Anette1987 Skrevet 5. oktober 2013 #1 Del Skrevet 5. oktober 2013 Med førstemann ga eg meg etter 6 uker grunnet vond amming. Hun var veldig trøtt i begynnelsen og eg hadde utrolig mye melk så spruten sto! Hun la godt på seg. Og vi skjønte aldri helt ka som var grunnen til at det gjorde så vondt. For eg hadde ikke sånne åpne sår som alle skriver om.. Brystvorten og areola er bare så ufattelig ømt! Kjennes ut som piggtråd som blir dratt ut og det føles som de prøver å bite av brystvorten. Dette førte til mye gråt og følelse av å være mislykket mor. Det var virkelig ikke noe lett avgjørelse å slutte og amme men mannen insisterte på det da eg satt å gråt ved hver amming. I graviditeten med nr to var eg veldig klar på at eg ikke skulle presse meg så langt denne gang og ble det likt skulle eg gi meg mye før. Men så sitter eg nå her! Gutten blir 7 uker på tirsdag! Kjente med engang han begynte å amme på sykehuset at vondten var den samme. Jordmødrene mente eg var negativ og det eneste de kunne si var at han hadde godt tak.. Melken kom for fullt 3 dagen og fra då av har det rent over! Han svelger vrangt og får helt panikk når melkespruten står i halsen på han. Han har pga denne overproduksjonen begynt å klemme igjen i munnvikene så brystvorten får en fin hvit strek over på linje med munnvikene hans. Pumpet og ga mm på flaske et par ganger men eg følte dette bare fikk opp produksjonen. Har mange netter vært helt bestemt på at NÅ gir eg meg men så klarer eg det bare ikke. Men vi har kjøpt mme og for å prøve å få ned produksjonen har vi gitt et par flasker innimellom også har eg bare håndmelket ut verste sprengen.. Føler det har hjulpet litt på sprengen og han svelger ikke så mye vrangt men taket er ikke forandret.. Vet egentlig ikke ka eg vil med dette innlegget for eg har rett og slett prøvd det meste.. Og det er så vanskelig å forstå at det kan være så grusomt vondt uten at eg har de berømte åpne sprukne sårene på brystvortene.. Har ingen tegn til sopp heller verken eg eller babyen.. Noen som har opplevd lignende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 5. oktober 2013 #2 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ring ammehjelpen! Utrulig koselige og erfarne folk med masse kunnskap http://ammehjelpen.no/fa-ammehjelp?gclid=CMzJ8YqS_7kCFfKXcAodgRgAyw Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anette1987 Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 5. oktober 2013 Har vært i kontakt med de.. Og var ikke få mye de kunne komme med.. Prøve å få riktig sugetak.. Men kordan ska eg det når han bare kniper igjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 5. oktober 2013 #4 Del Skrevet 5. oktober 2013 Hva med å pumpe ut halvparten av melka før du legger ham til? Da er fremdeles den fete, gode ettermelken igjen og mye mindre sprut. Med et "slappere" bryst får han forhåpentligvis ikke trangen til å knipe igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 5. oktober 2013 #5 Del Skrevet 5. oktober 2013 Overskuddsmelken kan du fryse ned i f eks isterningposer, så har dere til senere. Morsmelk er gull Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anette1987 Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 5. oktober 2013 Har blitt mye mindre spreng etter eg reduserte noen måltid med å håndmelke ut og heller gi litt mme på flaske og på kvelden er det jo mye mykere men han kniper igjen allikevel.. Så kan jo håpe han etterhvert åpner munnen mer nå når eg kanskje har litt mindre melk.. Men kjenner eg blir så oppgitt og lei til tider.. At det av og til frister å bare gi seg.. Og eg føler at hvis ikke det bedrer seg snart kommer eg til å gi meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBjella Skrevet 5. oktober 2013 #7 Del Skrevet 5. oktober 2013 Uff, det hørtes ikke noe koselig ut nei Syns det høres ut som om du har prøvd å finne en løsning. Jeg hadde nok personlig ikke orket å fortsette med amming, dersom hvert eneste måltid ble et styr og kav. Tror ikke jeg hadde hatt tid og energi til det rett og slett. Hva er det som holder deg igjen i forhold til å gi opp ammingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plutselig_gravid Skrevet 5. oktober 2013 #8 Del Skrevet 5. oktober 2013 Jeg slet som søren med nr 1. Amming var et rent h........ men jeg ga ikke opp. Jeg led meg gjennom hele ammeperioden. Det var ikke verdt alt stresset og alle tårene. Jeg lovte meg selv at ved en evt nestemann skulle jeg kaste inn håndkle mye tidligere og heller nyte den første tiden i stedet. Heldigvis har amming gått som en lek med de andre barna Hvis ammingen går negativt ut over kropp og sinn så vil jeg råde deg til å rett og slett bare slutte. Det blir folk av flaskebarn også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anette1987 Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ja eg har jo en nydelig datter på 2 1/2 år som fikk flaske så vet jo at det går fint Eg er jo litt redd gutten ska bli altfor stor.. Han er jo allerede 6255.. Men stor blir han nok uansett ka han får! Også tenker eg på at han kommer til å bli utsatt for ALT av smitte fra storesøster som går i bhg.. Og då er det jo bedre med mm og antistoff! Også kjenner eg litt på at selv om det gjør grusomt vondt er det liksom mye raskere løsning å hive ut puppen og bite tennene sammen i 10 min enn å styre med flaske og varme og kjøle ned.. Kan ikke huske at eg syns det var noe styr med flasken førstemann men denne gangen er det litt mer tiltak! Også ser eg at gutten sovner lettere med puppen enn flasken så når eg er trøtt om kvelden vil eg bare at han ska sovne og då blir det ofte puppen.. MEN mannen har jo hele tiden var så klar på at går det ikke gir vi oss også ska han med glede stå opp om natta når han er hjemme en mnd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #10 Del Skrevet 5. oktober 2013 Hva med å fullpumpe og gi på flaske? Det gjør mannen og jeg, siden jeg gikk tilbake i jobb når lillebror var 5 mnd gammel. Anonymous poster hash: 83a9d...b9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 5. oktober 2013 #11 Del Skrevet 5. oktober 2013 Hmm ble ufrivillig anonym der 20:08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JanuaryBaby Skrevet 5. oktober 2013 #12 Del Skrevet 5. oktober 2013 Jeg føler så med deg!! Huff:( Jeg hadde det også helt ille.. Det var så ille at sønnen min gulpa blod og det rant blod fra vortene, det var store kjøttsår! MEN, jeg fikk hjelp og nå ammer jeg som bare det! Dette hjalp på meg: Dra på apoteket og kjøp inn mesoft 5x5cm, brulidine sårsalve og ammeskjold! Skjoldene finnes i forskjellige størrelser. Når du ammer med de trenger du ikke tenke på riktig grep og hei og hå! Bare få ungen til å gape og dytt ungen på, superenkelt:) når du er ferdig med å amme smører du på brulidine og legger over kompress. Salven vasker du av før neste amming! Ingen fare om ungen får i seg litt salve heller! Denne prosedyren gjentar du til alt er bra:) Jeg garanterer deg at du er myyye bedre etter bare noen dager! Alle sier du må venne av med skjoldene, det trengte ikke jeg, han tok puppen med en gang! Det er IKKE nedtur å amme med skjold:) Dette kommer til å gå kjempefint!! Leste selvfølgelig, etter å ha skrevet alt over, at du ikke sliter med åpne sår:p Men uansett tror jeg det blir bedre om du gjør det over! Melken renner også litt saktere med skjold, og kanskje han ikke biter i stykker brystvortene dine:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 7. oktober 2013 #13 Del Skrevet 7. oktober 2013 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det høres ut som du har overproduksjon av melk. Dette fører ofte til dårlig sugetak, som kan gi store smerter, og det er ofte også en sammenheng med kraftig utdriving, som OGSÅ kan gjøre vondt. Mange ting altså! Har du lest denne artikkelen om overproduksjon? http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon Jeg råder deg absolutt til å prøve den metoden som står der! Siden du har hatt overproduksjon lenge må du regne med at det kan ta noen dager før problemet er borte, dvs at du må regne med å "intervallamme" i noen dager. Det kan også hende du kan ha behov for en full tømming til, altså pumpe tomt på nytt etter et par dager. I første omgang kan du pumpe begge brystene så tomme som mulig (helst med dobbelpumpe), så ammer du på begge bryst rett etterpå (om han sovner eller ikke vil ha mer etter ett bryst så gjør det ingenting). Deretter ammer du på ett bryst så ofte han vil ha i en periode, før du lar han få det andre brystet en periode. Det står perioder på "feks. 3 timer" i artikkelen, men min erfaring er at veldig mange med overproduksjon allerede ammer bare hver 4.-6. time på hvert bryst fordi barnet bare vil ha ett bryst pr måltid - så du må prøve deg frem. "Så lang pause som mulig", når sprengen blir for ubehagelig så bytter du side. Fortsett sånn i minst to dager. De fleste merker bedring innen 12-24 timer, men det kan altså ta lengre tid før problemet er borte, spesielt når du har hatt det så lenge. Du kan evt ta kontakt på ammehjelper.lillenims (ætt) gmail.com om du vil det også :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå