Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #1 Skrevet 5. oktober 2013 Vi skal arrangere barnebursdag, og jeg trenger tips til godteri som er halal, eller i alle fall uten gelatin fra svin. Kan noen komme med tips til meg? Annet enn vanlig sjokolade? Anonymous poster hash: 9576f...af7
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #2 Skrevet 5. oktober 2013 Frukt? Tørket frukt? Anonymous poster hash: 672be...00c
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #3 Skrevet 5. oktober 2013 Sjokolade, tørket frukt, fruktmos, nøtter, de fleste drops er uten gelatin... Er jo bare å lese bakpå godteriposene du tenker å kjøpe Er stort sett gelatin i all godteri"gummi" som skjelemann osv. Lykke til! Anonymous poster hash: 2d290...ad1
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #4 Skrevet 5. oktober 2013 Popcorn? Anonymous poster hash: 71f64...e3a
Elina Skrevet 5. oktober 2013 #5 Skrevet 5. oktober 2013 (endret) På iherb så har de flere halal produkter : http://www.iherb.com/Yummy-Earth-Fruit-Snacks-Banana-Cherry-Peach-Strawberry-5-Snack-Packs-7-oz-19-8-g-Each/48888 http://www.iherb.com/Yummy-Earth-Sour-Jelly-Beans-Snack-Pack-Bulk-50-Packs-20-g-Each/45719 Klubbene fra Yummi Earth er også kempegode. Små sjokolader: http://www.iherb.com/Chocolove-Milk-Chocolate-1-3-oz-37-g/32409 Disse: http://www.iherb.com/Annie-s-Homegrown-Organic-Bunny-Fruit-Snacks-Berry-Patch-0-8-oz-23-g/31621 og disse: http://www.iherb.com/Annie-s-Homegrown-Organic-Bunny-Fruit-Snacks-Summer-Strawberry-0-8-oz-23-g/31622 Masse annet der som også er halal. En ting husk på osten om du skal servere pizza, ost inneholder ofte dyreløpe og det er ikke halal. Gå isåfall for synøve finden sin ost den inneholder microbiotisk løpe, og det er halal Endret 5. oktober 2013 av Elina
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #6 Skrevet 5. oktober 2013 Bursdagen er om ca en uke, så jeg rekker ikke kjøpe noe fra iHerb... Tenkte å servere kyllingpølse, det er ikke halal siden jeg går ut fra at kyllingen ikke er det, men det er i alle fall ikke svin. Kanskje jeg kan google meg fram til sider i Norge hvor de selger halal-godteri...? Min sønn liker hverken tørket frukt eller nøtter, så det blir vel rabalder om han får noe slikt i godteposen, alle må vel få det samme... Anonymous poster hash: 9576f...af7
NormaJean Skrevet 5. oktober 2013 #7 Skrevet 5. oktober 2013 Vi kjøper halal godis fra den lokale "tyrkersjappa". Typ Haribo vingummi i halal versjon
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #8 Skrevet 5. oktober 2013 Slettet grunnet upassende innhold. Kira, brukermoderator
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #9 Skrevet 5. oktober 2013 Nabogutten her spiser alt bortsett fra gummigodt, altså går sukkertøy, kjærlighet på pinne, potetgull, pez, kinderegg osv ned på høykant Ville puttet i nonstop, pez og kanskje en sprettball, såpebobler eller noe sånt jeg tror jeg. Anonymous poster hash: 140a7...d65
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #11 Skrevet 5. oktober 2013 Takker for tips! Må ta en søkerunde og finne ut hvilke godtetyper som funker. Et kinderegg vil kanskje slå an for alle, det er ganske dyrt, men fyller opp posen og er artig. Anonymous poster hash: 9576f...af7
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #12 Skrevet 5. oktober 2013 Men om du skal servere kalkun pølser eller kylling som ikke er halal.. er vel hele poenget med godtepose borte? Anonymous poster hash: a0a01...72f
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #13 Skrevet 5. oktober 2013 Takker for tips! Må ta en søkerunde og finne ut hvilke godtetyper som funker. Et kinderegg vil kanskje slå an for alle, det er ganske dyrt, men fyller opp posen og er artig. Anonymous poster hash: 9576f...af7 Det finnes halal haribo på tyrkiske sjapper om du skal ha det. Ellers funker all slags godteri som ikke inneholder gelatin, sjokolade, smådrops uten gelatin, kjærlighet på pinne osv osv Anonymous poster hash: 868a0...48a
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #14 Skrevet 5. oktober 2013 Bursdagen er om ca en uke, så jeg rekker ikke kjøpe noe fra iHerb... Tenkte å servere kyllingpølse, det er ikke halal siden jeg går ut fra at kyllingen ikke er det, men det er i alle fall ikke svin. Kanskje jeg kan google meg fram til sider i Norge hvor de selger halal-godteri...? Min sønn liker hverken tørket frukt eller nøtter, så det blir vel rabalder om han får noe slikt i godteposen, alle må vel få det samme... Anonymous poster hash: 9576f...af7 Kjøp et par pakker med halal kyllingpølser mens du er i den tyrkiske sjappa, så slipper du å ekskludere dem fra middagen :-) Anonymous poster hash: 868a0...48a
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #15 Skrevet 5. oktober 2013 Sjokolade, tørket frukt, fruktmos, nøtter, de fleste drops er uten gelatin... Er jo bare å lese bakpå godteriposene du tenker å kjøpe Er stort sett gelatin i all godteri"gummi" som skjelemann osv. Lykke til! Anonymous poster hash: 2d290...ad1 Hihi, "skjelemann".... Kan ikke slutte å se for meg den søte lille godterimannen med øyne på kryss og tvers.... Anonymous poster hash: 72c66...81a
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 5. oktober 2013 #16 Skrevet 5. oktober 2013 På rema 1000 så pleier det å stå innholdsfortegnelsen på smågodtet, på selve boksen hvor smågodtet ligger. Er jo bare til å lese der så ser du hvilke som inneholder svin og de som ikke gjør det:
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #17 Skrevet 6. oktober 2013 Vi kjøper verken halalkjøtt eller godteri til barnebursdager! Er i mot halalslakting. Anonymous poster hash: e06f0...2fa
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #18 Skrevet 6. oktober 2013 Er i mot jeg også. Mange vet forresten ikke at koscherslakting er enda verre. Jødene godtar ikke at dyrene bedøves først. Å, som jeg håper religionene snart slipper taket de har om folk. Anonymous poster hash: 0029e...200
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #19 Skrevet 6. oktober 2013 Her tar vi kun hensyn til allergier i bursdager. Alskens dietter og liker ikke og slaktemetoder tas ikke hensyn til. I vårt hus gjelder våre regler. De som ikke aksepterer det, står fritt til å la være og komme. Anonymous poster hash: 4c034...0df
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #20 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg har liksom ikke lyst til å være vrangpeisen, men jeg kjøper heller ikke halal eller koscher, nettopp fordi jeg ikke aksepterer slaktemetoden. Jeg liker ikke holdningen om 'mitt hjem, mine regler', men kan ikke strekke meg lenger enn helt vanlige kyllingpølser. Er forresten ikke superglad i norske slaktemetoder heller, men prøver i det minste å kjøpe egg og kjøtt fra økologiske og frittgående dyr/gårder. Anonymous poster hash: 0f78b...e65
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #21 Skrevet 6. oktober 2013 Vil bare si at selv om de er muslimer betyr ikke det at de kun spiser halal slaktet kjøtt. Alle jeg har møtt (venner, familie, bekjente) holder seg unna grisekjøtt, men smågodt med gelatin er noe jeg har inntrykk av de fleste enten overser eller hører på de av de sakkyndige som har sagt at det er godtatt å spise dette pga prosessen de har vært igjennom. Men, selvfølgelig, det er jo en del som er svært religiøse og følger alt til punkt og prikke. Anonymous poster hash: de81e...37e
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #22 Skrevet 6. oktober 2013 Hadde aldri latt alle barna spist halal. Hadde heller laget en separat godtepose, eller valgt ting som er automatisk halal. Men å kjøpe noe som faktisk ER halal hadde jeg aldri gjort. Umoralsk mot ureligiøse mennesker og barn. Anonymous poster hash: 89d56...853
Dailis Skrevet 6. oktober 2013 #23 Skrevet 6. oktober 2013 Har alltid hatt kyllingpølser tilgjengelig , men aldri tatt andre hensyn. Har regnet med at de som ikke kan spise noe vil si i fra, eller at i det minste foreldrene sier i fra. Var en gutt som ikke spiste gele. Dette sa han i fra og valgte noen av de andre alternativene. Mine barn liker gele og skal få det i sin bursdagsfeiring.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #24 Skrevet 6. oktober 2013 Slettet grunnet upassende kommentar. Kira, brukermoderator
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2013 #25 Skrevet 6. oktober 2013 Hørte på en lekebutikk i går at det var noen som hadde kuttet ut godteposer, og kjøpt en prompepute til alle barna. Det hadde visst vært veldig morsomt, og ingen savnet godteposen :-) De spiser jo en del godt under selskapet også, regner jeg med. Men altså, dette var bare et tips :-) Anonymous poster hash: aadf2...3da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå