Gå til innhold

Når man anmelder noen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil personen/ etaten få beskjed om det med en gang? Eller vil en politijurist vurdere om det er en sak før en varsler den som er anmeldt?

Noen som vet?

Anonymous poster hash: b0c2a...f2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal få beskjed om det raskt uansett mener jeg.

Anonymous poster hash: e30f3...d0b
Skrevet

De skal få beskjed om det raskt uansett mener jeg.

Politiet har ikke noe krav om å varsle den som blir anmeldt før saken blir påtalemessig avgjort (dvs. at etterforskningen avsluttes ved at det f.eks. tas ut tiltale, avgjøres ved forelegg eller at saken henlegges). Men i praksis blir nesten alltid den anmeldte informert før dette. Man må jo informere den anmeldte om saken ved et eventuelt avhør, for eksempel.

Anonymous poster hash: 516b4...589

Skrevet

Enhver har jo i rettsamfunnet krav på å få vite innholdet i anklager mot seg, og få mulighet til å besvare disse. Jfr det kontradiktoriske prinsipp.

Skrevet

Takk for svar.

Anonymous poster hash: b0c2a...f2c

Skrevet

Enhver har jo i rettsamfunnet krav på å få vite innholdet i anklager mot seg, og få mulighet til å besvare disse. Jfr det kontradiktoriske prinsipp.

Det hender støtt og stadig at politiet henlegger saker som de f.eks. ikke anser som straffbare før den anmeldte blir orientert om saken.

Også i saker som skal etterforskes kan politiet foreta ettetforskningsskritt i lengre tid før den anmeldte blir informert. Av etterforskningstaktiske hensyn må nesten politiet ha mulighet til dette.

Etter hvert vil den anmeldte bli informert om saken, f.eks. ved at det blir tatt avhør av ham. Da vil han få svare på anklagene mot ham før politiet avgjør saken.

Oppsummert har politiet altså ikke noen plikt til å umiddelbart varsle den anmeldte, eller noen annen tidsfrist for slik varsling.

Anonymous poster hash: 516b4...589

Skrevet

Da jeg anmeldte voldtektsmannen min kom politiet på døra og henta han dagen etter 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...