Gå til innhold

Hvordan takle svigermonster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg skrev rett. Jeg har nemlig ikke en svigermor, men et monster. 
"Hva? Skal du ha barn med henne? Jeg håper det er en spøk! Hun ser jo ikke ut!" Dette var reaksjonen min samboer og jeg fikk da han fortalte henne at hun skal bli bestemor. Greit nok om hun synes jeg er stygg for jeg er mer enn fornøyd med mitt eget utseende, men å si det til sønnen sin mens jeg står ved siden av det kunne hun droppet. Bare et par uker senere sier hun til meg mens hun er på middag hos oss "greit nok at du skal ha dette barnet, men det bør ikke likne på deg når du var nyfødt (hun har sett bilder fra mine første sekunder ute av magen) for du var jo skikkelig stygg. Tjukk var du også! (veide 3,5 kg)"

Jeg blir en smule satt ut og svarer så høflig jeg kan at jeg ikke synes jeg var stygg, men så ganske normal ut for å ha vært ute av magen i et par sekunder. Hun himler med øynene og svarer at hennes sønn var helt nydelig når han kom.

Det er tusen kommentarer, og tusen ting men jeg nevner kun de som irriterer meg mest.

*Uanmeldt besøk til alle døgnets tider, spesielt når samboer er borte.
*Kritiserer alt jeg gjør med huset vårt. Enten så har vi satt sofaen feil, eller så er ikke vinduene rene nok. Uansett hvor rent, pent og lite støv det er her er det ikke bra nok.
*Sier rett ut at jeg ikke er bra nok for sønnen hennes.
*Kler av seg hjemme hos OSS, legger seg på sengen og forlanger massasje.
*senest i går så hun 3D ultralydbilde og lo fordi hun mente junior var stygg. "hahaha, stakkars gutt, så stygg. men hva kan man forvente med så stygg mor. Dette har han ikke fra deg gutten min"

Samboeren min sier ifra så godt han kan, og har kjeftet henne huden full flere ganger, men det ingenting som hjelper. Jeg er ikke den personen som hever stemmen når jeg blir sint så jeg prøver å le vekk kommentarene hennes og later som alt er bra. Innerst inne så blir jeg jo kjempe såret, og har ikke veldig lyst til å la henne ha noe med mitt liv å gjøre.
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har sagt et vondt ord til henne.selv når jeg fant ut at hun er utro mot sin forlovede lot jeg meg overtale til å ikke si noe.  Snakket negativt om henne ellers, ja det har jeg virkelig gjort, så jeg er ikke uskyldigheten selv. Vi bodde hos henne en uke da vi hadde vannlekkasje og da vasket jeg huset, lagde middager hver dag, gikk på butikken og vasket alle klærne. Hun forlangte nemlig dette som "betaling".

huff. Noen som har noen råd om hvordan jeg kan takle henne, og hva jeg skal gjøre? Jeg begynner å bli temmelig lei denne drittdama!

Anonymous poster hash: efd29...c51
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at her må det settes hardt mot hardt. Hvis ikke hun kan oppføre seg, kan du ikke ha NOE med henne å gjøre. Den dama tar begrepet svigermonster til nye høyder!

Skrevet

Det er jo det sykeste jeg har hørt !

Latterlig faktisk.

Du kan ikke la denne dama være i nærheten av ungen din , hun forandrer seg jo ikke over natta bare fordi det kommer et barnebarn, hun kommer til å si slike ting til ungen også og foran ungen !

At mamma er så stygg å fæl å sånn !!

Nei her er det samboeren din som må på banen , NÅ!

En eneste kommentar til så er du ute av våre liv hadde jeg sagt hvis det var min mor.

Stakkar deg , jeg hadde aldri klart å holde kjeft.

Du er jammen meg tøff.

Kast henne på hoddet å ræva ut neste gang hun snakker slik til deg.

Husk at man lærer folk hvordan de skal oppføre seg mot deg !

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 6eca2...00f
Skrevet

Sendt henne en SMS og forklart ganske tydelig at du aldri kommer til å ha kontakt med henne igjen så lenge hun oppfører seg sånn? Så hadde jeg byttet telefonnummer til et hemmelig et, flyttet om nødvendig og sagt klart fra til gubben om å velge mellom å skaffe henne hjelp eller å være sammen med deg.

Skrevet

Hjelpes, kutt henne ut. Uansett hva din mann måtte mene, han må da se dette selv !!!

Anonymous poster hash: 1db37...285

Skrevet

Her bør din samboer gi henne klar beskjed " enten så behandler du xxxxx skikklig, eller så vil ingen av oss ha noe med deg å gjøre, du er ikke velkommen til oss lengre". 

Ellers så må du være en helgen som holder ut med dette mennesket og i tillegg bo hos henne i en uke ????? Stakkars deg. Personlig hadde jeg heller tatt inn på hotell på kreditt om jeg ikke hadde hatt råd.....

Skrevet

Oi, ble helt satt ut, trodde virkelig ikke at det gikk ann og være så stygg mot sin svigerdatter :( hadde det vært meg, hadde jeg sakt fra til mannen at dette er person jeg ikke vil ha livet til mitt barn, hva tror du henne kommer til og si når barnet deres vokser opp, og den ligner deg... Du har virkelig et svigerMONSTER....

Anonymous poster hash: acabe...132

Skrevet

Dette var så ekstremt at jeg tror denne historien bare er tull!! Er vell ingen som oppfører seg sånn?? MEN dersom jeg tar feil og denne historien er sann så har jeg bare en ting å si: bli kvitt det der svigermonsteret du fortjener bedre!!!!

Anonymous poster hash: da6c1...eb4

Skrevet

Min umiddelbare tanke er at denne dama har psykiske problem.

Uansett, her må det settes grenser. Merkelig at dere, og med det mener jeg vel spesielt samboeren din, ikke har gjort det for lenge siden. Hvis hun ikke kan oppføre seg på en normal måte mot dere, er det bare å kutte kontakten. Det er ingen menneskerett å ha kontakt med sine voksne barn.

Dette må ryddes opp i før barnet deres kommer til verden, å ha en slik bestemor i livet sitt er ikke sunt for et lite barn.

Anonymous poster hash: 66ccd...f8a

Skrevet

Takk gud for at det ikke bare er meg som mener at hun er en smule vanskelig. Jeg har prøvd å si i fra på mange hyggelige måter at jeg ikke liker helt hvordan hun behandler meg, men hun rynker bare på nesen. 
Jeg vet at hun synes jeg kanskje ikke er bra nok for sønnen hennes for jeg har ikke utdannelse ennå, men til mitt forsvar så har ikke hun det heller, så hun kan vell egentlig ikke klage på meg.
Har sagt til samboer at det snart er nok, og at jeg ikke takler mer, men denne damen er den eneste familien han har så han blir jo veldig lei seg når jeg sier jeg ikke vil ha kontakt. Sikkert litt sårt og forhåpentligvis flaut for han at hans mor er sånn mot jenta han har valgt. Jeg hadde ihvertfall vært det om min mor hadde oppført seg sånn mot han.. 

Til deg som tror det er tull; jeg skulle så inderlig ønske det var en dårlig spøk. dessverre så er det ikke det..

Skrevet

Var jeg som trodde det var en spøk! Beklager, syns vikelig synd på deg viss dette er sant! Begynn å snakk tilbake til hun slik hun snakker til deg! Ta igjen!! Kanskje hu endrer seg da! Si: " merkelig at din sønn er så fin og kjekk, med tanke på at han har ett monster som mor" (Kjente den dama irriterte meg, og jeg kjenner hun ikke engang ;( )

Anonymous poster hash: da6c1...eb4

Skrevet

Svar tilbake med samme mynt: neste gang hun påpeker at barnet ligner på deg siden det er så lite pent så kan jo du svare : "sønnen din er jo så flott, men han ligner jo sånn på sin far, for han ligner ivertfall IKKE på deg!!!" Bare ta igjen å om hun dermed holder seg unna deg er vel det egentlig bare en bonus :D

Skrevet

Be samboeren din gro seg et par baller! Eneste familie eller ei, sånn lar man bare ikke sin mor behandle den man er sammen med. Jeg hadde vært så frekk at jeg hadde skjelt henne huden full og kalt henne verdens styggeste ting rett i fleisen hennes. Hun fortjener å bli behandlet på samme måte. 

Kanskje like greit at du holdt tett om utroskapen. Hvis det hadde blitt slutt mellom henne og forloveden hadde hun vel flytta inn hos dere :P

Anonymous poster hash: cbe1e...881
Skrevet

Hva du skal gjøre??

Når et menneske står og sier slikt til deg og til noens kjæreste, så lukker du døren i fjeset på vedkommende og ikke før dokumentasjon på effektfungerende behandling foreligger så har man noe mer med vedkommende å gjøre. Og til og med da er man skeptisk.

Skrevet

Jeg merker jeg faktisk får litt mot av at dere er på  "min side" =) Jeg har sett meg lei på å ikke være bra nok, så er veldig deilig at dere er så enige i at hennes oppførsel er feil. Så nå må jeg bare manne meg litt opp og så skal jeg ihvertfall si til samboer at hans mor ikke er velkommen i mitt, eller barnebarnet sitt, sitt liv før hun klarer å oppføre seg på en normal måte. Jeg skal innrømme at jeg ikke en gang orker tanken på at hun skal komme på besøk på sykehuset når babyen er født heller. Har jeg lov å nekte å ta imot besøk? Jeg regner med at jeg, som alle andre, kommer til å synes at min baby er verdens fineste, og har ikke ork til å høre flere negative kommentarer..

Skrevet

Hadde skrevet en sms til henne å sagt at hun fikk oppføre seg mot deg eller så kan hun holde seg unna. Om du er tøff nok er det jo kult av deg og si det face to face. (Noe jeg hadde droppet,hehe). Hadde virkelig ikke holdt ut med en sånn svigermor!! Hadde rimelig fort vist henne døra ut om det var min unge hun snakket stygt om. Nei,hun der fortjener ikke å ha særlig kontakt med barnebarnet sitt. Ikke deg eller mannen din heller. Er SÅ glad for at jeg har verdens aller beste svigermor!!

Masse,masse lykke til,og håper du aldri møter den drittkjerringa igjen.

Skrevet

Herregud sier jeg bare, du er virkelig et tolmodig menneske!

Det jeg ville gjort var å snakke skikkelig med samboeren at dette ikke går lengre, hun psyker deg ned og at du er redd for barnet som snart kommer. Hvordan vil far at barnet og en sårbar mor i barsel skal ha det?

Kanskje dere kan klekke ut en plan på hvordan dere skal ta henne når hun er slem? F.eks det og bare si; "UT". Regelrett kast henne ut og så er det bare å fortsette til hun skjønner poenget - om nødvendig ring politiet. Men bytt for all del lås og hold dørene låst slik at hun ikke kan valse rett inn på stua!

Anonymous poster hash: 2b582...8db
Skrevet

Jeg hadde flytta for lengst, enten med eller uten samboer.

Skrevet

Herlighet - jeg vekslet mellom å riste på hodet, måpe og le da jeg leste hovedinnlegget ditt. Svigermonsters oppførsel er jo både latterlig (hun gjør seg selv latterlig) og virkelig ondskapsfull.

Det virker som om hun har psykiske problemer. Det kan være en diagnose, eller det kan være at hun er ekstremt sjalu på deg. Siden det bare har vært hun og sønnen, så er jo du den som har ødelagt "symbiosen" hun har trodd at hun har hatt med sønnen. Du er en inntrenger, og du skal tydeligvis få høre og kjenne på at du er veldig uønsket.

Jeg tror det er sansynlig at en dame med miss World-utseende og doktorgrad i fysikk ville blitt behandlet likedan. Uansett vil den som blir sammen med sønnen hennes bli betraktet som en uønsket inntrenger. Den eneste som er god nok for sønnen hennes er trolig henne selv.

Jeg forstår at din samboer synes det er vanskelig å sette ned foten overfor sin mor. Men nå må han virkelig tenke gjennom hvordan fremtiden deres skal bli hvis han ikke én gang for alle setter grenser!

Hvis svigermor får fortsette som hun gjør nå, så vil det komme en dag hvor du ikke lenger orker dette. Før den dagen kommer har du trolig slitt lenge med masse negative følelser hver gang svigermor har vært frekk og stygg. Hvordan kommer hun f.eks. til å være overfor barna? Hun er tydeligvis typen til å rakke ned på deg overfor barna om hun finner det for godt, for å prøve å splitte familien, dvs prøve å beholde hennes egendefinerte boble av seg selv og sønnen og evt barnebarn, med definitivt uten deg. Hvis hun lider av ekstrem sjalusi eller større psykiske forstyrrelser så kan hun i verste fall bli ufin mot barnebarna også. Uansett tror jeg at den dagen kommer hvor du ikke orker å leve med det noe mer.

Er samboeren din villig til å risikere deg og familien sin hvis han ikke setter grenser for moren sin??

Ja, det er smertefullt å gjøre det han må overfor moren. Slik hun holder på så har hun garantert en hel haug med manipulasjonsteknikker som hun bruker mot ham for å gi ham dårlig samvittighet, til å tvile på seg selv og for å såre ham. Disse teknikkene må han innse selv. For det er nok ingen tvil om at hun bruker dem. Og gjør hun det ikke, så gir hun uansett fullstendig f... i hans ønsker og behov. Hun gir tydeligvis f... i om hun ødelegger hans familie. Hvis man snakker om egoisme, så tar denne svigermoren trolig kaka - hun er villig til å ofre sønnens lykke for å få det slik hun selv vil.

Men blir hun konfrontert med det, så vil hun garantert nekte, det har aldri vært ment slik fra hennes side, hun har aldri ment å såre deg eller ham, og det er også bare du, HI, som overdriver, manipulerer ham og som er overfølsom og ikke helt stabil. Det er slike argumente slike folk som regel bruker.

Samboeren din må bli oppmerksom på hvordan moren manipulerer ham og forholdet dem imellom.

Så lenge han sier fra, men hun kan fortsette på samme vis, så har hun all kontroll. Og den kontrollen slipper hun ikke fra seg frivillig.

Jeg er enig med de andre at her er det kun konfrontasjon som trolig vil fungere.

Enten oppfører hun seg, eller så mister hun dere alle. Det er hennes valg. Vil hun ha sønnen i livet sitt, så må hun også respektere hans valg, deg og deres forhold og barn.

Jeg ville kjørt nulltoleranse for stygge kommentarer, spydigheter osv.

Og jeg tror du må begynne å si fra. Høfligheten din (uansett hvor beundringsverdig den er i denne situasjonen) har ikke hjulpet, svigermor blir jo bare verre. Du kan være tydelig og sette grenser uten å bli stygg slik hun er.

Om hun kommer på uanmeldt besøk, så kan du åpne døren og si pent "det passer ikke nå, jeg har ting jeg må ordne. Hvis du ringer i morgen kan vi avtale en annen dag det passer at du kommer. Ha en fin dag videre. Ha det bra." og så lukker du døren.

Hvis hun klager på ting hjemme hos dere, så kan du si at hun kan mene hva hun vil, men sønnen hennes og du velger det dere trives med. Gir hun seg ikke, så ville jeg sagt at hun kan komme tilbake en dag hun er mer positiv.

Hvis hun begynner å kritisere deg som person og ditt utseende, eller barnet i magen, så ville jeg bare kort sagt at du/dere ikke aksepterer å bli behandlet dårlig i eget hjem, og så sagt at besøket hennes for i dag er over - og reise deg demonstrativt og hent jakken hennes for å "hjelpe" henne med den.

Hvis hun begynner å kle av seg og forventer massasje (herlighet, jeg ville ikke tatt i dama med en ildtang en gang - du masserer henne ikke, gjør du??? Da er du en helgen!!!) så ville jeg gitt henne klærne og sagt at soverom er privat område og at hun heller kan finne seg en profesjonell massør, at du har hørt om at den og den er god.

Det å bare legge seg på sengen er omtrent som en hund som prøver å markere sitt område, etter min mening!

Den dama hadde ALDRI kommet opp i min seng!!!

Hvis hun sier direkte til deg at du ikke er bra nok for sønnen hennes, så ville jeg svart "så bra at sønnen din synes at jeg er mer enn bra nok og at du ikke har noe som helst du skulle sagt om saken, da".

Jeg råder deg til å tenke gjennom situasjoner og argumenter hun har skapt, og så tenke gjennom hvordan du skal reagere. En slik oppførsel som det din svigermor har kan jo sette enhver ut av spill, fordi det bryter så totalt alle oppfatninger om normal anstendighet! Ergo må du være forberedt. Derfor jeg skrev så detaljer om eksempel på ting du kan si i visse situasjoner. Men du må finne det som er riktig for deg å si eller gjøre.

Svigermor oppfører seg usedvanlig stygt og i andre situasjoner så oppfører hun seg som en ordentlig bortskjemt trassig drittunge - da må du behandle henne slik du ville behandlet en unge som oppførte seg slik. Du setter grenser, og du viker ikke fra dem før adferden er varig endret!

Du må ta en samtale til med samboer hvor du forstår at nå er det faktisk slutt på hva du kan og skal tolerere! Han lar moren ødelegge familien sin!!! Det er vondt, men han må sette grenser. Og det som er viktig for han å huske er at selv om det kanskje er han (du og han sammen) som setter grensene som kanskje fører til lite eller ingen kontakt med svigermor, så er det hun som velger han og deg og barnebarn bort ved å fortsette å oppføre seg som hun gjør. Det er hun som er den "stygge" her.... ikke du og ikke samboeren din!

Ang. det med sykehuset..... du kan si fra på avdelingen at du ikke ønsker at svigermor skal komme på besøk til deg, og det skal de holde. Og du må selvfølgelig få sønnen til å snakke med moren før du føder - han må ta opp alt!

Lykket til fremover - både med monsteret og lillen i magen :)

Anonymous poster hash: 18f50...5e8
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det her er sant! kler av seg og krever massasje???? kan ikke være mulig!

Anonymous poster hash: 6a4ae...4ea
Skrevet

Jeg syns også at samboeren din MÅ bli langt tøffere. Syns ikke at det er ok at du skal finne deg i og bli behandlet så dårlig bare for at hun er den eneste familien han har. For han har familie deg og snart den lille babyen. Og jeg tenker også at det muligens er hennes oppførsel som gjør at han ikke har noe særlig med familie ???

Syns også at din samboer bør tenke over hvordan hun omtaler hans kommende barn og ikke minst hvordan barnet vil føle det når barnet blir så pass stort at det vil forstå å bli kalt stygg og det som verre er, pga av at h*n ligner på deg...

Du og samboeren din bør bli enige om hvordan dere skal forholde dere til henne som feks når hun begynner og rakke ned på deg så bør bare samboeren din vise henne døra og heller be henne komme tilbake når hun kan oppføre seg.

Når hun begynner og forlange masasje så bør din samboer ta tak og si at det ikke blir aktuellt og at hun heller bør oppsøke noen proffe.

Din samboer bør i vertfall ha nulltoleranse når hun begynner om omtale et ufødd barn som stygt og lite pent osv.

Å ja du både bør og kan selv bestemme at dn svigermor IKKE er velkommen på sykehuset. De fleste sykehus er også fryktelig strenge på dette med besøkstid på føden. Om du er redd at hun bare kommer til og dukke opp så gi beskjed på avdelingen at denne dama IKKE er velkommen..

Når du nettopp har fødd er du sliten, full av hormoner og fullstendig oppslukt av den lille skatten som nettopp har kommt til verden at du absolutt ikke vil ha et mennesket som bare kommer for og være ekkel. Og dette bør i vertfall din samboer forstå og også be henne gå om hun skulle dukke opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...