Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #1 Skrevet 5. oktober 2013 Hei Jeg trenger virkelig tips og råd nå!!! Er så sliten av og gå å tenke på det hele tiden. Har snakket med min samboer, min mor, min søster... men ingen vet hva jeg egentlig burde gjøre...... Min datter på 9 år går i 4 klasse. Hun har hatt 2 veldig gode venner hele tiden siden de begynte i 1 klasse. Den siste året har vennene hennes begynt å lyge for henne og unngå henne. De har hele tiden unnskyldninger som nei jeg kan ikke i dag skal der, skal rydde, skal planlegge bursdagen min som er om 30 dager, og mange andre ting som vi her hjemme har reagert på at ikke kan stemme..... De kan finne på å si at: vi kan bare være med deg i 15 minutter for vi må hjem og spise middag og gjøre lekser ..... Så har vi funnet dem ute på lekeplassen når vi har vært på tur med hunden 10 minutter etterpå... Så vi har jo forstått at alt bare er piss preik !!! Dette har skjedd mange ganger. Min datter har blitt veldig lei seg. Jeg valgte etter 6mnd med tull og ta kontakt med foreldrene for og høre om dem viste noe jeg ikke viste, om det hadde skjedd noe, siden dem aldri kommer og spør etter henne lengre.. De var jo så gode venner så lenge!!!! De mente alt var bra og ingen av foreldrene viste noen ting !!! Moren til hun ene har valgt og gi en fanen og hun ene venninen er ikke å se lengre... En sjelden gang, men det er fordi hun er med hun andre og min datter har møtt dem. Faren til hun andre ble veldig sint og har tatt datteren sin for dette.... Så var alt bra igjen i sommer frem til nå!!!!! Nå er hun som ble snill igjen begynt å lyge om at hun skulle på høstferie, så traff jeg faren på butikken i dag... og de skulle være hjemme hele høstferien...... Den siste tiden har hun sagt mye nei til å være med min datter og vært mye med den gammle veninnen deres.( Hun andre begynte å være med en annen etter jeg gidde beskjed til moren hennes.) Venninen har laget regel om at min datter ikke får hoppe på trampolinen hennes fordi hun har trampoline selv. Alle som ikke har trampoline får hoppe på den. En annen regel er at de må være med gamle venninen hver gang de skal være sammen som alltid ender i at min datter kommer grinene hjem fordi gamle venninen har sagt stygge ting til henne. Min datter blir veldig lei seg! Min datter spurte henne om de skulle være sammen i høstferien etter hun fikk vite de ikke skulle vekk, men fikk beskjed om at hun ikke ville gå ut i ferien, så hun trenger ikke ringe henne. Jeg har sagt mange ganger gjennom dette året : Kan ikke du gå å spørre etter noen andre i klassen? Men det er ingen som kan være med henne sier hun. Alle er så opptatt ( De fleste bor også et godt stykke vekke). Jeg spørr henne hver dag hvem har du hvert med på skolen i dag??? Og hun sier at hun er med dem i klassen, 2 jenter er sammen hele tiden og 2 andre. Resten er en slags gjeng der hun min datter pleide være med før, og en annen er "sjefene" og har 5 rævadilltere inkludert min datter..... "Gjengen" sier de skal gjøre ting som de vet min datter ikke vil fordi da vet dem at hun ikke vil være med, jeg har sagt til henne, at hun får noe bare være med selv om der er kjedelig!!! Det har hun gjort nå!!! MEN det jeg er redd for er at de skal finne på andre måter å holde henne utenfor på da, som kanskje er styggere??? Fordi det de gjør ikke virker lengre!!! Vennen til min datter er også med dem, men velger og gjøre som de andre... Når jeg er på foreldre møter virker alt veldig fint og sånn jeg har forstått det går hun overens med de fleste i klassen... Så alt er jo helt supert.... Så jeg begynner jo nesten å lure litt...... Det ringer aldri på døren her hjemme.... ALDRI!!!.... ingen kommer å spørr etter henne.... Ikke den ene vennene hun pleier være med heller, min datter må alltid ringe og tyte på henne.... Virker som vennen heller vil være med hun de var med før, og er ofte med henne uten at de kommer og spørr etter min datter..!!! Hun