Gå til innhold

Er jeg en kjip mamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dattera på seks år får besøk av andre jenter, sender jeg dem enten ut eller på rommet for å leke.

Men noen av disse venninnene har heller lyst til å sitte i stua å se på tv, og sier at "det gjør vi alltid når vi er *der* og *der*"

Og jeg ser de blir litt småsure... 

Er det vanlig at de får lov til å sitte i stua å se på tv hjemme hos dere?

Bryr meg ikke nevneverdig om jeg er "den kjipe mamma´n i gata" altså, jeg bare lurer på om det er vanlig at de gjør det ;)

Anonymous poster hash: 812b7...e35
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her. Ungene må være rommet til jr. og leke. Stua er ingen lekeplass og tv får dem ikke se på her. Er det fint vær får dem være ute og leke.

Anonymous poster hash: 124f9...20d

Skrevet

Når de har besøk kan de være sosiale og finne på ting sammen, sjelden de ser på tv med besøk her.

Anonymous poster hash: d0695...c5f

Skrevet (endret)

Det skjer at de ser litt på tv ja. Men syns du er kjip som sier nei til det :)

Endret av Mandala
Skrevet

Her får de nesten alltid lov til å være i stua hvis de vil. Men vi har stort hus, og et stort kjøkken, der jeg ofte liker å være, så de er liksom ikke "i veien" selv om de er i stua. Når de er her er de veldig mye ute på trampolinen også, og det hender at de heller vil være på rommet enn i stua.

Anonymous poster hash: 85a7f...d5c
Skrevet

Gjør det samme her. Hvis de en gang i blant likevel får se tv så får de sitte på loftstua.

Skrevet

Her får de nesten alltid lov til å være i stua hvis de vil. Men vi har stort hus, og et stort kjøkken, der jeg ofte liker å være, så de er liksom ikke "i veien" selv om de er i stua. Når de er her er de veldig mye ute på trampolinen også, og det hender at de heller vil være på rommet enn i stua.

....altså syns jeg ikke du er kjip

Skrevet

Gjør det samme. Sender de på rommet for å leke er ut om det er greit vær. Tv ser vi ikke på når vi har besøk.

Skrevet

Gjør det samme selv. Men det kommer litt an på hvem som kommer. Enkelte ganger lar jeg dem spille nintendo i stuen.

Men noen av vennene hans går i kjøkkenskapene og kjøleskapet og forsyner seg uten å spørre først. De får beskjed om å leke på rommet. Selv min egen sønn tar ikke brus/saft/kjeks osv uten å spørre. Heller ikke skiver for den saks skyld.

Skrevet

Huff, så trist å bare måtte være på rommet da :( 

Hos oss er alle beboere likeverdige og får selvsagt bruke hele huset ved behov. Det er hytter under spisebordet og garasjer i gangen - har aldri komt på at barna bare må holde seg på rommet :o Har de rotet, må de rydde før gjestene går hjem.

Om de får se tv eller ikke kommer an på årstid, vær og hva annet de har gjort på den dagen.

Så mange det finnes med regide regler.... det kan da ikke være noe morro å leve sånn?

Så svaret mitt er ja, du er i mine øyne kjempekjip

Skrevet

Her må de gjerne leke på stua eller loftstua, er jo mye bedre plass enn på rommet :) Og ja, de får lov til å se litt på TV.

Anonymous poster hash: b14bd...492
Skrevet

Her får de se på tv innimellom, og av en eller annen grunn er kjøkkenet en gøy lekeplass ;) Men er det fint vær ute må de nok være endel ute :) 

Skrevet

Hos oss er alle beboere likeverdige og får selvsagt bruke hele huset ved behov. Det er hytter under spisebordet og garasjer i gangen - har aldri komt på at barna bare må holde seg på rommet :o Har de rotet, må de rydde før gjestene går hjem.

Om de får se tv eller ikke kommer an på årstid, vær og hva annet de har gjort på den dagen.

Så mange det finnes med regide regler.... det kan da ikke være noe morro å leve sånn?

Helt enig!

Anonymous poster hash: 19d7d...e5b

Skrevet

De får ikke alltid ser på tv, men de må ikke være på rommet, lekerommet eller ute. De kan godt være i stua om de kan oppføre seg greit og ikke er for høylytt.

Synes ikke du er kjip pga. at de ikke får se på tv, men synes du er litt kjip om de må være på rommet eller ute.

Skrevet

Er det fint vær sender jeg ungene ut. Er det dårlig vær får de leke på rommet eller kjellerstua. De får ikke se på tv med mindre det er i helga og de vil se på noe spesielt på kvelden feks.

Føler meg som den kjipe mammaen, tror jeg er den eneste som sender ungene ut. Virker som de fleste får lov å spille ipad og Nintendo inne hele dagen. Her i huset er ikke det lov.

Skrevet

Er ikkje ei problemstilling enda, men her i huset er soveromma små. Dei kjem nok til å bli brukt til soving og oppbevaring.

Uansett ser eg stua som den mest naturlige arenaen for besøk, sjølv om eg ikkje heilt ser kvifor tv må vere på under besøket.

Skrevet

Her har ungene besøk på rommet sitt. De har store flotte rom og jeg ser ikke problemet med å måtte det?

Stuen er ca 30kvm og hvis 3 barn skal ha med seg alle vennene sine oppi sofaen blir det veldig trangt!

Skrevet

Her har ungene besøk på rommet sitt. De har store flotte rom og jeg ser ikke problemet med å måtte det?

Stuen er ca 30kvm og hvis 3 barn skal ha med seg alle vennene sine oppi sofaen blir det veldig trangt!

Tviler på at alle da vil sitte i sofaen samtidig uansett. Jeg synes det er koselig å observere barna litt når de er sammen med vennene, og å bli kjent med vennene til barna, så det er klart de kan få være i stua hvis de vil det. Det er nok av det barna gjør som jeg ikke får tatt del i!

Anonymous poster hash: 19d7d...e5b

Skrevet

Jeg er så enig med deg, Teoline! :)

Jeg har svært få minner fra å ha lekt på barnerommet sammen med vennene mine.

Derimot har jeg en mengde gode minner fra stuen, spisestuen, kjøkkenet, loftet, gangen....

Pusle puslespill eller spille spill i stua og få selskap av de voksne, eller bare en kommentar. Ha lekehytte mellom godstolen og hjørnet, gjemsel, skattejakt, sitte og tegne og få kommentarer fra de voksne, håndarbeid, hoppe strikk, stå på hodet, klappeleker, boklesing osv. osv. osv. Det å leke på stuen og høre mamma i bakgrunn som laget mat ga en følelse av nærhet, jeg visste når det ble mat, kunne se henne lage mat osv.

Det samme opplevde jeg hos min farmor. Så lenge vi ryddet opp etter oss kunne vi leke hvor vi ville.

Det var en tettere spontant kontakt mellom meg/oss barna og de voksne.

To av mine beste venninner fikk kun leke på rommene deres når de hadde besøk. Kontakten med deres foreldre var alltid stivere, de var aldri like imøtekommende. De var for såvidt greie foreldre. Men noen varme og inkludering var det ikke mye av. Dette er noe mine venninner til og med i dag kan ta opp og snakke om - hvor inkluderende det var hjemme hos oss. Vi hadde grenser, men fikk være over alt så lenge vi ikke ødela noe og at vi ryddet etter oss.

Jeg kan si mye galt om min mor (!), men på akkurat dette området er jeg glad for at hun var så raus som hun var :)

Anonymous poster hash: add8b...b21

Skrevet

Ja, jeg synes du er kjip..... :P

Mitt barn bor i huset like mye som jeg gjør. Når jeg har besøk sitter ikke vi på "rommet", vi er i stua og barnet må ta hensyn til det. Når barnet har besøk leker de i stua, og da må jeg tåle litt "barnelek". 

Anonymous poster hash: c76f8...9ce
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Er det fint vær er det nok fare for at de halvstore blir sendt ut for å leke.   Ellers varierer det litt etter formen og hva jeg driver med om de får være i stua eller ikke.  De minste vil jeg helst ha rundt meg slik at jeg kan følge litt med og de store foretrekker stort sett selv å være en annen plass enn der jeg er, selv om de noen ganger kommer og ser tv eller spille spill sammen med oss på fredager eller lørdager.

Det skal mye til at noen blir jaget ut av stua, men ikke alltid de får gjøre akkurat det de har lyst til.  Vi har eget tv-rom til ungene, der kan de spille også.

Om du er kjiip? Nja, om du alltid sender dem ut av stua kanskje.  Men jeg ville ikke tenkt at du var kjiip om ungene kom hjem og sa at de ikke ikke fikk være i stua hos deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...