hvis barnet ikke rotere vil det trenge noe større plass på tur nedover i bekkenet men regnes likevel som en mye gunstigere stilling enn occiput posterior.. anterior og posterior er ikke v og h men forran og bak Anonymous poster hash: 0f9cc...9b3
Camelot Skrevet 6. oktober 2013 #6 Skrevet 6. oktober 2013 Venstre som er den mest vanlige stillingen, rask og ukomplisert fødsel. Men mener du ikke om barnet ligger i occiput posterior? For det har ikke noe å si hvilken side rygge ligger til men om barnets bakhode er vendt fremover eller bakover i forhold til mor.. For å rette på meg selv litt så vil de fleste foster med rygg på venstre side(anterior) gjøre en lang rotasjon og komme ut i første stilling. Dermed kan fødselen bli noe lengre enn om barnet lå i førstestilling fra starten av. Hvis barnet ikke rotere vil det trenge noe større plass på tur nedover i bekkenet men regnes likevel som en mye gunstigere stilling enn occiput posterior.. anterior og posterior er ikke v og h men forran og bak Anonymous poster hash: 0f9cc...9b3 Ja akkurat, et barn som ligger med ryggen mot venstre i anterior kan enten gjøre en kort eller lang rotasjon på tur ned i bekkenet
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #7 Skrevet 6. oktober 2013 Mitt barn veksler mellom ROT/ROA. Hi Anonymous poster hash: 6d634...6fb
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #8 Skrevet 6. oktober 2013 http://spinningbabies.com/baby-positions/all-positions/truth-about-op Og jeg har tomrom midt i magen min. Kjenner knær/føtter litt foran og ut mot venstre side, ryggen ligger på høyre side. Rompa under høyre ribbein. Har hørt at når babyen ligger sånn er det større sjans for overtid og komplikasjoner... :/ Anonymous poster hash: 6d634...6fb
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #9 Skrevet 6. oktober 2013 Venstre som er den mest vanlige stillingen, rask og ukomplisert fødsel. Men mener du ikke om barnet ligger i occiput posterior? For det har ikke noe å si hvilken side rygge ligger til men om barnets bakhode er vendt fremover eller bakover i forhold til mor.. Jo det har faktisk mye å si om ryggen er til høyre eller venstre selv om bakhodet til babyen er anterior! The baby facing mother's back is in the "anterior" position because the baby's occiput is towards mother's anterior (front). The baby facing mother's front is in the "posterior" position because the occiput is towards mother's back. The baby facing the right hip and coming into the pelvis from the left fits more easily than the baby whose back is on the mother's right. !!!Now this last detail is a clue. If the pelvis was the only factor in fetal positioning concerns, then left and right would simply be mirror images and of equal ease (or challenge) during birth.!!! But Midwife Jean Sutton reminds us that other anatomical features play a part in fetal position. The mother's liver and spine can make the baby's whose back is on the right have a more extended chin. This puts the top of the head at the pelvic brim. The top of the head is longer than the crown of the head. The baby can't help with the birth as well as the baby whose chin is tucked close to the chest. The optimal fetal positions are considered to be: Left Occiput Transverse (Left Occiput Lateral, top circle)Left Occiput Anterior (middle circle) Occiput Anterior (bottom circle) !!! The baby in the Right Occiput Anterior position may or may not be optimal:The Right Occiput Anterior (Right Occiput Lateral) baby may have to rotate further to the left to fit through the pelvis. The ROT/ROL baby may be more likely to have his or her chin up making the head circumference larger than with the chin tucked.Both of these two maybes, may increase the chance of the ROT/ROL baby needing more interventions for birth. A first time mother may have a longer labor with a Right Occiput Anterior baby than she would with a Left Occiput Transverse baby when rotation is effected by fetal position. If flexion is good, and the mother's pelvic floor is relatively balanced, the ROT/ROL baby probably won't present any problems at all. Hi Anonymous poster hash: 6d634...6fb
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #10 Skrevet 6. oktober 2013 Er i uke 37 med andremann nå og hun ligger på høyre side. Jordmor sa at hvis ikke hun rotete og byttet side, så ville skuldrene komme litt i veien på vei ut. Anonymous poster hash: 569ab...4a2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #11 Skrevet 6. oktober 2013 Er i uke 37 med andremann nå og hun ligger på høyre side. Jordmor sa at hvis ikke hun rotete og byttet side, så ville skuldrene komme litt i veien på vei ut. Anonymous poster hash: 569ab...4a2 Vet ikke om det har så mye å si for skuldrene men å ha en baby på høyre side kan gi lengre latenstid/åpningsfase og mye rier før babyens hode står riktig posisjon for å komme ut... :/ Hi Anonymous poster hash: 6d634...6fb
Cat_Woman Skrevet 6. oktober 2013 #12 Skrevet 6. oktober 2013 Ryggen mot venstre, ingen komplikasjoner. Tok 8,5 time. Fødte i uke 37.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #13 Skrevet 6. oktober 2013 Begge mine festet hodet før uke 30 ( bekreftet ved ul hos begge to). Begge låg med ryggen til høyre, og begge to kom som stjernekikkere. Første i uke 35 og andre i uke 41. Første mann måtte bli tatt med tang, og når 2 klarte je å presse ut. Hode og kropp kom ut på samme press på når 2. Hvis jeg skal ha flere barn så vil legen at je ska ta keisersnitt da det er ganske sikkert på at det blir en stjernekikker til.. Anonymous poster hash: b84f8...725
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 6. oktober 2013 #14 Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Gutten lå med ryggen mot venstre, fra første rie til det var over gikk det ca 7,5 timer, jeg mistet mye blod og måtte klippes siden han satt fast i fødekanalen. Født 3 dager før termin Lillesøster lå med ryggen mot høyre, fra første rie til det var over gikk det under 2,5 time (13 minutter i aktiv fødsel) gikk pent for seg, ingen komplikasjoner for noen av oss, og jeg slapp å sy etterpå. Født 2 dager før termin.. Endret 6. oktober 2013 av <3Barn&Engler<3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #15 Skrevet 6. oktober 2013 Den eneste av mine barn som har ligget med ryggen mot høyre gikk jeg max overtid med... Og måtte settes i gang. Hodet sto høyt helt fram til fødselen. Fødselen dro ut i langdrag! Mistet mye blod. De andre har ligget mot venstre og vært ute ila 3-8 timer. Blir derfor bekymret når den i magen og ligger mot høyre! Anonymous poster hash: 6d634...6fb
Husbygger Skrevet 6. oktober 2013 #16 Skrevet 6. oktober 2013 Her lå nr. 1 og 2 med rumpa godt planta opp under mitt høyre ribbeben. Begge kom som stjernekikkere. Første mann kom 10 dager før termin, ca 20 timer fra vannet gikk å riene starta til han ble født. Han ble tatt med vakum etter to timer med pressrier. Midtersten kom i uke 36+6, født 12 timer etter vannavgang (8 timer med rier), presset han ut selv. Nr. 3 kom 6 dager over termin, hun kom rett vei. Husker ikke hvordan hun lå i magen, men tror hun også lå til høyre i magen min. Hun ble forresten født hjemme, ting gikk veeeeldig fort, 30 min fra første ri til hun bke født!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #17 Skrevet 6. oktober 2013 Begge mine festet hodet før uke 30 ( bekreftet ved ul hos begge to). Begge låg med ryggen til høyre, og begge to kom som stjernekikkere. Første i uke 35 og andre i uke 41. Første mann måtte bli tatt med tang, og når 2 klarte je å presse ut. Hode og kropp kom ut på samme press på når 2. Hvis jeg skal ha flere barn så vil legen at je ska ta keisersnitt da det er ganske sikkert på at det blir en stjernekikker til.. Anonymous poster hash: b84f8...725 Her lå nr. 1 og 2 med rumpa godt planta opp under mitt høyre ribbeben. Begge kom som stjernekikkere. Første mann kom 10 dager før termin, ca 20 timer fra vannet gikk å riene starta til han ble født. Han ble tatt med vakum etter to timer med pressrier. Midtersten kom i uke 36+6, født 12 timer etter vannavgang (8 timer med rier), presset han ut selv. Nr. 3 kom 6 dager over termin, hun kom rett vei. Husker ikke hvordan hun lå i magen, men tror hun også lå til høyre i magen min. Hun ble forresten født hjemme, ting gikk veeeeldig fort, 30 min fra første ri til hun bke født! Ouch.... Håper ikke det skjer med meg!!! Anonymous poster hash: 6d634...6fb
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #18 Skrevet 6. oktober 2013 Begge mine lå med ryggen mot min høyre side. Førstemann var stjernekikker, andremann kom ut på riktig måte.. Pressfasen var lang med begge to, men tror det heller skyldtes at jeg ikke har effektive pressveer... ;/ Anonymous poster hash: 75cc9...ac5
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #19 Skrevet 6. oktober 2013 Begge mine lå med ryggen mot min høyre side. Førstemann var stjernekikker, andremann kom ut på riktig måte.. Pressfasen var lang med begge to, men tror det heller skyldtes at jeg ikke har effektive pressveer... ;/ Anonymous poster hash: 75cc9...ac5 Har du fått vite hvorfor riene ikke var effektive da?? Anonymous poster hash: 6d634...6fb
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #20 Skrevet 6. oktober 2013 Er i uke 37 med andremann nå og hun ligger på høyre side. Jordmor sa at hvis ikke hun rotete og byttet side, så ville skuldrene komme litt i veien på vei ut. Anonymous poster hash: 569ab...4a2 Vet ikke om det har så mye å si for skuldrene men å ha en baby på høyre side kan gi lengre latenstid/åpningsfase og mye rier før babyens hode står riktig posisjon for å komme ut... :/ Hi Anonymous poster hash: 6d634...6fb Håper ikke det er tilfellet:/ Vet ikke hvordan førstemann lå, utenom at det var hodeleie, men hadde en kjapp fødsel. Skal til jordmoren igjen på tirsdag, så håper det er skjedd forandring da:) Selv om det ikke kjennes slik ut. Anonymous poster hash: 569ab...4a2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #21 Skrevet 6. oktober 2013 Begge mine lå med ryggen mot min høyre side. Førstemann var stjernekikker, andremann kom ut på riktig måte.. Pressfasen var lang med begge to, men tror det heller skyldtes at jeg ikke har effektive pressveer... ;/ Anonymous poster hash: 75cc9...ac5 Har du fått vite hvorfor riene ikke var effektive da?? Anonymous poster hash: 6d634...6fb Nei.. har ikke sjekket ut så voldsomt rundt det heller, for nå er fabrikken uansett stengt Anonymous poster hash: 75cc9...ac5
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #22 Skrevet 6. oktober 2013 Begge mine lå med ryggen mot min høyre side. Førstemann var stjernekikker, andremann kom ut på riktig måte.. Pressfasen var lang med begge to, men tror det heller skyldtes at jeg ikke har effektive pressveer... ;/ Anonymous poster hash: 75cc9...ac5 Har du fått vite hvorfor riene ikke var effektive da??Anonymous poster hash: 6d634...6fb Nei.. har ikke sjekket ut så voldsomt rundt det heller, for nå er fabrikken uansett stengt Anonymous poster hash: 75cc9...ac5 Hehe ok! Anonymous poster hash: 6d634...6fb
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #23 Skrevet 6. oktober 2013 Gutten min lå på høyre side.Jeg gikk 11 dager over tiden og brukte 2,5 time på pressriene...Jeg måtte klippe og han kom med albuen først.Han satt fast rett å slett.. Anonymous poster hash: 5e8a7...8c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå