Gå til innhold

Ammegal!

Mamma-til-Sander&Sofie

Anbefalte innlegg

Kjenner at jeg blir litt smågal her! Snuppa mi våkner så ofte om natten nå,helst skal hun spise hver 2-4 time. Jeg ammer henne i senga. Hun er 5 mnd og vi har begynt med litt grøt,men er ikke oppe i full porsjon enda. Noen tips/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her gikk vi nettopp 100 % over fra pupp til flaske (fullpumping). Så i går ble det kun flaske (og fast føde) på lillebror på 5 1/2 mnd. Han våknet 4-5 ganger for pupp hver natt, altså annenhver time.. Og dette er en stor fullbåren gutt som nå veier over 8 kilo ^_^ Så tydelig at det var en lei uvane for ham også! Som sagt i går var det bare flaske (Tommee Tippee), han har vært dårlig på å ta flaske men i går gikk det mye bedre da puppen uansett aldri kom. Og han sovnet kl 19:40, våknet kl 01 (!!), fikk morsmelk på flaske av pappaen og sov til 05:40 :lol:  :lol: Så deilig med en skravlende blid og uthvilt gutt, måtte det fortsette!! Her gikk pappaen ut i permisjon på mandagen så det har hjulpet mye med flasketilvenningen tror jeg.

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det har ordnet seg! Får tro det fortsetter også :) Men det frister lite å starte med fullpumping og flaske for min del.. Pappaen skal ikke ha permisjon før nærmere ett år, og da har jeg nok avsluttet ammingen.

Får heller prøve med litt mer mat, også håpe det ordner seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eget rom hjelper for ganske mange små.. Kanskje prøve det? :) Men 4 timer mellom amminger høres jo superdeilig ut da...

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er ille om du får sove 4 timer altså ;)

Med storebror tok det tid før fast føde fikk effekt på nattammingen. Var nok oppe i 2-3 måltider fast føde per dag før det ble merkbart mindre amming (dvs 2 måltider per natt).

Ville innført et måltid til. F.eks et fruktmåltid formiddag og grøt på kvelden :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det veldig vanlig å amme så mye i den alderen :) Her har det vært helt ekstremt med amming hver time, og annenhver time. Bedre nå altså, men hun er 11 mnd. I natt våknet hun 3 ganger for pupp. For meg er dette helt nydelig. Jeg får sove i over 2 timer sammenhengende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi er 4,5 mnd og spiser hver 2-3 time på natta,har aldri gått så lenge som 4 timer, det er jo luksus!!

Men begynner å synes at å ville ha mat hver andre time samt våkne mange ganger innimellom pga mista smokka, er veldig slitsomt...

Har begynt med grøt som vi gir før hun legger seg(ikke full posjon enda)men det hjelper ikke i det hele tatt.

Har begynt å legge henne i en sånn sovepose og med en varmeflaske i senga, for det begynner å bli kaldere nå,samt at jeg må skifte tissebleie midt på natta fotdi hun blir våt og fuktig og kald,så det kan jo være noe annet som irriterer henne?Er hun kald?

jeg merker iallefall at når jenta mi våkner,så er hun ikke så veldig sulten akkurat, det er mer som en uvane. Men å legge henne på eget soverom er ikke aktuelt, fordi dette rommet er langt unna vårt, og jeg orker ikke å gå så langt mange ganger... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er 4,5 mnd og spiser hver 2-3 time på natta,har aldri gått så lenge som 4 timer, det er jo luksus!!

Men begynner å synes at å ville ha mat hver andre time samt våkne mange ganger innimellom pga mista smokka, er veldig slitsomt...

Har begynt med grøt som vi gir før hun legger seg(ikke full posjon enda)men det hjelper ikke i det hele tatt.

Har begynt å legge henne i en sånn sovepose og med en varmeflaske i senga, for det begynner å bli kaldere nå,samt at jeg må skifte tissebleie midt på natta fotdi hun blir våt og fuktig og kald,så det kan jo være noe annet som irriterer henne?Er hun kald?

jeg merker iallefall at når jenta mi våkner,så er hun ikke så veldig sulten akkurat, det er mer som en uvane. Men å legge henne på eget soverom er ikke aktuelt, fordi dette rommet er langt unna vårt, og jeg orker ikke å gå så langt mange ganger... ;)

Hva med å bruke nattbleie i en størrelse større enn du har på dagtid? Da er det plass til å tisse masse, masse! Og hvis du syns hun kjennes kald ut så kan ullpysjamas og ullsovepose være veldig gode investeringer :) Ang eget rom så trenger du jo bare å legge henne ut på gangen rett utenfor døren deres da ;) Hun vet jo ikke at hun sover på gangen eller på sitt eget rom :wub:

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke nattbleie i en størrelse større enn du har på dagtid? Da er det plass til å tisse masse, masse! Og hvis du syns hun kjennes kald ut så kan ullpysjamas og ullsovepose være veldig gode investeringer :) Ang eget rom så trenger du jo bare å legge henne ut på gangen rett utenfor døren deres da ;) Hun vet jo ikke at hun sover på gangen eller på sitt eget rom :wub:

Er ikke noe gang, da må hun ligge på kjøkkenet og det er uaktuelt,da blir hun jo vekt når mannen står opp tidlig(ja,det er rar planløsning i huset vårt!)

Hun bruker allerede str 4,tror ikke å gå opp til str 5 kommer til å forandre noe, kan jo bli for stor også.

Jo,ullpysj er vel kanskje en god ide når det begynner å bli veldig kaldt...

Men i kveld ga jeg henne en full posjon grøt og hun tømte begge puppene og våkna etter 2,5 time og tømte begge puppene igjen...Det er ikke økedager, dette er normalen!!

Ikke rart hun er tjukk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer nesten hver time (!!). Nurket er 3 uker og småspiser hele tiden. 

Anonymous poster hash: b1c66...c86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe gang, da må hun ligge på kjøkkenet og det er uaktuelt,da blir hun jo vekt når mannen står opp tidlig(ja,det er rar planløsning i huset vårt!)

Hun bruker allerede str 4,tror ikke å gå opp til str 5 kommer til å forandre noe, kan jo bli for stor også.

Men i kveld ga jeg henne en full posjon grøt og hun tømte begge puppene og våkna etter 2,5 time og tømte begge puppene igjen...Det er ikke økedager, dette er normalen!!

Ikke rart hun er tjukk!!

Tjukk du liksom ;) Eldstemann her fikk omgangssyken når han var 9 mnd gammel og da gikk han ned 1,5 kilo i løpet av en uke. Skal love deg at da var jeg glad for at han hadde mye å gå på! Legen fortalte at den eneste grunnen til at han unnslapp innleggelse på sykehus med veneflon og sonde var fordi han var i så godt hold :lol: Har du prøvd å pumpe deg og gi på flaske i stedet? Meget mulig at hun da ikke gidder å spise så ofte, for pupp er jo mye mer kos. Her gikk vi over fra pupp til flaske på natta for en uke siden. Forrige uke hadde gutten 5 søvnperioder på 2 timer, denne uka har han hatt 2 søvnperioder på 5 timer :lol:

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart hun er tjukk!!

Tjukk du liksom ;) Eldstemann her fikk omgangssyken når han var 9 mnd gammel og da gikk han ned 1,5 kilo i løpet av en uke. Skal love deg at da var jeg glad for at han hadde mye å gå på! Legen fortalte at den eneste grunnen til at han unnslapp innleggelse på sykehus med veneflon og sonde var fordi han var i så godt hold :lol: Har du prøvd å pumpe deg og gi på flaske i stedet? Meget mulig at hun da ikke gidder å spise så ofte, for pupp er jo mye mer kos. Her gikk vi over fra pupp til flaske på natta for en uke siden. Forrige uke hadde gutten 5 søvnperioder på 2 timer, denne uka har han hatt 2 søvnperioder på 5 timer :lol:

Å,det har jeg ikke tenkt på!

men når pumper du deg da?synes liksom ikke muligheten byr seg når hun spiser hver tredje time på dagtid..?

og er det ikke mye styr å stå opp og varme flaska da?vi har ikke mikro... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å,det har jeg ikke tenkt på!

men når pumper du deg da?synes liksom ikke muligheten byr seg når hun spiser hver tredje time på dagtid..?

og er det ikke mye styr å stå opp og varme flaska da?vi har ikke mikro... :huh:

Nei vi måtte gi MME et par ganger for å komme litt frampå. Men her hadde vi ikke noe valg fordi jeg gikk tilbake i jobb når han var 5 mnd gammel. Men med eldste sluttet jeg å amme når han var 6 1/2 mnd og gikk over til kun mme på flaske fordi jeg var helt utslitt av å amme halve natta... Vi har mikro vi da, skjønner det vil ta altfor lang tid å varme mm på natta uten det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...