Gå til innhold

Kan narsissisme behandles?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble beskyldt av min mor for å være dette, da jeg antydet at hun brukte hersketeknikker mot meg og aldri ble fornøyd.

Utrolig sårende kommentar, har aldri hørt om denne lidelsen men når jeg leser om det ser jeg at noen av trekkene stemmer. Jeg vil ikke være sånn! 

Kan det behandles bort? Hvilken behandling er i så fall anbefalt?

Anonymous poster hash: ef443...0b0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på sikre sider. Helsebiblioteket eller nhi feks. Forøvrig vil mange av oss kunne kjenne seg igjen i forskjellige personlighetsforstyrrelser, uten at det vil si at vi faktisk har de.

Skrevet

Takk, det var godt å lese tarssan. Mange trekk som ikke stemmer også, men man blir jo i tvil når det kommer fra en av sine nærmeste.. 

Skrevet

Ikke la noen, forutenom de med kvalifikasjoner til å gjøre det, sette en diagnose på deg :) forstår godt at du blir bekymret når det kommer fra en av dine nærmeste.

Skrevet

Ble beskyldt av min mor for å være dette, da jeg antydet at hun brukte hersketeknikker mot meg og aldri ble fornøyd.

Utrolig sårende kommentar, har aldri hørt om denne lidelsen men når jeg leser om det ser jeg at noen av trekkene stemmer. Jeg vil ikke være sånn! 

Kan det behandles bort? Hvilken behandling er i så fall anbefalt?

Ikke bekymre deg kjære deg :). Jeg kan en del faglig om dette.

Mener du at din mor utsetter deg for hersketeknikker og tråkker på deg?

For det første er det gjerne slik at den som tråkkes på, får et ekstra stort behov for å hevde seg og vise sin verdi. Da vil ikke din reaksjon være et tegn på narcissisme, men en motreaksjon på et traume.

Og for det andre antar jeg at du kanskje er under 30- 32 år?

Da tilhører du i tilfelle generasjon Y, som har vokst opp med å få innprentet at de kan bli statsminister om de vil og at alle er unike. De er opptatt av selvrealisering og av å bli sett, og har høye ambisjoner.

Under Breiviks rettssak sa professor Torgersen at de ved siste revidering av diagnosemanualen hadde vært nære på å utelate narcissistisk personlighetsforstyrrelse, siden den kulturelle utviklingen hos de nye generasjonene var slik at de fleste nå ville ha noen trekk. Men at de når de nå sto ovenfor Breivik, så en alle tegnene var sterkt til stede hos, og derfor var glade for at de hadde tatt den med i systemet...

Hvis dette ikke skulle virke oppklarende HI:

Hvilke kriterier er det du mener å kjenne deg igjen i Hi, og i hvor sterk grad? Og har du noen eksempler?

Anonymous poster hash: aac94...993

Skrevet

Beklager, skulle ikke være anonym over her.

Anonymous poster hash: aac94...993
Skrevet

Hjelpes, forsøker igjen ;).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...