Gå til innhold

Mobbet på jobben av eldre kvinne (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

På arbeidsplassen min har det de siste årene vært en av kollegaene mine som er fryktelig stygg, etter min mening. her er eksempler på hva som skjer på jobben:

- Hvis hun ringer inn på jobb ber hun om å få snakke med noen som er eldre. Dette skjer stort sett hver gang, og kun med meg. 

- Hvis det ikke er andre på jobb, får jeg ikke gjort arbeidsoppgavene mine fordi hun setter meg til å gjøre andre ting. Forklaringen på dette er at "du kan heller gjøre det der, siden jeg har vært her lengst. Blir ofte stående med oppvask. Når det er sagt så har hun lang ansinitet, men jeg har samme kvalifikasjoner og større stilling. Er ydmyk for de med erfaring foresten.

- Hun nekter å hilse på meg. jeg har forsøkt 3 ganger mens jeg står ovenfor henne, men hun ser forbi meg og sier heller; "hei Kari, Ola og Per, mens hun ikke sier mitt navn". Hun sier aldri farvel heller.

- Nå nekter hun å se rett på meg, og når jeg skal gi en viktig beskjed i forhold til pasient på sykehjemmet sier hun ofte "det er vel noen andre med mer erfaring som heller kan gi rapport".

- Hun har, etter det andre kollegaer har sagt, funnet på en eller annen måte ut at jeg har en alvorlig kronisk lidelse og har fortalt dette til de andre. Ikke at det er det største problemet, men hun sier at det ikke går an å stole på at jeg kommer til arbeid fordi jeg er for mye syk. I følge statistikken har jeg svært lite fravær per år. Sykdommen har ikke forårsaket nevneverdig fravær. (les: 5-6 dager dette året).

- Før benyttet hun arbeidstiden til å fortelle meg når vi var alene at "vi unge" (les:under 30 år) trodde vi hadde samme status som de som har jobbet lenge. Jeg selv ønsker ingen status, bare å kunne jobbe på et godt sted.

Tok det opp med arbeidsgiver som umiddelbart sa at det var brudd på arbeidsmiljøloven på flere punkter. Han skulle ta dette videre med henne, men nå virker det som om det har blitt enda verre. Han gav sitt ord på å ikke nevne navn, men hvorfor eskalerer det hele? 

Kan jeg si opp hvis det hele blir enda verre, selv om jeg har skrevet kontrakt?

Forøvrig synes jeg dette kan gå utover de eldre og deres krav til verdige leveforhold. Denne kvinnen gjør jo hverdagen miserabel for meg og da yter sikkert ikke jeg opptimalt..

Anonymous poster hash: d4c36...64b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre hørt flere lignende historier om godt voksne damer i den type jobb. Dette er dessverre ikke uvanlig, noe som ikke gjør det bedre av den grunn. Sånn som dette kan du ikke ha det på jobb.

Anonymous poster hash: d8bc5...cea
Skrevet

Snakk med sjefen din igjen. Det er brudd på arbeidsmiljøloven som sjefen din sier, og det er derfor kollegaen din som skal ta konsekvensene av det. Hun har allerede fått en advarsel, og siden hun ikke har forbedret seg er det faktisk oppsigelsesgrunn.

Anonymous poster hash: 6fa60...666

Skrevet

Jeg ville gitt f.. i hele dama. Ignorert henne det jeg kunne og ALDRI gjort ting hun ba meg om, men heller det du skulle ha gjort i utgangspunktet. Behandle henne som luft, med mindre hun kan behandle dem med respekt.

Anonymous poster hash: dcc38...560
Skrevet

Sarpsborg Sykehjem eller?

Anonymous poster hash: d11b0...54a
Gjest FinogFjong
Skrevet

Gi beskjed til sjefen din at du ikke vil ha vakter sammen med henne.

Du har allerede tatt opp oppførselen hennes med din leder, han/hun har ikke fått bukt med problemet, da ber du om å slippe å forholde deg til mennesket mer.

Skrevet

Ta kontakt med verneombud eller tillitsvalgte, de skal gå med deg på møte med sjefen.

Dette skal du ikke finne deg i.

Opplevde det samme som nyutdannet av en av de "gamle", hun behandlet alle unge som dritt.

Skriv gjerne ned konkrete eksempler på det du har opplevd.

Skrevet

Det er vel verneombudet som skal kontaktes, men tillitsvalgte kan vel også brukes dersom man må endre arbeidstid. Nå har du allerede kontaktet leder så ta det opp med leder igjen og ha med verneombudet. Er det ikke andre som reagerer på oppførselen hennes eller er alle redde for å havne i samme situasjon? Jeg vet det er vanskelig men du gjør ingenting galt, det er hun som er problemet. Du får prøve å gi fan og ikke høre på ho. Vist hun påpeker at du ikke gjør jobben som hun vil ovenfor andre så tenker jeg at de vet hvorfor, du får bare svare ho tilbake. Kan du alliere deg med noen, fortelle en god kollega hvordan det er på jobb, en som kan følge litt med slik at du har noen som kan bekrefte det du opplever. Jeg har ikke opplevd dette men sextrakasering på jobb, da fortalte jeg det til en god kollega og etterhvert til flere. Det hjalp meg.

Anonymous poster hash: 06319...7ed

Skrevet

Nesten så jeg får lyst til å si at jeg vet hvem denne dama er, men det er nok bare det at hun ikke er den eneste av sitt slag :(

Skrevet

Tør du å konfrontere henne foran andre på en rolig og saklig måte neste gang hun gjør noe av dette? Si at hun mobber og ekskluderer deg og at dette ødelegger for deg, arbeidsmiljøet og er en risiko og svekkelse av kvaliteten dere leverer.

Anonymous poster hash: d377e...0c9

Skrevet

Da tar du samme tone tilbake.

Eks ingen med mere erfaring som kan ta rapport-svarer du nei det går nok helt fint jeg vet hvordan det gjøres.

Når hun overser deg sier du hei hennes navn og hvis hu fortsatt overser deg fnyser du til hun.kansje det blir mere tydelig for de andre hvordan hun oppfører seg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...