får aldri tilbud om overnatting og har hatt de fleste jentene i klassen på overnatting her. Hun får aldri tilbud om å være med noen hjem... Jeg sier ja hele tiden at hun får ta med seg venner hjem.... Jeg var veldig i stuss sist jeg tok kontakt med foreldrene til venninene hennes... For jeg tenker at dem må jo ikke være med henne om de ikke vil....kan jo ikke tvinge de, men bestemte meg for å prøve å ordne opp for jeg syns det er så sårt og dumt for jenten min... Nå er jeg kommet til det punktet der jeg har veldig lite lyst å ta kontakt med faren til hun ene igjen!!!! Selv om han har sagt at jeg må bare gi beskjed om det blir mer tull... Hjelper vel bare for en liten periode til da, kan jo ikke holde på sånn heller.... Jeg syns det er så ubehagelig og måtte ta de tlf samtalene. Føler jeg hakker på barna deres liksom. Vil ikke være hysterisk drama kjerring liksom!!!!! Er det noen der ute som har opplevd noe liggnende? Er det noen som har råd og tips til hva jeg skal gjøre? Kontakte læreren? Hvordan skal jeg da ligge det frem uten at jeg liksom hakker på alle de andre barna? Jeg syns dette er så ubehagelig og får så ondt av datteren min. Ville dere byttet skole så fort så mulig? Flyttet? Vil dere kalle dette mobbing? En form for mobbing? Hun er helt oppegående og kjempe flott jente. Hun er helt normal og er kjempe søt og burde egentlig glid rett inn med alle de andre. Hun liker samme tingene, liker og leke samme lekene. Så jeg forstår ikke hvorfor....... Hun har alltid hatt venner å være med! Så jeg forstår bare ikke Ble nok masse rot her nå, men håper det forstår hva jeg mener Mvh. Fortvilet mor ! Anonymous poster hash: 8fd99...65e
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #2 Skrevet 5. oktober 2013 hva med å ta dette opp på skolen, det ble gjort her siden det var mye klikker i klassen. Lærer delte da klassen inn i små grupper på tverrs av klikkene og foreldrene har gått sammen om å danne klasseklubb der elevene i de små gruppene på omgang /hver 3 uke) går på besøk til hverandre. Så den ene gangen har jenta mi med seg 4-5 stykker før hun går til en av de andre neste gang. ( dette er også på tverrs av kjønn) Alle foreldrene synes dette var en god tanke, og første klasseklubb, var på skolen hvor de hadde spill kveld. Anonymous poster hash: 62980...d69
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #3 Skrevet 5. oktober 2013 Kjære HI, jeg kan veldig godt forstå din frustrasjon og sorg over datterens "venninner". Jeg mener dette tenderer til mobbing, eller utfrysning i beste fall. Når det er sagt, begynner ungene etterhvert å bli så store at det snart er lite du kan gjøre med situasjonen. Man ikke skal holde noen utenfor, men kan man virkelig tvinge unger til å være med hverandre når de er 10+ år? Vi har hatt en lignende situasjon her hvor det er en gutt som ALLTID vil komme på besøk, som få av ungene liker å være med. Han er hyggelig så lenge det er foreldre til stede, men i følge min sønn, ødelegger han ofte leken ved å surmule og lage bråk om han ikke får det akkurat som han vil....I tillegg er han grådig og vil ikke dele av noen av godene sine, men forventer at alle skal dele med han. Denne siden ser som sagt ikke vi voksne. For å være djevelens advokat her HI, er det mulig at det er en "grunn" til at disse jentene ikke lenger vil være med din datter? Jeg ville kontaktet disse jentenes foreldre igjen, men prøvd å fiske litt etter hvorfor de andre ungene er som de er? Er de bare kjipe prepubertale pøbler som bruker din datter som "hakkekylling" eller er det en bakenforliggende årsak som gjør at de viker unna? Om problemet ikke løser seg ville jeg faktisk vurdert et skolebytte, samt forsøkt å få henne inn i aktiviteter hvor hun kan treffe andre jenter på sin alder med like interesser, som f.eks håndball, dansing, kampsport o.l. Ønsker deg og jenta di MASSE lyke til Anonymous poster hash: 50a10...961
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå