Gå til innhold

"Amming" av andres barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser med stor interesse en tråd inne på kvinneguiden hvor en jente som var barnevakt, ammet babyen hun passet fordi hun fikk lyst til å prøve. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=776660&page=1

En debattant inne på denne tråden synes dette er helt greit og argumenterer hardt for at dette er normal nysgjerrighet og at det er å overreagere når man synes dette er uakseptabelt.

Hva synes dere? Er det greit å "amme" andre sine barn utav ren nysgjerrighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg vil det være å krysse en intimgrense med syvmilsteg! Ikke greit!

Å være nysgjerrig kan jeg forstå, men å aktivt utprøve denne nysgjerrigheten på noen andre sitt barn er så overhodet ikke greit.

Anonymous poster hash: ac4f0...43c
Skrevet

Jeg syns ikke det er greit. Man tråkker over en stor intimgrense. En ting hadde vært utpumpet mm på en flaske, men å amme babyen er noe annet.. :s Kun for egen nysgjerrighet hadde vært for meg ganske rart og ekkelt. Ikke greit.

Anonymous poster hash: 3231f...23f
Skrevet

Nei! Det er ikke greit! Amming er en privatsak mellom mor og barn, og det er grov overskridelse av privatsonen til andre å gjøre dette.

Sist jeg ammet sønnen hadde jeg overproduksjon av melk, men ville aldri ammet en annen baby med mindre det stod om livet til den andre babyen. Man kan godt donere morsmelk (angrer på at jeg ikke gjorde det), men aldri amme et annet barn!

Anonymous poster hash: 0b03e...7da

Skrevet

Ikke greit for nysgjerrighetens skyld, men i en tenkt nødssituasjon hvor det var eneste mat tilgjengelig; ja.

Skrevet

Dette er noe man bare ikke gjør! Noen unntak finnes som da en jeg kjenner ammet et annet prematurt barn som fikk stort sugebehov mens moren var på et annet sykehus med tvillingen. Men da snakket mødrene sammen om det først.

Skrevet

Ikke greit om det kun er for egen nysgjerrighet

Skrevet

Min første tanke er nei, det er ikke greit. Amming er å gi mat til en baby, dekke et grunnleggende behov hos babyen. Da er det greit. Det er ikke greit når ammingen skal dekke et behov eller stille nyskjerrighet hos en som ikke har melk engang. Det er ikke greit fordi det lett kan bli trukket paralleller til overgrep, da pupper er ansett som noe som henger nært sammen med seksualitet i alle andre sammenhenger enn akkurat det å gi mat til en baby.

Skrevet

Selvfølgelig ikke dersom man ikke har snakket sammen om dette på forhånd med foreldrene til babyen! Jeg kan forstå fascinasjonen og nysgjerrigheten ovenfor en annens baby, men det er en grense man bare ikke trår over! Selv hadde jeg definitivt ammet en annens baby dersom det var en nødsituasjon.

Anonymous poster hash: f4053...07b
Skrevet

... Leste også nå at dette er snakk om en venninne som ikke engang har melk! Hun er bare nysgjerrig! Nei det er overhodet IKKE greit, det er både ekkelt og skummelt!

Anonymous poster hash: f4053...07b
Skrevet

Jeg synes det hadde vært helt greit, men jeg ville ikke gjort det selv da jeg vet at mange reagerer på det.

Anonymous poster hash: 48fd9...c98

Skrevet

Æsj, det er på grensen til et overgrep! "venninden" gjorde det for å stille egen nysgjerrighet, hva annet er hun nysgjerrig på...??

Anonymous poster hash: 88b57...209
Skrevet

Ikke ok så fram til at det ikke er avtalt. Jeg har gitt bryst til min beste venninner barn i en krise situasjon, babyen nektet å ta flaske, vi ble da enige om at jeg ammet barnet til hun hadde fått løst krisen. Her var det snakk om et par døgn. Måtte gi mitt eget barn flaske med mme siden jeg ikke hadde nok mm til begge, men det var ok. Mitt barn var vant til å få litt flaske fra før. Man gjør det man må, men bare for nysgjerrighet synes jeg blir feil, veldig intimt tross alt.

Anonymous poster hash: ac4bb...da2

Skrevet

Greit? Nei!

Sykt? Ja.

Skrevet

Hvis man har blitt enige om at det er greit er det jo det, eller om det er nødstilfeller der det ikke finnes annen måte å få i et sultende barn mat på. 

Men bare for å "sjekke", fordi man er nysgjerrig, er da IKKE greit. Det er dessuten enkelte sykdommer som kan overføres via amming, så jeg ville ikke satt pris på at noen andre ammet mitt barn uten mitt samtykke eller uten at det sto om liv. 

Og om det er en som ikke engang har melk som bare legger en annens unge til brystet sitt uten videre, det er jo bare sprøtt.

Skrevet

Psyko! Herregud! Det er jo overgrep rett å slett?! Hvorfor skal man la en annens baby suge på brystene sine da man ikke engang har melk?!!!!

Anonymous poster hash: 365a0...70f

Skrevet

overgrep?????? Nå synes jeg dere må roe gemyttene littegranne her inne. At man synes det er ekkelt eller uakseptabelt er en ting men overgrep? mot hvem da? babyen? eller den ammende mor?

Jeg tror nok jeg hadde synes det var et merkelig påfunn fra min venninne, men jeg tror så absolutt IKKE hverken jeg, venninne eller baby hadde hatt mentale skader av et slikt "forsøk" i ettertid!

Anonymous poster hash: 17dcb...6ac
Skrevet

overgrep?????? Nå synes jeg dere må roe gemyttene littegranne her inne. At man synes det er ekkelt eller uakseptabelt er en ting men overgrep? mot hvem da? babyen? eller den ammende mor?

Jeg tror nok jeg hadde synes det var et merkelig påfunn fra min venninne, men jeg tror så absolutt IKKE hverken jeg, venninne eller baby hadde hatt mentale skader av et slikt "forsøk" i ettertid!

Denne venninnen hadde ikke melk engang, eller født.. Så da blir det ikke det samme som å gjlre det for å gi babyen mat.

Skrevet

Denne venninnen hadde ikke melk engang, eller født.. Så da blir det ikke det samme som å gjlre det for å gi babyen mat.

Det har jeg forstått. Det jeg stiller spørsmålstegn ved er at de fleste her inne kategoriserer denne handlingen sammen med ganske grove og alvorlige situasjoner hvor mennesker utsatt for disse handlingene har massive mentale senskader. Da blir det helt forrykt for meg å bruke begrepet overgrep!

rart og ekkelt, jada det er jeg enig i at man kan synes dette er altså.

Skrevet

Det har jeg forstått. Det jeg stiller spørsmålstegn ved er at de fleste her inne kategoriserer denne handlingen sammen med ganske grove og alvorlige situasjoner hvor mennesker utsatt for disse handlingene har massive mentale senskader. Da blir det helt forrykt for meg å bruke begrepet overgrep!

Les hva jeg skriver lengere opp. Det er en typisk reaksjon da det å gi bryst i annet øyenmed enn å gi baby mat ikke er akseptert. Puppene vår er erogene soner og nært knyttet til vår seksualitet.

Jeg stiller spørsmålstegn ved en person som ikke har forstått denne grensen/forskjellen. Du gjør da ikke ting mot en forsvarsløs baby som generelt over er sosialt uakseptert? Hva har denne personen mistet? Jeg sier ikke at dette menneske er pedofilt, men hun har tydeligvis mistet noe på veien..

Skrevet

Så hva i all verden kaller du det, da en voksen dame utnytter en liten forsvarsløs baby til å tilfredsstille sin "nysgjerrighet" ved å la den SUGE PÅ HENNES TOMME BRYSTER? Og hun hadde jo i tillegg gjort dette før med ett annet barn, da har hun jo fått prøvd og hadde vel ikke trengt å måtte gjøre det igjen?! Bare fordi det ikke vil gi babyen mentale skader resten av livet, så betyr det ikke det samme som at det ikke er misbruk/overgrep. Jeg hadde anmeldt dama hvis hun gjorde det med mitt barn, og hva skulle hun brukt i sitt forsvar i en rettsak da tror du? "Nei, jeg hadde bare så lyst.." Ikke meningen å virke hissig altså, bare litt revet med i rent sjokk.

Anonymous poster hash: 365a0...70f

Skrevet

Men slik jeg forstår det, ønsket denne venninnen å kjenne på hvordan det føles når en baby suger, altså IKKE i seksuell forstand, men når man bruker brystet til det naturen har ment vi kvinner skal bruke dem til, fore spedbarn. Altså dere som leser inne et seksuelt akspekt her, mener jeg, er de "perverse" i denne sammenheng.

Jeg er helt enig i at dette blir for meg en meget rar handling og jeg hadde nok ikke likt at min venninne fant på å eksperimentere slik med min baby, men jeg er IKKE enig i at dette faller inn i kategorien overgrep. Jeg mener det blir et hån mot dem som faktisk har opplevd slike uhyrligheter som mange overgrep er.

Skrevet

Men slik jeg forstår det, ønsket denne venninnen å kjenne på hvordan det føles når en baby suger, altså IKKE i seksuell forstand, men når man bruker brystet til det naturen har ment vi kvinner skal bruke dem til, fore spedbarn. Altså dere som leser inne et seksuelt akspekt her, mener jeg, er de "perverse" i denne sammenheng.

Jeg er helt enig i at dette blir for meg en meget rar handling og jeg hadde nok ikke likt at min venninne fant på å eksperimentere slik med min baby, men jeg er IKKE enig i at dette faller inn i kategorien overgrep. Jeg mener det blir et hån mot dem som faktisk har opplevd slike uhyrligheter som mange overgrep er.

Men om det var en treåring hun skulle ha til å suge på brystvortene da? Hvorfor er det noe annerledes og liksom mer akseptabelt bare fordi det er en baby?

Hva om det var en mann som strøk penisen sin mot babyens hud bare for å "kjenne hvordan det kjennes"? Han har ikke skadet barnet og barnet vil ikke huske det, er det liksom noe mindre overgrep av den grunn?

Nei, jeg mener dette er heeeeelt galt så lenge det ikke er snakk om å faktisk MATE et barn som TRENGER mat.

Anonymous poster hash: c06d6...5b1

Skrevet

Hadde min venninne gjort noe sånt. Jeg hadde blitt fly forbanna og kuttet henne ut av livet mitt, tvert!

Anonymous poster hash: acac7...371
Skrevet

Men om det var en treåring hun skulle ha til å suge på brystvortene da? Hvorfor er det noe annerledes og liksom mer akseptabelt bare fordi det er en baby?

Hva om det var en mann som strøk penisen sin mot babyens hud bare for å "kjenne hvordan det kjennes"? Han har ikke skadet barnet og barnet vil ikke huske det, er det liksom noe mindre overgrep av den grunn?

Nei, jeg mener dette er heeeeelt galt så lenge det ikke er snakk om å faktisk MATE et barn som TRENGER mat.

Anonymous poster hash: c06d6...5b1

Guri, lurer på hvem som tydeligvis har en morbid tankegang her, jeg....

Anonymous poster hash: 58af9...6e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...