Gå til innhold

Barn med epilepsi. Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fant dere det ut og hvilken alder?

Hva slags symptomer...?

Fikk helt angst nå med minsten (18 mndr) etter en episode på badet her :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet må da inn å ta EEG undersøkelse for å finne ut om det er epilepsi. Om du leser om epilepsi så kan anfall være veldig forskjellig.

Skrevet

Ja har prøvd å lese litt, men finner ikke noe eksakt om baby / barn. Helt iskald innvendig ennå her. Leter videre :)

Gjest novembertretten
Skrevet

Jeg jobber med barn med epilepsi så kan mye om det. Mange forskjellige anfall, alt fra kramper i hele kroppen til små øyebevegelser som bare varer i sekunder så vanskelig å si noe her.... Hvordan var det da?

Skrevet

Huff. Sender deg en klem!

Min største frykt er at sønnen min skal få epilepsi. Jeg har jobbet en del med mennesker som har det, men jeg klarer aldri å bli "vant" til det. Jeg blir rett og slett livredd hver gang en bruker får anfall.

Håper det kun var et engangstilfelle for dere, men heldigvis finnes det god hjelp å få om det skulle vise seg at det er epilepsi.

:)

Anonymous poster hash: 6af88...7bd

Skrevet (endret)

Han har rullet med øynene i (perioder)flere dager nå. Trillepike fortalte at han gjorde det i går hos henne osgå.

I dag tidlig på badet, så sitter han i dusjen og leker som alltid mens jeg ordner klær på bader. Ser han går ut og alt blir stille.

Finner han sittende med kroppen fremovervendt mens snørra renner og han er slapp i kroppen når jeg løfter han opp :o

Ser apatisk og "rar" ut, men like fort var han kvikk igjen.

Endret av Gjest
Skrevet

Han har rullet med øynene i (perioder)flere dager nå. Trillepike fortalte at han gjorde det i går hos henne osgå.

I dag tidlig på badet, så sitter han i dusjen og leker som alltid mens jeg ordner klær på bader. Ser han går ut og alt blir stille.

Finner han sittende med kroppen fremovervendt mens snørra renner og han er slapp i kroppen når jeg løfter han opp :o

Jeg reagerer på at du heller spør her inne enn å ringe legevakta!!hadde vært der for lengst om det var mitt barn.

Gjest novembertretten
Skrevet (endret)

Jeg ville nok bedt om utredning hos lege. Det KAN være epileptisk aktivitet, men er jo umulig å si for sikkert uten å ha tatt EEG.

Epilepsi kan se veldig skremmende ut, men det er veldig sjeldent at det er farlig. Dersom barnet ikke kommer ut av anfallet innen kort tid er det bare å ringe ambulanse. Frem til man blir utredet er det best å gjøre det slik. Når man har fått diagnosen er prosedyren veldig individuell. Noen skal ha ambulanse straks mens andre kan ha anfall i 15 minutter før man skal gjøre noe. 

Jeg har sett så mange forskjellige anfall, alt fra en som hadde en finger som dirret til en som har kramper i hele kroppen, noen bare faller sammen, all muskeltonus blir borte, mens andre igen bare har rulling med øynene.

Hadde jeg vert deg hadde jeg ringt fastlegen og bedt om utredning. Her jeg bor er det habiliteringsavdelingen på sykehuset som får slike henvendelser, mens noen blir henvist rett til Statens senter for Epilepsi i Sandvika.

Lykke til!

Glemte å spørre: Har han hatt noe feber eller vært syk i det siste da? Det er jo slik at vi alle kan få et epileptisk anfall i løpet av livet, særlig under spesiellt krevende eller tunge perioder. Mange har ett anfall og får aldri noen fler.

Endret av novembertretten
Skrevet

Jeg reagerer på at du heller spør her inne enn å ringe legevakta!!hadde vært der for lengst om det var mitt barn.

Har time på Riksen til uken med han, ang noe annet. Og tar alle spørsmål der og trenger ikke være nesvis!

Skrevet (endret)

Jeg ville nok bedt om utredning hos lege. Det KAN være epileptisk aktivitet, men er jo umulig å si for sikkert uten å ha tatt EEG.

Epilepsi kan se veldig skremmende ut, men det er veldig sjeldent at det er farlig. Dersom barnet ikke kommer ut av anfallet innen kort tid er det bare å ringe ambulanse. Frem til man blir utredet er det best å gjøre det slik. Når man har fått diagnosen er prosedyren veldig individuell. Noen skal ha ambulanse straks mens andre kan ha anfall i 15 minutter før man skal gjøre noe. 

Jeg har sett så mange forskjellige anfall, alt fra en som hadde en finger som dirret til en som har kramper i hele kroppen, noen bare faller sammen, all muskeltonus blir borte, mens andre igen bare har rulling med øynene.

Hadde jeg vert deg hadde jeg ringt fastlegen og bedt om utredning. Her jeg bor er det habiliteringsavdelingen på sykehuset som får slike henvendelser, mens noen blir henvist rett til Statens senter for Epilepsi i Sandvika.

Lykke til!

Takk så hjertlig for et kontruktivt og langt svar. Som jeg skrev i et annet innlegg her, så har vi faktisk en time på Nevrologen på Riksen til uken for noe helt annet, men som er hoderelatert.

Håper jeg får hjelp der og regner nesten med det :) Og slipper dermed fastlege, henvisninger til lokasykehus for så deretter regionalt fordi de ikke klarer dette lokalt. Du skjønner... :)

Vært kraftif forskjølet men uten feber.

Takk igjen.

Endret av Gjest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...